Ik ben me ervan bewust dat alcohol beter ergens doorheen gaat als water. Als iets dus waterdicht is wil het nog niet zeggen dat het alcohol dicht is. Zijn er mensen met ervaringen met alcoholkoeling.
Even voor de duidelijkheid WAAROM ik alcohol koeling wil gaan gebruiken: alcohol heeft een lagere warmte capaciteit dan water en dus warmt het sneller op. Zo kan er sneller warmte opgenomen worden (moet het wel snel stromen want anders kan het de warmte niet afvoeren)en ook sneller afgegeven worden. ff opgezocht in mijn natuurkunde bijbel (dat handige boekie met al die formules)
alcohol heeft een warmtecapaciteit van 2,43 J/KGxK
water heeft een warmtecapaciteit van 4,18 J/KGxK
dus alcohol is beter
alvast bedankt
Anoniem: 5988
Alcohol (ik neem aan dat je ethanol bedoelt) dus.
Hou rekening met je plastics en slangen. Deze willen nog wel eens niet geheel alcoholbestendig zijn. En alcohol is brandbaar.
En laat me je niet betrappen op ''siphoning excess coolant''
Anoniem: 19952
geen goed idee dus...
--Andamanen
Anoniem: 4179
Alleen waar moet je dat spul vandaan halen ??
Off topic :
Mijn Aantal posts is nu 300 ! :D:D
Anoniem: 24783
denk eens aan de gevolgen... :-p
tampert, kriminalpolizei
I, for one, like Roman numerals
Op vrijdag 13 april 2001 20:09 schreef Huigie het volgende:
Ik hoop niet dat je bij mij in de buurt woont...
XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA
Ok alcohol kan wel goed fikken maar koelvloeistof kan ook.
en ff over dat ethanol: tuurlijk is het dat want dat heet alcohol

is koelvloeistof eigenlijk brandbaar?
Enne andamanen : Alcohol heeft minder warmte NODIG om op te warmen. Dus het kan minder absorberen per ml, maar het komt KOUDER bij het waterblok aan als het water en dus zal het MEER koelen. En omdat het bij de afkoeling meer om het verschil met de buitentemperatuur gaat, kan je dat makkelijker afkoelen.
Anoniem: 5766
Bovendien wamrt water inderdaad minder op dan ethanol bij dezelfde hoeveelheid energie erin gepomt. MAAR dat is juist goed ( in het voordel van water ), want daardoor is het temp verschil tussen de media weer groter.
trouwens water heeft 4.18 KJ nodig per kilo water om 1 graad op te warmen. En ethanol maar 2.43 KJ.
Conclusie gewoon water gebruiken, de enige vloeistof die ik ken die beter zou kunnen zijn is kwik. Die geleid warmte veel beter, maar heeft nog veel minder energie nodig om op te warmen ( 0.138 ). Voor de rest is water bij alle vloeistoffen die ik kun vinden beter.Kwik zo beter kunnen zijn, als het erg snel vervangen wordt ( grote flow-rate dus )
Maar kwik is erug duur, erug giftig, erg lastig te gebruiken(denk eens aan de pompen enzo), erug lastig aan te komen.
Kortom Water is the way to go!!!!!
ga H2O2 gebruiken of Kwik. DIE geleiden stukken beter
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Anoniem: 8233
en als je met kwik gaat werken dan neem je een prive kerncentrale erbij zodat je altijd genoeg stroom hebt.
Anoniem: 16209
Greetz
Anoniem: 16219
Dat maakt bij een vaste stof wel uit omdat dan de moleculen in een rooster zitten. Bij vloeistoffen bewegen de moleculen.Op vrijdag 13 april 2001 20:53 schreef The Rapier het volgende:
NIET DOEN, heb ff het een en ander opgezocht. Water geleid warmte veel beter ( 0.60 vs 0.17 W/(m*K) ) dan ethanol. En dus zal je warmte beter worden verdeelt in de vloeistof
warmte kan nl op 3 manieren overgebracht worden:
geleiding (vaste stof vooral)
stroming (gassen en vloeistof)
straling (alles)
dus dat maakt ff niet uit
en het systeem wordt toch gesloten dus van verdamping heb je dan geen last
ff nie zo zielig doenOp vrijdag 13 april 2001 21:57 schreef Celeron_clocker het volgende:
Als je dan toch zo''n supertweaker bent gebruik dan gelijk vloeibare stikstof ( geloof dat het zo heet ) Is ook gelijk lekker koud hoef je ook geen pelier meer te gebruiken...
