Toon posts:

voor en nadelen van de verschillende OS

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Is er ergens een site waar de verschillen etc opstaan van verschllende Os in duidelijke taal.

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:19
Leuke review. Ik heb alleen 1 opmerking over de gebruikersvriendelijkheid. Toen wij vroeger allemaal op onze DOS pc'tjes dingen als WP2,3,4,5 of wordstar gebruikten was het in eerste instantie ook niet gebruikersvriendelijk. Je moest met het programma om leren gaan. Tegenwoordig helpen de grafische interfaces een heel stuk, maar geef toe, de eerste keer dat je met Word aan de slag ging had je ook zoiets van: waar zit die functie nou.... Je moet leren omgaan met een pakket om alle features te leren. Zo ook met Windows en ook met UNIX. Alleen is die leercurve van UNIX wat steiler dan de rest. Tegenwoordig zijn er prachtige grafische omgevingen onder UNIX (vn. Linux) zoals GNOME en KDE. Deze bieden een goede functionaliteit maar je moet nog steeds moeite doen om het allemaal te leren. En dat leren gaat onder Windows meestal wat makkelijker omdat het wat meer ingeburgerd is. Pas als je moeite wil doen om een complex pakket te leren, dan pas zul je het ook leren. Vergelijk Windows en UNIX maar eens met Paint Shop Pro en PhotoShop. Allebei krachtige tools voor waar ze geschreven voor zijn maar toch moet je bij de ene net iets meer moeite erin steken om het goed onder de knie te krijgen.

Let overigens op dat ik hier geen OS war wil starten. Ik ben van mening dat je je OS moet kiezen op basis van wat je ermee wilt doen en waar het OS het meest geschikt voor is. Deze posting is alleen maar om aan te tonen dat je voor bepaalde software meer moeite moet doen om er goed mee te leren werken.

Verwijderd

paintshop pro krachtige tool
Wat is nou in hemelsnaam krachtig aan paintshop pro???????

Photoshop ok maar dat paintshop pro... alleen de naam doet geloven dat het iets is....

• Myrdhin
Hmmm.. dit had ik al een beetje verwacht... Begrijp goed: ik heb het gebruikt ter vergelijking. En die vergelijking had nu juist het doel om het verschil wat jij zo'n beetje bedoeld weer te geven... Een pakket als PhotoShop kost gewoon meer moeite om te leren en is voorzien van veel features. Overigens beweer ik met mijn stelling niet dat Paint Shop Pro een slecht pakket is.

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:55

TGEN

Hmmmx_

Uhh, sorry hoor maar PhotoShop gaat me gemakkelijk af (ik werk er elke dag mee), maar PaintShitForDummies vind ik toch echt wel wat lastiger... al die lelijke en stomme opties... ze kunnen geeneens een mooie I-face maken. Beetje off-topic...

TGEN

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Nogal offtopic ja...

Inderdaad wel een duidelijke review, alleen snap ik de beoordeling van NT niet helemaal, omdat niet duidelijk is of de NTserver of NTworkstation versie bedoeld wordt. Gezien de omschrijving van een workstation die onder de beoordeling staat zou ik NTW meer punten geven dan Win98.

Verder ben ik het met Myrdhin eens dat gebruikersvriendelijkheid een vervelend begrip is, maar de review klopt wel op dat gebied. Voor een beginnende gebruiker is een grafische wizard die je stap voor stap door een reeks handelingen helpt nou eenmaal makkelijker dan het lezen van 4 HOWTO's.

En volgens mij is de leercurve bij Linux juist minder steil: het duurt m.i. langer voor je er goed in thuis bent.

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

Verwijderd

wverveen:

Jaja...dat is op een NT-site. Niet zo onafhanklijk, naar mijn mening.

Myrdhin, Pinball:

Ik zal jullie kritiek doorgeven aan de maker van die review. Bedankt voor de feedback!

• Myrdhin
Pinball: Je praat meestal over een steile leercurve als iets moeilijk is... In dit geval is de x-as niet de tijd maar hoe goed je het programma kent... De y-as geeft aan wat je ervoor moet doen om op dat niveau te komen... Ik kan me inderdaad voorstellen dat je het anders zag, maar hoe dan ook, mijn stelling is denk ik nu wat duidelijker voor iedereen.

Verwijderd

wverveen:
Jaja...dat is op een NT-site. Niet zo onafhanklijk, naar mijn mening.
Dat vind ik een nogal kortzichtige reactie. Mark Russinovich is echt wel iemand die weet waar die over praat en niet zomaar iets neerschrijft. Dat hij nou toevallig voor Windows 2000 Magazine iets schrijft maakt het niet gelijk gekleurd. Lees eens wat van zijn artikelen zou ik zeggen (op http://www.sysinternals.com staat de complete lijst) Je zal zien dat hij niet te beroerd is om kritiek te uiten waar dat terecht is en lof waar dat verdient is.

Je reactie toont wel gelijk aan hoe gevoelig dit soort dingen ligt. Alleen het feit dat iets op een NT georienteerde site staat is kennelijk al gelijk een reden iets af te wijzen als gekleurd. Zo wordt het natuurlijk erg moeilijk om informatie aan te dragen voor degenen die de oorspronkelijke vraag stelde. Alle linux sites en alle windows sites vallen meteen af. Blijft Computer idee over...

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Myrdhin: Klopt :) /me heeft het voortaan ook over steile leercurves als iets moeilijk is :+ :+

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

Pagina: 1