[BC3] geruiselooze fan? panaflo / papst

Pagina: 1
Acties:

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

I, for one, like Roman numerals

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:59
Hey,

ik ben om mijn radiator tekoelen op zoek naar 2 12bij12 of 92mm fans,

nou moeten deze zo min mogelijk geluid maken. en nee een standaard 120mm fan maakt op 5v nog steeds teveel geluid :( .

Mijn vraag welke van de twee maakt minder geluid?

Er is eventuel nog een derde optie en dat (ik weet de naam niet) is z''n radialfan,
wat kost dat ongeveer, eentje van 20 a 30 cm?

• HermeS
nee nee, dat bedoel ik niet,
ik zou graag willen weten van mensen of ze [b] echt [/b[ stil zijn, niet waar ik ze kan kopen, dat komt later wel :) en welke er stiller is.

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

je kunt toch ALLES vinden in die lijst of niet dan ? Staat van iedere fan hoeveel herrie ie maakt.. das toch wat je wilt weten :?

Geen inspiratie

• martijn12345
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Je kunt niet zeggen of 92x92 stiller is als 120x120. Hangt ervanaf hoe hard ze draaien.

Geen inspiratie

• Def_P
  • Niet online
120*120 is stiller als 92*92, als ze dezelfde hoeveelheid lucht verplaatsen. Want een 120*120 heeft dan minder aantal toeren.

En een 120*120 met het zelfde aantal toeren maakt meer lawaai als een 92*92 op dat toerental, maar verplaatst wel veel meer lucht.

I, for one, like Roman numerals

• Artcore
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb hier 2x 80mm Panaflo en die zijn echt HEEL stil. Beter zul je niet zo heel snel vinden.

Verwijderd

Klopt, wat artcore zegt.

Ik heb hier een Panaflo 120 mm en wat Papst 120 mm''s.
Die PAPST ronken... Panaflo loopt veel stiller.

Aan de andere kant....
Ik heb ook een metalen PAPST 176 mm fan. Die moet eigenlijk 48 volt hebben, maar dan issie 240 !! CFM. Daar kan je zowat een hoovercraft mee bouwen ;)

Op 12 V is het een beschaafde 60 cfm zonder geluid te maken. De motor is 100% stil, en door het formaat hoor je ook geen lucht geruis. Denkelijk komt''ie uiteindelijk op 17 Volt (-5 en +12)..
(Wordt dus m''n front intake)

Alleen nieuw kopen ??? Gewoon uit de Dump voor een geeltje.

• HermeS
Op zondag 15 april 2001 09:54 schreef martijn12345 het volgende:
je kunt toch ALLES vinden in die lijst of niet dan ? Staat van iedere fan hoeveel herrie ie maakt.. das toch wat je wilt weten :?
ik vind die lijst heel goed (had hem al eerder gezien toen ik de search gebruikte)
maar op specificaties van fabrikanten wil ik niet hellemaal af gaan, hecht meer waarde aan ervaring van medetweakers.
Ik heb hier 2x 80mm Panaflo en die zijn echt HEEL stil. Beter zul je niet zo heel snel vinden.
welk type heb je? Panaflow P80L1A ? die is namelijk 21dba , heb je ook ervaring met 120mm want ik zie dat die al gauw richting de 30dba gaan.
Gewoon uit de Dump voor een geeltje..
bedoel je de legerdump? want daar heb ik ze nog nooit gezien. en welke verkopen ze daar? papst/panaflo of iet anders.

hmm ik wie kan mij helpen met beetje een iedee tegeven over hoeveel dba hij moet zijn zodat ik hem (bijna)niet meer hoor, dus echt heel stil. Ik heb voor bijna 1000 piek aan geluids demping in mijn systeem dus de laatste stap (intergreeren van het water reservoir en de radiator, omdat het nu gewoon in een bak van 10 liter zit). moet ook stil worden,

en stel dat ik een 2x 120mm fans koop met een dba 30 cfm 68 , en dat ik die op 5 volt zet hoeveel lucht zal hij dan verplaatsen en dba genereren?

• Xtuv
  • Laatst online: 07:40
De leger dump? :D
ik denk dat er hier toch de PC dump (dag) bedoeld word! :P

Verwijderd

Nou,
in Amsterdam b.v. Die Panaflo''s liggen wel eens op de PC-Dump Dag, en er is hier een Electronica Dump (is ook de officiele naam van dat winkeltje), die veel diverse fans heeft, daar heb ik die metalen 176 mm Papst en een plastic 120 mm Papst vandaan.

