[BC3] Waterkoeling, problemen?

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Hallo allemaal,

Ik zit de laatste tijd steeds harder na te denken over het maken van een watergekoeld systeem. Hierbij heb ik de volgende dingen nodig (bij mijn weten)

- Reservoir
- 2* Water Jacket (zo noemt oc-shop het)
- Pomp
- Buisjes

Reservoir
Dit kan ik misschien zelf maken. Ik wil een reservoir maken dat IN de Big tower zelf past (geen vreemde uitsteeksels als het even kan)
Hoe groot raden jullie aan dat ik dit reservoir maak (liters?) Volgens mij is het zo, dat als je een redelijk groot reservoir maakt en deze goed construeerd je ook niet zo''n radiator nodig hebt

Pomp
Waar moet ik hier op letten? Ik wil niet gigantisch overklokken, (733 naar 900 of 1000 is meer dan genoeg voor een dual)

Water Jackets
Waar moet ik hier bij opleten. Ze zijn wel verschrikkelijk duur, is die ene van fl127,- genoeg?
Ook heb ik het probleem dat ik een dual heb en ik weet niet hoe ik er voor kan zorgen dat bij een aftakking toch alletwee de proc''s evenveel toevoer van water krijgen

buisjes
Hier heb ik niet zoveel over te vragen (eigenlijk niets :) ) maar als er wat over te melden is hoor ik het.

Dan heb ik nog een probleem, ik wil eigenlijk mijn computer nog wel kunnen menemen naar LAN-party''s Nu dacht ik aan een kraantje onderin waarmee ik het hele cicuit leeg kan laten lopen voor vervoer. Wat zijn de ervaringen op dit punt

(Het heeft geen haast, ik begin pas in de zomervakantie als het doorgaat)

Verwijderd

als je je reservoir in kast zet en die niet groot maakt zal water niet genoeg afgekoeld worden. misschien radiatortje (van auto) en je kan misschien wel licht pompje gebruiken maar je krijgt dan problemen met systeem vullen.

• Bart B
Okeej, Blijkbaar heb ik dus toch een Radiator nodig. Waar moet ik die dan opnemen in de waterstroom? Zelf dacht ik dan er aan om dat ding ACHTER de processoren te zetten en VOOR het waterreservoir. Klinkt dit vreemd?

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dat maakt opzich niet uit volgens mij. Het water wordt toch wel gekoeld, dat dit na de pomp of ervoor gebeurd maakt niet uit.

• Bart B
OK, waar ik ook trouwens aan gedacht heb is een soort koelribben in het reservoir zelf. Het warme water komt dan boven binnen, en door een aantal plaatjes metaal door de bovenste kap waarlang lucht komt kun je deze koelen. Of kraam ik nu allemaal onzin uit?

Verwijderd

als je het water nog enigzins af wil koelen in het reservoir, moet je er geen rad voor zetten. anders hou je geen temp-verschil meer over.

de pomp moet je onderin je kast zetten.. en je reservoir zou ik daar net boven zetten, zodat die op de invoer aangesloten is, dan kan er bijna geen lucht in je pompje komen...

www.waterkoeling.nl voor meer info zou ik zegge..

• Aikon
  • Niet online
Op zondag 08 april 2001 15:04 schreef Bart B het volgende:
Water Jackets
Waar moet ik hier bij opleten. Ze zijn wel verschrikkelijk duur, is die ene van fl127,- genoeg?
Als je die van ocshop.nl bedoeld, dan moet daar nog een gevalletje bij dat het jacket aan je socket vastmaakt. Dit kost 14,-. Volgens mij heb je er 2 nodig. Ik vind het er niet sterk uitzien... Die van ned-cool.nl vind ik er beter uitzien. Die jackets kosten 159,- inclusief de gevalletjes. Ik heb er geen ervaring mee.
Op zondag 08 april 2001 15:04 schreef Bart B het volgende:
Ook heb ik het probleem dat ik een dual heb en ik weet niet hoe ik er voor kan zorgen dat bij een aftakking toch alletwee de proc''s evenveel toevoer van water krijgen
Gewoon als je de uitvoer van je pomp hebt zet je er een T-stuk tussen. Als je dit echt als een T aansluit (dus water komt van onder en gaat naar links en rechts) wordt het gewoon 50-50 verdeeld. Let wel: de beide buizen moeten even lang zijn en evenveel weerstand hebben, want water kiest de weg van de minste weerstand. Anders gewoon 2 kogelkraantjes ertussen en het ene buisje wat afknijpen.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:42
Je kan de koeling van de CPU''s natuurlijk ook gewoon in serie zetten. Als het goed is warmt het water niet significant op tijdens het passeren van het waterblok.

• Aikon
  • Niet online
Op zondag 08 april 2001 17:46 schreef hielko het volgende:
Je kan de koeling van de CPU''s natuurlijk ook gewoon in serie zetten. Als het goed is warmt het water niet significant op tijdens het passeren van het waterblok.
Dat water warmt wel significant op anders moest er geen radiateur met fans op...

• Gman
  • Laatst online: 14-03 20:42
Ik ga zelf ook waterkoeling bouwen v.d. zomer.
Als je in de buurt van Arnhem woont kunnen we wel wat hobby''en :).

NY-Way...bij waterkoeling.nl hebben ze complete setjes voor een nette prijs (kijk eens wat een fatsoenlijke koeler kost!!!)
En je krijgt er ook nog een Chipset /of\ Videokaart koelblok bij!

Kijk daar heb je nog eens wat aan.
Ik wil trouwens het liefst zo''n verstelbare klem, kan ik er altijd nog een Peltier tussendoen.

Verwijderd

Nou ik zal proberen je een beetje op weg te helpen.

Ik heb sinds 3 weken water/peltier koeling. Het bevalt allemaal perfect. Heb gisteren een reservoir van mijn buurjongen ( BrammuZ ) gekregen. Het is een ijsbakje geweest, inhoud 2 liter. 2 liter is meer dan genoeg. Als je een kleiner reservoir hebt dan zou ik je wel aanraden een radiator te gebruiken. Ik heb zelf ook een radiator. Verder heb ik ook die Danger Den blokken die oc-shop verkoopt. De blokken zijn heel sterk en werken uitstekend. Die blokken kun je dus gerust nemen. Voor een pomp, ga gewoon naar de dierenwinkel, heb ik ook mijn Sicce Nova 800liter/uur pompje vandaan. Is maar een heel klein pompje maar hij werkt verder goed. Als je naar LAN''s gaat ( ik ook ) dan zou ik gewoon het water erin laten zitten, indien je een sterk/goed reservoir hebt. Als je een slap reservoir hebt dan zou ik het water eruit laten lopen als ik jou was... (8>

Als je best veel spullen wil bestellen dan zou ik je aanbevelen gewoon bij Danger Den zelf te bestellen. Ik heb daar ook mijn spullen vandaan gehaalt en ze leveren heel snel.

www.dangerden.com

Is een goeie zaak, zeer professioneel.
Als je nog meer wil weten contact me dan even met icq.

Greetz

Verwijderd

Mijn ervaringen (1 jaar waterkoeling).
Reservoir: Wil je geen radiator heb je flink wat nodig. (10 Liter redt je het op een gemiddelde dag qua temp. van ''s ochtends vroeg tot s''avonds laat) Ook afhankelijk van wat je allemaal koelt. Zelf koel ik de videokaart en CPU binnenkort ook chipset. Gebruik zelf wel een radiator en heb een bak met 7 a 8 liter
Pomp: 1''tje die het water rondpompt. Naarmate je er meer dingen tussen hangen zal het water meer wrijving ondervinden en moeilijker rond komen.

Nog even over de plaatsing van de radiator. Zelf heb ik deze aan het begin geplaatst wegens de overloop van de diameter van de slangen. (Deze gaat van 13mm -> 6m, en radiator is 13mm) Dus aan het eind is voor mij geen optie.
Ik heb bij een vriend van mij ook eens gezien wat het verschil is tussen water-in en water-out in graden. Dit is ongeveer 0.01 graad. Dus daarvoor hoef je het niet te doen.

• Aikon
  • Niet online
Op zondag 08 april 2001 21:08 schreef Schumi het volgende:
Ik heb bij een vriend van mij ook eens gezien wat het verschil is tussen water-in en water-out in graden. Dit is ongeveer 0.01 graad. Dus daarvoor hoef je het niet te doen.
Dus het verschil in en uit je jacket is maar zo weinig??? Waarom dan toch een radiateur?
Die 0.01 graad haal je er toch zo weer uit?

• Bart B
WOW! :) lekker veel tips al, ik zal ze maar even doornemen.......

freakyfrank
www.waterkoeling.nl had ik al even op gekeken. Hadden inderdaad veel info.

