Toon posts:

[BC3] Ik ga m''n eigen waterkoeling in elkaar knutselen!!

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zoals de topic al zegt ik ben net begonnen. M''n ontwerp post ik later wel, maar ik wil nog even weten of iemand koelers tegen gekomen is die groter zijn dan 120mm Ik heb namelijk een autoradiateur op de kop getikt die makkelijk 2 300mm fans aan kan :P of heb ik bij zo''n afmeting niet eens meer een koeler nodig??

http://home.wanadoo.nl/bierzuuperd/koelblok.jpg

DaBit mocht je dit lezen...... Ik ga m''n oppervlak zo groot mogelijk maken door een gewone koeler na te maken, maar dan van koper. Dus gewoon een krote blok koper kopen. Huppa in de freesbank hangen en gigantisch veel kanalen erin maken. Ik zit alleen nog te twijfelen of ik een kopere deksel erop zal solderen of een stuk doorzichtog plastik. Het zal er namelijk veel te mooi uitzien van binnen om dat te verbergen en voor de koeling scheelt het niets. Ik geloof dat je zei dat je ervaring had met het lijmen van metalen, maar geld dat ook voor plastik op metaal? Heb je anders een tip voor wat ik het beste kan gebruiken?

/edit ontwerp staat erop

Verwijderd

Topicstarter
nou kom op mensen....

Verwijderd

Waarom heb je die doorstroom maar 2 paaltjes gemaakt?

Volgens mij werkt hij beter als je er daar 3 van maakt

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-05 13:01
gewoon 2 componentenlijm kopen bij de dhz zaak, voor metaal op plastic dus..
no prob.
en checken of de lijm wel watervast is :P

• Wollige
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
Ik vind het een mooi ontwerp. Ik weet niet wat voor apperatuur je hiervoor hebt maar het zal state of the art wezen wil je dit echt mooi maken uit koper. Zelf heb ik een aluminium koelblok omdat het beter te bewerken was (koper is heel zacht) en beter warmte afstaat dan koper legeringen. Denk voordat je een plastic plaatje erop gaat zetten goed na over de bevestiging op de processor...dat er niets door dat plastic breekt enzo. Wel tof verder !

• DarkTemple
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-04 09:40
Volgens mij zal de main stroom van water nu niet goed door het midden van het blok stromen! Daar zit toch de hittebron, de "core".Ik denk dat je er inderdaad beter 3 "sleuven van kan maken, zodat er 1 door het midden van het blok loopt.

Verwijderd

Dit gaat niet werken.

Zie je de breedte van de sleuven. Nou als je dit gaat met éen frees van... (even schatten):

Breedte koelblok = 30 mm (??)
aantal kanalen = 16
Dan heb je 15 ''staanders''

30/31 = 0.97 mm = 1mm

De hoogte van het koelblok = 25 mm (??)
Nou, ik heb geen frees met diameter van 1mm en een lengte van 25 mm

Ps. dit is opbouwende kritiek zodat je je ontwerp kan optimatiseren.
Wel een leuk idee.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
http://www.waterkoeling.nl/cgi-bin/countlink/countlink.cgi?http://216.74.97.32/waterkoeling2/index.htm

Hier heb je zeker wat aan!
Good ''ol MrDummy/Gerjan is weer bezig geweest 8-)

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08-2025
gaat wel werken >:)

Audi A8 W12 6.0

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de oppinie mensen. 3 kanalen is zeker een idee, goed dat jullie het zeggen, want nu gaat het water in een boogje om de core heen. In praktijk zal het niet zo veel uitmaken, maar dan heb je er i.i.g aan gedacht toch. Bedankt. De breedte van 1 kanaaltje is ongeveer 1.5 mm ietsje meer. Het blok is 50x50x30. Mischien dat ik de kanalen nog iets breder ga maken om de doorstroming te verbeteren, maar dat gaat helaas wel van m''n koeloppervlak af.

Gereedschap. tja, ik ben een van de gelukkigen die op school achter de freesbank kan gaan staan. Ik zit er zelfs aan te denken om als de vraag groot genoeg is blokken te verkopen (mits deze prototype werkt, anders komt er geheid een andere.

Niemand die grotere fans weet te vinden? Uiteraard die niet te veel herrie maken.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 12 april 2001 22:46 schreef Wollige het volgende:
Ik vind het een mooi ontwerp. Ik weet niet wat voor apperatuur je hiervoor hebt maar het zal state of the art wezen wil je dit echt mooi maken uit koper. Zelf heb ik een aluminium koelblok omdat het beter te bewerken was (koper is heel zacht) en beter warmte afstaat dan koper legeringen. Denk voordat je een plastic plaatje erop gaat zetten goed na over de bevestiging op de processor...dat er niets door dat plastic breekt enzo. Wel tof verder !
Ik zit eraan te denken om nog een hoekje vrij te houden waar je het koelblok aan kan drukken door middel van zo''n klem die bij oc-shop te koop zijn.

