Toon posts:

[BC3] KiloWatt waterblok: deel 2 (wat leerde ik)

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Nou, poging 1 was dus mislukt. Poging 2 schijnt beter te gaan. Morgen of overmorgen de laatste (hard)soldeerfase, en daarna is het schuurpapier mishandelen om alles vlak recht te krijgen.

Zo netjes als ik het gepland had zal het niet worden. Dit komt voornamelijk door gebrek aan echt fatsoenlijk gereedschap, en aan enkele onervarenheidsfoutjes/stommiteiten/pech.

Lach of huiver, maar hou ''t in je achterhoofd als je zelf aan de gang gaat met koper:

- Als je met een Dremel+glasvezelversterkt slijpschijfje je koper op maat maakt, hou dan rekening met het feit dat je 2mm kwijtraakt aan de snede. Oftewel, teken alles af, slijp het, en kom erachter dat je strips te kort zijn.

- Blijf vooral de strip die je aan het slijpen bent vasthouden. Hij word zo langzaam warm dat tegen de tijd dat je denkt: ''hee, zal ik ''m eens loslaten, ''t word wel erg warm''; dan heb je dus al eerstegraads verbrandingen op je vingers zitten.

- Koper is lastig te bewerken. Vijlen en boren gaan dicht zitten, freesjes en schuurpapier ook.

- Kleine boortjes (en M2 boutjes ook) breken zonder enige moeite als je niet heel langzaam en voorzichtig de boor z''n weg laat zoeken. Toerental maakt niet zo heel veel uit. Wat olie erbij helpt veel. Mijn waterblok is nu voorzien van 2 afgebroken M2 boutjes en een stuk 2mm HSS boor :(.

- Koperen pinnen en plaatjes trekken bijna onvermijdelijk krom als je flink gaat stoken om ze met hardsoldeer vast te zetten.

- Nee, je prikt met een hardsoldeerstaaf niet door 1mm koperoxide heen dat zich gevormd heeft.

- Ja, je werkstuk moet echt oranjegloeiend zijn om het hardsoldeer lekker te laten vloeien. En beide delen moeten even warm zijn voor een fatsoenlijk resultaat.

En nog een paar hints:

- Draag een veiligheidsbril. Nondeju, vergeet dit niet. Als ik ''m niet op had gehad, had ik lekker met een stuk M2 boor in m''n oog bij de EHBO gezeten.

- Als je gaat slijpen: draag een stofkap. Je merkt niks van dat stof, maar na het slijpen smaakt alles opeens heel zoet. En een uur erna ook nog. Toch wel typisch dat dit gebeurt na het slijpen.

- Werken met de gasbrander: emmer water erbij.

ik stop ermee, maar ik kan nog wel ff doorgaan. ''k hoop dat jullie er wat aan hebben.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
rofl tjsa al doende leerdt men :)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Wijze lessen.:)
Ik hoop dat poging twee werkt. Succes!

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
En we willen natuurlijk wel op de hoogte gehouden worden van volgende blunders he >:)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Topicstarter
Uiteraard!

''k zal kijken of ik een en ander nog kan fotograferen en digitaliseren op de een of andere manier. Een plaatje zorgt voor meer leedvermaak dan 1000 woorden, zo was ''t spreekwoord toch :)?
Die plaatjes die ik laatst postte waren eigenlijk al na een lichtelijke fatsoenering van het spul. Maarja, ik heb zelf geen digicam, dus ''t was gewoon toeval dat er iemand langskwam die wel zo''n ding heeft.

• MaxDamage
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-05 23:00
M2 gaatjes? je bedoelt niet M3?
Als je M3 bedoelt moet je wel gaatjes hebben van 2.5mm, misschien dat daarom je tapjes breken.

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:44

RvV

Wat is dat hardsolderen? Ik heb bij mijn blok gewoon met tin de buisjes erin gemaakt. Het was geen enkel probleem, binnen een paar minuten was ik klaar.