Greetz
hoe wil je koelen met vloeibaar stikstof zonder bij te vullen??
denk ff na mongool
Anoniem: 3621
iddOp vrijdag 13 april 2001 22:11 schreef RopStop het volgende:
EUh, een vloeistof kan niet sublimeren. Sublimatie is de overgang van een vaste fase naar gas fase.
VLOEIBAAR stikstof kan niet sublimeren,
maar je koelt nooit met vloeibaar stikstof, je koelt met een antifrost en daar doe je droog ijs (vast stikstof)in om dat te koelen
anders komt je comp droog te staan
Anoniem: 17601
Wil je het via een radiator doen dan? heb je wel veel pompkacht nodig!! (en je hebt zoiezo al veel kracht nodig, omdat stroomsnelheid veel hoger moet liggen, dan bij water... water neemt nl zoals eerder vermeld meer warmte op dan alcohol)Op vrijdag 13 april 2001 22:05 schreef epsilon het volgende:
[..]
en het systeem wordt toch gesloten dus van verdamping heb je dan geen last
Ik zou voor water gaan, gewoon van die gedestileerde rommel... lekker goedkoop.
(aan andere kant wil ik ook wel zo''n brouwerij aan me pc.. gewoon een tap in me 5,25 bay bouwen.. en dan lekker chill GOTt''n
alcohol heeft minder onderlinge aantrekkings kracht van moleculen en gaat dus makkelijker ergens doorheen. En ja, ik ga een radiator gebruiken. Ik heb er 1 gekocht op de sloop, uit een verwarming van een auto.Op vrijdag 13 april 2001 22:41 schreef Neonlampje het volgende:
[..]
Wil je het via een radiator doen dan? heb je wel veel pompkacht nodig!! (
Van aluminium, 17x19cm (flinke dus) en met buizen ipv kanalen om maar zo veel mogelijk doorvoer capaciteit te hebben.
Aan de ribben zal het niet liggen want hij heeft er 150 over die 17cm
IDE just wastes loads of the computer's time with a stream of "just a mo, I'm nearly there ..."
Dit is eerst wel een beetje off-topic, maar er worden steeds spannender verhalen gebruikt hier. Even om wat begrippen te verduidelijken zodat iedereen het weer over hetzelfde heeft dus:
Ten eerste alcohol is de chemische verzamelnaam van alcoholen, gekenmerkt door een -OH groep (niet =O -OH, want dat zijn weer zuren). Dat ethanol (EtOH), de enige alcohol die voor consumptie het minst schadelijk is, in de volksmond alcohol wordt genoemd betekent niet het omgekeerde. Een
Ten tweede: Vloeibare stikstof (N2) is moeilijk aan te komen en zeker moeilijk te hanteren. Het bereikt een temperatuur van -196 graden C (77 K). Door het temperatuurverschil met de buitenlucht van zo''n 220 K verdampt dat dus nogal snel. Bovendien moet je je buisjes aanpassen op die lage temperaturen.
Tenslotte: Droog ijs is zeker GEEN vaste stikstof maar is vaste CO2, met een temperatuur van zo''n -80 C. Als je daar water bijkrijgt krijg je een flinke rookontwikkeling. Hierdoor krijg je in een gesloten systeem dus drukvorming, dus zou je een "ontgas" ventiel moeten inbouwen ofzo. Dit spul wordt juist hierom ook vaak in disco''s gebruikt als rookmachine.
Nu weer on-topic:
Als je snel wilt koelen moet je soortelijke warmte laag zijn ALS je het koelmiddel meteen weer afvoert. Dus een straaltje EtOH langs je proc laten lopen en dat weer in je chemische afvalvat laten weglopen > PRIMA oplossing. Maar nu in een gesloten systeem: Je EtOH neemt lekker snel die warmte-energie op en stijgt bvb 7 graden C. Je proc wordt dus 7 graden C gekoeld. Onderweg naar het reservoir verliest de EtOH misschien wel makkelijk 2 graden, maar je reservoir wordt met een binnenkomend volume 5 graden verwarmd. Omdat je koelvloeistof makkelijk die warmte opneemt zal het dus uiteindelijk zelf de temp van je proc overnemen > weg koeleffect. In het geval van water duurt het dus veel langer voordat je reservoir je proc temp heeft overgenomen en koel je dus beter. Lijkt mij. Bovendien heb je geen last van giftige en brandbare gassen als er zich ergens een lek voordoet. Want EtOH is echt geen lekker goedje ookal drink je het makkelijk weg
Oja, om nog weer ff helemaal off-topic te eindigen: 98% EtOH is zo reteduur omdat EtOH water uit de lucht aantrekt. Dus als je dat zou gebruiken en je trekt in je slaapkamer dat vat 98% open dan daalt het percentage terplekke. Met 96% precies hetzelfde, alleen is er bij de bereiding geen superdroge conditie geweest.
