Toon posts:

[BC3] Passieve kast- én processor-koeling?

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn metalen pc-kast heeft een oppervlak van ongeveer 1qm.
Is het niet mogelijk om de processor te koelen door hem thermisch met de kastwand te verbinden? Dan heb je een radiator van 1qm.

Ik dacht aan een koperen staaf tussen processor en kastwand, of een heatpipe. Eventueel zou je extra lamellen bovenop je kast kunnen plaatsen (= vergroting van oppervlak).

Omdat de warmte dan direkt voor de helft naar buiten afgestraald wordt (want: buitenzijde kast) lijkt mij dit heel goed te werken.

Is dat al eens toegepast: kastwand als koeling?
Is het mogelijk om een heatpipe flexibel te maken, om je processor te beschermen tegen mechanische belasting?

Kijken of ik een redelijk tekeningetje kan maken:
______
||.....||
||.....||kast (eventueel dubbele wand)
||.....||
||.[]=|| processor + heatpipe
||.....||
||.....||
||.....||
||___||

Koperplaat kost ongeveer 75 gulden per qm. Dus je kunt een koperen kast bouwen die warmte heel goed verspreidt.

Verwijderd

Topicstarter
Even checken of deze link werkt:

Afbeeldingslocatie: http://members.tripodnet.nl/Sutsuguar1931/passieve_processorkoeling.gif

Verwijderd

Ik denk (zo even voor de vuist weg) dat zonder geforceerde koeling (fan dus) iets van 3m2 nodig hebt, misschien nog wel meer.

En dan zal de hele kast warm worden... tot zon 40/50 graden misschien.

Dat kan op zich wel, maar zal de levensduur niet bevorderen. Je zal dan beter kwaliteit onderdelen moeten aanschaffeb.

"Server grade" spullen.

Verwijderd

Oeps, sorry.
Ik ben helemaal gefixeerd op AMD. :+

Als je een CPU neemt die minder hitte afgeeft zou het kunnen.

Niet de huidige Tbirds en Durons tenzij je genoegen neemt met 500 Mhz oid.

Stel je maar een 60 watt gloeilamp voor die in een koektrommel zo groot als je PC behuizing zit, en dat je die op 40 graden celcius moet houden terwijl ''ie brandt.

//edit oeos, oeps -gefizeerd, gefixeerd :+

Verwijderd

Topicstarter
Maar als die 60 watt gloeilamp thermisch verbonden is met de kastwand wordt een groot deel van de hitte aan de kast doorgegeven, die de hitte vooral uitstraalt naar de (veel koelere) omgeving. Met die 60 watt wordt dus niet de lucht in de kast opgewarmd! Ik gok dat er bij een gloeilamp twintig watt in de kast terecht komt, die met convectie (warme lucht stijgt op) via ventilatiegaten aan de bovenkant wegkan.
Maar het is geen gloeilamp (stralingswarmte) maar een processor (geleidingswarmte), dus zal de lucht in de pc niet zo veel worden opgewarmd (denk ik).

Zoals ik al schreef kun je het kastoppervlak vergroten met extra lamellen. Bijvoorbeeld een rijtje koperen platen op de bovenplaat

|_|_|_|_|_|_|_|_|

of een extra zijplaat parallel aan de kastwand.

Ik bouw zelf geen pc-kasten. Misschien kan iemand dit idee eens testen: koperen staaf of heatpipe tussen processor en kastwand als koeling.

Idee: experiment!
Als je een 60 watt peltier tegen de kastwand monteert, hoe warm wordt de kast dan, en hoe warm wordt de lucht aan de binnenzijde? (Ik heb geen peltier liggen ;)) Een gloeilamp geeft vooral stralingswarmte... Ik ga even experimenteren met vermogensweerstanden.

Vergeet niet: je pckast straalt de warmte direkt af naar de omgeving: je processorkoeler blaast de warmte rond in de kast.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

Sharky

Skamn Dippy!

ik denk niet dat dit gaat werken.
hoe wil je de warmte nou precies van de cpu naar de kast transporteren?
en je moet dat een heel ander materiaal kast hebben, plus een massieve geleider va cpu>kast en dat is loeizwaar.
de constructie op zich is al onrealiseerbaar

weet je trouwens wel hoeveel 20 watt warmte is?? veeeeel

* Sharky pakt ff scoop er bij om te kijken hoelang het duurt voordat een pannetje water kookt met een bron die 20 watt aan warmte enegie kan afgeven.

This too shall pass

Verwijderd

Topicstarter
Even kijken of een geocities-link nog werkt: Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/stevejobs101/passieve_processorkoeling.gif
Afbeeldingslocatie: http://geocities.com/stevejobs101/passieve_processorkoeling.gif
Afbeeldingslocatie: http://fp.geocities.com/stevejobs101/passieve_processorkoeling.gif

Een heatpipe kan heel veel warmte verplaatsen. Een massief koperen staaf ook.
Als die warmte direct naar 1qm metaalplaat (of aluminiumplaat! of koperplaat!) wordt getransporteerd koel je de processor.
Waarom is 5 bij 5 bij 4 centimeter aluminium met ventilator wel goed genoeg om 60 watt te koelen?

