[BC3] Airflow in mn kast

Pagina: 1
Acties:

• schizofreen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:54
Ok, ik heb een miditower kastje met een PII 400@448 erin, verder nog wat PCI-kaartjes een CD-drive en een brander.
Tot mijn grote schrik ontdekte ik laatst dat ik al minstens een maand zonder processor-koeler draaide. dus ik meteen een nieuwe cooler (spire 50*50mm) erop gezet en ook maar een temperauursensortje erbij geplaatst om voortaan te kunnen voorzien als er zoiets gebeurd.

Nu heb ik sinds kort ook zo''n leuk venstertje in de kast met daarnaast een 80mm fan gemaakt. De fan blaast de lucht uit de kast maar toch ben ik nog niet helemaal tevereden over de temperatuur. Stressed komt de processor boven de 50 C uit en idle 35 C.
Nu is mijn streven om het zo te maken dat de stressed-temp onder de 50 C komt (daarboven meet de sensor niet meer |:()
Waterkoeling wil ik niet en front blowholes liever ook niet (vink niet zo mooi in mijn kast).

Ik dacht er zelf aan om de lucht via een 5,25" drive naar binnen te laten/zuigen. De koele lucht blaast dan voorbij de CPU en wordt dan via de bestaande 80mm. fan weer naar buiten geblazen.

Afbeeldingslocatie: http://www.ikhaatkerstmis.f2s.com/airflow.jpg

Op deze manier dus. Als er nog iemand suggesties heeft, graag.
Ook als er iemand is die nog wat koelpasta over heeft, (het liefst Artic Silver) dan kun je contact met me op nemen. Ik betaal gewoon de kosten.

laat ik nou toevallig toch een stift bij me hebben! - specs

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-05 22:45
Uhm, warme lucht stijgt op hoor....

• schizofreen
weet ik, maar die 80mm fan had ik al geplaatst voordat ik daar serieus overnagedacht had. Ik heb eigenlijk geen zin om dat ding om te draaien. Is veel werk want het zit met een speciale constructie vast.

En bovendien, dan blaast de lucht uit de voorkant van de kast, das irritant.
Zolang de airflow maar constant is maakt het niet uit of warme lucht opstijgt... :Y)

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05 08:40

jotheman

Was like that when I got here!

Mjah da gaat dus noojt van zun leven, je krijgt echt niet de koele lucht van boven onder door die koeler weer naar buite hoor, je moet de onderste laten zuigen en bove in blazen....
Die opstelling wordt altijd gebruikt en is oowk het beste, die is getest enzow hoor, warme lucht stijgt dus die opstelling is optimaal voor de airflow....
Dus effe verandere die hap....

I see dead pixels...

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08-2025
dit gaat idd niet werken

hete lucht gaat naar boven :)

Audi A8 W12 6.0

• schizofreen
jawel, het werkt dus wel.
Als ik alleen al het kapje van de 5,25" drive eruit haal kan ik al voelen dat er lucht naar binnen gezogen wordt.
Bovendien zakt de temperatuur ruim 4 graden.

Misschien dat de opstelling andersom het beter zou doen, maar dit werkt ook hoor. Zelfs zonder bij de drive actief te zuigen of blazen wordt ie koeler.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 16:10

JT

VETAK y0

Schizofreen, dat zal wel werken, maar de warme lucht blijft bovenin hangen omdaat het opstijgt...maar als je het zo graag wilt proberen, ga je gang, tis jouw kast en geld.

Ze zeggen wel is : ''De praktijk is de beste leermeester.''

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

/me gaat weer ff eeen simpel antwordje geven !

waarom gebruik je je pc niet gewoon als DESKTOP ??

edit:
plaatje erbij
Afbeeldingslocatie: http://www.johanschaap.nl/fundump/airflow.jpg

oftewel.. behuizing een kwartslag draaien en met de fan naar boven neerlegge ??

dan ben je meteen je warme lucht kwijt !?

goed idee??

GrTz. J

Verwijderd

ik heb ook zo iets gedaan en werkt er goed :)

Mijn case

• schizofreen
en net toen ik me had laten overtuigen dat het beter was om de lucht van onder naar boven te latens stromen dacht ik: weet je wat? Waarom redeneren als ik gewoon allebei kan testen. Dus ik heb eerst de lucht van boven naar onder laten lopen met 5,25" drives dicht en open en daarna hetzelfde met de luchtstroom van beneden naar boven.

de resultaten:
code:
1
2
3
4
5
6
luchtstroom boven naar onder
drive open     45,4 C
drive dicht     49,6 C
luchtstroom onder naar boven
drive open     49,6 C
drive dicht     49,6 C

en dat met een continu stressed PC,
wie verklaard dit? :?

Verwijderd

Something like this.
Afbeeldingslocatie: http://www16.brinkster.com/tweakerpics/lobber.gif
Afbeeldingslocatie: http://www16.brinkster.com/tweakerpics/kast.jpg

• schizofreen
welke van jouw fans blazen en welke zuigen?