In ieder geval succes ermee!
Hmmz. Ik heb een keer droogijs gehaald bij mij op de faculteit, maar dat is standaard vast CO2.Op vrijdag 13 april 2001 22:16 schreef epsilon het volgende:
[..]
... en daar doe je droog ijs (vast stikstof)in om dat te koelen....
De stoffen met enkel en alleen een =O groep zijn de aldehyden en ketonen. De carbonzuren worden gekenmerkt door zowel een -OH als =O groep aan één C atoom. Maar dat terzijdeOp vrijdag 13 april 2001 23:41 schreef pea het volgende:
Ten eerste alcohol is de chemische verzamelnaam van alcoholen, gekenmerkt door een -OH groep (niet =O -OH, want dat zijn weer zuren).
En nu weer ON topic:
Je zou wel de Ethanol weer aktief kunnen koelen met een koelelement als het weer terug is in het reservoir. Dan is het een prima idee.
Ik zou wel oppassen voor gasvorming in je gesloten systeem. Ter plekke waar de warmte wordt opgenomen, wordt deze energie vaak gebruikt om de ethanol te laten verdampen (ethanol verdampt sneller dan water). Gas neemt een hoop ruimte in. Ethanol is invergelijking met water vrij duur, dus je wil wel de ethanol behouden.
Ik denk dat het een verstandiger keus is waterkoeling te nemen.
Typfout weggewerkt.....

je theorie klopt gewoon echt niet
je natuurkundebijbel kan zeggen wat ie wil, maar water koelt beter...
het schijnt dat als je een scheutje antivries (vorm van alcohol) in je koelwater doet je cpu meteen een paar graden warmer word...tis maar dat je het weet
Hoe het nou precies zit met de warmteuitwisseling tussen metaal en vloeistof weet ik nog niet, maar ik kan me niet indenken dat alcohol veel slechter zou zijn dan water. Vanwege de lage adhesie van alcohol aan metaal zou ik zelfs verwachten dat de warmteuitwisseling niet veel onderdoet voor water.
Als je niet perse chemisch zuivere alcohol nodig hebt, dan vallen de kosten ook wel mee denk ik. Tenslotte heb je maar een liter of 2 nodig; dit kun je wel voor 15-20 piek krijgen (en weer: denk ik)
Blijft het probleem van brandbaarheid en aantasting van kunststoffen.
Rubber ringen bijvoorbeeld worden keihard in alcohol, zodat ze vroeg of laat afbrokkelen. Weekmakers in soepele PVC slang word uit de slang geweekt, zodat deze ook hard en bros worden.
Alcohol ontsteekt makkelijk, maar levert een relatief koude vlam op met weinig energieinhoud (ethanol dus). Als je er snel bij bent, kun je dus geluk hebben. Dat maakt het nog niet veilig, maar da''s het gebruik van propaan/butaan in phase-change systemen ook niet.
''k zou zeggen: probeer het, en laat het weten. Ik geef je een goede kans van slagen, hoewel ik me afvraag of ''t inderdaad beter is dan water.
Helaas, alcohol is een soortnaam. Methanol, ethanol, allemaal alcoholen. Net zoals methaan, ethaan, propaan, butaan allemaal koolwaterstoffen zijn.en ff over dat ethanol: tuurlijk is het dat want dat heet alcohol
die zooi kost net zoveel als mineraalwater ( 25c liter) en naast mij hebben ze 15000 liter staan
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
ik ga toch weer eens m''n scheikundeboeken doorsnuffelen, want dat komt hier wel van pas.
Nee joh! O is maar tweewaardig.. Teken de Lewisstruktuur maar eens of bekijk de valentie-elektronen. Carbonzuren zijn dus:Op zaterdag 14 april 2001 00:53 schreef RopStop het volgende:
De carbonzuren worden gekenmerkt door zowel een -OH als =OH groep aan één C atoom.
~~~R
~~~|
HO-C=O en dan aan de C nog een extra alkaanketen op de plaats van R (of H in het geval van methaanzuur natuurlijk
Ja kloptOp zaterdag 14 april 2001 01:18 schreef pea het volgende:
nog offertopic
[..]
