[BC3] Temperatuursverlaging Duron

Pagina: 1
Acties:

• Garibaldi
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-10-2019

Garibaldi

Four rings to rule them all

Topicstarter
Amice, ik moet even iets kwijt:

Ik heb vanmiddag een nieuwe kast gekocht. Ik werkte tot nu toe met een gewone ATX miditower, die je in iedere pc-zaak kunt kopen voor 100 piek, zonder toeters of bellen, en met een standaard 250 Watt voeding. Nu heb ik iets dieper in de buidel getast, en zoŽn mooie kwaliteits-Antec-kast gekocht (type SX830EC) met een Enermax 350 Watt voeding en 4 Enermax Casefans, die allemaal op 5 volt draaien. Nu is het volgende aan de hand: Met mijn oude kastje had ik een processor die stressed zoŽn 48 graden werd (let wel: Met de kast open). Idle temperatuur bedroeg zoŽn 38 graden. Ik heb een MSI K7T Pro2 moederbord met een Duron 800@900 op 1,65 volt. Het boeltje wordt gekoeld door een Coolermaster DP5-6H51 met standaard witte koelprut. Wat schetst mijn verbazing: In deze nieuwe Antec kast is de processor idle maar 27 graden, en stressed 37 graden maximaal! Kast zit dicht, ik heb verder niets aan de configuratie veranderd, gewoon alles uit de oude kast hoppekee de nieuwe kast in! Ik had wel een verlaging van de temperatuur verwacht vanwege die casefans, maar zoŽn temperatuursverlaging had ik echt nooit durven dromen! En dan draaien de fans nog niet eens op 12 volt!
Kan iemand dit bevestigen c.q. heeft iemand een vergelijkbare ervaring met een nieuwe kast, al dan niet van Antec? Ben echt heel benieuwd, want dit kan mensen die worstelen met temperatuurproblemen natuurlijk heel goed uitkomen...

Een HEEL blije Antec-eigenaar (die zijn kast bij Treb heeft gekocht, je weet wel...) ;)

Verwijderd

draai je fans eens op 12 volt voor de gein

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

En je Vcore voltage kan mischien ook lager dat scheelt zo 5 graden :)

Hier Athlon 900@1000@1.5V
Kan hoger maar dan word ie warm :)

Alle proemn in n drek

• Garibaldi

Garibaldi

Topicstarter
Ik zal Žm vannacht op 12 volt laten draaien, en morgenochtend de temperaturen even melden. Ben zelf ook wel benieuwd inderdaad!

• Poepel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11-2024

Poepel

MindBlower ®

Hier een AMD duron 750@901 met 40 Graden IDLE en 50 Stressed (AKCA core op 1.76 V)

If there's Oldskool i'm there

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Dat draait allemaal om de airflow in je kast.
De hitte van je processor wordt overgegeven aan het koel-lichaam die op je processor zit.
Als daar de hele tijd lekker frisse lucht langs stroomt dankzij extra case fans dan is je processor dus ook koeler.
Het is allemaal zo simpel in principe.
Daarom is het ook beter om met gesloten kast te draaien, anders is de hele airflow verneukt omdat de lucht niet stroomt zoals jij het wilt.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08-2025
* delyver heeft ook een antec en helpt idd wel!

Audi A8 W12 6.0

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-08 14:56
Op vrijdag 13 april 2001 00:19 schreef Death996 het volgende:
Dat draait allemaal om de airflow in je kast.
De hitte van je processor wordt overgegeven aan het koel-lichaam die op je processor zit.
Als daar de hele tijd lekker frisse lucht langs stroomt dankzij extra case fans dan is je processor dus ook koeler.
Het is allemaal zo simpel in principe.
Daarom is het ook beter om met gesloten kast te draaien, anders is de hele airflow verneukt omdat de lucht niet stroomt zoals jij het wilt.
of gewoon een openkast, met 1 fannetje erop. werkt ook prima. :)

• toastingnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 11:01
Poepel, dat kan inderdaad. Maar pas op: zet ''t niet te laag...dan is er geen power genoeg meer om te zorgen dat de cpu op idle gezet wordt dmv van die bepaalde instructies. Had de mijne op 1,525V gezet en werd en dus warmer. Later op 1.6V gezet: No probs anymore :)

