[BC3] Vraagje over "kopergroen".

Pagina: 1
Acties:
  • 4.332 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkTemple
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-04 08:54
Het koperen waterblok krijgt na een tijd een "groen" laagje en ik neem aan dat dit de warmtegeleiding behoorlijk vermindert:? Na een kortere tijd wordt het koper al donkerder. Treedt dit ook aan de binnenkant van het blok op? Wat kan je hier tegen doen?

Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15036

he he dat kopergroen wat jij bedoelt noemen we ook wel oxidatie of roest!..
en ja dat gebeurd ook aan de binnen kant van je blok ja..
en of dat de warmte afgifte van je blok verminderd?... nou dat weet ik zo net nog niet..
ik denk het eerlijk gezecht niet...
het zorgt voor oppervlakte vergroting..
en zeer zeker voor heel wat turbulentie binnen in je blok. wat dus eigenlijk zeer goed is!....

maar nogmaals je kan er niks tegen doen.. nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

t''is geen roest want het is niet van ijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
na een tijdje wordt koper hard en groen kijk maar naar een koperen dakgoot.Weet niet of het invloed heeft op je doorstroming.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-06 11:25
dit is een oxidatielaagje (is dus wel soort roest) dit is een "beschermingslaagje", normaal gezien is dit dus goed :), niets tegen doen, geleid ook warmte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-06 20:43

Eraser127

Nijkerk

zolang het groene laagje niet te dik wordt blijf je een goede doorstroming houden. Denk ik. :)

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkTemple
Als dat laagje in je blok nou te dik wordt stroomt er dus minder water door en op een gegeven moment zal dit toch te weinig zijn om goed te werken. Hoe lang kan je ongeveer doen met zo''n blok? Ik heb een Dangerden.

Verwijder je die oxydatie wel eens van je blok (onderkant)?

Thanks for the replies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13308

Ik dacht toch altijd dat het groene een chemische reactie op zuursof en zwavel was van het koper, waarbij water wordt ingesloten....

Meer dus dan een simpele oxydatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schizofreen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-06 16:30

schizofreen

ik & jij

het zal allemaal maar weinig invloed hebben
en hoe je het verwijderd: beetje opschuren :)

laat ik nou toevallig toch een stift bij me hebben! - specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

:) het kan natuurlijk altijd nog gewoon algengroei zijn. Heeft er al iemand echt z''n aquarium op de PC aangesloten ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-06 20:43

Eraser127

Nijkerk

Echt weg krijg ik het niet, maar ik zal wel eens wat proberen met een hogedruk reiniger:)
En misschien weet iemand anders er wel iets tegen. (Ik hoop het wel)

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Padje
  • Laatst online: 19-05 08:48
Die groene Prut heet "Patina" en is Roest maar eigenlijk is het meer een beschermende laag. voor koper ;)
Maar die prut wordt in je koel blok echt geen 1 cm dik dus je hoeft je echt geen zorgen te maken ... dat ie dicht slipt

Ze gebruiken ook koper op de meeste daken van kerken en blijft meestal enkele 30 jaar liggen dus anders zoude die daken toch ook wel door roesten...
Maar het is nergens slecht voor behalve misschien voor je waterpomp ????
Maar het is Adhesief dus het blijft wel op het koper zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-06 19:38

ronaz

Wishmaster

Voor een superglad resultaat: zandstralen! :D

"Endure.... In enduring, grow strong." (Dak'kon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Werkt koperpoets niet gewoon? Daar haal je t toch ook gewoon mee weg, en dan ff ontvetten ofzo...

Of gewoon een aluminium blokje kopen, maar dat geleidt weer minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 10 april 2001 22:21 schreef catfish het volgende:
dit is een oxidatielaagje (is dus wel soort roest) dit is een "beschermingslaagje", normaal gezien is dit dus goed :), niets tegen doen, geleid ook warmte
Nogmaals : ''t is geen roest.

Alleen IJzer-Oxidatie is roest. Dit is koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
koperpoets?misschien stom iets maar als je gedistileerd water gebruikt krijg je dan ook een groene laag aan binnenekant?
misschien koelvloeistof uit auto heb nog nooit gehoord dat men groene aanslag had in een auto.Ik roep ook maar ff een paar ideetjes koel niet met water dus weet er niet echt veel van

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schizofreen

schizofreen

ik & jij

het zal allemaal maar weinig invloed hebben
en hoe je het verwijderd: beetje opschuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Padje

[/quote]

Ik weet 100% zeker dat dit roest is.
Ijzer oxidatie is roest en ijzer is een ferro metaal.
En koper is Non ferrometaal en die kunnen ook oxideren en oxideren heet roesten,

roest hoeft niet bruinte zijn roesten is een scheikundig proces en geen natuurlijk proces.
Want van roest kan je geen staal meer maken.

En van die groeneprut is ook geen koper meer te maken.

Kom maar anders met een goed argument dat die groene prut geen roest is .
Ja leuk misschien wel algen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schizofreen

schizofreen

ik & jij

Op dinsdag 10 april 2001 22:37 schreef hobgoblin het volgende:
koperpoets?misschien stom iets maar als je gedistileerd water gebruikt krijg je dan ook een groene laag aan binnenekant?
misschien koelvloeistof uit auto heb nog nooit gehoord dat men groene aanslag had in een auto.Ik roep ook maar ff een paar ideetjes koel niet met water dus weet er niet echt veel van
oxidatie (zullen we het dan zo noemen, HlpDsK? ;)) is het gevolg van zuurstof en water...
dus of dat water nu zuiver is of niet maakt volgens mij niet zoveel uit

[hmmm]nu bendenk ik me wel dat er in water katalysatoren kunnen zitten die het geheel versnellen[/hmmm]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
olie dan gaat het dan ook roesten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je kunt van roest geen ijzer meer maken ??
Tuurlijk wel, electrolyse is een methode.