Nee joh! O is maar tweewaardig.. Teken de Lewisstruktuur maar eens of bekijk de valentie-elektronen. Carbonzuren zijn dus:
~~~R
~~~|
HO-C=O en dan aan de C nog een extra alkaanketen op de plaats van R (of H in het geval van methaanzuur natuurlijk"~" zijn als spacer voor de layout gebruikt )
NOG OFFER TOPICCER:
Overigens kunnen ook andere electronzuigende groepen ipv een zuurstof (welke ook resonantie structuren kunnen vormen om de negatieve lading op te vangen) worden gebruikt ipv =O.
Maar dat terzijde
Anoniem: 13308
Een systeem met alcoholdamp erin ipv vloeibare alcohol, zal niet echt lekker werken denk ik.
Verder snap ik het idee om het medium zelf heter aan de radiator aan te bieden niet.
De radiator heeft een vaste prestatie waar het de koeling betreft, en neemt de temperatuur van het medium aan.
( Klinkt als een seance niet
Resultaat -> aan de uitgang van de radiator komt de boel er warmer uit, omdat het er warmer ingaat. Veranderen van vloeistof heeft geen invloed op de koel capaciteir van de radiator, het kan alleen de verliezen verminderen.
(Een hele dune olie soort op basis van siliconen zou misschien wat zijn. En duur)
En even aansluitend (denk ik
De ideale vloeistof voor in een koeling zou misschien zijn :
1) vloeibaar over het temperatuur bereik dat je nodig hebt (0-100 celcius)
2) een zo hoog mogelijk aantal moleculen per kubieke cm bij een zo hoog mogelijke viscositeit
3) een verdampings waarde die zo laag modelijk is
4) zo min mogelijke interactie met plastic en metaal
5) prijs. het moet niet te duur worden
6) Bij lekkage liefst niet giftig of bedwelmend of brandbaar
Ik denk als je dat na veel studie en vergelijkingen hebt uitgezocht, de winnaar gewoon is....
Water
(met eventueel eem toevoeging voor speciale gevallen, zoals een auto van een inwoner van Spitsbergen..)
wat ji lult over dat het juist beter warmte absorbeert is gewoon onzin, wat dat doet het juist niet wat anders wat dat getal hoger geweest dan water
logisch
dus niet doen en gewoon water gebruiken
Audi A8 W12 6.0
10 liter 96% zuiver alcohol kost je zo''n kleine 700 piek.
PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII
Ik persoonlijk vind het wel een grappig plan, alhoewel het natuurlijk nooit zo zou mogen zijn dat je computer meer alcohol verbruikt dan jijzelf
pagina 2 niet gelezen
was dus te laat
Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something
Mag ik je er ff op wijzen dat er naast ethanonol nog duizenden andere Alcoholen zijn.[b]Op vrijdag 13 april 2001 20:27 en ff over dat ethanol: tuurlijk is het dat want dat heet alcohol
En water koelt wel beter. Ethanol is nl op kamertemp een gas. En als je dus een kleine lek hebt dan blaas je in een paar sec je hele pc op en de rest van je kamer.
suc6
bdw, reageer aub niet zo bot als iemand je probeert te helpen. Als je geen commentaar kan hebben post dan aub niks.
Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something
Anoniem: 19017
ten eerste: Met stifstof heb je geen continuiteit... leuk om een keer uit te proberen... maar niet om elke zaterdag effe 20 flessen om te wisselen..Op zaterdag 14 april 2001 01:01 schreef GrimPie het volgende:
ff nog over die vloeibare stikstof,
die zooi kost net zoveel als mineraalwater ( 25c liter) en naast mij hebben ze 15000 liter staanom het system gesloten te krijgen moetje wel wat drukbestendige dingen aan je proc hangen maar het is goed mogenlijk als je een buffervat en een dikke compressor in je kelder zet. bij de overgang van vloeibaar naar gas zal stikstof behoorlijk goed koelen mits dit op de proc gebeurd, ik zit er serieus over te denken maar dan horen jullie het nog wel
ten tweede: Stifstof kan onder druk (bijna)niet vloeibaar worden... dus als het in een fles zit, is het supergoed geisoleerd.. dat betekend dus dat het op minimaal ~ -200C moet zijn in de fles... en dus dat je het van de kou van de vloeistof moet hebben watbetreft koeling.. en niet van de overgang van vloeistof naar gas..
