[BC3] inbranden

Pagina: 1
Acties:

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
hoelang moet je je systeem ongeveer laten draaien (als ie nog stabiel is) voordat je weer een MHz-of-wat er bovenop kan gooien?

draait nu op 1035, moet hoger kunnen maar wil dan niet meer posten... temp in bios nooit boven 45 C.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-08 12:12
Inbranden is onzin (in mijn ogen!)
De meningen hierover zijn nogal verdeeld op het net.

Verwijderd

-oops dubbelpost-

Verwijderd

klopt

er is een persoon geweest die dat uit z''n dikke duim gezogen heeft, en ineens denkt iedereen dat hun systeem stabieler loop na een tijdje "inbranden"

het is gewoon onzin !

• BC3 Victim
ok bedank,
weten we dat ook weer...
ga zo m''n fan laten zuigen :P

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• toastingnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 11:01
Toch grappig: men roept wat en men volgt :)
Een cpu bestaat toch niet uit zuigers en zuigkleppen of weet ik wat! Er is niets wat ingelopen moet worden. Straks staan erbij de pc-winkels voor hun pc aanbieding; Nu met gratis inbranden (voor de leek: inrijden)!!!

Het betreft overklokken, blijft een zaak van trail en error.Je hebt of goed spul of helaas minder goed spul. Wat eerst tot 1 Gig kan overgeklokt worden, gfaat niet opeens na een maand op 1,1 Gig overgeklokt kunnen worden. (Mijn mening..tja zeg ''t er maar ff bij)

Asus P5K Pro, 2 Gb DDR2, Samsung 500 GB HD, XFX Alpha DOG 670Mhz, E8400

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:39
Wat lullen jullie nou man!
Inbranden werkt dus echt wel he!

Zo postte mijn vaders Duron 600 eerst niet op 950 maar nu, na een maand gelopen te hebben op 900 (met 1,85V) post hij wel en komt hij zelfs in Windows! (niet stabiel maar goed) Dus ik weet niet wat voor CPU jij hebt GrimPie maar als je al zo ongeveer op je max zit kun je hooguit het core voltage in de toekomst met 0,05V verlagen (wat ook weer voor daling in de temp. zorgt!).

Succes ermee.

• Daan
Op vrijdag 13 april 2001 15:03 schreef toastingnow het volgende:
Toch grappig: men roept wat en men volgt :)
Een cpu bestaat toch niet uit zuigers en zuigkleppen of weet ik wat! Er is niets wat ingelopen moet worden. Straks staan erbij de pc-winkels voor hun pc aanbieding; Nu met gratis inbranden (voor de leek: inrijden)!!!

Het betreft overklokken, blijft een zaak van trail en error.Je hebt of goed spul of helaas minder goed spul. Wat eerst tot 1 Gig kan overgeklokt worden, gfaat niet opeens na een maand op 1,1 Gig overgeklokt kunnen worden. (Mijn mening..tja zeg ''t er maar ff bij)
Complete bull dus. Ik zal het ff in figuurlijke zin uitleggen:

Een CPU bestaat uit kleine weggetjes om het zo maar te noemen en naarmate de tijd voordert (je je CPU op max. volt en max speed laat draaien) worden deze weggetjes waar dus eletronische autootjes op rijden een beetje uitgeslepen waardoor de weg breder wordt (om het zo maar te noemen). Zo verloopt het rijden soepeler en kan de CPU verder worden overgeclocked.

En zo is het.

Verwijderd

Op vrijdag 13 april 2001 15:01 schreef GrimPie het volgende:
ok bedank,
weten we dat ook weer...
ga zo m''n fan laten zuigen :P
GROENTJE!!

tis dat ze de post met mijn verklaring weg hebben gegooit GDVR!!!

maar het werkt wel degelijk !!!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Bij m''n dual celeron 366@550 heeft het ook gewerkt.
Ik had ''m op 400 Mhz gezet en op max voltage.
Na een tijdje (paar weken) liep ie retestabiel op 550@2.05V

Of ik het bij m''n toekomstige Athlon ook ga doen?

Tsjah ik denk het wel, gewoon ff standaard snelheid en voltage omhoog voor 1 week.

Ondertussen ff m''n koelblokken polijsten *D

• Daan
Nog 1 ding vergeten: Laat je CPU dus op max speed en max core voltage lopen _onder volle belasting_. Dus gebruik hiervoor een koetje of een ander progje wat hetzelfde doet..