(Wel een dure, maar het kan wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Padje
Op dinsdag 10 april 2001 22:48 schreef Hooi het volgende:
Je kunt van roest geen ijzer meer maken ??
Tuurlijk wel, electrolyse is een methode.

(Wel een dure, maar het kan wel)
Vertel mij maar hoe en waar ... ????
Want daar wil ik wel meer van weten.
Zeker door met molecule te knoeien maar dan wordt er weer wat aan toe gevoegd of zo ????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Met olie zal er geen oxydatie plaats vinden nee, maar dan je moet je wel hele dunne en dus dure olie en een duur pompje hebben...

mhh olie op siliconen basis..?
Finiancieel niet haalbaar denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 10 april 2001 22:51 schreef Padje het volgende:

[..]

Zeker door met molecule te knoeien maar dan wordt er weer wat aan toe gevoegd of zo ????
Je weet niet wat electrolyse is ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
dunne olie en andere pomp das jammer .
had ik toch bijna een goed idee.Maar hoe doen anderen het dan?welke olie is niet dik.
kruip olie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Padje
Op dinsdag 10 april 2001 22:56 schreef Hooi het volgende:

[..]

Je weet niet wat electrolyse is ???
Nee niet echt maar ik.
Werk nu weer dagelijks met pc en daar heb ik geen last van roesten de kasten die moeten worden geelectrolysed worden *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Vork
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-02-2024

Dr. Vork

Moet ik hier iets tiepen?

Op dinsdag 10 april 2001 22:17 schreef hobgoblin het volgende:
na een tijdje wordt koper hard en groen kijk maar naar een koperen dakgoot.Weet niet of het invloed heeft op je doorstroming.
Dure dakgoot hebben jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
bouwbedrijf je huis is je visite kaartje.hij is opgebouwd in de stijl van een oude boerdery met een beetje nieuwe invloeden.erg mooi al is die niet van mij:( mag er werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12437

Hoe kom je daarbij Hlpdsk?

Kun je dat onderbouwen met bronnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Padje
Op dinsdag 10 april 2001 23:01 schreef Dr. Vork het volgende:

[..]

Dure dakgoot hebben jullie.
Wordt vaak genoeg geplaats hoor vooral bij duurdere huizen en meestal wordt er dan een pvc afvoer buis koper kleurig gemaakt met verf. want deze worden wel vaak gejat.
Wegen aardig wat kilo''s maal 2,31 per kilo koper.
weegt zo al gouw 20 kilo een pijpie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
dat gat waar ik leef heeft niet zo veel last dervan.die avoer pijp is niet zo zwaar en zit goed vast.vindt het zonde als ze geschilderd zijn.koper is onderhouds vrij en als je ze vefd dan heb je dus weer onderhoud.gaan ongeveer 100 tot 125 jaar mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Padje
Op dinsdag 10 april 2001 23:06 schreef hobgoblin het volgende:
dat gat waar ik leef heeft niet zo veel last dervan.die avoer pijp is niet zo zwaar en zit goed vast.vindt het zonde als ze geschilderd zijn.koper is onderhouds vrij en als je ze vefd dan heb je dus weer onderhoud.gaan ongeveer 100 tot 125 jaar mee
een diameter van of 80 maakt toch wel een aardig gewicht.
Heb ze wel eens moeten sjouwen van 4 meter lang niet te tillen maar ja ik natuurlijk ook niet zo sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hier heb ik meer last van "roosting pidgeons". Kijk je wel een beetje uit met die paddo''s van je ?? Ik wil straks niets horen over dat niet de kast ''ge-eclectrlysed'' maar de gebruiker ge-electrocuteerd.. :+

LOL dat met dat koper.
Een jaarr of tien geleden hadden we hier in msterdam veel last van bendes die sloop huizen / blokken afstroopten naar koper.
Kraantjes, leidingen... soms werden zelfs loodsen van de nieuwbouw opslag het slachtoffer.

Wat je niet allemaal op je dak krijgt met stadsvernieuwing ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

het verschil tussen de normale roest (yzeroxide) en de koperroest is dat het koperoxide laagje ook wel kan worden beschouwd als een olifantehuid.

dit omdat de koperoxidelaag in tegenstelling tot de yzerroest de nog onaangetaste koper beschermd en afsluit.

Denk maar eens aan galvaniseren, waarbij je een laagje lood of koper bv om yzer kunt leggen waardoor het beschermd blijft tegen het doorroesten.

roest = wel/niet yzerroest, lood om oud yzer... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 10 april 2001 22:44 schreef Padje het volgende:

----------------------------

--------------------------------

Ik weet 100% zeker dat dit roest is.
Ijzer oxidatie is roest en ijzer is een ferro metaal.
En koper is Non ferrometaal en die kunnen ook oxideren en oxideren heet roesten,

roest hoeft niet bruinte zijn roesten is een scheikundig proces en geen natuurlijk proces.

En van die groeneprut is ook geen koper meer te maken.

