Toon posts:

[BC3] (Auto)koelvloeistof vs water

Pagina: 1
Acties:
  • 256 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heeft er wel eens ooit iemand zijn water in een waterkoeling vervangen door glycol-gebaseerde koelvloeistoffen voor in auto''s?

Scheelde het iets, werd je koelprestatie er beduidend slechter door?

Ik ben voornamelijk geinteresseerd in pelt/water setups, en niet zozeer in water zonder pelt. Zonder pelt is het vermogen erg beperkt zodat je er met een koperen waterblok nauwelijks iets van zult merken. Met pelt kan dat veranderen.

Tast standaard koelvloeistof (van 2 duppies per 100 liter bij de gamma) plastic aan?

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:00

mvds

Totally awesome!

Volgens mij zit het in de auto ook in een plastic container. Dus het zou niets aan mogen tasten.

Verwijderd

Ik heb HW (Herman Waterkoeling ;) ) er wel eens over horen mompelen hier. Zijn commentaar was geloof ik dat het niets helpt tenzij je een vloeistof kunt vinden die water geheel vervangt, hetgeen met glycol alleen niet kan. Dat heeft geen thermische eigenschappen die goed genoeg zijn.

Die discussie ging dacht ik, zoals gewoonlijk, over drab vorming en electro corrosie.

//edit vervangst.. tis geen visvangst ;)

• Initial G
  • Laatst online: 16:40
ja ik gebruikte altijd koelvloeistof van de Gamma (geen ruitenwisser antivries gebruiken! ) dat tot -26C vloeibaar blijft. Dit spul is op basis van 1,2-ethaandiol (geeft H-bruggen, en lijkt dus op water)

Ik denk dat het koelvermogen inderdaad IETSJE afneemt, maar dit weegt niet op tegen het voordeel dat je extreem koud kunt maken plus het feit dat het anti-corrosief is en beschermend werkt.

(waar blijft herman®''s reactie?:? ;) )

PS: het is heel cool om dat spul een dag in de diepvries te zetten en dan wachten tot t zo''n -20C is en dan je vinger erin! (OUCH!!! :P ) dat doe ik dus niet weer.

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-05 02:08
je kunt ook eens proberen om gewoon van dat koelvloeistof van je brommer/scoot erin te pleuren, of zal dit hetzelfde zijn als dat van een auto ?

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• Initial G
Op donderdag 12 april 2001 15:13 schreef psygho het volgende:
je kunt ook eens proberen om gewoon van dat koelvloeistof van je brommer/scoot erin te pleuren, of zal dit hetzelfde zijn als dat van een auto ?
ja.

Verwijderd

Topicstarter
Um, daar ging het mij niet om, welke koelvloeistof. Het ging mij erover of dat spul plastic aantast (blijkbaar niet dus), en of ''t scheelt met water in performance.

Ik weet ook dat de warmtecapaciteit veel lager ligt dan die van water, vandaar m''n vraag. Theoretisch presteert ''t slechter dan puur water, maar is dat in de praktijk ook zo?

Koud zal ''t bij mij nooit worden, eerder warm.

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Volgens mij werkt het niet beter, omdat het schijnt dat koelvloeistof minder snel warmte opneemt als water. Water is het meest simpele om in je koelzooi te gooien, maar er blijken ook weinig dingen te zijn die beter werken als dit simpele goedje.

het warmt snel op, en staat deze warmte ook weer snel af. Dus dat moet je hebben.
En sja het bevriest bij 0 en kookt bij 100, maar dit zijn beide temp die de meeste mensen niet halen in hun ******koeling.

Geen inspiratie

Verwijderd

Koelvloeistof is nix beter dan water, het enige verschil is dat koelvloeistof vloeibaar blijft tot -20 of meer graden...