Aikon
Ik vindt die dingen van NedCool er ook iets beter uitzien. De koperen moet ik dan nemen, die geleiden het meeste warmte. Hoe moet ik deze dingen trouwens monteren? ik zie geen mogelijkheden op het blok zelf, moet ik daar weer een Klem voor nemen appart? Verder over dat T-stuk, ik denk dat dat inderdaad de oplossing is, alleen weet ik niet hoe gevoelig de weerstand is. Ik bedoel, moet ik er rekening mee houden dat alles ZEEER nauwkeurig het zelfde is, of telt het niet zo nauw an kan de 1 best een op een andere hoogte op het koelblok. Ik zit met een msi-6321, als ik dan nog de ene iets hoger heb dan de ander, moet ik dan al met kranjes werken?

hielko
in serie zetten lijkt me niet zo''n goed idee, Dan wordt hij misschien toch te warm als ik de rest van de reacties bekijk.

TP70 aka Georgie
Ik woon in Papendrecht (vlak bij dordrecht en zwijndrecht), dus ik denk dat dat niet doorgaat. We kunnen wel contact opnemen via email. Dat van mij is : bart.beumer@xs4all.nl

Als je contact met me op wilt nemen kan dat, alleen wel snel via deze email, binnenkort heb ik een andere vanwege ADSL :9~

Celeron_clocker
Bedankt voor het delen van de ervaringen. Ik denk dt een 800liter/uur meer dan genoeg is, ik ga er alleen de processoren mee koelen en heeeel misschien nog mijn videokaart (GF DDR 256). www.waterkoeling zij ook dat dat meer dan voldoende is.

Schumi
Ik zit er ook aan te denken het reservoir op een speciale manier te construeren. Ik denk er dan aan een groot aantal metalen (liefst goed geleidend) plaatjes door de bovenkant te maken (waterdicht) waardoor je als het waren een koelvinnen hebt. Als je er dan nog voor zorgt dat de stroming door dat reservoir is dat het langs al die plaatjes moet (door bijvoorbeeld onder die plaatjes een grotere plaat te maken die het verhinderd te verspreiden) dan denk ik dat dat ook genoeg zou kunnen zijn.
Eventueel zou ik er voor kunnen zorgen dat op een warme dag een hoop koude lucht erlangs komt (temperatuursensors en een opampschakeling doet wonderen :))

Als de tentamenperiode voorbij is maak ik er wel even een tekening van.

DAN HEB IK WEER EEN VRAAG :)

ALS ik mijn eigen reservoir maak, hoe kan ik er dan voor zorgen dat het goed waterdicht is/blijft? welke materialen bevelen jullie aan? Zelf dacht ik dan aan metaal met een reepje plexiglas. Goed dichtlijmen in de kieren e.d.

Verwijderd

0.01 graad elke seconde. Dus na 100 secondes 1 graad hoger. Dus zeg 1 graad per 2 minuten. Dit neemt uiteraard af naar mate de temperatuur hoger wordt. (Gaat naar een limiet).
Vergis je niet. Water wordt erg snel warm zonder radiator. Ik vind water van Bijna 40C (Dat is bij mij ongeveer de limiet) toch ietsie pietsie te warm. (instabiel enzo)

• Aikon
  • Niet online
Op zondag 08 april 2001 21:44 schreef Bart B het volgende:
Aikon
Verder over dat T-stuk, ik denk dat dat inderdaad de oplossing is, alleen weet ik niet hoe gevoelig de weerstand is. Ik bedoel, moet ik er rekening mee houden dat alles ZEEER nauwkeurig het zelfde is, of telt het niet zo nauw an kan de 1 best een op een andere hoogte op het koelblok. Ik zit met een msi-6321, als ik dan nog de ene iets hoger heb dan de ander, moet ik dan al met kranjes werken?
Het luisterd niet zo nauw hoor denk ik. Ik heb er wel ervaring mee, maar dan met vijvers en dat is op iets grotere schaal (zeg 30.000 liter). En dan scheelt het wel, maar daar zit ook een paar meter veschil tussen de verschillende stukken. Een paar cm maakt niet uit denk ik. Maar als je een groot verschil hebt dan koelt de ene cpu beter af dan de andere.
Op zondag 08 april 2001 21:45 schreef Schumi het volgende:
0.01 graad elke seconde. Dus na 100 secondes 1 graad hoger. Dus zeg 1 graad per 2 minuten. Dit neemt uiteraard af naar mate de temperatuur hoger wordt. (Gaat naar een limiet).
Vergis je niet. Water wordt erg snel warm zonder radiator. Ik vind water van Bijna 40C (Dat is bij mij ongeveer de limiet) toch ietsie pietsie te warm. (instabiel enzo)
Water wordt idd dan wel snel warm zonder radiateur.