Die plastic Papst vind ik zoals eerder al gezegd veel ronken, de lagering van die Panaflo''s is veruit superieur.

Die metalen Papst is weer perfect.....

Verwijderd

Oh,
en die Papst 120 mm gaan meestal naar de 40 db...

Geen van die fans gebruik ik overogens op 12 volt. Al de 12 volt fans staan hier op 7 volt (+ van de fan op de gele van de 4 polige voedingsplug, de - van de fan op de rode van de 4 polige plug)
En sommige fans heb ik met een zenerdiode van 3,3 Volt in serie (sper richting..! ) zodat ze voor iets meer luchtverplaatsing op (12-3,3=)8,7 volt lopen.

:Y)

• Epsilon
  • Laatst online: 13:21

Epsilon

Op zondag 15 april 2001 10:25 schreef Hooi het volgende:
Klopt, wat artcore zegt.

Ik heb hier een Panaflo 120 mm en wat Papst 120 mm''s.
Die PAPST ronken... Panaflo loopt veel stiller.

Aan de andere kant....
Ik heb ook een metalen PAPST 176 mm fan. Die moet eigenlijk 48 volt hebben, maar dan issie 240 !! CFM. Daar kan je zowat een hoovercraft mee bouwen ;)
waar heb je die 176mm vandaan?
ik moet die nog 1 hebben
(ik heb nl een radiator van 17x19 cm)
en naar zoiets ben ik echt aan het zoeken.

heb je een site van dat winkeltje?

Verwijderd

Nee :) die hebben geen site. t''Is een winkeltje in Amsterdam... waar woon je ?

• HermeS
Ik heb begrepen dat panasonic, geen panaflo''s meer maakt van alimuniem zijn die plastic dingen wat.

Verwijderd

Ja,
klopt. Je zal ze in de dump moeten zoeken.

• HermeS
okay, dan ga ik daar vandeweek ff langs,
heb je ene adresje voor me?

Verwijderd

Dat zaakje zit in de Molukkenstraat in Amsterdam. Het nummer weet ik eigenlijk niet, en hij staat ook niet onder die naam in het telefoon boek.
(Ik kan het tenminste nooit vinden, nu net ook niet..)

Maar hij zit ongeveer in het midden, tussen de Insulindeweg en de brug naar de Praxis. Is niet zo moeilijk te vinden dus.

• HermeS
hmm ik kom zelf uit omg. utrecht, weet je toevalig welke bus/tram ik moet hebben vanaf amsterdam cs?

• Mich
  • Laatst online: 14:27
vanaf hoeveel dBa ga je je koelers horen dan rond de 30 - 35 ofzo ??

Verwijderd

Hermes,
je moet je kaartje niet naar het CS maar naar het Muiserpoort station nemen.

Daar loop je naar de Insulindeweg toe, en neem de 1e de beste tram die verder de Insulindeweg op gaat. De Molukkenstraat is de 1e grote kruisende wunkelstraat en ook de volgende halte. Rechts af.. 200 meter of zo aan de rechterkant.

t''Is ook maar 5minuten lopen oid vanaf station Muiderpoort.

Da_Michiel,
Klopt helemaal :)
30db hoor je niet of nauwelijks, 35 db hoor je duidelijk. Niet echt hard maar is makkelijk te horen.

Een en ander hangt wel van de fan af. Sommige fans maken meer herrie uit de motor en de lagering dan wat je van de luchtverplaatsing hoort. Vooral als ze wat ouder zijn.

Da''s trouwens wat ik ook slecht van die oudere plastic Papst fans vind, oude Panaflo''s zijn veel en veel stiller.

• HermeS
ik geloof dat 30-35 54000 rpm hd is.

Verwijderd

Op maandag 16 april 2001 12:10 schreef HermeS het volgende:
ik geloof dat 30-35 54000 rpm hd is.
Klopt ook ja,
daarom hoor je een 30db fan nauwelijks. Dat is vergeleken met de ''achtergrond herrie''

Echt stil, zoals s''avonds op het platte land als alle dieren op stal zijn, en de kippen op stok, en de haard is uit, en niemand snurkt.. da''s 20 db.

• HermeS
okay, bedankt, ik laat nog weten of het gelukt is.
Pagina: 1