Toon posts:

[BC3] Zelfgemaakte CCFL inverter met oude rotzooi

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit schema klopt wel

Heyhey :)

Vond nog een scanner CCFLtje van een centimeter of 20 en aangezien ik een arme puber ben (zoals iedereen hier >:) denk ik) heb ik van een oude (kapotte) computervoeding (met nadruk op oud :) )
een inverter gebouwd. Kost je alleen een paar kloddertjes soldeertin.

Je hebt nodig: 2 (heavy) PNP transistoren, een HV transformator en 2 weerstandjes van 470 ohm.

Hieronder het schema :7

Afbeeldingslocatie: http://download.banyan.com/Download/archive/inverter.gif

Happy tweaking 8-)

Verwijderd

Um, zet ook ff wat ontkoppelcondensatoren over de transistoren, en als het even kan een klein spoeltje in serie met de +12V. Anders creeer je zo best wel rommel op je 12V voeding.

Lang geleden dat ik zo''n oscillator gezien heb, btw :)

Nog iets: het zou me niks verbazen als dit ook werkt met een 2x9V of 2x6V nettrafootje (van 5W ofzo). Rendement geeft dit niet, maarja, boeie!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 16 april 2001 00:40 schreef DaBit het volgende:
Nog iets: het zou me niks verbazen als dit ook werkt met een 2x9V of 2x6V nettrafootje (van 5W ofzo). Rendement geeft dit niet, maarja, boeie!
Aparte 15 volt geschakelde voeding erop gezet (van dezelfde scanner gerecycled als de lamp) en toen brandde ie wel wat vel :) Zodra ik onder de 9.8 volt (bij mij dan) kwam ging de CCFL alleen in de hoek gloeien en kon ik hem met mijn vinger veller en minder vel laten gloeien (stoer effect >:) )

Euhm, sorry moet beter leren lezen |:(

Maar goed :) Weet je dat ook weer :D

Ik denk dat het met een 2x 9 volt trafo beter werkt dan met een 2x 6 :)

Heb het zonet eens geprobeerd met een 2x 12 travo, werkte goed. Verstookte wel wat veel energie btw :( En het lampje brandde niet echt beter.

De schakeling is opzich best zuinig. Om de lamp goed vel te laten branden heb ik maar 3 a 4 watt nodig (met mijn 2 power transistoren en een oude hv travo). En dan doet ie zeker niet onder voor een 4 watt tl *D