[BC3] Waterkoeling + plaatsing radiator

Pagina: 1
Acties:

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Heren waterclockers,

Ik heb een vraagje, misschien wat onnozel. :?

1. Waar plaats ik m''n radiator ? Na het koelblok (dus voor het reservoir+pomp) , of voor het koelblok (na de reservoir+pomp) ? Ik heb hem nu tussen m''n pomp en blok zitten.

Wat zouden de voor- of nadelen zijn als ik m''n radiator nu tussen m''n blok en het reservoir zou bouwen ?

Any help appreciated :Y)

Concrete Loop Watercooling

• Exposure
  • Registratie: December 1999
  • Niet online
Het maakt niet zo heel veel uit, de radiato koelt het water toch wel. Ik denk dat je hem het beste voor het koelblok kan plaatsen, omdat het water zo het koudst is als het het koelblok in gaat. Daar heb ik hem ook :)

Exposure

You're so fucking special. I wish I was special.

• FreeRider
Dat dacht ik ook .. Echter een kennis van mij beweert het omgekeerde, en ik heb een beetje zitten zoeken op het net, alles te vinden over waterkoeling, maar geen schema met de beste setup.

Als ie voor je blok zit heb je het voordeel wat jij noemt, na het blok zou je je hele reservoir koelen... ik kan het niet goed beoordelen wat het voordeel daar van zou zijn.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Een radiator werkt beter naarmate het verschil tussen lucht en water groter is. Dan kan het water het meest afkoelen.

Het is dus zaak het warmst mogelijke water door je radiator te krijgen. Wanneer is het water in het systeem op zijn warmst? Als het uit de jacket komt. De radiator kan dus het beste achter de jacket. Niet ervoor.

De denkfout die gemaakt wordt, is dat niet het hele systeem bekeken wordt, maar slechts een stukje. Dit is hetzelfde als het jongetje, wat achterop de fiets zit bij moeder, en moeder hard in de rug duwt, om harder te gaan. Hierbij wordt ook slechts 1 stukje van het systeem bekeken (fiets met berijders) ipv het hele systeem. (fiets met berijders EN het fietspad. voor de echte die-hards is deze vergelijking niet 100% juist, maar het geeft een aardige denkrichting, kon zoëven niets beters verzinnen)

• FreeRider
Aha! .. nu moet ik zeggen dat het water in het hele systeem koud is ... zelfs het water wat van m''n CPU komt... maar ik ga hem er achter zetten. Zal waarschijnlijk niks uitmaken...

Thx voor je wederom slimme expertise Herman!

Verwijderd

De tempverschillen is heel je waterkoeling zijn zodanig laag dat het werkelijk niets uitmaakt. We praten dan over tienden van een graad. De delta-T ''verliezen'' elders in het systeem (CPU die -> package -> waterblok is de meest prominente) hebben al een volledig andere orde van grootte.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Hmmm je doet iets verkeerd dan.
Heb je een foto van je setup?

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Klopt, maar alle beetjes helpen. De radiator achter het koelblok zetten ipv voor het koelblok, is een zodanig simpele modificatie, dat het zonde is om die niet uit te voeren.

Maar grootste probleem van goed waterkoelen is idd een goed koelblok. Hier liggen de daadwerkelijke verschillen.

Verwijderd

Daarin heb je gelijk, maar als het mij logistiek beter uitkomt om de radiator na het waterblok ze zetten ipv ervoor, dan heb ik daar geen problemen mee. Zoals te berekenen valt moet je al heel wat moeite doen om 0.2 graad temperatuurverschil in het water te krijgen op verschillende punten in het systeem.

Op een temperatuurverschil tussen CPU die en water is dat te verwaarlozen. Dit ligt in de buurt van de 15-25 graden bij een flipchip die 60W verstookt.

Nummers alleen zeggen niets. De relatie tussen nummers is veel belangrijker.

• FreeRider
Ik kom op dit moment tot de conclusie dat in mijn geval het toevoegen van een radiator + fan nutteloos is geweest.. ! Als ik de fan uitzet is de temp na een uur niet een graad gestegen... Wat een moeite voor niks... meja de zomer komt er aan. Heb al geexperimenteerd met het verminderen van de hoeveelheid water in m''n reservoir.. maakt allemaal niks uit.. Grrrr :Z

Wie weet helpt het wel met een K7 of zo..

• Hagar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

Op dinsdag 10 april 2001 09:53 schreef Herman het volgende:
Een radiator werkt beter naarmate het verschil tussen lucht en water groter is. Dan kan het water het meest afkoelen.

Het is dus zaak het warmst mogelijke water door je radiator te krijgen. Wanneer is het water in het systeem op zijn warmst? Als het uit de jacket komt. De radiator kan dus het beste achter de jacket. Niet ervoor.

De denkfout die gemaakt wordt, is dat niet het hele systeem bekeken wordt, maar slechts een stukje. Dit is hetzelfde als het jongetje, wat achterop de fiets zit bij moeder, en moeder hard in de rug duwt, om harder te gaan. Hierbij wordt ook slechts 1 stukje van het systeem bekeken (fiets met berijders) ipv het hele systeem. (fiets met berijders EN het fietspad. voor de echte die-hards is deze vergelijking niet 100% juist, maar het geeft een aardige denkrichting, kon zoëven niets beters verzinnen)
Om deze bewering even keihard te ondersteunen:
Als je bezoek krijgt en je hebt snel ijsblokjes nodig, zet je dan warm of koud water in de vriezer?

Ik zou zeggen probeer het ff.

Maar Herman heeft 100% gelijk. Dus in zeer extreme situaties maakt dit wel degelijk verschil. Jullie klokken gewoon niet ver genoeg:P

Nu ook zonder stropdas

• FreeRider
EHM .. nee, helaas heb ik geen digitale cam (meer) tot m''n beschikking, ga het regelen !

Verwijderd

Jullie klokken gewoon niet ver genoeg
Klopt, mijn MB wil niet hoger dan 1391 stabiel :(

ff serieus: Herman heeft 100% gelijk, en het is ook de manier waarop ''t nou bij mij in elkaar zit.

Maar als je al 15 graden verliest tussen CPU die (chip zelf) en het waterblok, dan is die 0.2 graden (max!) echt niet significant meer, en verdrinkt-ie in de toleranties op de andere parameters.

Oftewel, je kunt je beter druk maken over andere dingen zoals een efficiente airflow door je radiator dan om het feit of je radiator nou voor of achter je koelblok zit.

• FreeRider
Jullie klokken gewoon niet ver genoeg
[topic=159694]

Pagina: 1