Nu heb ik zelf nog 1 vraagje, Bart B heeft er misschien ook wel wat aan dus ik vraag hem hier maar: Als je nou gewoon bovenin je kast (big-tower) een dunne koperen leiding heen en weer laat lopen, koelt dat dan genoeg? Eventueel met wat gaatjes in de deksel van de kast ofzo, maar het liefst zonder fan. Waterkoeling doe ik vooral voor de stilte...

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 16:44
is best lekker douche water ;)

• Aikon
  • Niet online
Op zondag 08 april 2001 21:44 schreef Bart B het volgende:
Aikon
Ik vindt die dingen van NedCool er ook iets beter uitzien. De koperen moet ik dan nemen, die geleiden het meeste warmte. Hoe moet ik deze dingen trouwens monteren? ik zie geen mogelijkheden op het blok zelf, moet ik daar weer een Klem voor nemen appart?
Die klem zit erbij geleverd. Er komt gewoon een klem bij die je (net als luchtkoeling) aan je socket klemt volgens mij. Zie de klem onderaan die pagina. En er zit vast wel een handleiding ofzo bij...
En idd: koper geleid weer wat beter.

• Aikon
  • Niet online
Ik blijf maar bezig hier... maar bij ned-cool staat een schema''tje voor dual-proccesor sytemen. Moet je ff naar waterkoeling gaan, en dan bij toebehoren. Er staat bij de T-stukjes een schema. Voor als je het nog niet hebt gezien. Lijkt me wel een goed schema, gewoon alle stukken even lang houden en dan moet dat wel lukken. :)

• Gman
Ik was wel van plan op een 1300 Mhz ofzo Athlon te gaan LC''en, ik zat te hopen op 20 graden, met een radiateur natuurlijk, en evt een Peltier.

Dit is de mooiste radiateur die ik tot nu toe gezien heb!
Afbeeldingslocatie: http://www.dangerden.com/images/cooling_cube/boxster6.gif
(van dangerden (Die gasten zijn duur man! :()

Meer plaatjes: http://www.dangerden.com/product_pages/part_pages/cooling_cube.htm

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:21

Epsilon

ff over de dual waterblocks:
je moet ze NIET paralel schakelen maar serieel. Dus :
in bij nr 1 (vanaf radiator)
uit bij nr1 (naar in van nr 2)
uit bij nr 2 (en dan naar pomp)

zo moet je ze zetten
ff over de slangen: bij de hornbach hebben ze sileconen slang liggen 10mm binnen diameter en 2mm dik voor 1,75 per meter.

• Aikon
  • Niet online
Op zondag 08 april 2001 22:24 schreef epsilon het volgende:
ff over de dual waterblocks:
je moet ze NIET paralel schakelen maar serieel. Dus :
in bij nr 1 (vanaf radiator)
uit bij nr1 (naar in van nr 2)
uit bij nr 2 (en dan naar pomp)

zo moet je ze zetten
Waarom moet dat zo dan :? Zoals bij ned-cool staat lijkt mij het beste. Onderbouw het eens.

• Gman
Voor de LC''ers hiero: Wat voor een radiateur hebben jullie? en waar vandaan?

• Aikon
  • Niet online
Ik heb nog geen waterkoeling, ik ben dit binnenkort van plan. Maar ik ben iig niet van plan een radiateur nieuw te kopen, dat is mij te duur. Jacket ga ik wel kopen dat is toch wel heel belangrijk en moet dus goed zijn. Ik denk dat ik binnenkort maar eens een radiateur bij de sloop ga zoeken.

En nu ga ik pitten :Z

• Gman
Op zondag 08 april 2001 22:57 schreef Aikon het volgende:
Ik heb nog geen waterkoeling, ik ben dit binnenkort van plan. Maar ik ben iig niet van plan een radiateur nieuw te kopen, dat is mij te duur. Jacket ga ik wel kopen dat is toch wel heel belangrijk en moet dus goed zijn. Ik denk dat ik binnenkort maar eens een radiateur bij de sloop ga zoeken.

