Dr ziten twee setjes dipswitches op mijn mainboard, eentje voor de multiplier dus en eentje voor de FBS.
Omdat PII''s gelocked zijn staat de multiplier dus op 4x (alle andere standen hebben geen zin) En mijn FBS heb ik staan op 112 Mhz. Als ik probeer de PC op te starten met 133 Mhz krijg ik bij het opstarten van Windhoos een mooi blauw scherm.
Kan ik ook iets met het voltage knoeien en zo ja, waar?
sysinfo:
- PII 400@448 @30-45 C (idle - stressed)
- Gigabyte GA-6BXC mamabord
- Intel 440BX chipset
- 128 MB ram (64 MB reepje 100 Mhz - 133 MB reepje 133 Mhz)
- 8 MB AGP diamond speedstar
- 3COM netwerkaartje
- sitecom netwerkkaartje
- 8,4 gig UDMA schijfje
- soundblaster 64 PCI
- 235 Watt voeding
[ikweet] een systeem om te :'([/ik weet]
* schizofreen uit mainboardboekkie *
laat ik nou toevallig toch een stift bij me hebben! - specs
De intel bx chipset gaat (officieel) niet hoger dan 100mhz, staat als het goed is ook in je boekje boven de 100 is niet gegarandeerd dat het goed gaat. (zie ik net staat ook al op het plaatje van je)
Ook zou de cache van de processor aan het limiet zijn. Kan je testen door het uit te zetten in je bios.
Dat voltage moet je in het boekje van je mobo opzoeken. Het kan zijn dat je het kan kiezen maar het kan ook vast gezet worden op wat de proc doorgeeft.
I, for one, like Roman numerals
verder moet je idd ff naar de junmpers voor de Vcore zoeken, en zet daarmee de Vcore MAX 10% hoger, maar zorg voor goede koeling.
Verwijderd
Goed pc100 mem wil dus best op 133, maar als je no-name crap-mem hebt, kan het best zijn dat ie er al bij 112 mee uitscheid.
tis toch niet dat ik iets kan "opblazen" ofzo, ik ben nogal voorzichtig met mn schatje en bovendien een arme student.Op maandag 09 april 2001 17:17 schreef Def_P het volgende:
De intel bx chipset gaat (officieel) niet hoger dan 100mhz, staat als het goed is ook in je boekje boven de 100 is niet gegarandeerd dat het goed gaat. (zie ik net staat ook al op het plaatje van je)
stomme vraag: maar _hoe_ krijg ik het voltage omhoog? Niet in mn bios volgens mij...Op maandag 09 april 2001 17:45 schreef InterCC het volgende:
Je kan je processor wel slopen door het voltage te ver te verhogen.. Met alleen de FSB verhogen kan je hooguit je cmos moeten resetten, maar verder gaat er niks kapot ofzo
Verwijderd
"manual" bij CPU speed doenOp maandag 09 april 2001 18:04 schreef schizofreen het volgende:
[..]
stomme vraag: maar _hoe_ krijg ik het voltage omhoog? Niet in mn bios volgens mij...
Dan zie je het wel
Verwijderd
Mijn (niet meer in mijn pc zittende) zogenaamde no-name crap-mem 128mb pc100 ging zomaar op 150 mhz >:)>:)Op maandag 09 april 2001 17:26 schreef MREn het volgende:
Ik heb ook gewoon 100MHz mem op m''n mobo zitten en dat loopt heerlijk op 133MHz waardoor ik m''n p2-350 op 467 heb lopen, lijkt me dus dat jouw p2 zo''n 50MHz hopger moet lopen, of toch iig over de 470...
Goed pc100 mem wil dus best op 133, maar als je no-name crap-mem hebt, kan het best zijn dat ie er al bij 112 mee uitscheid.
SiSoft Sandra zei dat het pc133 ram was, dus dat geloofde ik maar. Zou ik bij jou ook even doen, kijken of het wel echt pc100 is.
helaas, maar bij 4*133 had ie geen zin
windows starte wel, zelfs een stuk verder als met dat 100 Mhz reepje, maar erg ver kwam ie niet.
Conclusie: RAM heeft wel invloed, maar is geen oplossing
What''s next? Videokaart?
ik kan je ff niet volgen: FBS = voltageOp maandag 09 april 2001 18:51 schreef Ralph2001 het volgende:
[..]
"manual" bij CPU speed doen
Dan zie je het wel
Maar kan je het best in je boekje nakijken, of het wel eens kan. Vaak is het namelijk niet zo.
I, for one, like Roman numerals
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
en wat zijn je specs?Op maandag 09 april 2001 19:59 schreef YakuzA het volgende:
Ik heb hier ook een p2 400@448, hij doet het helemaal op 4*133 alleen dan gaat hij fouten makenaangezien ik mijn voltage op cpu niet kan veranderen zal ie ook niet hoger komen te lopen dan 448.
- 256 mb ram (2 dimmetjes van128 merkloos)
- Chaintech ???
- viper 550 + tv-out
- HD 6 gig Zeegat 5400 rpm
- HD 20 gig Zeegat 7200 rpm
- soundblaster pci128
- merkloos netwerkkaartje
- ISDN modem
- analoge modem
- voeding ???
- kutzema kabelmodem
en de rest lijkt mij vrij nutteloos.
BTW hij start alleen op op 533 bij een koude start, warm blijft ie hangen tijdens het booten. Hij post wel altijd.
[oh ja, ik kan gewoon FSB instellen in BIOS]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
ik heb wel eens gehoord dat het netwerkkaartje (cheapo) roet in het eten stooit, zou dat het kunnen zijn? Of mijn nederige videokaartje?Op dinsdag 10 april 2001 14:38 schreef YakuzA het volgende:
- P2 400@448 (46 C stressed)
- 256 mb ram (2 dimmetjes van128 merkloos)
- Chaintech ???
- viper 550 + tv-out
- HD 6 gig Zeegat 5400 rpm
- HD 20 gig Zeegat 7200 rpm
- soundblaster pci128
- merkloos netwerkkaartje
- ISDN modem
- analoge modem
- voeding ???
- kutzema kabelmodem
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Dat doe je met stukjes plakband op je SLOT1 connector als je mobo daar geen instellingsmogelijkheden voor biedt.Op maandag 09 april 2001 18:04 schreef schizofreen het volgende:
[..]
stomme vraag: maar _hoe_ krijg ik het voltage omhoog? Niet in mn bios volgens mij...
Zie www.tomshardware.com, ga 2 haar terug naar Celeron overclocking kijken
"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs