[BC3] voeding PC ==> AAA baterij

Pagina: 1
Acties:

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-08 20:51
ik heb een temperatuur meter gevonden die werkt op een AAA (die echt kleine) baterij. Nu wil ik effe weten wat voorn weerstand ik daar voor moet hangen :? mijn voeding is 300 watt.

iedereen met een beetje technische opleiding schud het antwoord zo uit de mouw dus help me effe :)

alvast bedankt

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:10
ik weet niets van weerstanden, ik weet wel dat het niets met je wattage te maken heeft...

Je moet iets doen met je 5volt (is het makkelijks te bereiken) en dat op een of andere manieren trafoën naar 1,2/1,5V.

Maar ehh, waarom laat je die AAA batterij er niet gewoon in zitten :)

• Dala
ja dan moet ik weer zo snel hem eruit halen (dus ook de pc open halen :))

edit:

typo

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-08 21:20
volgens mij moet je dan ook de weerstand van de meter weten, dit kan bijv. dat de stroom te meten met strommeter als je hem op aaa-baterij aansluit.

• Dala
van wat moet ik I weten??

• schizofreen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08 13:45

schizofreen

ik & jij

heeft niets te maken met het vermogen (watt van je PC) of ja, niets, weinig. Immers volt * ampere = watt

Maargoed, je metertje draait dus op 1,5 volt (AAA batterij) je moet dus de spanning van de PC, 5 volt (de rode] draad) verlagen naar 1,5 volt. Een aangezien U/I = R, moet je aaan de voeding een weerstand schakelen zodat je de spanning verdeeld in verhouding 1,5 : 3,5 (van de weestand dus).

Alleen nog ven de I (w/m)eten en je weet wat voor R je nodig hebt. :)

(sorry, meer technische kennis heb ik nie)

laat ik nou toevallig toch een stift bij me hebben! - specs

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Dat is simpel als je 300 Watt hebt dan moet je dat delen door 230 en dan kom je op 1,3 Ampere.

Nu moet je weten hoeveel Ampere de temp meter max kan hebben. als die bijv 100mA kan hebben dan zal je een weestand er tussen moeten gooien die het een factor 13 naar beneden haalt.

Stel dat de temp meter op 1,5 Volt werkt

R = U/I
R = 1,5/0,1 = 15

De totale weestand dan wel 13x groter worden
Dus 13x15= 195 Ohm

Dus dit betekend dat je in totaal 195 Ohm aan weerstand moet hebben.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• schizofreen

schizofreen

ik & jij

zoiets dus:

Afbeeldingslocatie: http://www.ikhaatkerstmis.f2s.com/voltage.jpg

:)

• Dala
bestaat 195 ohm in de e12 reeks??

• Dala
die bestaat niet welke zou ik dan pakken??

• schijndel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:15
Hmm als je van alles op wil blazen zou ik vooral de wijze raad volgen die hierboven is geprensenteerd.
Je kan hem niet zomaar met een weerstand voorschakelen aangezien het verbruik van die meter niet constant is. Bij iedere keer temp controleren, daalt de weerstand. ZOu je nu met een gewone weerstand voorschakelen dan frituur je je metertje.
Je hebt dus een positieve voltage regulator nodig of je moet een spannings deler bouwen.

• Dala
hoe??

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
met een spannins delertje (LM317), 2 condensatoren en 2 weerstandjes (eventueel potmetertjes) kost alles bij elkaar 6 piek ofzo, schematje staat echt wel ergens op I-net

hier dus :
http://www.circuitsonline.myweb.nl/datasheets/lm/lm137.zip

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• schizofreen

schizofreen

ik & jij

Op zaterdag 14 april 2001 16:02 schreef Grimreaper het volgende:
Hmm als je van alles op wil blazen zou ik vooral de wijze raad volgen die hierboven is geprensenteerd.
(sorry, meer technische kennis heb ik nie)
>:)

nog beter tip: laat die AAA batterij er gewoon aan hangen, dat duurt toch een jaar voordat je diet moet gaan vervangen, alsof jij maar 1 keer per jaar je kast openmaakt ;).

Ik heb hem er ook nog steeds aanhangen, ff checken, 48 graden... !? hmmm vrij warm...

• Dala
nou dan laat ik hem gewoon met batterij :)
Pagina: 1