Verwijderd

Mensen geloven pas als ze zien....

Ik heb gezien!

• BC3 Victim
Er is nog een reden waarom ''inbranden'' wel zou kunnen werken, een hele simpele.

Veel koelers worden geleverd met ''thermal pads'' (waardeloze dingen), dit zijn een soort gummie vierkantjes welke tussen de CPU en de koeler zit. Deze pads ''smelten'' na verloop van tijd een beetje om de CPU heen waardoor de warmteoverdracht beter wordt.

Echt veel verschil zal het imo echter niet maken, en ''inslijten van baantjes'' in je proc vind ik persoonlijk een beetje wazig klinken, maar ik heb daar niet genoeg info over om iets concreets over te zeggen.

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Heeft iemand een goede verklaring voor waarom het zou werken en hoe dat dan werkt?

Bij mijn weten kan er fysiek niets veranderen aan je cpu namelijk.

Maar maak me wijzer :).

• BC3 Victim
ik persoonlijk vond mijn thermal pad wel goed gevonden :) ''t lijkt mij inderdaad ook sterk dat geleidende baantjes in je CPU slijten of smaller cq. breder worden. Wat ik me zou kunnen voorstellen is dat een ''warme proc'' (dus eentje die net al wat gedraaid heeft) door de hitte iets uitgezet is ofzo, maar dan nog lijkt het mij sterk..

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Op vrijdag 13 april 2001 19:28 schreef hezik het volgende:
ik persoonlijk vond mijn thermal pad wel goed gevonden :) ''t lijkt mij inderdaad ook sterk dat geleidende baantjes in je CPU slijten of smaller cq. breder worden. Wat ik me zou kunnen voorstellen is dat een ''warme proc'' (dus eentje die net al wat gedraaid heeft) door de hitte iets uitgezet is ofzo, maar dan nog lijkt het mij sterk..
Dat termal pad idee klinkt best leuk idd :).

Ik heb ook nog het volgende idee. Er zijn nogal veel factoren die beinvloeden hoe hard een proc wil lopen. Hij kan net zo goed over een jaar ineens harder lopen als zachter lopen. Maar in het geval dat ie zachter loopt denk je gewoon "de fan doet het nu minder goed" of wat dan ook. In het geval dat ie harder wil lopen denk je "dat inbranden werkt dus echt!", en zo ga je er in geloven.

Maar ik sta nog steeds open voor een goede theorie waarom inbranden zou werken en op welke manier dan. :)

Verwijderd

Hmm, ik geloof er niet zo hard in, in dat inbranden. Dat zou namelijk moeten betekenen dat door inbranden de gatecapaciteiten van de MOSFET''s waaruit de chip is opgebouwd zou moeten afnemen, of de weerstand van de interconnecties zou moeten afnemen (of allebei). Dat de weerstand van de ''draadjes'' afneemt geloof ik niet hard. Het gateoxide wat de stuurelektrode van een MOSFET scheid van de rest van een MOSFET neemt ook niet echt toe in dikte, dus die capaciteit neemt ook niet echt af.

Nee, m''n dagelijks beroep is dan wel chippies ontwerpen, maar ik kan totaal geen verklaring verzinnen voor dat inbranden. Nou gebied de eerlijkheid me te zeggen dat ik van het eigenlijke productieproces niet zoveel meekrijg.

Oftewel, ''t lijkt me onzin totdat het tegendeel bewezen is. Dat je proc harder wil lopen heeft meer te maken met temperatuur van de omgeving en het zich zetten van het thermisch materiaal dan de proc vrees ik.

• Daan
Op vrijdag 13 april 2001 17:22 schreef Phreak het volgende:
Zo postte mijn vaders Duron 600 eerst niet op 950 maar nu, na een maand gelopen te hebben op 900 (met 1,85V) post hij wel en komt hij zelfs in Windows! (niet stabiel maar goed) Dus ik weet niet wat voor CPU jij hebt GrimPie maar als je al zo ongeveer op je max zit kun je hooguit het core voltage in de toekomst met 0,05V verlagen (wat ook weer voor daling in de temp. zorgt!).

Succes ermee.
:?
Lijkt me duidelijk...
Pagina: 1