Kom maar anders met een goed argument dat die groene prut geen roest is .
Ja leuk misschien wel algen :9
Boeit niet. Heel deze discussie is offtopic, maar toch. Een Oxidatie mag alleen roest heten als het Fe bevat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

(Electrolyse is het scheiden van een zout, opgelost in water met behulp van stroom, zodat je de oorspronkelijke stof weer terug krijgt.
Inderdaad zal je het roest moeten oplossen met zuur of zo, dat laten ''indampen'' tot zout. Dan in een bak met water weer oplossen, twee platen in de bak stoppen, stroom erop, en het ijzer slaat neer op de plaat waar de plus op staat.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-04 09:35
ROEST is een mengsel van ijzeroxide en ijzerhydroxide. Oftwel de rode aanslag op ijzer en staal (dus niet: roest Vast staal).

de groene aanslag op koper is koperoxide. Dat heet geen roest.

dit even om Padje te steunen.
Op dinsdag 10 april 2001 22:44 schreef Padje het volgende:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
LOL dat met dat koper.
Een jaarr of tien geleden hadden we hier in msterdam veel last van bendes die sloop huizen / blokken afstroopten naar koper.
Kraantjes, leidingen... soms werden zelfs loodsen van de nieuwbouw opslag het slachtoffer.

Wat je niet allemaal op je dak krijgt met stadsvernieuwing ;)
[/quote]
tjs asl hieriemand een scheet laat is dat nieuws woon in dalen erg rustig en haast geen misdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Simpel op te lossen HlpDsK.
Heeft iemand een Nederlands woordenboek bij de hand? zoek effe roest op ...

(Rust roest niet.. maar je wordt er wel stijfjes van...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

<uit de VanDale>

roest

I {de ~ (m.)}
1 het roesten => oxidatie
2 plantenziekte met oranje- of roodkleurige vlekken op de bladeren, stengels of vruchten
II {het,de ~ (m.)}
1 [g.mv.] rood- of bruingele bedekking aan de oppervlakte van ijzer, ontstaan door verbinding met zuurstof
2 stok waarop de kippen slapen
3 [jacht] nachtelijke rustplaats van vliegend wild
roest·Žbruin (bn.)

1 bruin als roest
Žroes·ten (onov.ww.)

1 met roest bedekt worden
2 door roest vast gaan zitten
3 (van kippen) op stok zitten
4 [jacht] (van vliegend wild) rusten of slapen

</uit de VanDale>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14537

Roesten is een oxidatie proces.

Bij ijzer is het ijzeroxide (FeO of Fe2O3)
Bij koper is het koperoxide (CuO)
En bij waterstof het het water (H20)

Hier onder de redox-reacties van beide metalen:

Oxidatie reacties:

Fe2+ + O2- -> FeO
2 Fe3+ + 3 O2- -> Fe2O3
Cu2+ + O2- -> CuO

Reductie reacties:

FeO -> Fe2+ + O2-
Fe2O3 -> 2 Fe3+ + 3 O2-
CuO -> Cu2+ + O2-

voor water:

oxidatie reactie:

2 H+ + O2- -> H2O

Reductie reactie:

H2O -> 2 H+ + O2- (Dit is de reactie welke bij electrolyse plaats vindt)

Met de redox-reacties wil ik aantonen dat met bij de metalen het zelfde gebeurt.

Bij ijzer onstaan er losse roestdeeltjes die gaan zweven door het water.

Bij koper onstaat er een dicht laagje welke zich hecht op het metaal en het koper afschermt tegen de corrosie van het water. Waardoor het niet verder roest, maar nog wel warmte doorlaat. Dit zelfde geld voor aluminium en zink.

Dus het laagje lekker laten zitten en totaal niet aankomen. Als je het steeds schoonmaakt, roest het koper steeds verder weg. En het laagje voorkomt juist dat het verder roest.

Hlpdsk ik hoop dat ik je nu voldoende scheikunde heb bij gebracht zodat je in het vervolg niet als een dwaze loopt te roepen van dat is geen roest. Je weet nu dus beter.

>:)

[toevoeging]
PADJE zei: roest hoeft niet bruinte zijn roesten is een scheikundig proces en geen natuurlijk proces.
Ooit gedacht aan een beroep als :+ Hlpdsk. Ik heb nog nooit iemand zo uit zijn nek horen lullen.

Roesten/oxideren is een scheikundig proces, klopt. Scheikunde is een onderdeel van de natuur. Alles wat jij eet schijt jij er ook weer eruit, daarbij komt ook weer heelveel scheikunde aan te pas. Waaronder oxidatie/verbranding. Dus scheikunde/natuurkunde/wiskunde/etc. behoren allemaal tot de natuur.

Van roest kan je wel weer metaal van maken. Dit kan je bv doen door eerst de oxidatie met een oplossing te laten reageren waardoor het metaal met een andere atoom een zout vormt die oplost. Vervolgens ga je de oplossing met electrolyse het metaal uit de oplossing halen. Ooit gehoord van galvaniseren.

[/toevoeging]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

oeiiiii wat ben ik snel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 10 april 2001 23:17 schreef hobgoblin het volgende:
tjs asl hieriemand een scheet laat is dat nieuws woon in dalen erg rustig en haast geen misdaad :)
Bijna geen taal gebruik ook.. Of moest je zo hard om mij lachen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lijkt me duidelijk om te concluderen dat roest dus een niet-specifiek metaaloxide is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkTemple
Even terug naar de vraag, maken mensen hun koperblok schoon aan de onderkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zie je wel zie je wel,
duiven roesten ook!~!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
ppppfffffffff had ik nu maar beter opgeled met schiedkunde.maar het komt er op neer dat hij het beste er niks aan kan doen totdat hij een vverschil merkt het zij door vastlopen van pc geen ronstromend water meer enz enz en dan pas de boel schoonmkaen met schuurpapier en koperpoets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
Op dinsdag 10 april 2001 23:20 schreef Hooi het volgende:

[..]

