Toon posts:

[BC3] Baybus schema: gaat dit werken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Binnenkort ga ik zelf een baybus maken. Ik heb alvast een schema gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://www.angelfire.com/nd/kcinimod/bbschema.gif

Schakelaars A t/m D zijn van het type aan/uit/aan, in mijn geval dus 7v/uit/12v. Schakelaars E t/m H zijn van het type aan/aan. Bij E t/m G dus 7v/12v, en bij schakelaar H uit/12v (deze schakelaar is voor een neon). Alle schakelaars zijn btw 1-polig.

Elke schakelaar heeft zijn eigen molex. Gaat dit zo werken, of doe ik iets fout?

Verwijderd

Keurig, klopt precies!:)

Verwijderd

ziet er goed uit, en gaat zo ook werken.

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Waarom niet allemaal 7/off/12 ?
en waar is H voor?

Verder een heel erg mooi schema. Zelden heb ik zulke mooie schakelaars en molexen gezien

* Blamm geeft een zeer gemeend compliment aan Kcinimod

Verwijderd

Topicstarter
Dank u zeer Razorfist :). Photosoep doet wonderen ;).

Schakelaar H is voor een neon, en die hoeft alleen maar aan of uit. En aan schakelaars E t/m G komen fans die WEL aan moeten staan, alleen wil ik daar wel de snelheid van bepalen. Zo komen aan E en F mijn CPU fans, en die moeten niet per ongeluk uit gaan... Heb geen zin in een fried CPU weet je :).

• LaborGardens
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:36
zijn (gele)12V lijn gaat direct door naar alle molexen van de schakelaartjes, dat klopt toch niet :?:?:? ????
Correct me if I''m wrong, want dan leer ik ook nog wat bij!

Verwijderd

Die 12V moet er altijd op, en dan met het schakelaartje doe je er 0V bij (=12V), of 5V bij (12-5=7V)

• LaborGardens
  • Laatst online: 22:36
Oops........ :Z:Z:Z:Z:Z:Z:Z:Z
''k zit te slapen... de "7-Volt-trick"

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:23
Als E t/m G aan/aan schakelaars zijn, dan hebben die toch maar 2 pootjes ipv 3 (in de tekening) :?
Klein detail, maar verder ziet het er goed uit...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• G1itch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-08 11:17
Als het plaatje klopt zitten de gele en de zwarte op 12 en -12, toch?
Dat lijkt me niet de bedoeling (24 volt).
Ziet er verder netjes uit..

Verwijderd

Garbage, dat klopt wel hoor :)

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 23:21

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

[b]Op maandag 09 april 2001 13:59 Elke schakelaar heeft zijn eigen molex.
Waarom niet op 1 molex¿

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 09 april 2001 16:59 schreef -=!ME!=- het volgende:

[..]

Waarom niet op 1 molex¿
Ehm, je kan moeilijk alle schakelaars op 1 molex aansluiten, volgens mij gaat dat niet helemaal goed... (beetje branden enzo :)).

Maar dat ik er molexen op doe is vooral voor het nette, je kan gewoon een fan loshalen en je kan de baybus makkelijk in een andere pc zetten zonder eerst weer draadjes los te solderen ofzo.

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 23:21

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

ah NU zie ik wat je bedoelt...
Ik D8 dat je ook 8 voedings molexen wou gebruiken! :0

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Verwijderd

Topicstarter
Mooi, hij is dus goed. Bedankt voor jullie reacties. Dan zal ik binnenkort de "stuff" in huis halen.

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:16
Keep us posted! :)

Verwijderd

hij moet werken ja
netjes schema
ook leuk bedacht van dat: fan eraf in andere pc aansluiten en gaan :D

cool
ff opslaan dat schema ;) 8-)

Verwijderd

Topicstarter
Hej masterwill, niks ervan! Copyright! :)

Just kidding, copy as you please. :)

Als ie af is (over een paar weken waarschijnlijk, moet er ff tijd voor vrijmaken) zal ik wat pics posten.

Verwijderd

Duur geintje: 50 gulden aan molexpluggen en 50 gulden aan schakelaars?

• Daan
Op maandag 09 april 2001 20:05 schreef augustus het volgende:
10 molex connectors met pinnen (male molex dus) kostten mij 25 samen. En ik denk dat female connectors ook nog wel goedkoper zijn, omdat je daar geen pinnetjes voor nodig hebt.
En die schakelaars kosten dus ammenooit niet 50,-...

