Toon posts:

[BC3] temp verschil tussen koper en alu waterblok

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik ben namelijk van plan zelf een waterblok in mekaar te knutselen, maar als ik dabit zijn ervaringen hierover lees blijkt koper toch nogal lastig zijn om te bewerken.
daarom lijkt (een) aluminium(legering) mij een logische keus.
ik heb vaak gelezen dat aluminium slechter koelt als koper, maar heeft iemand ook enig id hoe veel slechter?
dus gewoon het temperatuurverschil van de core tussen een koperen waterblok en een alu waterblok op bijvoorbeeld een athlon 1000.
als iemand ervaringen heeft met zowel koper als aluminium hoor ik die natuurlijk ook graag... :)

hoeft niet precies, t is alleen maar om een indicatie te krijgen...

alvast bedankt

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:00

mvds

Totally awesome!

Hmm... dat icoon ken ik. Die is volgens mij van Miss Tabbie.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-05 17:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Dat wil ik dus eigenlijk ook wel weten... ik heb hier namelijk nog een blokje (5 * 10 * 25 cm ofzo>:)) alu liggen waar ik wel waterblokken van wil maken, iig voor m''n vidkaart (en geheugen:?) en mobo, maar voor m''n proc wil ik liever koper als dat echt zoveel beter is...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Zilver geleid met beste: 410 W/mk
dan koper 380 W/mK
en Alu 270 W/mK

Of het echt veel uitmaakt???
Zo ga ik een waterblok frezen van aluminium met een voet van koper.

• Demo

Demo

Op dinsdag 17 april 2001 14:38 schreef MrK het volgende:
Zilver geleid met beste: 410 W/mk
dan koper 380 W/mK
en Alu 270 W/mK

Of het echt veel uitmaakt???
Zo ga ik een waterblok frezen van aluminium met een voet van koper.
Hmmm das ook een idee...
Gewoon een coldplate eronder werkt dat ook:?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Verwijderd

Kan wel, maar ik bedoel dat ik de kamers uit het blok van aluminium frees.
Hieronder schroef ik een ''deksel'' met ''koelribben'' die direct met het water in aanraking zijn.

''k zal de rendering vanavond even posten.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:03
Cusil geleidt nog beter, is een legering van koper en zilver. ergens in de 500W/mK

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Wat kost dat???

Is het makkelijk te verspanen??

Verwijderd

Waarom er iets tussen als het direct kan?

http://www.spodesabode.com/sjarticles/dunkchip/index.html :9~

Verwijderd

Mijn huidige blok is van aluminium. Dit werkt prima, zolang ik die 172W peltier niet gebruik. Gebruik ik die wel, dan komt het blokje gewoon adem te kort. Dat is voor mij een van de redenen om over te stappen naar koper. De andere is elektrocorrosie.

Wat betreft het bewerken van aluminium: het vrij pure aluminium dat je zou willen gebruiken voor een waterblok, is net zo lastig te bewerken als koper. Dat is namelijk ook zacht, en plakt aan je gereedschap. Het hardere (constructie)aluminium geleid dermate slecht warmte dat ik dat echt af kan raden. Ik heb een testje gedaan met 6mm dik aluminium U-profiel dat in de serrebouw gebruikt word, en dat is totaal ongeschikt voor een waterblok. De warmtegeleiding van ijzer is zo onderhand nog beter (nouja...).

Dat is het nadeel van die warmtegeleidingstabellen; die houden er geen rekening mee dat het koper en aluminium dat wij oc-ers gebruiken niet 100% puur is.

Ik pleit toch voor het gebruik van koper, en wel om deze redenen:
- Puur Al en Cu zijn ongeveer even moeilijk te bewerken.
- het Cu dat je koopt is meestal zuiverder dan het Al. Cu is vaak al 99.9% zuiver, Al haalt dat niet.
- Daardoor is het verschil in warmtegeleiding erg groot.
- Cu is soldeerbaar, Al niet (niet eenvoudig dus. Het is wel te solderen met speciaal soldeer).
- Als je radiator ook van Cu is, dan heb je het elektrocorrosie probleem niet. Elektrocorrosie word gruwelijk onderschat hier. Overigens is het een pluspunt voor Al als je ook een Al radiator hebt.

Het enige echte voordeel van Al is het gewicht. Koper is nogal zwaar.

Een tweede voordeel is dat je kunt zoeken naar een geschikt koellichaam, en dat aan kunt passen. Van een Coolermaster van 25 piek valt best iets heel leuks te maken hoor!

Verwijderd

Dan ben je niet bang. :)

• Demo

Demo

Op dinsdag 17 april 2001 14:51 schreef P5ycho het volgende:
Cusil geleidt nog beter, is een legering van koper en zilver. ergens in de 500W/mK
Ja maar das niet te betalen|:(
Kan je voor dat geld beter een nieuwe proc + mobo halen...