Bijna geen taal gebruik ook.. Of moest je zo hard om mij lachen :D
ik denk sneller dan ik kan typen 1 vinger systeem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12-07-2024

Tassadar

l33t h4x0r :)

Hmzz... iemand was me voor met een tekst-quote van de www.vandale.nl, maar deze is stoewrder natuurlijk :)
Afbeeldingslocatie: http://www.fmf.nl/~erik/got/roest.png
O jah :) voor ik het vergeet: ontopic..
Bij koper weet ik het niet zeker, maar bij aluminium is het iig zo, dat de geoxideerde vorm duidelijk minder goed geleidt. Ik denk dat dat voor koper ook op zou kunnen gaan, maar dat weet ik niet zeker.
Als dat zo is, dan schaadt het niet om af en toe je heatsink even wat op te poetsen :)
Naja.. schaadt niet.. wel een beetje natuurlijk, want als je de oxide wegpoetst, dan verwijder je daarmee een dun laagje materiaal. Maar goed.. da''s maar heel weinig dus boeie :)
sowieso boeie trouwens want veel zal het niet uitmaken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens het woorden boek is roesten dus iets wat kippen (Duiven vind ik ook) en ijzer doen.

IJzer oxyde (FeO)is dus geen roest, maar roest is Fe2O3 na reageren met water.

Wedden dat iets dergelijks voor die groene bende op koper geldt ?? Maar dat is dus geen roesten.
hah.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens het woorden boek is roesten dus iets wat kippen (Duiven vind ik ook) en ijzer doen.
IJzer oxyde (FeO)is dus geen roest, maar is Fe2O3 na reageren met water.

Wedden dat iets dergelijks voor die groene bende op koper geldt ?? Maar dat is dus geen roesten.
hah..
Je slaat wartaal uit >:)
FeO en Fe2O3 zijn bijde Oxiden, dit kun je zien aan het O-tje.
IJzer heeft 2 valenties dus daarom kun je twee eindproducten hebben na reageren met water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12-07-2024

Tassadar

l33t h4x0r :)

trouwens nu ik er zo over nadenk..
koper geleidt elektriciteit doordat het vrije electronen bevat. zoals alle metalen overigens. maar koperoxide bevat die vrije electronen natuurlijk niet meer, die zijn tijdens het redox proces afgestaan om zuurstof te binden. (om van water OH- en zuurstof te maken, dat dan gebonden kan worden, om precies te zijn)...
dus daardoor zal koperoxide iig zeer slecht elektriciteit geleiden.

over warmtegeleiding zegt dit natuurlijk niks, denk ik... jammer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17784

Roest is een verzonnen woord en niks anders.

Oxidatie is een scheikundig proces van zuurstof/zuren etc die materialen aantast en is niet omkeerbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 10 april 2001 23:34 schreef AMADEUZ het volgende:

[..]

Je slaat wartaal uit >:)
FeO en Fe2O3 zijn bijde Oxiden, dit kun je zien aan het O-tje.
IJzer heeft 2 valenties dus daarom kun je twee eindproducten hebben na reageren met water.
Nee,
FeO is geen roest,
omdat roest rood/bruin is, en FeO niet.
Dat is Fe2O3.

Lees Uw woorden boek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee,
FeO is geen roest,
omdat roest rood/bruin is, en FeO niet.
Dat is Fe2O3.
Lees Uw woorden boek
Maar volgens de regels van scheikunde, is oxidatie van metalen roest >:)

Toch nog iemand die het kan volgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hahahahahaha.. jaja.. volgen heh..
ik?? :+

Wedden dat in een scheikunde boek het woord roest op die manier niet eens voorkomt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8374

Roest (oxidatie) is het binden van metalen met zuurstof, geen water maar zuurstof, eigenlijk is oxifdatie een vertraagd verbrandingsproces, of het nu aluminium, staal ijzer, zink, of koper is het is en blijft roest.punt. het enige verschil met ferro achtige is dat de roest, luchtdicht wordt en zodoende ervoor zorgt dat non ferro metalen niet DOORroesten, het oxide laagje beschermd dus inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5988

Die koperoxidatie binnen in het blok vermindert idd je warmteoverdracht. Maar daar is weinig aan te doen behalve het gebruiken van koelvloeistof voor auto''s (dan is het middel waarschijnlijk erger dan de kwaal), of het aanzuren van het water met wat zoutzuur. Ook geen echte oplossing.

Als je het perse wilt kun je zo wel dat groen verwijderen: gewoon dat blok in verdund zoutzuur mikken.

