[BC3] Vraag over kachelradiateur.

Pagina: 1
Acties:

• DarkTemple
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-04 09:40
Ik ben net op de sloop geweest en heb een kachelradiateur uit een Opel kadett gesloopt. (Wat een teringwerk zeg, bijna niet bij te komen.)
Het lijkt dat ie van koper is, maar ik vraag mij af of de binnenkant ook van koper is, dus daar waar het water doorstroomt. De lamellen zijn overigens van aluminium, of zo iets.
Er staat "86" en "Harrison" op de zijkant.
Hij is ongeveer 21cmx19cmx5cm en hij is niet groen uitgeslagen, wat ik toch wel verwacht had.

Weet iemand of ie volledig van koper is, daar waar het water doorstroomt?

Thanks.

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08-2025
probeer eens naar binnen te kijken dan!

ik denk het wel btw

Audi A8 W12 6.0

• DarkTemple
Dat gaat niet, want de buisjes die eruit komen (in/uit) maken een hoek. Als ik nou zo''n chirurgencam had, dan kon ik ermee naar binnen kijken:)

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08-2025
boeit het eingelijk?

je hebt je radiator al dus maakt nu toch nix meer uit, ga er meer werken en als het niet werkt dan koop je een nieuwe

Audi A8 W12 6.0

• d-super
  • Laatst online: 24-08 22:22
die radiateur is geheel van koper,je kunt hem het beste een uurtje in de schoonmaak azijn laten staan zodat alle eventuele kalkresten oplossen en daarna goed doorspoelen met schoon water

Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 1.2 Hybrid 136 Max bjr 2024

• DarkTemple
Het schijnt te boeien, volgens kenners hier. Ik heb nu een alu radiateur en dit schijnt een "batterij" te vormen met het koperen waterblok.

d-super: Geheel van koper is ie niet, want de lamellen zijn niet van koper, ik denk aluminium, of dit alleen de oppervlakkig is weet ik niet.

Ik heb geen digitale camera, anders had ik wel een paar foto''s gemaakt.

• DarkTemple
d-super, je had gelijk, hij is helemaal van "koper", alleen is er op de buitenkant van de lamellen een laagje "zilverachtig" spul. Ik heb een beetje weggekrast en daar zat koper onder.

Afbeeldingslocatie: http://members.tripodnet.nl/JustX/Radiator.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.tripodnet.nl/JustX/zijkant.jpg

Ik ga ''m maar aansluiten;)

• d-super
  • Laatst online: 24-08 22:22
het gedeelte waar het water doorheen stroomt is van koper,de lamellen zijn vaak vaak van tin of een soortgelijke legering,daar kan hij ook niet op lekken dus want daar gaat het water niet doorheen.

Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 1.2 Hybrid 136 Max bjr 2024

Verwijderd

Dat kopen de warmte opvangt en dat aluminium de warmte afgeeft is het beste. Want aluminium geeft warmte sneller af dan koper.

Verwijderd

Dat ding wat je hebt is volledig koper met nog wat soldeer.

Enne, ik heb dezelfde. met 1 120mm fan isie goed genoeg voor H2O/pelt.

• DarkTemple
Ik heb 2 120mm fans (Sunon), maar ik denk dat ik er maar 1 gebruik. Ik heb geen peltier.

DaBit, hoe heb jij je fan gemonteerd: zuigend of blazend (vanaf welke afstand)?

Thanks.

Verwijderd

Mijn fan zuigt uit de kast, en blaast door de radiator heen. Afstand is nu nog weinig omdat het allemaal maar ligt te liggen, maar uiteindelijk zal de afstand fan<->radiator zo''n 15cm worden. En met hout de aanpassing fan->radiator. Incl nog wat dempingsmateriaal om het zaakje STIL te maken.
Pagina: 1