En nu ga ik pitten :Z
Scooterradiateurs zijn best te betalen.
Ik wil het wel mooi weg kunnen werken (Bovenkant v.d. kast bijv!)
Kun je er mooi een dikke neon achter hangen.

Ik heb er hier 1 trouwens, maar die is krom :(

Verwijderd

Mijn waterreservoir/pomphuis bestaat uit een stuk 125mm PVC buis met schroefdraad, een lijmkap om ''t ding van onderen dicht te maken, en een deksel waar de slangaansluitingen/elektroaansluiting in zitten.

Da''s dus erg degelijk en makkelijk te maken.

Verder zou ik inderdaad de blokken gewoon in serie zetten. De dT van het water tussen de slangaansluitingen is minimaal, en in ieder geval niet te meten met normale tempmeters.

(tempmeters die nauwkeuriger zijn dan +/- 0.5 graad zijn D-U-U-R)

• Hagar
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

halfords:)

Nu ook zonder stropdas

• Aikon
  • Niet online
Op zondag 08 april 2001 23:28 schreef TP70 aka Georgio het volgende:
Scooterradiateurs zijn best te betalen.
Ik wil het wel mooi weg kunnen werken (Bovenkant v.d. kast bijv!)
Kun je er mooi een dikke neon achter hangen.
Hoe duur zijn die dan (1e of 2e hands)? En ik wou hem ook aan de bovenkant van de kast wegwerken. Gewoon de bovenkant eraf slopen en dan net onder de rand dat geval hangen.

Verwijderd

Op zondag 08 april 2001 22:06 schreef TP70 aka Georgio het volgende:
Ik was wel van plan op een 1300 Mhz ofzo Athlon te gaan LC''en, ik zat te hopen op 20 graden, met een radiateur natuurlijk, en evt een Peltier.

[afbeelding]

Meer plaatjes: http://www.dangerden.com/product_pages/part_pages/cooling_cube.htm
Heb laatst 3 van die besteld. Ik vind Danger Den helemaal niet zo duur. Die Maze 1 daar betaal je bij oc-shop F 127,- voor en bij Danger Den $ 30 ( alleen het blok ). Nou $ 30 x 2.40 = F 72,-. Scheelt wel effe F 55,- he :Y) Das dus zoon 40% goedkoper.

Greetz

• Gman
Op maandag 09 april 2001 08:03 schreef Aikon het volgende:

[..]

Hoe duur zijn die dan (1e of 2e hands)? En ik wou hem ook aan de bovenkant van de kast wegwerken. Gewoon de bovenkant eraf slopen en dan net onder de rand dat geval hangen.
60 piek nieuw ofzo
Ik kom hier nog op terug (ik kan ook nog eens korting regelen waarschijnlijk)
Op maandag 09 april 2001 08:52 schreef Celeron_clocker het volgende:

[..]

Heb laatst 3 van die besteld. Ik vind Danger Den helemaal niet zo duur. Die Maze 1 daar betaal je bij oc-shop F 127,- voor en bij Danger Den $ 30 ( alleen het blok ). Nou $ 30 x 2.40 = F 72,-. Scheelt wel effe F 55,- he :Y) Das dus zoon 40% goedkoper.

Greetz
Die Cube is toch echt 55$ + 21$ (verz.kosten)=76$ x 2.40 = 182,40 ... wel ERG veel voor 1 radiateur!

Kopen we d''r 2 dan wordt het 157,20 p/s
Kopen we d''r 3 dan wordt het 148,80 p/s
Kopen we d''r 4 dan wordt het 144,- p/s

Daarom het liefst meerdere mensen, en meerdere spullen.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Over het feit waarom een radiator nodig is, als het water nog geen 0,1 graad opwarmt:

het water gaat per tijdseenheid (zeg een uur) behoorlijk wat keren door de jacket. Zeg dat dat 300 keer is. Dan is het water 300x 0,1 graad gestegen. is 30 graden.

Zo extreem ligt het niet, maar het geeft wel aan, waarom een radiator ook nodig is, als het water nauwelijks warm wordt bij 1 passage. er zijn gewoon veel passages, dus veel keer een beetje.