Aan de buitenkant is dat groen niet zo erg, want dat komt toch niet tussen je proc en waterblok (dat is luchtdicht afgesloten door je koelpasta)

Hooi:
ijzer terugwinnen uit oxide doe je door het te smelten en dan elektrolyse (zo gaat dat bij aluminium in ieder geval, of ''t ook bij ijzer werkt weet ik niet). Of sterk verhitten en er waterstof of methaan overheen leiden, dat werkt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oxidatie is een scheikundig proces van zuurstof/zuren etc die materialen aantast en is niet omkeerbaar.
Oooooh.....in de natuur gebeurt het al sinds de begin der tijden, dat het proces wordt omgekeerd. Anders zou er nu ook niet meer genoeg koper zijn om jullie koelelementen te maken >:)

Zie maar naar mijn redox-reacties op bladzijde 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-11-2022

mrknowitall

Hardware junkie

Op dinsdag 10 april 2001 22:51 schreef Padje het volgende:

[..]

Lang geleden scheikunde, maar idd electrolyse wordt gebruikt om uit bauxiet alluminium te winnen. Als je in binas kijkt moet je ff zoeken naar een stofje dat zuurstof leuker vindt dan ijzer, gooi dat bij roest en ijzer komt weer vrij.
Hoogst waarschijnlijk is een blokje natrium voldoende. Op schepen worden ook blokken van een ander metaal gebruikt om roestvorming te voorkomen, welke was dat ook alweer :?.

Koperoxide heeft de neiging om het onderliggende koper af te sluiten van het koper zelf, oxidatie gaat dus niet zoals bij ijzer steeds verder. Onder je blok zal je wel koelpasta hebben, dus daar geen oxidatie.

edit:

* mrknowitall heeft een paginaatje af wat gemist gelooft hij :+

One of the animals has left its cage today.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je ijzer laat verbranden, met een vlam of een niet gekoeld boortje dat te hard draait, krijg je dus van die zwarte bende.

Nu weet ik en realiseer ik me dus dat DAT ijzeroxyde is, FeO. Toch nog wat geleerd op de dinsdag avond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkTemple
Op dinsdag 10 april 2001 23:50 schreef DaBuzzzzz het volgende:
Roest (oxidatie) is het binden van metalen met zuurstof, geen water maar zuurstof, eigenlijk is oxifdatie een vertraagd verbrandingsproces, of het nu aluminium, staal ijzer, zink, of koper is het is en blijft roest.punt. het enige verschil met ferro achtige is dat de roest, luchtdicht wordt en zodoende ervoor zorgt dat non ferro metalen niet DOORroesten, het oxide laagje beschermd dus inderdaad
Als het koper luchtdicht wordt afgesloten, hoe kan het laagje dan steeds dikker worden, het koper komt dan toch niet meer in aanraking met de lucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hah,
wat denk je eigenlijk dat IJzererts is... ;)

De natuur die ijzer heeft gerecycled.
(Tis wel wat gecompliceerder, het zit in silicon (steen))

Flink verhitte dus , 1300 graden ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 10 april 2001 23:54 schreef idX het volgende:

[..]

Als het koper luchtdicht wordt afgesloten, hoe kan het laagje dan steeds dikker worden, het koper komt dan toch niet meer in aanraking met de lucht?
Oxydes zijn poreuzer dan metaal, en sterk hygroscopisch. (Trekken dus water aan)
In water zit altijd zuurstof ingebonden-> de Oxydatie gaat weer verder. Maar ijzer is extreem, en koper veel minder zo dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8374

Op dinsdag 10 april 2001 23:54 schreef idX het volgende:

[..]

das heel simpel, gebruik gedistileerd water, door de kalk in het leidingwater dat voor de koeling wordt gebruik in dit topic reageert de oxide ook nog eens op de alkalische werking van kalk..accuwater en je bent ervan af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

met gedestilleerd water los je het probleem niet op. Met goed doorgekookt gedestilleerd water misschien wel, maar dan moet je je hele waterkoeling ook volledig luchtdicht afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En dan Arkon gas er in spuiten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.... zullen we het nu eens over aluminium pest hebben...?

:z Volgens mij slapen ze nu allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Laatst online: 02:25

DizzyWeb

Ondertiteld

*zucht ff diep*

Is''t nou echt zo onduidelijk? Mensen die wat van scheikunde weten gaan met termen lopen smijten, en beweren daar iets taalkundigs mee te bewijzen? Het woord "roest" heeft in feite nix met scheikunde temaken. Het is puur en alleen de naam voor de rode oxidatielaag op ijzer. Man, het woord bestond waarschijnlijk al voordat oxidatie was uitgevonden! Dus alleen Fe2O3 heet roest. Geen discussies over scheikundige processen, oxidatie etc. Het zijn allemaal oxidaties van metalen, maar alleen die ene heet "roest".

Tis dezelfde discussie als proberen een tandenstoker ook een vork te noemen omdat je er mee kan prikken. (Okeej, klopt nie helemaal, maar toch.) Een vork is een vork omdat het een vork genoemd is. Het rode oxidelaagje dat op ijzer ontstaat heet roest omdat het roest genoemd is. Klaar!

En om nu na dit relaas weer ontopic te komen...
Nee, denk niet dat die oxide veel effect heeft op de warmte afvoer. Al is het maar omdat het laagje zo dun is. Verder weet ik niet in hoeverre koperoxide warmte geleid, maar dat is op te zoeken. Heb me oude Binas nog wel ergens liggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hey relax Dizzy,
we waren er toch nu uit ;)

Oxydes hebben een poreuze structuur vergeleken met de kristal structuur van metaal, dus zijn beduidend slechter in warmte geleiding. Alleen is het bij koper heel dun, en de water koeling wordt pas beinvloedt als de laag dik wordt...