Verwijderd

Op engelstalige sites hebben ze het vaak over Waterwetter wat volgens sommige wel 10c zou schelen maar ik heb met wat motor garages gebeld en die zeggen allemaal dat puur water het beste werkt en kennen dit waterwetter niet.
Ik ben eigenlijk nog op zoek naar een adresje bij Amsterdam waar je dit kunt krijgen Ik wil het natuurlijk wel zelf uit proberen ;).
Heb via Ilse wel een adresje ergens anders in Nederland kunnen vinden weeet niet meer waar :)

grtz Asha

Verwijderd

Ik zelf heb nu dat waterwetter + water

heb zelf niet veel nog kunnen merken met temp verschil ( ligt denk ik aan me lage cpu snelheid ) :).

maar ja het is anti-electro corrosie, anti-alg en het geeft de water een leuk rood kleurtje :9 .

• Initial G
Op donderdag 12 april 2001 15:20 schreef DaBit het volgende:
Um, daar ging het mij niet om, welke koelvloeistof. Het ging mij erover of dat spul plastic aantast (blijkbaar niet dus), en of ''t scheelt met water in performance.

Ik weet ook dat de warmtecapaciteit veel lager ligt dan die van water, vandaar m''n vraag. Theoretisch presteert ''t slechter dan puur water, maar is dat in de praktijk ook zo?

Koud zal ''t bij mij nooit worden, eerder warm.
ik heb toch al antwoord gegeven? :?

Verwijderd

Op donderdag 12 april 2001 14:44 schreef obsidian het volgende:
Volgens mij zit het in de auto ook in een plastic container. Dus het zou niets aan mogen tasten.
Wat is *dat* nou toch weer voor redenatie ?

Dabit:
google [glycol compatibility plastics]
levert 1030 links op

Overigens, je kunt beter in de richting van een passiveringslaag zoeken.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Op donderdag 12 april 2001 21:51 schreef cogr het volgende:

[..]

Nou, ik gaf dus gewoon een mening over deze vraag:
Tast standaard koelvloeistof (van 2 duppies per 100 liter bij de gamma) plastic aan?
Die de topicstarter vroeg in de eerste post.

Dusse... voortaan beter lezen en minder blaten kerel!

Verwijderd

Op donderdag 12 april 2001 21:51 schreef cogr het volgende:
-----------------------------------
Op donderdag 12 april 2001 14:44 schreef obsidian het volgende:
---------------------------------------------

uhm... mischien bodoelde hij dat de container IN HET KOELCIRCUIT OPGENOMEN WAS??

read between the *f#cking* lines!
Op donderdag 12 april 2001 16:59 schreef Meteorite het volgende:

heb zelf niet veel nog kunnen merken met temp verschil ( ligt denk ik aan me lage cpu snelheid ) :).

maar ja het is anti-electro corrosie, anti-alg en het geeft de water een leuk rood kleurtje :9 .
zou je daar de PH-waarde van kunnen meten??

bij voorbaat dank!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Ik heb veel met scooters gedaan, en ik weet dat koelvloeistof VOORAL gebruikt wordt om kalk en roest in het koelsysteem tegen te gaan.

Dat het niet bevriest is ook een belangrijke eigenschap.

Het geeft niet echt een afscheiding op je spul of wordt drapperig, dus dat zit wel goed.

Sommige zelfgemaakte koelblokken (van alu fan''s) kunnen iets slechter gaan koelen, omdat Aluminium ook corroseerd, er komt een klein laagje over het alu heen.
Geen idee of het in de praktijk uitmaakt.

Mazzel dat we praktisch altijd met koper werken, en niet met +9.000 toeren pompjes :)

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Op donderdag 12 april 2001 16:59 schreef Meteorite het volgende:

Dat spul is vooral als je last hebt van luchtbellen in je systeem, heb je dat niet zul je weinig merken.

(ga nou niet zeggen da wist ik al, want het staat er niet bij :))

Verwijderd

Op donderdag 12 april 2001 23:58 schreef TP70 aka Georgio het volgende:

[..]