[off-topic]
vloeibare stifstof wordt zo gemaakt (ruw):
ze pakken gewone lucht.. stoppen die in enorme compressiekamers... ze comprimeren het totdat de alle gassen vloeibaar geworden zijn; 200 bar als ik mij niet vergis. dit gebeurt in fasen, tussendoor wordt het hete gasmengsel afgekoeld. Als de 200 bar bereikt is, worden alle vloeistoffen uit de tank gehaald. Vervolgens zit er 99% stikstof in de tanks.. dit laten ze door een klein gat ontsnappen. door de enorme drukverlies zal de stikstof enorm koud worden.. zeg -200C.. en voila.. daar hebben eindelijk vloeibare stikstof
[/off-topic]
ten derde: zorg dat je alle ramen open hebt staan.. het aandeel zuurstof in de lucht loopt snel terug met het verstoken van alle flessen vloeibare stikstof..
ten vierde: reken er maar op dat je minimaal 4 liter kwijt bent voor je opgestart bent en GoT voor je neus hebt.. dus dat is al een gulden..
veel succes
de groep is niet alcoholen maar alcanolen en dayt scheelt nogal.Op vrijdag 13 april 2001 23:41 schreef pea het volgende:
LOL
Dit is eerst wel een beetje off-topic, maar er worden steeds spannender verhalen gebruikt hier. Even om wat begrippen te verduidelijken zodat iedereen het weer over hetzelfde heeft dus:
Ten eerste alcohol is de chemische verzamelnaam van alcoholen, gekenmerkt door een -OH groep (niet =O -OH, want dat zijn weer zuren). Dat ethanol (EtOH), de enige alcohol die voor consumptie het minst schadelijk is, in de volksmond alcohol wordt genoemd betekent niet het omgekeerde.
ethanol is alcohol en er zijn geen andere "alcoholen".
2. Wat gebeurt er als je in de dampen een vonkje krijgt ?
3. Al aan gedacht dat alcohol supersnel verdampt ?
Kortom: neem lekker water, alcohol in je waterkoeling is vragen om problemen. Waarom zoiets exotisch en gevaarlijks proberen als je je doel (koude chip) veeeel makkelijker kan bereiken ?
Water koelt uit zichzelf al prachtig, en als je dat water nou eens kouder gaat maken (radiator, grote fans etc.) dan kom je al veel verder.
Tip: zet je reservoir buiten, helpt al aardig goed :

Concrete Loop Watercooling
het warmer aanbieden van de koelvloeistof aan de radiator snap ik wel: Het rendement van de radiator loopt terug, naarmate de temp verschillen kleiner worden. Bied je de keoelvloeistof warmer aan, dan zal deze er met een grotere delta T uitkomen, dan wanneer je hem kouder aanbiedt. Hier zit dus een stukje winst.Verder snap ik het idee om het medium zelf heter aan de radiator aan te bieden niet.
De radiator heeft een vaste prestatie waar het de koeling betreft, en neemt de temperatuur van het medium aan.
( Klinkt als een seance niet )
Resultaat -> aan de uitgang van de radiator komt de boel er warmer uit, omdat het er warmer ingaat. Veranderen van vloeistof heeft geen invloed op de koel capaciteir van de radiator, het kan alleen de verliezen verminderen.
Het is echter natuurlijk ook zo, dat het in het koelblok precies andersom geldt. Dus netto zal het niets opleveren. Of maak ik nu een denkfout. Dabit?
Wat in mijn ogen belangrijk is, is de warmteoverdracht van koper/alu naar de koelvloeistof. Daar is volgens mij nog wat winst te behalen, doordat daar een groot temp-verschil ontstaat.
het is toch zo dat de radiator bij een bepaalde hitte aanvoer een daling van bv 10 graden kan geven.
En of dat water nu met 30 of 40 graden wordt aangeboden aan de radiator maakt dan niet uit, als de aan gevoerde lucht maar meer dan 10 graden koeler is.
In beide gevallen zal er een temp daling van 10 graden optreden, dus 20 graden uit of 30 graden uit de radiator ....
Bij Alcohol is dan ook het nadeel, als de redenering opgesteld door epsilon opgaat, dat het waterblok warmer wordt en dus minder koelt.
Immers, zowel het waterblok als de radiator nemen de temperatuur van de koelvloeistof aan.....
alcohol gebruiken omdat je met onderdonpeling van door droogijs tot -65 gekoelde vloeistof wil werken.
helemaal mee eens! een binas tabellenboek is nog niet zo gek!!:)Op vrijdag 13 april 2001 20:12 schreef Andamanen het volgende:
ehhh,.. een lagere warmtecapaciteit betekend dat het minder warmte kan opnemen (en dus sneller opwarmt)
geen goed idee dus...