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 17 april 2001 15:01 schreef DaBit het volgende:
Een tweede voordeel is dat je kunt zoeken naar een geschikt koellichaam, en dat aan kunt passen. Van een Coolermaster van 25 piek valt best iets heel leuks te maken hoor!
dat was ik dus van plan... ik ben dus bang dat het zelf zagen/hakken/boren/solderen word, aangezien de meeste koelers (heatsinks) aluminium zijn. die kant en klare waterblokken zijn ook vrij aan de prijs... jammer is dat...:(

de radiator die ik wil gaan gebruiken is ook van koper (cooling cube van dangerden) dus dat past dan iig goed bij het koperen koelblok van de proc ivm elektrocorrosie... nu moet ik alleen nog ergens een koperen videokoelblok vandaan zien te halen of ook zelf ontwerpen en maken... (zal het laatste wel worden denk ik... als ik toch bezig ben...) :)

Verwijderd

Ik heb een alu blokje laten frezen, nog niet getest. Een vrij stevig blokje, groot, veel mazen.
Maar aangezien ik een alpha pal 6035 heb liggen met copere base etc zit ik eraan te denken om dat ding om te bouwen tot waterblok.
Massief, groot, en met een heeel groot contact opervlak. Als bevestiging de 4 gaten rond m`n socket gebruiken. Denk dat dat toch een redelijk goede waterkoeler moet zijn. maar goed, voorlopig geen tijd, dus eerst maar eens diep nadenken.
Iemand die dit toevallig al uitgevoerd heeft?

• p@dd0
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-02 13:54

p@dd0

psychonaut

Op dinsdag 17 april 2001 14:31 schreef obsidian het volgende:
Hmm... dat icoon ken ik. Die is volgens mij van Miss Tabbie.
Nee hoor het was van: ik_zei_de_gek

Amantes amentes
--
Be inspired!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 17 april 2001 15:29 schreef p@dd0 het volgende:

[..]

Nee hoor het was van: ik_zei_de_gek
nee hoor, het is van mij :)
maar genoeg over het icoon nu ok?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05 16:54
Op dinsdag 17 april 2001 15:01 schreef DaBit het volgende:
Hier ben ik dus mee bezig. Ik heb een standaard coolermaster koelertje gepakt, wat eerst op m''n tbird zat.. Deze een beetje aangepast zodat ik wat meer stroming krijg in het water. Het blok is nog niet af, dus ik kan nog niks zeggen over hoe effectief het is. Ik hoop in ieder geval dat het genoeg zal zijn om de proc + 172W pelt te kunnen koelen.

Kijk hier maar even voor een previewtje van het waterblok..

Verwijderd

Topicstarter
blokje ziet er niet al te groot uit... ik hoop voor je dat het lukt...

Verwijderd

Waarom niet alleen de onderkant van koper maken en dan om dat plaatje koper met v.b plexiglas een vierkant blokje bouwen.
Zo zie je het water er ook doorheen stromen >:).
Kan je dacht ik wel netjes dichtlijmen of zoiets !!

Mischien een idee, of hebben meerdere mensen slechte ervaringen ermeegehad ???

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05 16:54
Op dinsdag 17 april 2001 17:00 schreef ScorpionY het volgende:
blokje ziet er niet al te groot uit... ik hoop voor je dat het lukt...
Hmm.. de grootte valt op zich wel mee (gewoon standaard coolermaster grootte), maar door al die opstaande vinnen heb je toch redelijk wat contactoppervlak met het water. En door te zorgen dat het water niet meteen naar de uitgang kan stromen moet het toch wel redelijk effectief worden.

Bovendien scheelt het wel veel werk, zeker als je thuis niet de nodige apparatuur zoals zware gasbranders etc. hebt staan!

Overigens heb ik het alu-blok dat Dabit nu gebruikt gezien, en dit is gewoon een oude Pentium cooler, waarbij helemaal weinig contactoppervlak is.. En dat ding preseert toch al redelijk goed!

Verwijderd

Op dinsdag 17 april 2001 15:02 schreef Demoniac het volgende:

[cusil blablabla]

Ja maar das niet te betalen|:(
Kan je voor dat geld beter een nieuwe proc + mobo halen...
kan je wel meerdere nieuwe pc''s van halen geloof ik ;)

er rust een patent op de uitvinding.. anders zou iedereen een cusil waterblok hebben nu >:)

Verwijderd

Is zon self-made waterblok ook geschikt om te gebruiken "het koelkast project"?:9:)

Zie ook http://oilcool.com
en [topic=142122]

En zo ja wat voor een bovenkant maak ik er op?

Verwijderd

Jawel, maar daarvoor kun je ook een gebooord blok (2 grote zijkanalen, vele kleine dwarskanalen) nemen. Dan weet je zeker dat je de druk aankan.

Btw, hardsoldeer is erg sterk...
Pagina: 1