Dat spul is vooral als je last hebt van luchtbellen in je systeem, heb je dat niet zul je weinig merken.

(ga nou niet zeggen da wist ik al, want het staat er niet bij :))
Nou nee,
want dat staat er niet vermeldt
dus direct van de source de voordelen:

Doubles the wetting ability of water
Improves heat transfer .

Reduces cylinder head temperatures.

May allow more spark advance for increased torque.

Reduces rust, corrosion and electrolysis of all metals.

Provides long term corrosion protection.

Cleans and lubricates water pump seals
Prevents foaming.

Reduces cavitation corrosion.

Complexes with hard water to reduce scale

• Daneel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-02-2025
Ok dat waterwetter lijkt mij ook wel wat. Geen corrosie, geen alg en geen drap (en geen perf. verlies). Klinkt goed, alleen wie levert het? idd liefst in de omgeving van A''dam.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Ach man in de auto zit ook een plastic reservoir, dus,.............:?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• lexkam
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01-2013
Heb geen verstand van Waterkoeling etc... maar zou je evt Kwik kunnen gebruiken :? (ok is giftig als de pest :r)
Lijkt mij dat dit aardig wartegeleidend is, weet alleen niet bij welke temp dit goedje al gaat koken.
Staat wel stoer als je transparante slangen gebruikt 8-)

• mvds

mvds

Totally awesome!

Mmm.. zou het echt zoveel uitmaken dan? Meestal kan de setup toch veel meer koelen dan nodig is? Zou de daling in performance dan echt zo duidelijk zichtbaar zijn?

Verwijderd

[b]
De vraag was dus: tast het plastic aan?
Nee, het tast geen plastic aan,
Wel is het verstandig een container te gebruiken die niet al te dun is (lees ranja fles van het eigen merk van de lokale supermarkt).
Koelvloeistof wordt verkocht in kunstof containers (jerrycans), auto''s hebben een waterkoelingsysteem dat rond het motorblok ligt, het loopt door het blok heen, zo genaamde koelwegen, daarnaast heb je een radiateur, deze is ook van metalen gebouwd.
Het enige dat in de auto van plastic is is het reservoir (voor de overloop).

Zo, dat lijkt mij wel genoeg tekst.

Kunstof container is dus goed.

Verwijderd

Topicstarter
Wie heeft er ooit een test gedaan met >150W richting waterblok, 300-1200L/uur en koelvloeistof vs. water?

Ik ben n.l. nieuwsgierig of het gebruik van koelvloeistof een zodanig performanceverlies oplevert dat het toch de moeite waard is om zuiver water te gebruiken ipv koelvloeistof.

Koelvloeistof heeft n.l. wat andere positieve eigenschappen, waaronder de anti-corrosie eigenschappen.

Voor mij is dit niet zo belangrijk omdat ik toch met alleen koper werk, hoewel ik wel zowel geel koper (radiator) als rood koper (buizen, waterblok) in het systeem heb. Oja, en ik heb straks nog wat soldeer in contact met ''t water staan.

Maar er zijn genoeg mensen met een gecombineerde aluminium/koper/messing setup, die wel degelijk voordeel kunnen hebben van dit soort info.

''k zal ook eens zoek gaan naar de compatibiliteit van koelvloeistof en plastics zoals polyethyleen en PVC.

Verwijderd

Topicstarter
Ik verwacht van niet, maar da''s m''n eigen idee erover.

Ik hoor alleen overal roepen dat koelvloeistof de helft van het warmtecapaciteit en opnemend vermogen heeft dan water, en dat het DUS slechter zou zijn voor je koelsysteem.

En daar twijfel ik aan, eerlijk gezegd. Eigenlijk denk ik dat de gevolgen van elektrocorrosie erger zijn dan de nadelige effecten van koelvloeistof.