--Andamanen
"Luie mensen worden ook moe!"
ik denk dat dit topic dan wel ten einde isOp zondag 15 april 2001 11:17 schreef pindkaas het volgende:
[..]
helemaal mee eens! een binas tabellenboek is nog niet zo gek!!:)
en idd het binas tabellenboek heb ik ook
Als je koelvloeistof warmer aan je radiator aanbied, en we gaan ervan uit dat de radiator dezelfde temperatuur heeft als de koelvloeistof, dan zal de dT tussen koelvloeistof en ambient groter zijn, dus zal de radiator met dezelfde airflow meer vermogen kwijtraken.
MAAR:
Als je koelvloeistof warmer bij je radiator aankomt, dan betekent dat dus ook dat je waterblok al warmer is geworden, wat je niet wil.
Oftewel, het is zaak om de dT van de koelvloeistof op verschillende punten in je systeem zo klein mogelijk te houden. De ideale situatie is dus een dT van 1/INF. Nul kan niet, want dan word er geen warmte meer opgenomen of afgestaan.
Als hieraan voldaan word, dan creeer je uiteindelijk een evenwichtssituatie waarbij de watertemp zover boven ambient komt te liggen dat Pradiator,uit = Pwaterblok,in waarbij de Twaterblok zo laag mogelijk is.
Nou ff over alcohol en ''niet doen'':
Kookpunt is niet belangrijk; deze temp ga je toch niet halen. Dan zou je ook water af kunnen schrijven omdat ''t een kookpunt heeft van 100 graden, en dat daarboven je systeem uit elkaar knalt. Het lagere kookpunt van alcohol is dus een non-issue.
De lagere warmtecapaciteit is niet zo heel belangrijk, in principe betekent dit dat je gewoon een hoger debiet moet creeren. Dit kun je doen door de stromingsweerstand van je systeem te verlagen, of je pompcapaciteit op te voeren. Weerstand verlagen doe je al door alcohol te gebruiken, aangezien de adhesie van alcoholmoleculen aan je slang e.d. een stuk minder is. Waar je wel last van kunt krijgen is dat de effectiviteit van je pomp afneemt omdat de massa van alcohol lager is dan die van water.
De explosiviteit van alcoholdampen is ook een non-issue als je een gesloten circuit hebt.
De brandbaarheid van alcohol is wel een nadeel, mits het vrijkomt. Bouw je systeem een beetje degelijk, en het risico valt mee. Verder zul je aan twee voorwaarden moeten voldoen: vrijkomende en verdampende alcohol, en een ontstekingsbron. De kans dat dat gebeurt als je er niet bij bent, is laag. Als het gebeurt als je er wel bijbent, dan is een alcoholbrand snel te blussen (prik eraf, emmer water over je PC heen).
Kosten vallen ook wel mee als ik zie wat een liter spiritus kost (grotendeels ethanol). Dan kan niet-chemisch zuivere alcohol op 90-96% niet echt heel duur zijn. Dat er wat methanol bij zit moet je dan maar voor lief nemen. Je gaat het toch niet drinken.
Het enige probleem dat ik zie met alcohol is dat ''t spul nogal de neiging heeft om kunststoffen aan te tasten of uit te drogen. Als je dat uit de wereld kunt helpen, dan zou ik zeggen, have the guts to go nuts en go for it!
Anoniem: 11687
Ehe, heb je dan die radiator buiten staan midden in de winter?Op zondag 15 april 2001 03:29 schreef FreeRider het volgende:
1. Als je het al kan krijgen, wat kost pure alcohol dan ? Is dat het waard ?
2. Wat gebeurt er als je in de dampen een vonkje krijgt ?!
3. Al aan gedacht dat alcohol supersnel verdampt ?
Kortom: neem lekker water, alcohol in je waterkoeling is vragen om problemen. Waarom zoiets exotisch en gevaarlijks proberen als je je doel (koude chip) veeeel makkelijker kan bereiken ?
Water koelt uit zichzelf al prachtig, en als je dat water nou eens kouder gaat maken (radiator, grote fans etc.) dan kom je al veel verder.
Tip: zet je reservoir buiten, helpt al aardig goed :
[afbeelding]
als je lager haalt dan kamer temp!!! ongeveer 17 graden vind ik dat wel knap..
Ene Zoek gewoon een diepvries die 19" breed is en scroef daar je 19" behuising in dan is het pas koel in je systeem! heb je helemaal geen fans meer nodig!
het heeft meer Joule (energie)
nodig om één graad Celcius te
stijgen in warmte. Je redenering
is dus gelul, sorry voor de term.
wat wil je met je pc gaan doen dat het zo koud moet zijn water is wel genoeg of wil je van een amd tb 200 een 1200 maken of zo
Epsilon meent dat-ie een goede reden heeft om alcohol te gebruiken, en dat wil-ie proberen. Da''s niet conventioneel, en dus positief, want als iedereen alleen maar doet wat een ander ook doet (water gebruiken), dan zaten we nu nog met telramen te kijken ipv computers.
