[BC3] Iemand info over elektronenbuizen?

Pagina: 1
Acties:

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-07 10:53

Digistorm

demo scener

Topicstarter
Hoi...

Ja, ik heb al een raam in me PC, een baybus en een kleurtje op de buitenkant, maar nu kwam ik door m''n pa op een geheel ander idee:
Ik heb nog ruimte in mijn kast, voorin bij de front intake, en nu had ik het lumineuze idee om daar een paar elektronenbuizen neer te zetten :D
Verder zonder functie ofsow, mijn idee was om alleen de gloeidraden onder spanning te zetten.
Dat was nu mijn vraag: Hoeveel volt is er nodig voor die gloeidraden? Of wisselt dat per buis??? Ik heb het lang geleden eens ergens gelezen, maar ik ben het nu weer kwijt...
Ik zie hier vaak tweakers posten met een buitengewone elektronica kennis, dus ik hoop dat die mijn vraagje kunnen beantwoorden :)

Verwijderd

:) 6,3 Volt. Op 5 volt zullen ze ook gloeien, maar niet werken. Dat boeit niet, ze gloeien, wat precies is wat jij wilt.

Nu alleen nog even uitvissen welke twee aansluitingen de gloeidraad is.

Da''hank tuurlijk van ut buissie af ;)

Verwijderd

''t leuke van buizen is dat je meestal kunt zien waar de gloeidraad aan vast zit.

Hooi zegt ''t al: 5V werkt prima.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:22

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

nadeel: die krengen worden behoorlijk warm... niet gunstig voor je (overgeklokte?) pc

Verwijderd

Nah valt wel mee met die hitte ontwikkeling.
Als je alleen de goeispanning aansluit, verbruiken ze iets van 5 watt of iets meer als het een ''dikke'' pijp is.

Kleine buisjes maar 1 of 1/2 watt.

ECC''tjes zijn lief wat het stroomverbruik betreft. Leuker om te zien echter zijn die oude dikke buizen, met een metalen voet en zo''n platte spiegel kop.

mhh typenummers als EBL21 geloof ik e.d.
(Pff moet ik op zolder gaan snuffelen als ik zon oud ding wil zien..)

Oude TV buizen is een probleem, die hebben een andere gloeispanning omdat ze uit de 220v worden gevoed, blijf maar bij de "E" serie.

(TV pijpen beginnen met een P. Een 6,3 volt gloeispanning buis is b.v. een EL36, dat is een eindversterker buis zoals in 100 watt gitaar versterkers wordt gebruikt. In een tv wordt dat dan PL36.)

Gloeize ;)

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-07 10:53

Digistorm

demo scener

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties!!!
Ik ga komende weken m''n kast weer verder modden, (stuut en bruin zal weer blij met me zijn "...en 2 elektronenbuizen?!? Wat de *** moet die schakeling toch gaan doen?!?" :D ) o.a. analoge ampere meters voor de hdd activiteit en dat soort ongein...

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

picobyte

MhIHIHI!

Als je dan toch gloeipitjes in je PC maakt doe het dan goed en maark er een versterkerschakeling omheen :)

LoL
Leuk op da lan... ja sorry jongens ff wachten met schieten totdat de buizen van m''n PC zijn opgewarmd >:)

Powered bij meergranenbrood.

Pagina: 1