Hoe heb je je trouwens in kunnen houden, of kom je net thuis..?
B-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schizofreen

schizofreen

ik & jij

Op dinsdag 10 april 2001 23:04 schreef Padje het volgende:

[..]

Wordt vaak genoeg geplaats hoor vooral bij duurdere huizen en meestal wordt er dan een pvc afvoer buis koper kleurig gemaakt met verf. want deze worden wel vaak gejat.
Wegen aardig wat kilo''s maal 2,31 per kilo koper.
weegt zo al gouw 20 kilo een pijpie...
onze buurman heeft dus wel echt heel zijn huisje voorzien van koperen afvoeren, maarja die heeft dan ook gewoon knaken teveel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 10 april 2001 23:14 schreef Zinuz het volgende:
Hoe kom je daarbij Hlpdsk?

Kun je dat onderbouwen met bronnen?
Ehh, zal ik me certificaat Scheikunde VWO inscannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 10 april 2001 23:19 schreef AMADEUZ het volgende:

Oxidatie reacties:

Fe2+ + O2- -> FeO
2 Fe3+ + 3 O2- -> Fe2O3
Cu2+ + O2- -> CuO

Reductie reacties:

FeO -> Fe2+ + O2-
Fe2O3 -> 2 Fe3+ + 3 O2-
CuO -> Cu2+ + O2-

voor water:

oxidatie reactie:

2 H+ + O2- -> H2O

Reductie reactie:

Met de redox-reacties wil ik aantonen dat met bij de metalen het zelfde gebeurt.

Bij koper onstaat er een dicht laagje welke zich hecht op het metaal en het koper afschermt tegen de corrosie van het water. Waardoor het niet verder roest, maar nog wel warmte doorlaat. Dit zelfde geld voor aluminium en zink.

Dus het laagje lekker laten zitten en totaal niet aankomen. Als je het steeds schoonmaakt, roest het koper steeds verder weg. En het laagje voorkomt juist dat het verder roest.

Hlpdsk ik hoop dat ik je nu voldoende scheikunde heb bij gebracht zodat je in het vervolg niet als een dwaze loopt te roepen van dat is geen roest. Je weet nu dus beter.

[toevoeging]
[..]

Ooit gedacht aan een beroep als :+ Hlpdsk. Ik heb nog nooit iemand zo uit zijn nek horen lullen.

Roesten/oxideren is een scheikundig proces, klopt. Scheikunde is een onderdeel van de natuur. Alles wat jij eet schijt jij er ook weer eruit, daarbij komt ook weer heelveel scheikunde aan te pas. Waaronder oxidatie/verbranding. Dus scheikunde/natuurkunde/wiskunde/etc. behoren allemaal tot de natuur.

Van roest kan je wel weer metaal van maken. Dit kan je bv doen door eerst de oxidatie met een oplossing te laten reageren waardoor het metaal met een andere atoom een zout vormt die oplost. Vervolgens ga je de oplossing met electrolyse het metaal uit de oplossing halen. Ooit gehoord van galvaniseren.

[/toevoeging]
Eej kneust .. dat heb IK dus niet gezegd.
Koop contactlenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

Op woensdag 11 april 2001 01:11 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

Eej kneust .. dat heb IK dus niet gezegd.
Koop contactlenzen.
Whahahah, LoL >:)

Ennuh, hoe ik me heb kunnen inhouden? Nou, uh.. Nie komen kijken? *schaam* Kwam net pas weer ff langs & zag 3 pagina''s halfvol met onzin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
Ik weet nie of dit al gezegd is (4 pages reacties lezen is mij teveel !)

Maar dat kopergroen is zeer GIFTIG !
Dus handjes wassen nadat je het aangeraakt hebt ! :?

Mzzl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

Kmoe eigenlijk ook weer us weg... Morgen kick-off van nieuwe periode op school :'(

Scheelt weer, hoef ik mijn examen perikelen van VWO Scheikunde nie weer op te rakelen, net als HlpDsk ;) Ikke heb er alleen geen certificaat van, staat gewoon op me diploma ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Om nog effe terug te komen op het proces om van roest (ijzeroxide) weer ijzer te maken:

Wel eens gezien hoe je spoorstaven last?

Je neemt een trechter (keramiek oid) welke je vult met roest en aluminiumpoeder. Hieroverheen giet je wat zoutzuur. De aluminium zal nu de zuurstof van de roest jatten, waardoor de temperatuur flink oploopt. De temperatuur wordt zodanig, dat het ontstane ijzer smelt, en onderuit de trechter loopt. niet thuis proberen, overigens. Dit is serious shit. Het spat behoorlijk.

Om tot de kern van de zaak terug te komen: Die groene oxidelaag zit ook in je blok. Deze kan je, zoals Dabit al gezegd heeft, verwijderen door het blok in verdund zoutzuur te laten zwemmen.
De onderkant van het blok, moet je goed schoonmaken met bijv zoutzuur, of een ander goed reinigend goedje, om alle vuil, oxide en vet eraf te halen. Dan koelpasta aanbrengen op proc, en blok installeren.

De oxidelaag is niet schadelijk voor de pomp, overigens. Zeker koperoxide zal niet al te veel in je water gaan zwemmen.

Aluminium blokken zijn wat anders, overigens. Ik heb twee blokken van alu gehad, de Senfu''s, en de 2Cool.

De Senfu''s zijn nog in orde. daar waren niet echt grote sporen van oxidatie te vinden (Senfu blokken kan je openmaken, is handig). Ik denk dat dit met de soort aluminium te maken heeft, en eventueel al een anodisatie.

