[BC3] temperatuur sensors

Pagina: 1
Acties:
  • 195 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Flupse
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-01-2022
uhm mischien is het wel onzin wat ik bedenk maar toch
is het niet mogelijk om iets temaken waar mee je een aantal temp sensors via een paralelle of serieele poort kan uitlezen en software matig kan uitlezen in een mooi venstertje???

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-07 16:21
las ooit zoiets in de elektuur... weet alleen niet meer welke. En ook niet of het wel de Elektuur was...
het bestaat wel.

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

• Flupse
het zou wel kick zijn als het kon dan kan je bv 5 sensors door je kast hangen en de temp meten >:)

• Selachii
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-07-2020

Selachii

gamedev

Ik weet wel hoe je tempsensors kan maken maar ik zou geen flauw idee hebben over het koppelen aan een poort anders dan de voorbestemde op het mobo :)

Hoe een tempsensor te maken :
www.xcl-clan.com/articles.php3?id=24

...gamen blijft leuk...

Verwijderd

Op zondag 15 april 2001 16:57 schreef Selachii het volgende:
Ik weet wel hoe je tempsensors kan maken maar ik zou geen flauw idee hebben over het koppelen aan een poort anders dan de voorbestemde op het mobo :)
Via je gamepoort natuurlijk! *D

Verwijderd

duh, niemand gehoord van smbus? (bedrijfscloon van i2c bus) hier zitten de tempsensors/ toerental sensors mee verbonden en die kan je mbv proggie en zelfgemaakte hw uitlezen, dus je kan een display op je compu maken die continue je gegevens laat zien zonder dat er ook maar software draait, sterker nog, zonder os werkt het nog ;)
ook kan je via die smbus extra sensors erbij hangen die mbm dan weer laat zien (of ander monitor proggie)

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-07 16:21
ja en dan met (V)basic een progje schrijven voor het uitlezen van de poort.
Heel goed idee, alhoewel een digidoc toch mooier is.

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

Verwijderd

Digitaldoc ;) Alleen dan heb je het op het main schermpje op je pc aan de voorkant ;)

• Flupse
van die smbus wel eens gehoord maar niet waarvoor het dient
heeft iemand info hoe ik dat werkend krijg?

Verwijderd

het leuke aan vbasic is dat het supersimpel is..

vb. ik had er nog nooit mee gewerkt, en in anderhalve werkdag een volledig functionele mail-spammer gemaakt .. (eigenlijk een bedrijfsmailer die elke vrijdag en elke maand een mailtje verstuurd, zelfs nog te editen, saven etc..)

maar het is echt TE makkelijk..

dus ik zie geen problemen met een mooi temp-grafiekje en een systray-tempje

Verwijderd

Hmm, ik weet niet of het verstandig is om zelf te proberen iets aan die SMbus te hangen. In principe is ''t gewoon een I2C bus. Meestal hangt daar al een IC-tje op dat fans monitort, temps monitort, voedingsspanningen monitort, enz. Maar als je er zelf nog wat bijknoopt, dan moet je wel uit zien te vinden hoe je die extra info uitleest. Lijkt me niet echt simpel.

In de Elektuur heeft ooit een temperatuurmetertje voor op je seriele poort gestaan, met 1 Maxim IC-tje dat je ook nog eens als sample aan kunt vragen bij Maxim.
Ik zou daar eens naar zoeken.

SMbus IC''s zijn o.a. van National Semiconductor te krijgen.

• Flupse
dus er bestaan tempmetertjes voor die smbus
ok waar kan ik die kopen en wat kosten ze?

Verwijderd

Zo simpel ligt het niet. Als je die SMbus wilt gebruiken, dan zul je toch echt zelf aan het uitzoeken/ontwerpen/solderen/programmeren moeten.

''k zou eens gaan zoeken naar dat Elektuur ding als ik jou was. Dat lijkt me veel eenvoudiger dan klungelen met de SMbus. Tenzij je weet wat je doet, en iets wilt hebben om je tanden in te bijten. Dan maak je een heleboel mensen hier blij.
Pagina: 1