Wat dat bewerken betreft. Je hebt verschillende soorten koper, kwa gelijding maakt het bijna niets uit, dus heb ik de hardste maar uitgezocht.

Een freesje van 1mm is trouwens wel te vinden, maar ze zijn wel zo kapot. Maar ik denk dat ik toch maar voor sleuven van 2.5 a 3 mm ga. Even kijken wat ik te pakken kan krijgen.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Wat dat bewerken betreft. Je hebt verschillende soorten koper, kwa gelijding maakt het bijna niets uit, dus heb ik de hardste maar uitgezocht.
Zover ik weet is dat niet waar. Hoe puurer het koper is hoe beter het geleid, en dat zijn zover ik weet redelijk grote verschillen.

Verwijderd

Op vrijdag 13 april 2001 02:08 schreef nitraat het volgende:

Gereedschap. tja, ik ben een van de gelukkigen die op school achter de freesbank kan gaan staan
Ikke ook :) :)

Het was zelf een voorstel van de leraar om er een afstudeer project van te gaan maken :):?

Verwijderd

Plexiglas op metaal lijmen zou ik eerst even proberen. Zelf heb ik niet zo''n goede ervaringen met plastic op metaal lijmen. Dat was destijds wel PVC, overigens.

Ik zou in de hoeken ruimte overlaten voor een M2 of M3 schroefdraad, zodat je je stukje plexiglas bovenop je koelblok kunt schroeven, met de lijm of een pakking als afdichting. Plexiglas is wel leuk, uiteraard.

Met epoxy zie ik nog een probleem: dat spul dat ik gebruik hard ik altijd uit op zo''n 60 graden; dit doet wonderen voor de eindsterkte. De lijmverbinding is dan meestal sterker dan het materiaal. En nou zie ik 60 graden en plexiglas niet zo zitten.

Maar ik zou zeggen, probeer eens met een goede epoxy- of polyurethaanlijm plexiglas en koper op elkaar te lijmen. Daarna probeer je het te slopen. Als dat niet lukt, dan kun je het met een gerust hart gebruiken.

Jouw blok zal wel goed werken, als je het ook zo voor elkaar krijgt. Het probleem is het frezen van koper. Zelf heb ik met boren al problemen dat om de 2-3 gaatjes alle koperen slingers uit m''n boor mag gaan pulken. En die hardmetalen freesjes van Dremel zitten ook zo vol.

De warmtegeleiding van koper is wel degelijk sterk afhankelijk van de toevoegingen, en indirect dus ook van de hardheid. 99.5% koper heeft een warmtegeleiding van misschien net 250W/(mK) ipv de standaard > 350W/(mK) van puur koper.

Ik gebruik E-Cu57 materiaal, btw. Da''s 99.9% koper. En verder weet ik er niks van.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 13 april 2001 09:41 schreef hielko het volgende:

[..]

Zover ik weet is dat niet waar. Hoe puurer het koper is hoe beter het geleid, en dat zijn zover ik weet redelijk grote verschillen.
Ja, dat klopt, maar puur koper heb je in verschillende soorten. n.l hard en zacht koper. Volgens de boeken hebben die zelfs de zelfde geleidings eigenschappen. Een legering is weer een ander verhaal, maar dat moet ik niet hebben.

DaBit, dat probleem met slingers aan je boor is mij wel bekend. Als je gaat freesen wil je dat echt niet hebben, t'' kan zelfs levens gevaarlijk zijn. Maar met freesen kan je je voedingssnelheid (lees hoe snel je frees heen en weer beweegt) dusdanig aanpassen dat de spanene (stukjes weggefreesd metaal of iets dergelijks) niet kunnen krullen maar moeten breken. Het is wel even zoeken tot je de juiste afstelling tussen toerental van je frees en voedingssnelheid gevonden hebt, maar het kan wel in ieder geval.

Puur aluminum is ook zo klote de draaien in de draaibank, dan krijg je ook snel 1 lang lint, dan kan je beter automatenaluminum nemen, daar zit een beetje chrrom bij dat gaat veel beter, maar geleid ook slechter geloof ik.

Maar weet je wat het grote verschil is tussen boren en freesen.... bij het boren moet het koper langs je boor onhoog kruipen, ik ken maar weinig stoffen die dat echt goed doen. Bij het freesen blijft het aan de buitenkant van je freesje hangen waar het hopelijk wel eraf vliegt of afbreekt. Kortom het komt wel goed denk ik.

Maar zit ik hier uit m''n nek te lullen in wil juist koper hebben, en als ik wat wil zal ik het doen ook :)

Verwijderd

en als ik wat wil zal ik het doen ook
That''s the spirit! :)

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Bij automatenaluminium zit lood.