• mpegernie
  • Laatst online: 12-03-2016

mpegernie

.mpe

Op maandag 16 april 2001 17:23 schreef schizofreen het volgende:
jawel, het werkt dus wel.
Als ik alleen al het kapje van de 5,25" drive eruit haal kan ik al voelen dat er lucht naar binnen gezogen wordt.
Bovendien zakt de temperatuur ruim 4 graden.

Misschien dat de opstelling andersom het beter zou doen, maar dit werkt ook hoor. Zelfs zonder bij de drive actief te zuigen of blazen wordt ie koeler.
Natuurlijk zuigt hij lucht aan! Alleen die lucht komt dan wel rechtstreeks uit je open 5 1/4 bay. De warme lucht blijft nog steeds bovenin hangen => airflow moet door je hele kast gaan op deze optimaal te kunnen koelen... logisch toch?

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

• schizofreen
maar ik moet toch het systeem kiezen waarbij mn processor het koelst blijft?
-dat is volgens de metingen door de lucht naar buiten te blazen, dus dat systeem ga ik hanteren.

• Talon
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-01 13:25

Talon

Booooom !

ik denk toch dat je de popnagels eruit zal moeten boren om die fan om te draaien ...
hete lucht stijgt namelijk echt...
en een fan aan de voorkant die de lucht voortstuwt naar je proc zal goed werken.
Ik neem aan dat je voeding de lucht naar buiten blaast?
voor onder lucht erin ,achter boven de lucht eruit.
dan heb je een lekkere fanduct !

• PWA
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

PWA

Hé r0ck3t waarom je plex writer onder je reader?! Een writer genereert meer warmte hoor!!!

• schizofreen
ok zal ik het nog een keertje uitleggen:

Ik heb eerst de opstelling gemaakt waarbij de fan aan de zijkant de lucht naar buiten blies. Het bleek dat als ik een 5,25" drive openzetten dat de temperatuur dan daalde.

Toen bedacht ik: eigenlijk doe ik iets fout die warme lucht moet naar boven. Dus ik een thread op tweakers gezet voor jullie hulp te vragen. Enfin, julie me overtuigd dat hij de lucht naar binnen moet zuigen. Ik de popnagels eruitgeboord en de fan omgedraait.

Maar wat bleek nou? Met deze opstelling steeg de temperatuur alleen maar, of ik de 5,25" drive nu open had of niet. Dus heb ik maar weer eens die popnagels eruit geboord en alles terug gezet op de oude opstellen, en ja hoor: hij werd weer koeler. Raar maar waar.

• Mary Wana
  • Laatst online: 28-04 13:21

Mary Wana

keyboard nut

Op maandag 16 april 2001 16:59 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:
eindelijk iemand die het snapt :)

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

• Talon
  • Laatst online: 23-01 13:25

Talon

Booooom !

oke ....maar wat doet de fan in je voeding dan ?
blaast hij de lucht naar buiten ?
want wat je erin blaast moet er ook weer uit...
als je voeding naar binnen blaast dan gaat het inderdaad via dat ding aan de zijkant er weer uit...
dan wordt hij inderdaad koeler ...
maar veel effectiever is als je de warme lucht laat stijgen ...
dan gaat daar geen fan tegen aan staan drukken die dus dan nog harder moet douwen om het naar beneden naar de exhaust te krijgen...
snappie ?
edit:
typo

• Mary Wana
  • Laatst online: 28-04 13:21

Mary Wana

keyboard nut

Op maandag 16 april 2001 16:59 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:
eindelijk iemand die het snapt :)

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

• JT
  • Laatst online: 17-05 16:10

JT

VETAK y0

Het beste is om van vooronder naar bovenachter of achteronder bovenvoor, dan gaat het door de hele kast.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• schizofreen
Op dinsdag 17 april 2001 10:48 schreef Talon het volgende:
oke ....maar wat doet de fan in je voeding dan ?
blaast hij de lucht naar buiten ?
die blaast ook naar buiten, dus twee fans die naar buiten blazen, en daarmee krijg je onderdruk, als ik dan nog eens een 5,25" drive open laat staan wordt daar de benodigde koele lucht door aangezogen :+

Jongens begrijp me goed:
Ik vind het geweldig van warme lucht stijgt op enzo, maar het blijkt bij mij de in practijk niet te werken...

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05 08:40

jotheman

Was like that when I got here!

Op dinsdag 17 april 2001 11:00 schreef schizofreen het volgende:

[..]

Jongens begrijp me goed:
Ik vind het geweldig van warme lucht stijgt op enzo, maar het blijkt bij mij de in practijk niet te werken...
Neej da zal nie neej, jij bent gwoon te koppig om ut aan te neme....
As je al un besluit hept genomen moet je dit nie poste en erbij zette op- of aanmerkingen zijn welkom....
Die koeltechnieken zijn uitvoerig getest en berekend enz. en daar komt gewoon uit dat onder koele lucht aanzuigen en bove warme lucht uitspuuge ut beste werrukt....
Als je dat nouw eens van de xperts aannam en daarmeej verdur ging....
Anders hep ik oowk geen zin meer om in dit soort topics te poste hoor as je gwoon te koppig bent om dit van andere mense (die dit al langur doen) aan te nemen... |:(

Suck6 ermeej verdur....

edit:

Ahum, damn typo''s :+

I see dead pixels...

Pagina: 1