Y'24

Verwijderd

tja... ik heb nog niet zoveel problemen gehad ... laten we dat ook maar zo houden ;)

goed gereedschap kopen scheelt een hoop denk ik..

maar koper is inderdaad een hoer om mee te werken.. veel te zacht/taai..

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoelde M2. Die boutjes gebruikte ik om wat koperen plaatjes te fixeren voor het solderen. En ik meende dat als je een 1.8mm gat had, dat zo''n M2 boutje zichzelf wel zou tappen in dat zachte koper. Helaas.

Hardsoldeer is soldeer met een veel hoger smeltpunt (ca. 700 graden). Dat heb ik nodig omdat ik de boel in 2 delen moet solderen. En anders valt bij de 2e keer solderen de bende weer vrolijk uit elkaar. Nog een voordeel is dat het heel wat sterker is, en wat beter warmte geleid.

Goed gereedschap kopen scheelt zeker. Vooral in de dikte van m''n portemonnee :)

Verwijderd

Topicstarter
Nou, zojuist de rest van het waterblokkie (spiraaltje+zijkanten) gesoldeerd met koperhardsoldeer. Sjezus, wat een ellendebende. Die gasbrander die ik gebruikte was L-O-M-P. Ooit zo''n grote propaanfles koud voelen worden? Ikke nu dus wel. Ooit bij de huidige buitentemperaturen de carpoort (toch een vrij open ding) verwarmd tot +/- 30 graden? Ikke nu dus wel.

Nou, m''n handen missen spontaan een paar haartjes, maar als het goed is zit het nu in elkaar. Of ook overal soldeer zit heb ik niet kunnen controleren omdat als het blok roodgloeiend staat het kleurverschil tussen soldeer en blok onzichtbaar is. Het gloeit allebei op. En het is lastig tussen de koperen pinnetjes doorpielen met die staaf hardsoldeer.

Nouja, we zullen zien. Ik heb eerst 5 kilo koperoxide (zwarte zooi) van het ding afgeschraapt, en ''m nu in het zoutzuur liggen. Daarna de waterdichtheidstest. Ik vrees dat ik nog wel ergens een lek heb, maar dat valt nog weg te werken met gewoon zachtsoldeer.

Hint voor de mensen die mijn waterblok willen bouwen: probeer een propaan/zuurstof of acetyleen/zuurstof brander te regelen. Dan kun je wat gerichter stoken en solderen in plaats van het koper verstoppen in een halve kilometer lange doofmakend ruisende vlam die alsnog moeite heeft om je blok op temperatuur te krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
''t meurde inderdaad goed ja. En het hard mij iets te snel uit. Verwerkingstijd 5 minuten, maar die gaat al in tijdens het mengen.

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

goed idee om eerst met hardsoldeer te werken, en daarna het blok dichtmaken met zachtsoldeer. Ik heb gewoon alles met zachtsoldeer gedaan.
Een blokje met daarin 3 opstaande randen, zodat er dus 4 ''gangetjes'' in het blok kwamen. Daar ben ik wel ff mee bezig geweest, het is erg lastig om het uiteindelijk helemaal dicht te maken omdat alles snel weer zacht wordt.
Na 2 keer weer totaal uit elkaar gevallen te zijn terwijl het blok eigenlijk helemaal af was, was het de derde keer wel gelukt.
die zit er nu ook op en ik heb mezelf voorgenomen nooit meer een gasbrander in de buurt van dat blokkie te laten komen:)
als ik nog eens een blokkie ga maken ga ik denk ik ook maar met hardsoldeer aan de gang

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05 16:54
Op maandag 16 april 2001 01:27 schreef DaBit het volgende:
Uiteraard!

