Toon posts:

[BC3] peltier/waterkoeling ervaringen gevraagd...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik zou graag willen weten wat de ervaringen van mensen zijn die hun processor tot ver onder het nulpunt gekoeld hebben. met ver bedoel ik hier tussen die -10 en -25 graden.
Kan de processor hier wel tegen i.v.m. krimpen en uitzetten door de temperatuurschommelingen. m.a.w. zou het bijvoorbeeld beter zijn om de koeling aan te laten staan als je de pc uitzet? of gewoon de pc zo min mogelijk uitzetten?
en bekort de lage temperatuur de levensduur van de processor niet?
als er al mensen zijn die zo gek zijn geweest om hun pentium 4 over te klokken en water/peltier te koelen zou ik hier ook graag de ervaringan van willen weten... :)

ik ben zelf namelijk ook van plan on ergens in de zomer eens met water/peltier koeling te beginnen, maar voordat ik dit doe en schemaatjes enzo ga maken zou ik eerst wat ervaringen willen weten...

alvast bedankt... :)

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 13:02
Heb je al eens aan een peltier gerekend. (beetje voute zin) Dan kom je niet op -20

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

Verwijderd

Topicstarter
jawel, en je kan met een peltier best aan de -20 komen, ligt gewoon aan de processor die je gebruikt en het aantal peltiers dat je erop zet 1 of 2.
en als je daarbovenop ook nog eens voor heel koud water zorgt dat de warme kant van de peltier koelt kom je een heel eind in de richting van de -20... :)

Verwijderd

Jah handig, 2 peltiers, die 2de moet dan het vermogen van de eerste peltier + dat van de proc.

Ik heb wel een beetje aan peltiers gerekent, en met een pelties die 70 graden verschil kan maken, en ruim het vermogen heeft. en je koelt met water van 25 graden dan heeft de onderkant van de peltier een temp van -45 graden. Als alles goed gaat is de proc dan ruim onder de -30 ofso

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 10 april 2001 11:33 schreef The Rapier het volgende:
Jah handig, 2 peltiers, die 2de moet dan het vermogen van de eerste peltier + dat van de proc.
maar je kan natuurlijk ook gewoon 2 peltiers naast mekaar zetten, dat bedoelde ik eigenlijk...

is er niemand die weet of zulke temperaturen slecht voor de processor zijn??

Verwijderd

Kryotherm werkt met -40, dus dat zou al genoeg moeten zeggen.

De lage temp is op zich niet slecht voor de proc. Maar temperatuurcycling is nooit goed, voor geen enkel elektronisch onderdeel.

Maar je hoeft je er niet echt druk om te maken; de technische levensduur van jouw proc op die temperaturen is vele malen langer dan de economische levensduur. Sterker nog, de levensduur neemt alleen maar toe bij die temps.
Pagina: 1