• Daan
Kcinimod
Kun je misschien ook ff posten hoe en waar je die draadjes aansluit op die schakelaars aangezien dat niet echt duidelijk is op de tekening.. :)

• harryslinger
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-06 20:00
ik zou in plaats van de -12 en -5 in het schema 0 gebruiken om dat dit iets duidelijker is omdat er anders gedacht wordt dat er 24 volt wordt gebruikt, verder leuk schema !

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 09 april 2001 20:05 schreef augustus het volgende:
Dat valt wel mee, voor een switch betaal je ong. 5 piek, en voor een molex weet ik niet, maar ik verwacht iets van 2,50.

Dus dan ben ik voor 60 piek klaar. Valt wel mee dus. Eerst wilde ik ook nog ledjes gebruiken, en dan 1 blauwe en 1 rode per switch, maar dat werd me toch iets te duur en ook wat teveel werk. Misschien iets voor later.

Enneuh, geld moet rollen toch? :)

edit:

Phreak: ik zal zo weer ff met photoshop aan de slag :).

• Daan
Op maandag 09 april 2001 20:14 schreef Kcinimod het volgende:

[..]

Dat valt wel mee, voor een switch betaal je ong. 5 piek, en voor een molex weet ik niet, maar ik verwacht iets van 2,50.

Dus dan ben ik voor 60 piek klaar. Valt wel mee dus. Eerst wilde ik ook nog ledjes gebruiken, en dan 1 blauwe en 1 rode per switch, maar dat werd me toch iets te duur en ook wat teveel werk. Misschien iets voor later.

Enneuh, geld moet rollen toch? :)
Met LEDjes is moeilijk, heb ik ook, maar heb heel lang zitten klooien omdattie niet goed werkte :(. Maar als het eenmaal werkt, is het zeker wel koel :)

edit:

Thanks ;)

Verwijderd

Topicstarter
Okay, ben weer ff bezig geweest. Dit is (duidelijk :)) een schematische weergave hoe ik het ga solderen. Suggesties/opmerkingen altijd welkom.

Afbeeldingslocatie: http://www.angelfire.com/nd/kcinimod/bbschema2.gif

Ik heb trouwens mijn oog laten vallen op dit schakelaartje:
Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.nl/pix/701/M1/701025M1.JPG

Lijkt mij wel cool hier 8 van op een rij :9.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08 14:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op maandag 09 april 2001 21:33 schreef harryslinger het volgende:
ik zou in plaats van de -12 en -5 in het schema 0 gebruiken om dat dit iets duidelijker is omdat er anders gedacht wordt dat er 24 volt wordt gebruikt, verder leuk schema !
Ja, da''s idd wel duidelijker...
De ''-5'' in je schema moet btw ook ''0'' zijn, ''t is hetzelfde ground circuit...

Verder een heel strak schema, k wou dat ik dat zo kon maken :)

Edit: Tweede schema is okee... maar let er wel op dat het met dat soort schakelaars zo is dat als het knopje omhoog staat dat dan het onderste pinnetje aan is...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Topicstarter
Heb even de schema''s geupdated ;).

En Demoniac, goed dat je het zegt, dat het andersom is bij die schakelaartjes. Ik zat er nog aan te twijfelen...

• Demo

Demo

Op maandag 09 april 2001 21:50 schreef Kcinimod het volgende:
Heb even de schema''s geupdated ;).

En Demoniac, goed dat je het zegt, dat het andersom is bij die schakelaartjes. Ik zat er nog aan te twijfelen...
Tja... ''t is niet altijd zo... ik had er bij mijn baybus rekening mee gehouden, bleek dat het bij mijn knoppen weer niet zo was|:(

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.nl/pix/701/MX/701025M2.JPG

Als ik dit zo zie is het dus omgedraait. Of juist niet? Ach boeie, ik kom er vanzelf achter :).

Verwijderd

Een molex-mannetje kostte mij bij de lokale elektronicawinkel fl.4,75.

Waar koop je molex voor 2,50?

Je hebt 18 molexen nodig: aan de ventilators en neonlamp, aan de schakelaars, een voor de stroomtoevoer en een voor de doorvoer (als je de stroomaansluiting niet wil verliezen).
18 x 2,50 = 45 gulden of
18 x 4,75 = 85 gulden (Vind ik veel geld voor wat stekkertjes!)

Schakelaars met middenstand kunnen erg duur zijn (> fl.7,50) hoewel Conrad ze heeft vanaf fl.1,85 (tel er dan wel 15 gulden verzendkosten bij op). Ga er maar vanuit dat de elektronicawinkel om de hoek 7 gulden vraagt.
Middenstand: 4 x 7 = 28
Gewoon: 4 x 3 = 12
Totaal = 40
40 + 45 = >85 piek voor de baybus.
Als je het goedkoper kunt krijgen: mooi.

