Toon posts:

[BC3] Voltage mod AK73 Pro (North&AGP/Southbridge/Vcore)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Allemaal, net voor het paasweekend ben ik eens even druk aan het solderen geweest op mijn nieuwe AK73 moederbord. Resultaat:

Southbridge op 3,62Volt (i.p.v 3,51)
Northbridge op max 3,75 (i.p.v. 3,52)
Tevens de AGP kaarten hebben dan 3,75 volt ter beschikking.

Core voltage max 2,13

Het enige dat je nodig hebt hiervoor zijn 3 verschillende weerstanden. 18kohm, 2,7kohm en 56ohm. (Neem 1/8watt weerstanden, deze zijn lekker klein!)

Eerst de Nothbridge van wat extra spanning voorzien: Rechsboven op je moederbord zit een RC5057 van Fairchild Semiconductors. Hiermee kun je een reeks spanningen maken in stappen van 100mV tot oorsponkelijk 3,5 Volt. Op pin 4 zit de voltage feedback pin. Tussen pin 4 en pin11 (grounded) solderen we de 56ohm weerstand om de spanning ongeveer 250mV te verhogen. Hoe minder weerstand hij heeft hoe hoger de spanning wordt op je moederbord!

Dan de southbridge: Net naast de IDE connectoren en de jumpers om de Vio spanning in te stellen zit en een mosfet''je (net naast het LED''je om et zien of er spanning op je mobo staat) om de spanning voor je southbridge te regelen. Deze kunnen we met 100mv verhogen door tussen een weerstand van 2,7Kohm te solderen tussen de casing en pin 1. Het makkelijkste is dan als je de weerstand "voorlangs" laat lopen.

Dan de core spanning deze kunnen we verhogen door een 18k weerstand op de sc2242 te solderen. Zie hiervoor een eerdere posting van me: [topic=149199]

Mijn thunderbird 900 loopt op "maar" op 1092...

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Het ziet er ontzettend indrukwekkend uit wat je schrijft maar..... ik heb een AK73-1394 en volgens mij kun je dit toch gewoon in de bios regelen...?
Tuurlijk moet je AMD niet gelocked zijn (zijn die er nog?).

Wijs mij terecht als ik het fout heb.

:?
Nick

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Dit zijn spannings waarden boven de specificaties niki. Dit kun je zo hoog met de BIOS niet instellen.

Verwijderd

Topicstarter
Spanning van je AK73 met fire wire is anders, maar wat precies de verschillen zijn weet ik niet. De spanning kun je normaal in de bios instellen tot 1,85 volt. Als je meet met MBM of met een Multimeter zie je 1,93/1,94 volt staan. De Vio spanninig moet ik instellen met jumpers en kan origineel kiezen tussen 3,2/3,3/3,4 en 3,5 volt. Nu ziijn deze waarden dus allemaal met ongeveer 250mV omhoog gegaan.

De spanning voor de southbridge kun je zeker niet in de bios instellen. Ik heb nog nooit gehoord dat dat apart kon.

Verwijderd

Hee,
nou je het zegt (voor de 2e keer, ik heb niet goed opgelet ;) ),
ik nam altijd aan dat de I/O spanning voor de South en North bridge tegelijk werden ingesteld. Nooit bij stil gestaan dat die wel een apart konden gaan ...