Dus geef wat argumenten ipv roepen dat water beter is zonder argumenten.
mee eensOp zondag 15 april 2001 14:51 schreef DaBit het volgende:
Goh, wat zitten sommige mensen hier vastgeroest met hun gedachten.
Epsilon meent dat-ie een goede reden heeft om alcohol te gebruiken, en dat wil-ie proberen. Da''s niet conventioneel, en dus positief, want als iedereen alleen maar doet wat een ander ook doet (water gebruiken), dan zaten we nu nog met telramen te kijken ipv computers.
ik had een redenering en ik wilde dus weten of ik dat goed geredeneerd had.
Als iemand zegt dat het gelul is(noem geen namen
1. Alcohol koelt beter als water. Dit omdat alcohol een lagere soortelijke warmte heeft.
2. Hoe lager de soortelijke warmte, hoe beter het warmte af kan voeren. Kijk maar naar de heatsink op de pc, die is van Aluminium. Aluminium heeft een soortelijke warmte van 0.88, erg laag dus.
3. Dat er geen alcohol word gebruikt voor de koeling van bijv. motoren, in de auto industrie word gebruikt heeft de volgende reden: Alcohol zet behoorlijk uit, bij hoge temperaturen.
4. de warmte geleidingscapaciteit is bij een koeling van een computer niet van een groot belang, omdat je met een dunne laag te maken hebt.
5. Alcohol is duur
6. water komt uit de kraan.
7. water koeling is verstandiger
Anoniem: 19017
als je het daarom wilt gebruiken, moet je ook een gewone kookpuntbenzine in gedachten nemen, dit kan tot ~ -150C vloeibaar blijven, en kost bijna niks, voor de rest heeft het ook redelijk goede eigenschappen. niet vergelijkbaar met water, maar toch.
Ik heb m''n waterkoeling pas een maandje of zo.. winter nog niet meegemaakt (dan wordt het echt leukEhe, heb je dan die radiator buiten staan midden in de winter?
als je lager haalt dan kamer temp!!! ongeveer 17 graden vind ik dat wel knap..
Ene Zoek gewoon een diepvries die 19" breed is en scroef daar je 19" behuising in dan is het pas koel in je systeem! heb je helemaal geen fans meer nodig!
Diepvriezer idee is leuk, maar hou er rekening mee dat een diepvriezer dan permanent aan moet staan... kost veel stroom, en je krijgt zeker condensvorming.
Ik heb een voetschakelaartje gemaakt die in een klap m''n monitor, versterker+MD, pomp en fan aanschakelt.
Off-topic verder...
Je kan beter koude lucht in je comp blazen.
die lucht condeseert niet op onderdelen omdat die warmer zijn. Dus in de winter een pijp naar binnen vanaf buiten. En in de zomer uit je vriezer.
tiepfaut
Beter idee dan alcohol koeling !ik denk dat je beter een peltier kan gebruiken
Op vrijdag 13 april 2001 23:06 schreef epsilon het volgende:
[..]
alcohol heeft minder onderlinge aantrekkings kracht van moleculen en gaat dus makkelijker ergens doorheen. En ja, ik ga een radiator gebruiken. Ik heb er 1 gekocht op de sloop, uit een verwarming van een auto.
Van aluminium, 17x19cm (flinke dus) en met buizen ipv kanalen om maar zo veel mogelijk doorvoer capaciteit te hebben.
Aan de ribben zal het niet liggen want hij heeft er 150 over die 17cmen dan over de volle breedte. Hij zit zo vol met vinnen dat mijn fan (120mm) er moeite mee heeft om er lucht doorheen te blazen. Maar nog steeds genoeg om de boel goed te koelen.
dat is een schoolboek, maar ieder Beta mens moet er een hebben eigenlijk...Op vrijdag 25 mei 2001 20:56 schreef Barfbag het volgende:
Binas????
Anoniem: 10506
Verder lijkt het me onzin dat lage soortelijke warmte goed is voor het koelen. In koelers worden metalen genomen die een lage warmteGELEIDING hebben (toevallig ook een lager soortelijke warmte maar dat boeit niet). Nogal iets anders dus. Voor een vloeistof is dat wat minder belangrijk omdat je ook warmteoverdracht door stroming hebt.