''k zal kijken of ik een en ander nog kan fotograferen en digitaliseren op de een of andere manier. Een plaatje zorgt voor meer leedvermaak dan 1000 woorden, zo was ''t spreekwoord toch :)?
Die plaatjes die ik laatst postte waren eigenlijk al na een lichtelijke fatsoenering van het spul. Maarja, ik heb zelf geen digicam, dus ''t was gewoon toeval dat er iemand langskwam die wel zo''n ding heeft.
Roep maar een keer als je nog wat plaatjes moet hebben, of de cam weer moet lenen :)

• php
  • Niet online

php

Ohhhh o o o o o.

Wat heb ik om je gelachen. Geen mooier vermaak dan leedvermaak. En dat terwijl mijn respect voor je zo enorm is. Helaas kan ik je niet helpen met solderen. Het enige wat ik zou kunnen verzinnen is een ritje in de oven van de stenenbakkerij, 1200 graden, maar daar heb je vrees ik niet zoveel aan. Bovendien horten en stoten die transportbanden dat het een lieve lust is, dus tenzij je vuurvaste steen maakt, vliegt alles wat maar enigzins losligt in de rondte.

Maar goed, als er iets is wat ik voor je kan doen, dan roep je maar. Al is het maar in de rondte mailen via de waterkoeling-mailinglist (inschrijven op voorpagina www.waterkoeling.nl) dat je wat nodig hebt.

Noot 1: Ik heb altijd groot respect voor mensen die dingen zelf maken. Persoonlijk ben ik op waterkoeling gebied niet eens zo''n zelfbouwer, maar heb inmiddels wel een bootje of 8 zelf gebouwd....

Noot 2: De meeste ellende ken ik zelf ook / heb ik ook meegemaakt. Wat dacht je van een emmer epoxyhars in je handen houden, welke in 10 seconden verandert van dunne vloeistof van 30 graden, naar bruisende, dampende massa van 150 graden....... auw.

Verwijderd

Topicstarter
goed idee om eerst met hardsoldeer te werken, en daarna het blok dichtmaken met zachtsoldeer.
Ehm, de bedoeling is eigenlijk dat alles nu dicht zou moeten zitten. Alleen heb ik daar nog niet zo''n vertrouwen in. Alleen wat nu evt niet dicht zit kunnen hooguit hele kleine kiertjes zijn, dus dat is wel met wat zachtsoldeer weg te werken. Dat blok van mij heeft de laatste keer roodgloeiend meegemaakt. Alles zit toch lekker stevig op elkaar, dus dat zachtsoldeer hoeft geen kracht op te vangen.
Na 2 keer weer totaal uit elkaar gevallen te zijn terwijl het blok eigenlijk helemaal af was, was het de derde keer wel gelukt.
Vandaar het plan voor de 2 soldeerfases. Eerste deel met hardsoldeer, tweede met zachtsoldeer. Dan heb je dat uit-elkaar-val probleem niet. Alleen dacht ik: ''Ik ben een bikkel, dus ik hardsoldeer lekker alles'', ahum.
Roep maar een keer als je nog wat plaatjes moet hebben, of de cam weer moet lenen.
Graag! Het blok in roetzwarte geblakerde staat heb je al gemist. Maar morgen of overmorgen komt dat blok weer maagdelijk schoon uit het zoutzuur (hoop ik) dus tijd voor piccies.
Geen mooier vermaak dan leedvermaak
En daarom post ik die mindere ervaringen ook maar hier :) Altijd leuk, een computer/elektronicafreak die opeens metaalbewerker gaat spelen.
maar heb inmiddels wel een bootje of 8 zelf gebouwd....
Nou, ik heb afgelopen zaterdag bij een vriend van me flink wat gaten gerepareerd in een bootje van glasvezelmateriaal, en ik had ''s avonds m''n onderarmen flink onder de bulten staan, ondanks dat ik ze zoveel mogelijk bedekt had.
Ik haat glasvezelspul. Da''s troep van de bovenste plank. Wel een leuk ding trouwens: weegt bijna niks (met 2 man til je ''m met gemak op), en er zit een 35pk buitenboordmotor op. Dat vaart best leuk, als het straks weer mooi weer word.

• php
  • Niet online

php

Heet douchen, dat helpt.

