Y'24
Verwijderd
hoi.. kon het vandaag niet meer laten en heb mijn koelkast systeem omgebouwd naar een hybride... of hoe schrijf je dat...
het is nu een combie geworden tussen butaan en H2O.
met andere woorden ik laat de butaan koeling nu een liter water koelen wat ik rondpomp met een normaal water koel systeem.. wel zelf gebouwd trouwens. en dus ook zonder radiator.
nu het volgende heb zelf ff vlug een koelblok in elkaar gelijmt (dit gebruik ik zolang ik het ontwerp van DaBit nog niet af heb.).. niks biezonders.. oud alu lucht koelblokje daar een plexi bakje omheen gemaakt en een invoer (in het midden) en uitvoer opgemaakt (10mm diameter).
koelpasta er tussen geen peltier.
de water temp is nu 4,2C en mijn proc 26C
is dit normaal???? hoe heb ik nu net een klote koelblok gemaakt??...
kan iemand wat watertemp VS proctemp posten??
die van mij dus 4,2C VS 26C
edit 30min later
2,5c VS 25C
het is nu een combie geworden tussen butaan en H2O.
met andere woorden ik laat de butaan koeling nu een liter water koelen wat ik rondpomp met een normaal water koel systeem.. wel zelf gebouwd trouwens. en dus ook zonder radiator.
nu het volgende heb zelf ff vlug een koelblok in elkaar gelijmt (dit gebruik ik zolang ik het ontwerp van DaBit nog niet af heb.).. niks biezonders.. oud alu lucht koelblokje daar een plexi bakje omheen gemaakt en een invoer (in het midden) en uitvoer opgemaakt (10mm diameter).
koelpasta er tussen geen peltier.
de water temp is nu 4,2C en mijn proc 26C
is dit normaal???? hoe heb ik nu net een klote koelblok gemaakt??...
kan iemand wat watertemp VS proctemp posten??
die van mij dus 4,2C VS 26C
edit 30min later
2,5c VS 25C
Verwijderd
volgens mij neemt je koelblok niet genoeg warmte op van je cpu, anders zou je wel lager moeten kunnen met de opstelling die je nu hebt
Verwijderd
Wat iedereen vergeet is dat je nog een behoorlijke warmteweerstand hebt tussen je CPU die (chip zelf) en het waterblok. Jouw bevindingen komen ongeveer overeen met de mijne. De CPU die kan best een dikke 15 graden warmer zijn dan je coldplate, en dan is de temp onder je proc dat dus ook.
De reden dat de luchtkoelers onder ons een lagere waarde meten is omdat ze een fannetje (nouja, -tje??) hebben blazen die op de een of andere manier ook wat lucht langs de tempsensor onder je proc laat stromen. Zet maar eens een 60mm fannetje in de buurt van je socket, en aanschouw een 10 graden lagere temperatuur in je bios of mbm oid. De metingen van de meeste TBird/Duron bezitters onder ons zijn dus verre van eerlijk. Nog even afgezien van de betrouwbaarheid van de onboard sensoren. Die is namelijk ook ongeveer nul komma nul.
Wees gerust, zo raar zijn je resultaten nog niet. Def out die meestal gemaakt word is denken dat je CPU die dezelfde temp heeft als je coldplate.
De reden dat de luchtkoelers onder ons een lagere waarde meten is omdat ze een fannetje (nouja, -tje??) hebben blazen die op de een of andere manier ook wat lucht langs de tempsensor onder je proc laat stromen. Zet maar eens een 60mm fannetje in de buurt van je socket, en aanschouw een 10 graden lagere temperatuur in je bios of mbm oid. De metingen van de meeste TBird/Duron bezitters onder ons zijn dus verre van eerlijk. Nog even afgezien van de betrouwbaarheid van de onboard sensoren. Die is namelijk ook ongeveer nul komma nul.
Wees gerust, zo raar zijn je resultaten nog niet. Def out die meestal gemaakt word is denken dat je CPU die dezelfde temp heeft als je coldplate.
Verwijderd
mm zit wat in ..
heb vanmorgen mijn koelblok geisoleerd.. dat had ik nog niet gedaan nee. en moest echt wel.. door dat ik nogal wat condes kreeg.
maar goed ook meteen maar wat extra koelpasta er tussen gedaan.. en dat is geen goed idee.. zucht..
de watertemp meet ik trouwens in de tank. en is nu 1,2C
en de proc temp haal ik met MBM5 naar boven..
of in de bios.. en die is nu 33C idle..
das niet goed dus... teveel koelpaste helpt zeker niet!
nah
heb vanmorgen mijn koelblok geisoleerd.. dat had ik nog niet gedaan nee. en moest echt wel.. door dat ik nogal wat condes kreeg.
maar goed ook meteen maar wat extra koelpasta er tussen gedaan.. en dat is geen goed idee.. zucht..
de watertemp meet ik trouwens in de tank. en is nu 1,2C
en de proc temp haal ik met MBM5 naar boven..
of in de bios.. en die is nu 33C idle..
das niet goed dus... teveel koelpaste helpt zeker niet!
nah
Kamertemp: 20°C
Watertemp: 25°C
Processor: 32°C
Zonder peltier.
Watertemp: 25°C
Processor: 32°C
Zonder peltier.
Verwijderd
nog ff gekeken voor je:
watertemp 21.1 graden (betrouwbaar gemeten)
CPU temp 29 graden. (onbetrouwbaar)
Zonder pelt, overigens.
watertemp 21.1 graden (betrouwbaar gemeten)
CPU temp 29 graden. (onbetrouwbaar)
Zonder pelt, overigens.
Pagina: 1