Verder lijkt me water veel beter:
-vele malen gemakkelijke te hanteren
-hoger kookpunt
-hogere soortelijk warmte waardoor het meer warmte opneemt bij minder tempstijging.
Het klopt dat dit laatste bij het koelen van je water wat meer moeilijkheden geeft: tempverschil is kleiner en daardoor minder warmteoverdracht van je water. Maar daarbij zit je bij je processor met hetzelfde effect. Je ethanol wordt warmer en daar is dan het tempverschil weer kleiner, hier heeft water dus het voordeel. Kortom: ethanol heeft geen extra voordelen, eerder een hele zooi nadelen.
Water komt nog uit de kraan ook, wat wil je nog meer????
Dutchman
dit topic was gesloten
het is maar een maand geleden hoor
een dood topic dus.
ik ga er ook niet meer op in
Anoniem: 1445
Ik zou zeggen probeer het eens met alcohol, je weet het nooit. Ik heb nu geen binasboekje bij de hand, maar stel dat alcohol beter warmte opneemt (wat ik me overigens niet voor kan stellen) dan zou ik het zeker wel gebruiken. De argument dat je koelvloeistof (in dit geval alcohol) dan sneller opwarmt is wel waar, maar dat maakt geen ene ruk uit. Neem b.v je waterpompje. Het verschil tussen de temp ingaan en temp. uitgaand van je koelblok is nagenoeg nul comma nop. Het is dan gewoon een kwestie van genoeg vloeistof verpompen. Overigens heb je met alcohol koeling gegarandeerd geen last van algengroei......of het moet de nitraat alg zijn want die zijn dol op alcoholOp zondag 15 april 2001 14:51 schreef DaBit het volgende:
Goh, wat zitten sommige mensen hier vastgeroest met hun gedachten.
Ow ja wat ik bijna vergeet te zeggen is dat je wel heel goed alcohol kan gebruiken als je je koelvloeistof temp. beneden nul wilt hebben. Stel je eens voor.... een peltier element gekoeld door een kopere alcohol blok
Hmm oudeOp zaterdag 26 mei 2001 00:53 schreef nitraat het volgende:
Ow ja wat ik bijna vergeet te zeggen is dat je wel heel goed alcohol kan gebruiken als je je koelvloeistof temp. beneden nul wilt hebben. Stel je eens voor.... een peltier element gekoeld door een kopere alcohol blokdie op zijn beurt gevoed wordt door alcohol met een temp van -40 graden
jam jam, wat zou dat nou doen zeg.....
Lekker onzin .. hoe krijg je die alcohol dan op -40 ??? kan je net zo goed die koelmethode gebruiken voor je water zonder een pletier...

Maar wat ik me dan vervolgens af vraag. Misschien kan het een paar graden schelen (ik gok erop dat het een paar graden warmer zal zijn dan bij water), maar wat schiet je er nou helemaal mee op? Krijg je er een kick van dat je processor een graadje kouder is (en misschien een mhz-je meer loopt..maar veel kan dit niet zijn)?
kortom: koelen om te koelen, of koelen om beter met je pc-tje te kunnen werken?
Wat?? deze koelmoethode gebruiken voor je water?? Dan bevriest het manOp zaterdag 26 mei 2001 01:02 schreef FreeRider het volgende:
[..]
Hmm oude-en...
Lekker onzin .. hoe krijg je die alcohol dan op -40 ??? kan je net zo goed die koelmethode gebruiken voor je water zonder een pletier...

en een verdeeling van 50% dan kan het water pas bij -40
en hoe meer glycol hoe meer het kan afkoelen
Sja, maar dan gaat je warmte overdracht ook weer naar beneden. Hoe meer glycol, hoe slechter het koelt. Nu is alleen de vraag hoeveel glycol kan je toevoegen voordat het slechter koelt dan alcohol en dan is weer de vraag wat is het vriespunt.Op zaterdag 26 mei 2001 12:20 schreef Dala11of11 het volgende:
wat nou als je water en glycol vermengt
en een verdeeling van 50% dan kan het water pas bij -40
en hoe meer glycol hoe meer het kan afkoelen
Anoniem: 17376
eemmm wat dacht je van, hoe heet dat ook alweer? vergiftigd ofzo, alcohol?Op vrijdag 13 april 2001 20:11 schreef KeyLock het volgende:
Al eens het prijskaartje van een liter alcohol vergeleken met dat van een liter water?
bijv. Spiritus is geloof ik 85% pure alcohol, voor minder dan f1 per liter
Anoniem: 8518
Ze hadden geloof ik de P3 500 met katmai core zelfs naar 1GHz geknalt...