(Daarbij ook nog de blauwe ledjes: 8 x 5 = 40 piek ;)).

• Demo

Demo

male molex bij conrad: fl 2,10 vanaf 5: fl 1,90
female molex: fl 2,20 vanaf 5: fl 2,-

ennuh, je hebt voor dit schema 1 female en 8 male nodig... (hoewel voor de fans 2 stekkers per schakelaar ook wel handig kan zijn... heb ik bij mijn baybus ook)

Verwijderd

Topicstarter
Totale prijs van deze onderneming :):

4x tuimelschakelaar aan/aan:
4x Fl 4,25

4x tuimelschakelaar aan/uit/aan:
4x Fl 4,75

8x male molex en 3x female molex:
11x Fl 2,-

Totaal: Fl 58,-

Ik hoef voor maar 2 fans nog een molex te kopen. Ik vind dit wel te doen, ik dacht eerst dat ik wel 120 piek kwijt zou zijn.

Heb je misschien een url voor die molexen bij conrad? Ik kan ze echt niet vinden :(.

edit:

Klote url naar conrad doet het niet goed. Voor meer info over die tuimelschakelaar moet je maar zoeken op tuimelschakelaars, en dan de MARQUARDT wipschakelaar.

• Daan
Die schakelaars heb ik ook gezien, alhoewel deze mij mooier leken:

Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.nl/pix/700/M1/700770M1.JPG

:9
Bedankt voor het schema trouwens! Kan ik weer aan het werk. :)
Nog een vraagje: Ik heb een tekort aan female molexjes van mijn voeding, kan ik eventueel fans doorlussen, zo ja, hoe? Post schema.. :)

Verwijderd

Phreak maak dan 1 aansluitpunt. Ik heb bij mijn baybus 1 bakje waar alles centraal naar toe loopt. En daar heb ik 1 molex aansluiting voor al de 7 fans.

• Daan
Op dinsdag 10 april 2001 13:50 schreef iFc-Freaky het volgende:
Phreak maak dan 1 aansluitpunt. Ik heb bij mijn baybus 1 bakje waar alles centraal naar toe loopt. En daar heb ik 1 molex aansluiting voor al de 7 fans.
Fijn.. maar HOE maak ik zo''n centraal aansluitpunt?
Hoe lus ik die fans door op 1 molex? (in totaal 2, 1 naar voeding 1 naar fans)

Verwijderd

Check icq.

Verwijderd

Bij de Duitse Conrad vond ik die molexen wel (alleen mannetjes), maar de Nederlandse Conrad heeft ze niet: bestelnummer invoeren geeft ander artikel!

Korte link:
http://www.conrad.de/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0408025190986908058&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=60280&TK_PAR[MEDIUM]=62

Wat een verschrikkelijke site trouwens, die Conrad. Traag, incompleet, IE-crashes, lastig zoeken, rare zoekresultaten...

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt augustus, ik check ff de duitse conrad. Enneuh, klote he? Die conrad urls :).

Verwijderd

Topicstarter
Bij CompTechWorld hebben ze powersplitters. Dus 1 female molex -> 2 male molexen. Voor 7 piek. Ik denk dat ik daar maar wat van ga bestellen. Dan rip ik daar die molexjes vanaf.

En nog een vraagje:
Ik heb vandaag alvast wat draad gehaald (5 meter, moet genoeg zijn :P). Tis alleen niet zo dik spul. Kan dit wel al die fans hebben? Of gaat de boel dan lekker branden? Het heeft ongeveer de dikte van een fandraad.

• Demo

Demo

Ik gebruik altijd speakerdraad voor mijn klusjes...
Heb bij mijn baybus snoer met siliconen mantel gebruikt, dat smelt niet bij het solderen en het is flexibeler...

• OverSoft
  • Laatst online: 24-08 11:52
Op dinsdag 10 april 2001 19:04 schreef Kcinimod het volgende:
Bij CompTechWorld hebben ze powersplitters. Dus 1 female molex -> 2 male molexen. Voor 7 piek. Ik denk dat ik daar maar wat van ga bestellen. Dan rip ik daar die molexjes vanaf.

En nog een vraagje:
Ik heb vandaag alvast wat draad gehaald (5 meter, moet genoeg zijn :P). Tis alleen niet zo dik spul. Kan dit wel al die fans hebben? Of gaat de boel dan lekker branden? Het heeft ongeveer de dikte van een fandraad.
het is geen tv! speaker kabel is al zat! (kan makkelijk 40/50 fans hebben)

oh ja, over die gast die zei dat de conrad site sloom en traag was, bestel dan de catalogus zoals iedereen anders
Pagina: 1