Om nog effe terug te komen op het proces om van roest (ijzeroxide) weer ijzer te maken:
Wel eens gezien hoe je spoorstaven last?
Je neemt een trechter (keramiek oid) welke je vult met roest en aluminiumpoeder. Hieroverheen giet je wat zoutzuur. De aluminium zal nu de zuurstof van de roest jatten, waardoor de temperatuur flink oploopt. De temperatuur wordt zodanig, dat het ontstane ijzer smelt, en onderuit de trechter loopt. niet thuis proberen, overigens. Dit is serious shit. Het spat behoorlijk.
Om tot de kern van de zaak terug te komen: Die groene oxidelaag zit ook in je blok. Deze kan je, zoals Dabit al gezegd heeft, verwijderen door het blok in verdund zoutzuur te laten zwemmen.
De onderkant van het blok, moet je goed schoonmaken met bijv zoutzuur, of een ander goed reinigend goedje, om alle vuil, oxide en vet eraf te halen. Dan koelpasta aanbrengen op proc, en blok installeren.
De oxidelaag is niet schadelijk voor de pomp, overigens. Zeker koperoxide zal niet al te veel in je water gaan zwemmen.
Aluminium blokken zijn wat anders, overigens. Ik heb twee blokken van alu gehad, de Senfu''s, en de 2Cool.
De Senfu''s zijn nog in orde. daar waren niet echt grote sporen van oxidatie te vinden (Senfu blokken kan je openmaken, is handig). Ik denk dat dit met de soort aluminium te maken heeft, en eventueel al een anodisatie.
De 2Cool blokken zijn echter uit een strip extrusieprofiel gemaakt, waarin gaten zijn geboord. Na verloop van tijd, zaten deze blokken bij mij helemaal dicht van de (hydr)oxide. er zat een slijmerige, dikke laag in. Ook in mijn reservoir lag op de bodem een drabbige laag. De blokken zaten helemaal dicht, kwam geen water meer doorheen. Ik heb deze nog steeds liggen, maar moet even een imbus sleuteltje 1/4" halen om de pluggen eruit te halen. de hele metrische serie past er niet op.

Dan boor ik ze opnieuw uit, en dan doen ze het weer een tijdje.
Die blokken die ze onder schepen hangen, om het schip te beschermen, zijn trouwens ofwel zinkanoden, of magnesiumanoden. Deze offeren zich op, om het schip niet te laten corroderen, met name elektrolyse corrosie. breng je namelijk 2 verschillende metalen met elkaar in contact, en dompelt dit onder in water, of een andere geleidende vloeistof, dan gaat er een stroom lopen. het minst edele metaal gaat in oplossing, en op het edelere metaal ontstaan over het algemeen waterstofbelletjes. Voor meer info zie Binas tabel 48 en je scheikunde boek, ik heb geen zin om hier uit mijn hoofd een scheikundeboek over te schrijven.
Dit effect is overigens een van de dingen die mij nog altijd zorgen baart: In een waterkoeling systeem kan je verschillende materialen gebruiken, o.a. aluminium en koper....