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

Sharky

Skamn Dippy!

de processor zal de warmte denk ik niet snel genoeg af kunnen geven aan de de koperen staaf. weet je trouwens wel hoeveel zo''n ding weegt? dan ik trouwens staal nemen. heeft een grotere warmtecapaciteit. maar koper geleid weer beter.
ik denk in ieder geval niet dat je kast zo erg zal opwarmen dat er een heatsink boven op je kast moet. zoveel warmte genereert een cpu gewoon niet en zover kun je het zeker niet transporteren.

hoe wil je trouwens er voor zorgen dat je koperen staaf perfect op je kast en cpu aansluit?

This too shall pass

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

sorry dat ik de feest vreugde verbreek. Maar de temp. van huidige processoren wordt het helemaal niks.

Geen inspiratie

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04-2025
als je een mobo hebt met cpu op andere plaats kan het misschien wel lukken, maar stel dat je het sluitend krijgt dan gaat het uitzetten valt bij metalen op zich wel mee maar toch.

Verwijderd

Topicstarter
Een passieve heatsink is al eens geprobeerd:
http://www.benchtest.com/heat_pipe2_2.html
Dit werkt uitstekend zolang de processor niet continu 100% draait. Dan zet de maker een ventilator aan.
Hij gebruikt ongeveer 1/3 vierkante meter koperplaat (10 plaatjes van 18 x 18 cm) als radiator. Dus een kast van koper (c. 1qm) is groter qua oppervlak. Zet er nog wat kopervinnen bovenop...
Zijn heatpipe werkte tot een hoek van 45 graden. Helaas niet horizontaal, dus mijn idee werkt hiermee niet. Dus de radiator moet op de bovenzijde van de kast.

Ik heb een 20 watt weerstand (75 Ohm, 40 volt, 0,5 Ampère) op een pckast geklemd met een lijmtang. Met pasta. Weerstand werd bloedheet. Kast werd over 10x10 cm bloedheet. Plaatstaal verplaatst de warmte dus niet. Ik heb de weerstand op een koperplaat geklemd: die werd in z''n geheel bloedheet. Dus je moet een koperen kast (of aluminium kast?) gebruiken.

Verwijderd

Je zou het misschien eens met een celeron 633 ofzo kunnen proberen. Die is out of the box maar 16,5 w (als ik de juiste tabel uit de datasheet heb). Als je het voltage ook nog eens verlaagd naar 1,4 V ofzo (moet je maar even checken hoe laag je kunt), dan houd je nog iets van 14 W over. Lijkt me toch haast dat je dat wel met een groot passief koelblok weg krijgt.... Maar ik beloof niks. AMD hoef je er denk ik sowieso niet aan te beginnen, die stoken veels te veel warmte weg.

Verwijderd

Topicstarter
Die gozer van de heatpipe (zie link hierboven) draait een Pentium 700 overgeklokt met hoger voltage een half uur vollast met die passieve heatpipe-koeling. Pas ná dat halfuur moet de ventilator aan. Als je een iets rustiger gebruik maakt van de PC kan je dus zo''n heatpipe/passieve radiator toepassen.
En die is helemaal stil !!!!

Dus enkele nog grotere koperen platen (lamellen) op de bovenkant van je pc, en de warmte via een heatpipe daar doorheen voeren: stil.

• Adonias
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-05 14:13

Adonias

Oe! Buttons :9

Je moet er wel ff voor zorgen dat je kast GOED geaard is... Ik wil nog wel ''s een opdonder krijgen van mijn kast, en ik denk dat je procje daar niet zo van houd :7

Verwijderd

Op dinsdag 10 april 2001 01:43 schreef augustus het volgende:
....
Pas ná dat halfuur moet de ventilator aan. Als je een iets rustiger gebruik maakt van de PC kan je dus zo''n heatpipe/passieve radiator toepassen.
En die is helemaal stil !!!!
....
Maar dat helpt dan toch ook niet veel, dan kun je het eerste half uur dat je PC aanstaat de fan uilaten, maar voor de rest altijd aan....

Trouwens CPU vermogen, ik heb net even met Radiate zitten kijken. M''n Duron kan ook op 500 vij vcore 1.30 lopen, misschien nog wel minder. Dat vond ik nog niet nodig om te testen. Maar dan verbruikt hij dus maar 14 watt.

(Is dus namelijk dan wel sneller dan een Celly op 500)

Waarom zo helemaal zonder fan persé? Voor 14 watt met de huidige super koelers heb je maar een heel stil fannetje nodig. 20Db hoor je niet. En een Panaflo 24 cfm 80mm is dat, 24cfm@20Db......

Verwijderd

''k heb het ook geprobeerd om een 80W pelt te koelen met de kastwand. Ik wilde mijn water afkoelen met 2x80W pelt ipv met een radiator.

Helaas pindakaas, dit is niet goed mogelijk.
Pagina: 1