Als richtlijn kan ik dit zeggen:
Een dual cellie 366@550@2,0volt wordt zonder radiator ongeveer 45 graden. Met radiator lukt het me de temp te verlagen tot 27 graden. De cellies lopen dan overigens geen 550 maar 605@2,2 volt. :)

Over de clips van Dangerden: Ik zou OC-Shop even vragen, of die bij de blokken zitten. Ik dacht het nl wel. Is niet duidelijk op de site.

De clips van Dangerden hebben als voordeel dat deze op het midden van de CPU drukken, zodat je niet de kans loopt de jacket scheef te monteren. Dit kan wel gebeuren bij de 2Cool. Je moet bij de dangerden clip alleen niet als een volslagen idioot de schroef aandraaien, je kan daarmee veel meer kracht zetten dan nodig, en zelfs de lugs van je socket draaien. Handvast is voldoende. Niet met schroevendraaiers klooien, en al helemaal niet met een elektrische boortol. (je maakt wat mee af en toe......)

Verder: De Dangerden heeft behoorlijk wat meer oppervlakte binnenin de blokken. Dit kan in performance behoorlijk wat schelen. Een vergelijkend waren onderzoek heb ik echter nog niet gedaan, koper tegen koper. Wel koper tegen alu, en dan kwam de Dangerden er veel beter uit.

• BYM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-01 14:50

BYM

In memoriam : De Gulden

Op zondag 08 april 2001 22:06 schreef TP70 aka Georgio het volgende:
[afbeelding]

Deze ga ik dus ook bestellen binnenkort, lijkt me een prima optie.....

Als ik een goeie signature zou weten, zou ik die hier neerzetten.

• Bart B
We blijven weer enthousiast :),

Okeej, eigenlijk heb ik nog niks nieuws toe te voegen (zit op school en heb net kuttentamen achter de rug :( )

Als ik het zo hoor dan kan het in serie schakelen ook, dit is misschien ook het veiligst i.v.m. weerstand verschillende circuits e.d.

Hoeveel liter moet ik trouwens gebruiken? Ik zit er namelijk aan te denken zelf een reservoir dan te bouwen, en ik moet dan niet te weinig hebben. (Heb een BIGTOWER, dus ruimte boven voeding is misschien genoeg?)

• php
  • Niet online

php

In principe heeft de grootte van het reseroivr enkel invloed op de tijd die het kost om evenwicht te bereiken tussen Qin en Quit, tenzij je een reservoir hebt wat zelf behoorlijk wat energie kan verliezen. Ik zou voor een radiator gaan, en een klein reservoir. Radiator voorzien van een langzaamlopende fan, of zodanig plaatsen dat de lcuthstroom door de kast wat doet. (bijv in de bodem monteren, en de rest luchtdicht, op fan in voeding na.

• php
  • Niet online

php

Nieuwe radiators vallen tegen in prijs, maar als jij het voor 60,- kan regelen....

• Aikon
  • Niet online
Op maandag 09 april 2001 11:07 schreef TP70 aka Georgio het volgende:
60 piek nieuw ofzo
Ik kom hier nog op terug (ik kan ook nog eens korting regelen waarschijnlijk)
Als die dingen maar 60 piek kosten dan koop ik wel een nieuwe.

Weet iemand nog goedkope jackets? Want bij dangerden kost het toch zo''n 140,- incl. verzendkosten. Op zich niet zo duur maar toch vrij veel.

Verwijderd

nieuwe kachelradiator Renault Megane: 500-600 piek... (bij de dealer, that is)

• Gman
Hmmm die 60,- piek is dus voor een 2ehands (*geloof ik*)
Nieuw kost een Piaggio radiateur 250,-

Een vriend van me woont in de buurt van een brommersloop, misschien wilt hij kijken.

Ik heb maten van een MBX radiateur:
20cmL x 14cmB x 3,5cmH
Is net te doen.

• Aikon
  • Niet online
Ik heb net een Zundapp radiateur geregeld via een vriend van me. Kost me een geeltje, is zo''n 20x35x6 cm. Als het niet past mag ik hem weer teruggeven.

Is ongeveer zo''n geval:
Afbeeldingslocatie: http://www.zundapp.nl/images/parts/36.jpg

Ik kijk wel of het past en anders ff me kast tweaken ofzo. :)

• php
  • Niet online

php

Probeer met de afmetingen rekening te houden met 8 en 12cm fans........

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Kan iemand mij uitleggen hoe de f*ck je zo''n peltier moet voeden van 120 Watt??