Ik probeer zo weinig mogelijk aan dat spul te zitten, jeukt inderdaad alleen maar.

Ik werk zelf met andere materialen. Ook met andere harsen, die jij gebruikt hebt, meurt waarschijnlijk ook. (styreen)

• BYM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-01 14:50

BYM

In memoriam : De Gulden

Op dinsdag 17 april 2001 11:09 schreef Herman het volgende:
Heet douchen, dat helpt.

Ik probeer zo weinig mogelijk aan dat spul te zitten, jeukt inderdaad alleen maar.
Tip van de dag, zorg dat je een rol plakband in de buurt hebt, als je merkt dat het aan je lichaam komt te zitten even plakband eroverheen en dan is die glasvezel van je arm naar het plakband gegaan....

(geen ducktape gebruiken, anders mis je meer dan glasvezel alleen.... ;) )

Als ik een goeie signature zou weten, zou ik die hier neerzetten.

Verwijderd

Topicstarter
Da''s nou het probleem: je merkt er niks van totdat je opeens allemaal bulten op je armen krijgt. En dan ben je te laat met die tape.

Met een druppel verdund zwavelzuur op je hand oid heb je trouwens hetzelfde probleem. Je merkt er niks van, en opeens heb je een blaar. Daarom ben ik niet zo''n fan van salpeterzuur en zwavelzuur. Zoutzuur is dan nog relatief vriendelijk. Let wel: relatief.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:28
Op dinsdag 17 april 2001 16:34 schreef DaBit het volgende:
Zoutzuur is dan nog relatief vriendelijk. Let wel: relatief.
Ligt er maar net aan: als je 30% zoutzuur neemt met een PH van -1 dan branden je vingers ook weg waar jezelf bij staat.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:21

Epsilon

Op dinsdag 17 april 2001 17:02 schreef universal creations het volgende:

[..]

Ligt er maar net aan: als je 30% zoutzuur neemt met een PH van -1 dan branden je vingers ook weg waar jezelf bij staat.
hij heeft het over verdunt zwavelzuur

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet toch wel heel zeker dat ik liever een druppel 36 HCl (zoutzuur, geconcentreerd dus) op m''n vingers krijg dan een druppel 98% H2SO4 (zwavelzuur) of 65% HNO3 (salpeterzuur). Met zwavelzuur heb je dan nog het leuke effect dat het spettert als je dan je hand onder de kraan houd. Weliswaar een beetje, maar ''t zal maar net in je oog komen. Agja, je huid is dan al compleet verkoold.

Nogmaals: draag een beschermende bril als je met zuren/logen/boren/slijpschijven/gasbranders/whatever aan de gang gaat. Sommige mensen die ik ken hebben al meerdere keren bij de dokter gezeten om weer iets uit hun oog te laten halen. Om vervolgens 48 uur met een dot watten op het oog rond te mogen lopen.

• php
  • Niet online

php

Heb een keer 96% zwavelzuur over mijn klauwen gehad. Waren met esters bezig. Docent maakte foutje.

Is niet aan te raden, gewoon niet doen. Ik heb geluk gehad, overigens. Je ziet er iets meer van. (was er ook erg snel bij, met dank aan klasgenoot, die de kraan al opendraaide toen het gebeurde.)

Tip: draag neopreen handschoenen, en een veiligheidsbril

Verwijderd

Topicstarter
Tip: draag neopreen handschoenen, en een veiligheidsbril
Ik doe ''t met van die latex handschoenen. Maar die zijn met een 6% HCl oplossing nog niet zo hard nodig, dan liever niks (dan voel je tenminste wanneer er iets op je hand komt. Als zo''n latex handschoentje lek is, dan merk je er niks van als er vocht doorheen komt.)

Die veiligheidsbril is gewoon een must. Da''s niet eens een tip. Als ik een gaatje in een plankje hout moet boren dan doe ik ''m meestal niet op, maar verder zo''n beetje altijd.
Pagina: 1