rc.local overslaan

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FL!PNEUS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-07-2020

FL!PNEUS

Let's rawk!

Topicstarter
ik heb een probleempie met mijn Slackware doos. Nadat ik xfstt heb geinstalleerd zette ik in de rc.local file "xfstt" maar hier moest nog een & achter, maar aangezien ik die vergeten ben, krijg ik mijn loginprompt niet meer te zien omdat xfstt niet als een background task gedraaid wordt :(. Mijn vraag is, kan ik ervoor zorgen dat Linux opstart zonder de rc.local te benaderen?

Bij voorbaat dank

In a dream I'm a different me with a perfect you, we fit perfectly.
And for once in my life I feel complete and I still want to ruin it.

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-07 21:48
Ik heb het nog nooit nodig gehad, maar zou je met een rescuedisk het niet kunnen omzeilen?
Ik heb geen ervaring met Slackware, dus val me niet gelijk aan als het niet kan ;)

• Myrdhin
  • Laatst online: 15-08 23:08
Waarschijnlijk gebruik je LILO om linux te starten. Als je nu na het woord linux nog een S of een 1 plaatst start ie op in single user mode. Daarna kun je de rc.local aanpassen en rebooten.

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Even aansluitend een newbie vraag:

Geldt zo'n geintje (programma niet in achtergrond) dan meteen voor alle terminals (waar je naartoe switcht met alt-F2..etc)?

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

Verwijderd

Pinball:

jah het maakt niet uit... als ik dus een processje draai en ik switch van tty1 naar tty2 en doe bijv. ps --User xenic zie ik em ook staan... als dit is wat je bedoelt dan :)

tis ctrl-alt-F# btw ;)
--
xenic

blah...

• pinball
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Dat bedoelde ik niet... want dan draait 't dus in de achtergrond. Ik vroeg me af of het probleem van Flipneus dus idd alle tty's beinvloed, en je dus nergens meer in kan loggen.

btw: bij mij (slack) is 't dus echt alt-F#, ik heb geen X :)

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

Verwijderd

Pinball:

met ctrl-alt-f# is # de nummer van F1 F2 etc.. :) ... en das bij slack ook zo... op slack draai ik ook geen X... niet nodig... maar het beinvloed dus wel zo dat je niet naar een andere tty kan inloggen... want jij draait dat process en hij wil dus niet zover booten zodat jij kan inloggen..

--
xenic

blah...

• pinball
  • Niet online

pinball

Electric Monk

OK, daar was ik dus benieuw naar.. thx.

En wat betreft die consoles, probeer 't eens zonder ctrl... :)
ps: dat # was wel duidelijk, anders had ik wel alt-F-shift-3 getypt :)

• wiho
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-07 11:42

wiho

Certified Nerd

Een programma in de voorgrond starten in rc.local beinvloedt alleen de actieve terminal (meestal dus tty1, onder Alt-F1). De overige terminals worden niet (direct) geblokeerd.

Maar... init start de mingetty processen (die de login prompt verzorgen) pas nadat rc.local klaar is. Daarom krijg je op geen enkele terminal een login-prompt als rc.local blijft 'hangen'.

Voor degenen die hier meer over willen weten: ontleed je /etc/inittab eens aan de hand van de inittab-manpage. Is meestal niet eenvoudig om te doen voor een newbie, maar het is wel erg leuk om je boot-procedure van je machine doorgrond te hebben. :)

"Pas als het proces gecrashed is, dumpt men de core"

Verwijderd

ik heb dat dus net geprobeerd op m'n slackie.. ff de & weggehaald en toen bleef ie idd hangen... switchen naar een andere tty werkte niet :) ... maar om de ctrl-alt-del functie te veranderen kan ik dan gewoon de verwijzing naar een andere init maken? er staat dus
l6:6:wait:/etc/rc.d/rc.6
neem ik aan dat ik gewoon het scrippie kan veranderen naar een andere die em dus afsluit en waarmee elke user zou kunnen afsluiten?

is er dan ook een mogelijkheid om de ctrl-del-bkspc een functie te geven in console?

pinball: owja alt-F# werkt.. ik al die tijd met ctrl-alt-F al die moeite voor nix ;)
--
xenic

blah...