Als m''n koperen blokje klaar is ga ik ''t nog wel eens proberen. Maar dan moet ik wel eerst zeker weten dat het plastic in m''n systeem niet aangetast word, en ik heb een betrouwbare tempmeter nodig.

Goed temp meten van een oppervlak zoals een coldplate (binnen de 1 graad dus) is nog een hele kunst.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Ik heb ergens een site gezien (weet niet meer waar |:() waar ze een flinke scheut koelvloeistof in het water kieperden. De cpu temp liep direct op naar een graad of 10 meer. (of dit fahrenheit was weet ik niet meer.)

Effectiviteit van enige vloeistoffen (bovenste=best)

Kwik
Water+water wetter (fabrikant: Redline)
Water
Water+glycol

Over het water wetter: vraag oc-shop eens. Ooit hebben ze me eens gezegd, dat ze een paar potjes voor de gein zouden laten meekomen, om te kijken wat het was. In de VS zijn ze er redelijk positief over, ook in de auto-wereld. Ben alleen vergeten te kijken of ze het daar hadden, toen ikin Miami zat.... |:(

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Zelf heb ik de "kieper er eens koelvloeistof bij" test niet gedaan. Momenteel is mijn systeem daar ook niet geschikt voor (staat niet eens MBM meer op.....) En toen ik mijn auto trakteerde op een lading koelvloeistof, toen dacht ik er natuurlijk pas aan toen de laatste druppels in de radiator verdwenen......

• mvds

mvds

Totally awesome!

Op vrijdag 13 april 2001 10:50 schreef Herman het volgende:
Zelf heb ik de "kieper er eens koelvloeistof bij" test niet gedaan. Momenteel is mijn systeem daar ook niet geschikt voor (staat niet eens MBM meer op.....) En toen ik mijn auto trakteerde op een lading koelvloeistof, toen dacht ik er natuurlijk pas aan toen de laatste druppels in de radiator verdwenen......
Beetje aftappen, je hebt toch maar een beetje nodig. Of wil je het onverdund gaan gebruiken?

• mvds

mvds

Totally awesome!

Ehhhh... hoe kom jij aan 500W man! :)

Verwijderd

Op vrijdag 13 april 2001 10:32 schreef obsidian het volgende:
Mmm.. zou het echt zoveel uitmaken dan? Meestal kan de setup toch veel meer koelen dan nodig is? Zou de daling in performance dan echt zo duidelijk zichtbaar zijn?
als je 500W+ te verwerken hebt?? >:)

Verwijderd

2x 156W TEC''s :9~:9~:9~:9~

Verwijderd

He Meteorite,

waar heb je dat waterwetter vandaan? In NL gekocht?

grtz Asha

• The Dolf
  • Niet online
Op vrijdag 13 april 2001 09:56 schreef lexkam het volgende:
Heb geen verstand van Waterkoeling etc... maar zou je evt Kwik kunnen gebruiken :? (ok is giftig als de pest :r)
Lijkt mij dat dit aardig wartegeleidend is, weet alleen niet bij welke temp dit goedje al gaat koken.
Ik heb niet zo veel verstand van waterkoeling maar als je kwik gaat gebruiken dan heb je denk ik wel een probleempje.5l kwik is al 68 Kg. suc6

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04-2025
Op vrijdag 13 april 2001 09:56 schreef lexkam het volgende:
Zal wel leuk zijn als je lek krijgt, moet gelijk de hele straat ontriumt worden door kwikdampen, bovendien zet het veel uit:) als het warm wordt en is het erg duur.

Verwijderd

Topicstarter
kwik is:
- Erg gifig
- duur
- erg zwaar
- erg stroomgeleidend
- bijna niet op te ruimen als het uit je systeem komt. Leg maar eens een druppel kwik op de grond, en probeer ''m op te vegen.

Plus dat kwik met metalen als koper legeert. Je tandarts gebruikte vroeger een kwik/goud legering om tanden te vullen. Amalgaam noemden ze dat.
Pagina: 1