Asus P5K Pro, 2 Gb DDR2, Samsung 500 GB HD, XFX Alpha DOG 670Mhz, E8400

Verwijderd

Op donderdag 12 april 2001 23:48 schreef Garibaldi het volgende:
Ik zal Žm vannacht op 12 volt laten draaien, en morgenochtend de temperaturen even melden. Ben zelf ook wel benieuwd inderdaad!
Het is vannacht ''retekoud'' geweest. Laat hem liever de hele avond draairen, met de verwarming aan zodat de temp in de kamer 21 of zo is, en de kast 25/27.

Dan krijg je een wat realistischer waarde.

Verwijderd

Die Antec kast is erg lekker inderdaad, ik heb de BIG tower met 6 fans en Enermax 430 Watt en het is net een orkaan in mijn kast...helemaal als ik de boel op 12V zet :)

Enige minpuntje is dat mijn mobo geen temperatuur uit kan lezen volgens mij, het is nog zo''n oud Intel 440-BX2 mobo. Hierdoor draaien de fans van mijn Enermax dus constant op volle snelheid en dat maakt nogal herrie. Heb al met MBM5 gekeken en die geeft ook geen temperatuur weer....denk dat ik nu maar een AMD mobo''tje met een duron aan ga schaffen want ik wil eigenlijk nog even wachten op de Palomino voordat ik veel geld uit ga geven.

Maar denken jullie dat het klopt dat mijn voeding dus volle snelheid draait vanwege mijn (te) oude mobo??? Ik hoor namelijk van alle kanten dat die Enermax''jes zo lekker stil zijn maar dit maakt echt een hoop lawaai :(

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Op donderdag 12 april 2001 23:46 schreef Bierkameel het volgende:
En je Vcore voltage kan mischien ook lager dat scheelt zo 5 graden :)

Hier Athlon 900@1000@1.5V
Kan hoger maar dan word ie warm :)
Tjonge Tjonge Hoe flik je dat (vcore 1,5)
die van mij wil onder de 1.85 vcore niet eens booten :?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Ja,
als ie al 1000 loopt op 1,50 volt, zou ik nog even lekker door klokken met een dikke koeler, de 1200 is misschien te halen :P

• Garibaldi

Garibaldi

Topicstarter
Op vrijdag 13 april 2001 09:04 schreef Hooi het volgende:

[..]

Het is vannacht ''retekoud'' geweest. Laat hem liever de hele avond draairen, met de verwarming aan zodat de temp in de kamer 21 of zo is, en de kast 25/27.

Dan krijg je een wat realistischer waarde.
Ik was benieuwd naar het verschil tussen draaien op 12 volt en draaien op 5 volt. Het is in deze kamer altijd zo rond de 20,21 graden, en een koude nacht maakt -wat temperatuur in de kamer betreft- weinig uit.
Anyway, de hele nacht op 12 volt staan draaien (het is trouwens dat de kast niet op wieltjes staat, anders zou ie nog vooruit geblazen worden! Wát een luchtverplaatsing :P ) en de temperatuur stond toen ik mijn monitor vanochtend aanzette op een mooie 35 graden stressed met }:O . Het scheelt dus nog eens 2 graden met op 5 volt draaien. Ik zal m vandaag ook gewoon op 12 volt laten draaien, en de temperatuur in de gaten houden...IŽll keep you posted

Verwijderd

kewl men!

• Mirage
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-08 17:57
Ik heb nu ook een standaard ATX noname kastje wel met koeling ofcourse.

cpu idle 24 stressed 45 zal wel door coolermaster komen ofzo.

case 21 graden

zie hieronder voor specs.

https://www.afrikareisopmaat.nl

Verwijderd

Hier ook een TREB kast, temp CPU=38".
Dit is met 1 extra casefan (achter)op 12 Volt.
Andere zijn nog niet aangesloten.
Zie sig en homepage.

Durom 800@990 --110X9--1.85 V

Verwijderd

Als mijn pc dicht is word ie idle 49 en stressed 52.
Als hij openstaat word ie idle 38 en stressed 40 !
Pagina: 1