• wiho

wiho

Certified Nerd

xenic, om de functie van ctrl-alt-del te veranderen, moet je een regel als deze aanpassen:

ca::ctrlaltdel:/sbin/shutdown -t3 -r now

Als je met ctrl-alt-del wil afsluiten i.p.v. rebooten, maak er dit van:

ca::ctrlaltdel:/sbin/shutdown -t3 -h now

En als je met ctr-alt-del een zelfgeschreven scriptje wil activeren, doe je dit:

ca::ctrlaltdel:/home/xenic/myscript

Verwijderd

wiho tnx :)

ik had eigenlijk beter moeten kijken staat dus gewoon in de inittab.. keek gewoon naar de run level 6 en dacht dat hij daar naar verwees.. is het ook mogelijk om dus dit te maken.

ca::ctrlaltbkspc:/sbin/shutdown -h now

zodat ik als je het met de backspace doet gewoon afsluit?

--
xenic

• wiho

wiho

Certified Nerd

Nee, de action ctrlaltbkspc kent init niet. Wat wel zou moeten kunnen is via de action kbrequest een willekeurige toetscombinatie afvangen. Zie daarvoor de man-page van inittab (ik heb hier zelf geen ervaring mee).

Verwijderd

Pinball: nog iets :)
dit met alt-F# werkt dus niet onder X .. dan verwisselt hij naar een andere virtuele desktop.. dan moet je dus wel ctrl-alt-F# doen... maar jij gebruikte geen X he? X roelt best wel trouwens .. :)

--
xenic

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 00:58
[ONTOPIC] Booten met je bij-de-install-aangemaakte bootdisks (ik mag toch hopen dat je die hebt) inloggen als root, dan je hard disk mounten met mount /dev/{naam} /{temp dir} en dan rc.local verwijderen of renamen in dir /temp dir/etc/rc.d/rc.local ! [/ONTOPIC]

:) kee !

• FL!PNEUS
  • Laatst online: 07-07-2020

FL!PNEUS

Let's rawk!

Topicstarter
Mijn dank Phantom_ voor de tip, maar ik had deze truuk al uitgevoerd voordat jij hem gegeven had, maar dank in ieder geval voor de ontopic reacties.

In a dream I'm a different me with a perfect you, we fit perfectly.
And for once in my life I feel complete and I still want to ruin it.

Verwijderd

Op zaterdag 22 april 2000 17:50 schreef Myrdhin het volgende:
Waarschijnlijk gebruik je LILO om linux te starten. Als je nu na het woord linux nog een S of een 1 plaatst start ie op in single user mode. Daarna kun je de rc.local aanpassen en rebooten.<BR>
Dit probleem heb ik ook
alleen ik heb GRUB version 0.90 i.p.v. lilo
nu kan ik wel een command-line krijgen of
een command wijzigen
maar wat moet ik dan wijzigen
dit heb ik nu:

root (hd0,0)
kernel /vmlinuz-2.4.7-10smp ro root=/dev/hda2
initrd /initrd-2.4.7-10.smp.img

• DR
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

DR

-->NOS :)

Verwijderd

flipneus he

Verwijderd

Op zaterdag 22 april 2000 17:50 schreef Myrdhin het volgende:
Waarschijnlijk gebruik je LILO om linux te starten. Als je nu na het woord linux nog een S of een 1 plaatst start ie op in single user mode. Daarna kun je de rc.local aanpassen en rebooten.<BR>
Hi,

K gebruik het grafische deel van LILO, (en heb t zelfde probleem met rc.local) maar ik kan dus geen S of 1 erachter zetten. Hoe kan ik dat wel doen, of hoe switch ik naar "niet-grafische-interface". thnx
Pagina: 1