Ik ben nu toch zelf mn lcd-schakeling aan het solderen, maar op een plek is de soldeertin een beetje uitgelopen, en verbindt nu 2 aparte contactpuntjes. Ik heb het meeste al weggehaald, maar er zit op de print nog wat tin wat ik niet goed wegkrijg. Hoe kan ik dit goed weghalen?
Verwijderd
1) Punt van de soldeerbout goed schoonmaken, oude tin eraf, opnieuw vers tin er op, teveel aan tin er af tikken op de asbak oid, dan het teveel op de printplaat opppikken met de punt van de bout. Als het goed is, smelt het en plakt dan aan de bout.
2) als dat niet gaat kun je voorzichttig de puntjes die overlopen op de contactjes smelten en met verse soldeer vertinnen, dan snel 1) weer doen.
Let wel op dat je de bout niet lang er op houdt, anders kan er wat smelten/verbranden/losgaan op de printplaat en of onderdeeltjes die je aan het bewerken bent.
3) bij de electronica boer wat ''Tinzuig-Litze'' halen. Dat is een stuk opgerolde platte ''schoenveter'', gemaakt van gevlochten koperdraad. Er zit een beethe hars in.
Leg de litze op de doorgelopen soldeer verbinding, soldeerbout er op, als het tin smelt zuigt de litze het soldeer op.
(kost maar een paar piek dat spul)
Succ6
2) als dat niet gaat kun je voorzichttig de puntjes die overlopen op de contactjes smelten en met verse soldeer vertinnen, dan snel 1) weer doen.
Let wel op dat je de bout niet lang er op houdt, anders kan er wat smelten/verbranden/losgaan op de printplaat en of onderdeeltjes die je aan het bewerken bent.
3) bij de electronica boer wat ''Tinzuig-Litze'' halen. Dat is een stuk opgerolde platte ''schoenveter'', gemaakt van gevlochten koperdraad. Er zit een beethe hars in.
Leg de litze op de doorgelopen soldeer verbinding, soldeerbout er op, als het tin smelt zuigt de litze het soldeer op.
(kost maar een paar piek dat spul)
Succ6
Verwijderd
En mocht je dat niet kunnen krijgen, dan trek maar een oude IDE of floppy kabel uit elkaar. En dan een zo''n adertje strippen.
''t is lang niet optimaal, maar soms heb je gewoon niet wat je nodig hebt, terwijl je toch verder wilt.
Litze of soldeerzuigpomp is ''t beste.
''t is lang niet optimaal, maar soms heb je gewoon niet wat je nodig hebt, terwijl je toch verder wilt.
Litze of soldeerzuigpomp is ''t beste.
Maar werkt zo''n kabel dan net zo goed ofzo? Ik heb wel zo''n pompje, maar daar krijg ik niet alles mee weg.
Verwijderd
Nee, zo''n kabel werkt helemaal niet zo goed als desoldeerlitze. Maar het is beter als niks, zeker als de winkels niet open zijn.
Gebruik flatcable als desoldeerlitze: leg ''t op de soldeerverbinding, verhit het, haalt ''t weg, knip het stukje waar soldeer aanzit eraf, en herhaal totdat het gewenste resultaat bereikt is.
Gebruik soldeerpompje: Doe een beetje vers soldeer op de punt van je bout. Verhit nu het te desolderen punt. Als het soldeer vloeibaar is, dan duw je de pomp op het vloeibare soldeer, en je drukt op het knopje. Let op, blijven verhitten met de bout tijdens het desolderen.
Gebruik flatcable als desoldeerlitze: leg ''t op de soldeerverbinding, verhit het, haalt ''t weg, knip het stukje waar soldeer aanzit eraf, en herhaal totdat het gewenste resultaat bereikt is.
Gebruik soldeerpompje: Doe een beetje vers soldeer op de punt van je bout. Verhit nu het te desolderen punt. Als het soldeer vloeibaar is, dan duw je de pomp op het vloeibare soldeer, en je drukt op het knopje. Let op, blijven verhitten met de bout tijdens het desolderen.
Maak je pompje eens goed open en schoon, dat is met enige regelmaat nodig. Als desolderen niet lekker lukt voeg dan wat tin toe zodat alles goed gesmolten is en probeer het opnieuw.
Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz
Pagina: 1