De 2Cool blokken zijn echter uit een strip extrusieprofiel gemaakt, waarin gaten zijn geboord. Na verloop van tijd, zaten deze blokken bij mij helemaal dicht van de (hydr)oxide. er zat een slijmerige, dikke laag in. Ook in mijn reservoir lag op de bodem een drabbige laag. De blokken zaten helemaal dicht, kwam geen water meer doorheen. Ik heb deze nog steeds liggen, maar moet even een imbus sleuteltje 1/4" halen om de pluggen eruit te halen. de hele metrische serie past er niet op. :(
Dan boor ik ze opnieuw uit, en dan doen ze het weer een tijdje.

Die blokken die ze onder schepen hangen, om het schip te beschermen, zijn trouwens ofwel zinkanoden, of magnesiumanoden. Deze offeren zich op, om het schip niet te laten corroderen, met name elektrolyse corrosie. breng je namelijk 2 verschillende metalen met elkaar in contact, en dompelt dit onder in water, of een andere geleidende vloeistof, dan gaat er een stroom lopen. het minst edele metaal gaat in oplossing, en op het edelere metaal ontstaan over het algemeen waterstofbelletjes. Voor meer info zie Binas tabel 48 en je scheikunde boek, ik heb geen zin om hier uit mijn hoofd een scheikundeboek over te schrijven.

Dit effect is overigens een van de dingen die mij nog altijd zorgen baart: In een waterkoeling systeem kan je verschillende materialen gebruiken, o.a. aluminium en koper....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Herman:

Daarom ga ik ook naar een volledig koperen systeem. Ik heb hetzelfde probleem met mijn Al blok.

Ow, enne, dat spoorstavenlasgedoe is best leuk voor thuis, vooral in combinatie met wat kaliumpermanganaat en glycerol >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21486

Die groene zooi is coper-hydroxide (Cu(OH)2)
Als je koelvloeistof gerbruikt ipv water heb je er geen last van. Gedemineraliseerd water wil ook nog wel eens helpen. Voor het mooie effe laten doorborrelen met He, voordat je het in je systeem giet, dan gaat alle zuurstof eruit. (ik weet dat dit niet erg praktisch is,maar goed) Volgens mij is die laag slecht voor je warmte-overdracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19017

is er wat te zeggen voor een mengsel van demi-water en koelvloeistof??

zeg 60% water en 40% kvs

of heb je dan nog steeds hetzelfde effect als demi water alleen..

en ik denk dat voor een scheutje zoutzuur in je leidingen niet veel te zeggen is vanwege het feit dat er altijd wel lucht in je systeem komt... niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
Het laagje wordt niet dikker. Het verschil tussen ijzeroxyde (roest in de volkmond) en koper oxyde is dat roest wel het metaal verder aan vreet en koperoxyde een afgesloten laagje vormt welke verdere oxydatie tegengaat. Gewoon laten zitten. Het komt ook aan de binnen zijde. Wil je dit niet dan moet je gedeminiraliseerd water gebruiken. En ervoor zorgen dat het systeem vrij van lucht is. Maar het kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-06 21:11

mvds

Totally awesome!

Zullen we deze discussie naar wetenschap verhuizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou volg ik het niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkTemple
Op woensdag 11 april 2001 09:02 schreef Herman het volgende:
Die blokken die ze onder schepen hangen, om het schip te beschermen, zijn trouwens ofwel zinkanoden, of magnesiumanoden. Deze offeren zich op, om het schip niet te laten corroderen, met name elektrolyse corrosie. breng je namelijk 2 verschillende metalen met elkaar in contact, en dompelt dit onder in water, of een andere geleidende vloeistof, dan gaat er een stroom lopen. het minst edele metaal gaat in oplossing, en op het edelere metaal ontstaan over het algemeen waterstofbelletjes. Voor meer info zie Binas tabel 48 en je scheikunde boek, ik heb geen zin om hier uit mijn hoofd een scheikundeboek over te schrijven.

Dit effect is overigens een van de dingen die mij nog altijd zorgen baart: In een waterkoeling systeem kan je verschillende materialen gebruiken, o.a. aluminium en koper....
Volgens mij is mijn radiateur van aluminium (ziet er wel zo uit) en ik heb een koper blok. Er zit ongeveer een meter slang tussen, want de radiateur staat buiten de kast. Gaat hier dan ook een stroom door lopen? Is dit erg?

Bedankt Herman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zie je wel, het is koper hydroxyde, dat groene spul is dus groen door het ingebonden waterstof. En dat het giftig was dacht ik ook al ja.. ;)

Dat spul ruikt ook zeer irritant. Heb je wel eens een heel klein beetje afgeschuurd en een pietsje in je neus gekregen ? Instant slijmvlies irritatie..

Misschien ben ik nu weer te naief, maar wat is de reden dat ze niet met RVS werken..?
Ik denk dat het beschouwd wordt als te weinig warmte geleidend, maar op koelblokken als The Core en de Swift 462 gebruiken ze het wel.

D''r zijn tegenwoordig ook veel verschillende RVS legeringen.. Is het gewoon te duur ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsYgHo
  • Laatst online: 06-06 12:39
Op dinsdag 10 april 2001 23:19 schreef AMADEUZ het volgende:

Oxidatie reacties:

Fe2+ + O2- -> FeO
2 Fe3+ + 3 O2- -> Fe2O3
Cu2+ + O2- -> CuO

Reductie reacties:

FeO -> Fe2+ + O2-
Fe2O3 -> 2 Fe3+ + 3 O2-
CuO -> Cu2+ + O2-

voor water:

oxidatie reactie:

2 H+ + O2- -> H2O

Reductie reactie:

[toevoeging]
[..]

