Toon posts:

[BC3] Peltier met luchtkoeling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit eraan te denken om een 62 watt peltier te kopen. Mijn cpu verbruikt ongeveer 30 watt (radiate zegt 26w en overcpu.xls zegt 34.2w). Mijn voeding is 235W :(

Nu wil ik weten of het verstandig is om deze peltier met luchtkoeling te koelen. Ik heb gelezen dat dat moeilijk gaat, maar omdat mijn cpu erg weinig verbruikt, dacht ik dat dit wel te doen moest zijn. Kan ik hier een 1,2GHz koeler (coolermaster) voor gebruiken, of beter een 1,5GHz (ook cmaster) of zo''n Alpha PAL6035 met YS-tech fan? Ik heb geen zin in een straaljager, zoals de FOP38, en ook geen zin in waterkoeling. Iemand advies?

Verder denk ik niet dat mijn voeding die extra 62w aankan. Een oude AT voeding kan ik niet in mijn kast plaatsen, te weinig ruimte. Weet iemand hoe ik dit het beste kan oplossen dan?

Bijvoorbaat dank.

Verwijderd

''t is toch kritisch, luchtkoeling en een 62W pelt op een proc die 30W produceert.

Naja, met Alpha moet dat wel lukken. coolermaster zou ik niet doen.

Voeden: de ruimte die een AT voeding inneemt zul je toch nodig hebben, ook voor die 13.6V bakkie-voedingen en een losse ringkern.

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Het is tricky denk ik. Je moet er namelijk rekening mee houden dat:
Als jij een peltier erop zet, ga je overklokken neem ik aan, anders neem je hem niet. Om te kunnen overklokken ga je het voltage verhogen -> meer stroomverbruik, en meer dan evenredig meer warmte .
Die warmte word teveel voor je peltier, of de warmte van peltier+cpu wordt teveel voor koeling, of stroomverbruik word teveel voor Voeding...

niet doen dus

Geen inspiratie

Verwijderd

Je kunt natuurlijk een regelbare voeding halen als bouwpakket in de plaatselijke electronica zaak (umhh 15 volt 5 amperes, das ook niet mis),
en die boven op je PC zetten.

Dan kun je de peltier vanaf zeg maar 8 volt langzaam opdraaien en zien wat er gebeurt.

Moet je natuurlijk niet vergeten de Peltier aan te zetten... hoewel..

Als je de fan hebt draaien, en je zou de peltier vergeten.. kweet eigenlijk niet wat er allemaal gebeurt. Zo heet wordt die P3 nou ook weer niet..

Verwijderd

Heet zat om voor problemen te zorgen hoor...

Verwijderd

DaBit heb je icq? Heb namelijk wat vragen enzo. Mijn icq #106227194

Verwijderd

Nope, geen ICQ. Dat gaat me echt teveel werktijd kosten.

Mail is dabit@trybit.com

Verwijderd

Vraagje waar zijn die progjes te downloaden ?
Ik heb het over Radiate en overcpu !

Thankx !

Verwijderd

www.ned-cool.nl

Dan ff kijken bij peltier.

Verwijderd

Ik heb ze, Thanks m8 !

Verwijderd

Daar zijn we voor :)

Verwijderd

Hehe wat een held :)
Pagina: 1