Wat je kan doen, is zoeken naar een "methacrylaatlijm". Deze lijmen hechten goed op metalen en kunststoffen. Zijn o.a. te verkrijgen in 50ml tubes. Nadeel is dat je er een pistooltje bij moet hebben om de dubbelspuit uit te knijpen. Dit pistooltje is meestal wel in een garage te lenen. als je het daar doet, mag je vast wel even het pistooltje (kosten: 85-100,-) vasthouden.

Leverancier van Methacrylaat: Mavom in Alphen ad Rijn. Wij zijn er dealer van, maar hebben de juiste lijm (Plexus MA310) niet op voorraad.

Verwarmen van plexiglas is geen goed idee, het wordt dan een stuk groter, waardoor bij afkoeling spanningen ontstaan.

Ik ben nu overigens door 100+ kg aan documentatie aan het lopen, waarbij ik ook vanalles vond over het verwerken van plexiglas. Zal het in ieder geval bewaren (90% van de documentatie gooi ik nu weg)

Verwijderd

Topicstarter
ow ja, lood dat was het....t''is nog vroeg :)
Spanning is wel het laatste wat ik in m''n plexiglas wil hebben, maar ik kan wel het hele zooitje in een wat warmere omgeving later uitharden, zeg maar 30 35 graden of denk je dat dat al te veel is?

Weet je toevallig hoe veel zo''n tubbe ongeveer kost, want als het nogal duur is kan ik net zo goed een dangerden kopen en daar heb ik net even geen zin in. Eigen fabrikaat is veel leuker en goedkoper (altans dat is de bedoeling). Ik kan anders gewoon een kopere deksel erop solderen, maar dat vind ik nou weer zo zonde voor het uitzicht, want dat moet echt gaaf zijn om te zien.

Verwijderd

ik zal je een tip geven ..

- don''t eat yellow snow.. ownee :)

deze dan:

- als je meer dan 2 kanalen maakt, maak er dan 4! dan zorg je dat de core in principe de warmte goed in 3 richtingen kan verspreiden. (want die uitsteeksels zullen toch niet 1mm dik worden ;))

- 4 kanalen heeft 2x de stroomsnelheid van 2 kanalen.. pas het dus aan op je pompje. tevens wordt je water beter verdeelt bij 4 kanalen

ik heb destijds voor het pin-design gekozen omdat ik niet aan zulke dikke blokken kon komen..

en idd, epoxies moet je goed warm laten uitharden..(minimaal 20C) sommige harden niet eens uit bij 5C..

Verwijderd

Topicstarter
Gewoon even de ijzer groothandel bellen, die hebben alles en voor 10 piek zagen ze nog stukken voor je ook. Ik moet nu alleen tijd vinden om achter de freesbank te kruipen op school want m''n vrije dagen opnemen doe ik niet anders kan ik niet op vakantie.

Van die kanalen.....je hebt wel gelijk, maar je moet wel in de gaten houden dat je drukval over je koelblok niet te groot wordt. Straks kan ik een cv pomp eraan hangen om het zooitje rond te pompen.

P.S. ik heb nu een ander ontwerp, die zal ik morgen even online gooien. Die heeft 3 kanalen en meer ruimte een freesje van 1 mm was net iets te :( 2.5 mm moet lukken.

Enne m''n duron 700 loopt nu stabiel op 933 (7x133) met een spire orb. 7 uur rekenen aan een divx en nog geen crash. He he wat zal ie dan wel niet doen met water + eventuele peltier :P ik ben benieuwd.

Stay tuned folks....

Verwijderd

Topicstarter
Zo aangezien ik zelf geen tijd heb om te freesen heb ik mijn ontwerp uitbesteed :) lekker makkelijk toch... hopelijk heb ik al snel foto''s.

Het is uiteindelijk toch iets gewijzigd. Ik heb nu drie kanalen en het water komt in de middelste binnen en takt vervolgens naar links en naar rechts af. Het water wordt door twee kanalen afgevoerd en komen weer samen door middel van een T-stuk die op zijn beurt weer naar de radiater gaat.

De voordelen.

Je kan meer water rond pompen. waar voorheen 10 liter door 1 kanaal geperst werd gaat het er nu door 2....groter pomp eraan dus.

Het koude water komt gelijk boven de core binnen en heeft geen tijd gehad om warmte op te nemen..... resultaat betere koeling.

Er is minder drukval over het koelblok. Waardoor je weer een lichtere pomp kan gebruiken. Ik had namelijk best veel obstakels geplaatst.

Bij dit exemplaar ga ik het deksel er nog op solderen, maar als alles goed gaat, komen er ook modellen met een plexiglas deksel.
Pagina: 1