[/toevoeging]
ha ha ha .. nix persoonlijks HLPDSK, ha ha
tjonge tegen beterweten in doorlullen...

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 11 april 2001 14:04 schreef psygho het volgende:

[..]

ha ha ha .. nix persoonlijks HLPDSK, ha ha
tjonge tegen beterweten in doorlullen...
Wat lul je nou? Die post is niet van mij.

Ik heb gelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-06 21:11

mvds

Totally awesome!

Op woensdag 11 april 2001 14:17 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

Wat lul je nou? Die post is niet van mij.

Ik heb gelijk :)
Dat was een quote uit een andere lap tekst HlpDsK. Was een sarcastische opmerking die tegen jou gemaakt werd, en vervolgens herhaald werd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20780

Het beste staal wordt gemaakt door toevoeging van schroot (roest). Veel waterleidingen zijn van koper gemaakt. Als o.i.v.de zuurstof een groen laagje is ontstaan, is het afgedekt en beschermd. Niet weghalen dus. Bij aluminium werkt het net zo, de oxidatielaag is beschermlaag. Het staat alleen niet zo geweldig. *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die laatste posting was wat psyghotisch.. ;)

Zijn ze niet de laatste jaren alle waterleidingen aan het vervangen door kunststof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsYgHo
Op woensdag 11 april 2001 14:50 schreef HlpDsK het volgende:
Nou volg ik het niet meer.
ikke ook niet meer, maar iig als jij het niet was , melde ook niet persoonlijk bedoelt, dus dat scheelt alweer, maar snap het nog steeds niet helemaal.. :?

heb het nog een keertje nagelezen, maar het zal...

In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9189

Wat ik me afvraag is dit, hoe kan je koelblok nou groen worden als het niet nat wordt, koper oxideert niet zomaar aan de lucht. Koperoxide is trouwens ook een slecht warme geleider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsYgHo
Op woensdag 11 april 2001 15:32 schreef Hooi het volgende:
Die laatste posting was wat psyghotisch.. ;)
sorry, maar het is psychotisch, met ch, en mijn naam is met gh >:0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 11 april 2001 15:41 schreef psygho het volgende:

[..]

sorry, maar het is psychotisch, met ch, en mijn naam is met gh >:0
Nee,
ik bedoelde een posting als van psygho >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsYgHo
>:) weet ik, maar ja kon het niet laten.. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsYgHo
Op woensdag 11 april 2001 15:37 schreef Skyhawk het volgende:
Wat ik me afvraag is dit, hoe kan je koelblok nou groen worden als het niet nat wordt, koper oxideert niet zomaar aan de lucht. Koperoxide is trouwens ook een slecht warme geleider.
volgensmij heb je al genoeg aan de plaatselijke luchtvogtigheidgraad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• humi
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-06 20:12
Ok...even een paar kleine misstanden de wereld uit helpen. De goede term is niet oxidatie (das de oorzaak), niet roest, maar corrosie. Roest is een vorm van corrosie die bij ferrometalen voorkomt.
"corrosie is de aantasting van een materiaal door reactie met de omgeving met een daardoor veroorzaakte achteruitgang van de eigenschappen" (deel van de definitie van corrosie, Corrosion Education Manual, van de europese federatie voor Corrosie)
Corrosie is ALTIJD een oppervlakte verschijnsel.

Volgens mij is de beste manier om te voorkomen dat de het koper a/d binnenkant corrodeert is de pH omhoog krijgen > 7,5.
Dat doen ze namelijk ook voor drinkwater om ervoor te zorgen dat er geen koper in het water terecht komt. Verder is het belangrijk om een hoge stroomsnelheid te voorkomen omdat koper gevoelig is voor erosie-corrosie. Dat betekent dat bij stroomsnelheden > 0,5 m/sec het koper weg kan corroderen op 1 plek, waardoor hij uiteindelijk gaat lekken. Makkelijkste om dat na te gaan, is kubieke meter water per sec te delen door doorsnee-oppervlak van je pijp. Sommige koperlegeringen kunnen hier overigens veel beter tegen..
Als je een goed luchtdicht gesloten circuit hebt waarin het water wordt rondgepompt zou de zuurstof in het water snel op moeten zijn gebruikt, en hoef je je helemaal nergens druk om te maken(dan stopt de corrosie vanzelf) Komt er wel regelmatig vers water, of word het water belucht, dan komt er elke keer nieuwe zuurstof in het water wat voor corrosie kan zorgen. Voor zover ik weet geleid het de koperoxide/hydroxide laag inderdaad warmte minder goed, en kan je dus beter de groene laag voorkomen.
Ik kon dit helaas niet vinden met chemfinder/nist.;(
Meer informatie kan je vinden in "Inleiding tot corrosie en corrosiebestrijding" van P.J.Gellings, Twente University Press, 1997"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

HLPDSK zei: (dit keer wel)Eej kneust .. dat heb IK dus niet gezegd.
Koop contactlenzen.
Iedereen quote weleens verkeert maar dan kan je dat wel op een normale manier na voren brengen. Het stink nogal naar eigen dunk >:)

Is een bril ook goed.....want die heb ik al 8-)
Pagina: 1