De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Verwijderd
een ic telt zo:
8765
1234
wel goed gedaan enzo?
Check je + en - van de hddled aansluiting ook ff
10 11 12 13 14 15 16 17 18
1 2 3 4 5 6 7 8 9
dit zijn namelijk alle aansluitingen die de LM3915 heeft, die heb ik gekocht naar aanleiding van een "boodschappenlijstje" die in dat topic stond.
Ik zal kijken dat ik dadelijk een pic post van het hele geval, onder en bovenkant natuurlijk
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Verwijderd
stel je ic heeft 18 aansluitingen dan is het:Op maandag 16 april 2001 18:58 schreef C44 het volgende:
zeker dat het niet is
1 2 3 4 5 6 7 8 9
dit zijn namelijk alle aansluitingen die de LM3915 heeft, die heb ik gekocht naar aanleiding van een "boodschappenlijstje" die in dat topic stond.
Ik zal kijken dat ik dadelijk een pic post van het hele geval, onder en bovenkant natuurlijk
| | | | | | | | |
[=======LM3914============]
[======BLAATDERBLAAT======]
| | | | | | | | |
1 2 3 4 5 6 7 8 9
| | | | | | | | |
[=======LM3914============]
)========================]
[======BLAATDERBLAAT======]
| | | | | | | | |
1 2 3 4 5 6 7 8 9
<edit>hehe, plaatje lijkt duideljker</edit>
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Alle dual-inline-packages tellen op dezelfde manier en da''s op de methode zoals in het figuurtje van the12be staat.
Werken? Dat doe ik morgen wel!
en dan nog dat andere fenomeen, ik krijg die tweede pin aan, zelfs als ik de TIL 111 eruit haal, of ik het hele ding alleen maar stroom geef een geen moederbord
je moet m gewoon op een losse voeding testen. (12 V adaptor). de plus en min aansluiten (op het schema zelf niet op de hdd led aansluiting), en dan met de + van de voeding op pin 5 een tikje geven. als ie dan wel goed uitslaat dan heb je bij de opto-coupler wat verkeert. doet ie het dan ook niet dan is de zooi rondom je lm3915 niet goed.
hoop dat dit te begrijpen is anders hoor ik t wel
wil je nou zeggen dat waar ik normaal gesproken 5v zet (niet op de HDD aansluiting op de TIL111 maar op de ''powersupplie'') nu ineens 12v moet gaan zetten en vervolgens pin 5 een tikje moet geven met de plus ?je moet m gewoon op een losse voeding testen. (12 V adaptor). de plus en min aansluiten (op het schema zelf niet op de hdd led aansluiting)
heb het ook es uitgeprobeerd om hem op het mobo aan te sluiten, met een externe 12v adapter, en dat werkt wel. het enigste is dat led 9(eigenlijk 2) constant aanblijft en led 10(eigenlijk 1) niet eens aan gaat
ik had t probleem dat de - geschakeld werd. daarom deed die opty-coupler t niet goed, en zo te horen heb jij t zelfde probleem.
oplossing : ???????????????
heb zelf een fotocell inplaats van de opto-coupler gezet. toen deed ie t wel goed. (hdd ledje tegenovor fotocell, en voila een home-made opto-coupler.
is het niet evt ook mogelijk om de + en - van het hele zootje om te gooien ?
enne werken dan wel alle Ledjes zoals het hoort ?
ik merk net dat die 12v adapter geen 12 maar 7v afgeeft. is dit normaal ? en zo ja wat doe ik eraan, ben niet zo''n geweldenaar met electronica, ben al blij dat ik het hele zaakje aan mekaar heb weten te solderen
klinkt alsof je ref spanning nie zo geweldig is.
hier heb je een proggie waarmee je je waarden kunt testen in windows.home.wish.net/~degouw/Weerstand.exe
je moet alleen wel de vb runtime modules hebbe.
suc6
8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek
is ie ook aan als je de lm eruit haalt??,
welk schema heb je hiervoor gebruikt, deze???

vind dit wel een vreemd schema namelijk, anders dan ik heb,

dit schema heb ik gebruikt. lijkt er veel op maar toch iets anders.
hoop dat je hier iets aan hebt
ben verder ook helemaal niet zo''n grote expert.
ow, en als je onderdelen haalt, koop dan direct een ic voetje (dil 20), verneuk je je ic''tje ook niet als je gaat solderen.
en nog iets, als je van het gezeik af wilt zijn haal dat een fotocell inplaats van een opto-coupler. stuk simpler en geen gezeur met je hddled )of ie nu + of - geschakeld word)
kan je trouwens de weerstand waardes lezen?
ik haast niet dus hiero komen ze : 3K9 en 1K2 (of iets wat daar in de buurt zit).
zo, nu pitten (ik heb trouwens al weekend :):) aint live a bitch
en op zich zijn die dingen niet zo gek duur dus dat is best wel te doen, misschien dat ik het ooit nog wel es leer
kun je misschien een compleet boodschappenlijstje opzetten met welke onderdelen ik nodig heb ?
ik heb dit voor zover :
- 10 ledjes
- LM3915 (of LM3914)
- ic voetje 9x2
- draad
- weerstand 3K9
- weerstand 1K2
- verder nog iets ?
ik heb zelf eigenlijk ook de ballen verstand van deze dingen, ik vraag altijd even aan vrienden en die willen me daar gelukkig bij helpen.
ik moest er hiero bijna 10 piek voor[b]
en op zich zijn die dingen niet zo gek duur ???????
betalen, da''s best duur voor een ic;tje
-extra ledjekun je misschien een compleet boodschappenlijstje opzetten met welke onderdelen ik nodig heb ?
ik heb dit voor zover :
- 10 ledjes
- LM3915 (of LM3914)
- ic voetje 9x2 (dil 18)
- draad
- weerstand 3K9
- weerstand 1K2
- verder nog iets ?
-fotocell (wat voor een? gewoon de goedkoopste, hij moet singaal doorgeven als er lich op schijnt, en het blokken als er geen licht op schijnt.)
wat je dan doet is het extra ledje op de print solderen met de 2 aansluitingen aan de hdd led connector (gewoon van je originele ledje afknippen),
dan plaats je de fotocell presies tegen over dat ledje zodat het ledje presies "in" je fotocell schijnt.
dan sluit je het als volgt aan : de + van je voeding aan pootje van je fotocell (welke boeit niet) en het andere pootje gaat dan naar de 10 K pot en de elco.
JE HOEFT DUS GEEN OPTO-COUPLER TE GEBRUIKEN.
voor de rest gewoon soldeeren en er op letten dat je de ledjes goed aansluit.
Op dinsdag 24 april 2001 14:14 schreef the12be het volgende:
en, nog gelukt??
8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek