[BC3] Controle LED?!

Pagina: 1
Acties:

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Als je fan een rpm draadje hebt, kan je met een beetje electronica in de gaten houden hoe hoog je rpm is.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Ik heb op m''n ouwe pII 233@300, een heatsink met een fan erop. Het is van groot belang dat mij die fan niet uitvalt, anders gaat mij de processor aan de kook.
Mijn vraag was of er een shema bestaat waarmee je een controle LEDje kun inbouwen, zodat je kunt zien dat de fan draait.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
Nee, dat zit er helaas niet bij. Het is er wel een met temp. sensor, maar geen extra rmp draad.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Misschien (ik weet niet of het werkt) kan je ment een lichie en een LDR systeempje maken
je zet je LDR aan de ene kant van de fan je lampie aan de andere kant en als de fan dan rond draait maakt de LDR een stroompie en dat stroompie versterk je dan en je sluit er een ledje op aan.

ik weet niet of het werkt hoor :?

• BC3 Victim
Mmmm, niet eens zo gek idee. maar ik denk dat hiervoor de fan ietsje te snel draait.
maar, bedankt

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:05
Ik denk dat je ipv. moeilijk doen met de fansnelheid beter iets kan maken wat werkt op basis van de temperatuur van je proc.

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
als mijn processor aan de kook raakt (ook 233@bijna 300) dan word ie heel instabiel, daarom heb ik er nog een aparte 12cm fan ervoorgehangen omdat ik op een lanparty overhittings verschijnselen ging krijgen. maar ik heb wel een rpm draadje, kan je met een simpel schakelingetje een rpm meter maken??

Verwijderd

Zet in je BIOS gewoon dat hij niet warmer als zoveel word en dan alarm.

klaar.

Verwijderd

Op donderdag 12 april 2001 23:15 schreef jordyb het volgende:
Zet in je BIOS gewoon dat hij niet warmer als zoveel word en dan alarm.

klaar.
bijdehandje! >:)

Je kunt dit ook doen met een hardware monitor die je kunt downloaden. In de bios kan dit meestal niet.
groeten

• BC3 Victim
nee, inderdaad dat kan niet in mijn bios. Maar er hangt bij wel zo''n Fan voor die ik harden kan zetten, d.m.v een pot metertje over de temp. sensor. Maar als ik hem harder zet maakt ie wel een enorm pokke lawaai. Dan hoor je hem wel, maar het ik ben er niet altijd bij. dusss.

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-08 14:56
waarom moeilijk doen?

kijk als het makelijk kon (zoals bij de kt7 van a-bit) oke,

maar nu, z''n fan gaat weet ik hoeveel uur mee (voor indicatie moet je ff op de globalwin page kijken), denk je dat ie daarbijna aan zit (dacht 50.000) koop een nieuwe, en je kunt weer vooruit!

Verwijderd

[simple]
Je zou ''n Ledje + hoge weerstand parralel schakelen op de fan... als de fan crasht ofzo.. dan gaat de led feller branden, en als ie normaal draait, dan gaat bijna alle stroom naar de fan
[/simple]

• BC3 Victim
gaat niet werken, is zo''n fan met afvlak diode. Kep het geprobeerd maar hij gaat er niets harder op branden.

• BC3 Victim
je kan het volgende proberen: Neem een ntc (je weet wel zo''n temperatuur gevoelige sensor). zet deze dicht bij je cpu. Zodra de fan kapot gaat stijgt de temperatuur (ja duh). Stel de ntc zo in dat hij bij bv 90 graden je led schakelt. of nog beter: laat hem een relais schakelen die meteen de voeding uitschakelt als de temperatuur over een bepaalde waarde heen komt. (heb je ook nooit meer last van aangebrande cpu''s)

• PokkeNoise
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-08-2023

PokkeNoise

leesbaar met bril

Intel procs hebben toch een ingebouwde termische diode? waarbij de clocksnelheid teruggezet wordt als ze te warm worden.

Correct me if i''m wrong.

? weet jij wat.

• BC3 Victim
Op zaterdag 14 april 2001 20:36 schreef mbolster het volgende:
je kan het volgende proberen: Neem een ntc (je weet wel zo''n temperatuur gevoelige sensor). zet deze dicht bij je cpu. Zodra de fan kapot gaat stijgt de temperatuur (ja duh). Stel de ntc zo in dat hij bij bv 90 graden je led schakelt. of nog beter: laat hem een relais schakelen die meteen de voeding uitschakelt als de temperatuur over een bepaalde waarde heen komt. (heb je ook nooit meer last van aangebrande cpu''s)
vind ik een goed idee, zal het proberen te maken

Verwijderd

[url=""http://www.virtualhideout.net""]virtual hideout[/url] heeft volgens mij wel zo''n schalelingetje staan (of het was over een temp-controlled fan schakeling) :?
Pagina: 1