10 Ampère op 12 volt is toch belachelijk!!

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Verwijderd

UTFS :( :(

Ik heb er al zat over geschreven, en ik niet alleen. Sorry, ik heb geen zin om weer hetzelfde te tiepen.

• php
  • Niet online

php

Waarschijnlijk heeft een 120 watt peltier een Vmax van 16 volt, en een I max van 12, oid. Dus totaal 192 watt, om 120 watt te transporteren.

Hoe voed je dat: Met een goede voeding. Hoe koel je dat? Met een goede koeling.

Een voeding is nog wel een soort van te regelen, een goede koeling is moeilijker. Je moet ECHT goed koelen wil je dat kunnen behappen.

Er zijn een aantal topics geweest over voedingen voor peltiers. Even zoeken dus.

Verwijderd

Ja, dat *goed* koelen van >100W peltiers valt niet mee. En >150W al helemaal niet.

• Aikon
  • Niet online
Op dinsdag 10 april 2001 10:09 schreef Herman het volgende:
Probeer met de afmetingen rekening te houden met 8 en 12cm fans........
Ik ga proberen zonder fans te werken, en anders 1 á 2 8cm fans op 7 volt. Waterkoeling is voor mij namelijk vooral voor de stilte. Als ik sneller wil koop ik wel een 1333 Athlon ofzo.

Verwijderd

Ik heb ook net m''n waterkoeling besteld ... 172W pelt, Swiftech waterblok, 1400l/uur pomp, speciale voeding voor de pelt (13.5V, 23A) en voorts nog een cold plate en neogasket ...

ben benieuwd wat het gaat geven !!
Ga Vcore nogmaals modden naar 2.3V en meer, ik wil een 80% overclock lol ;)

JC

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-04 22:43

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Ik heb zelf net alles (behalve radiateur) van Senfu gekocht, iemand al ervaring met dit setje. Morgen zal ik eerst deze set eens gaan proberen op mijn oude comp alvorens ik hem op mijn Duronetje zet.
Mijn radiatuer is van een Opel Kadett en is dus van koper, samen met vier Sunons zal deze toch wel koelingsvermogen hebben. Prachtig ding...>:)
Zal binnenkort foto''s posten

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Aikon
  • Niet online
Op dinsdag 10 april 2001 18:20 schreef DuronDude het volgende:
Ik heb ook net m''n waterkoeling besteld ... 172W pelt, Swiftech waterblok, 1400l/uur pomp, speciale voeding voor de pelt (13.5V, 23A) en voorts nog een cold plate en neogasket ...
Geen radiateur :?

Verwijderd

Op dinsdag 10 april 2001 18:38 schreef Aikon het volgende:

[..]

Geen radiateur :?
sorry die was ik vergeten, die swiftech radiateur die bij oc-shop staat

JC

• Aikon
  • Niet online
Dan heb je zeker geld teveel? Dat wat je wil kopen is vrij duur bij elkaar...

Verwijderd

Op dinsdag 10 april 2001 19:13 schreef Aikon het volgende:
Dan heb je zeker geld teveel? Dat wat je wil kopen is vrij duur bij elkaar...
ja dat weet ik ... maar ik wil het liever meteen goed doen ...
Ik wil achteraf niet voor een twééde keer materiaal gaan kopen omdat het eerste onvoldoende was of zo ...
Ik heb geen geld te veel, maar echt een strak budget heb ik ook weer niet
Ik heb geld opzij geledg voor een reisje naar rusland (vriendin) en m''n boete die een dezer dagen in de bus gaat vallen (177 km/h) en als ik daar deze waterkoeling bijtel ga ik plusminus blut zijn ;)

Maar ja hopelijk kan ik nog een paar computertjes verkopen dan dikt dat weer wat aan voor een 1.33 GHz

JC

Verwijderd

da6t 4 kante koel blok vind ik wel vet
wil ik ook wel hebben zit er ook aan te denken om water gekoelt te maken
maar dan van mijn bestaande aplha pep koel blok
en dan gewoon met een waterpompje van de lokale dieren winkel en slangetjes
i heb ook hog een kadett radiator liggen in de schuur weet niet of ie water dicht is maar ik ben niet vanplan om die te gaan gebruiken ( is voor een c kadett en daar hebben we er 4 van namelijk is rezerf)
verder zit ik er aan te denken om het water resuvaar ( hoe schrijf ik da nou goed) onder de cd-spelers te plaatsen en zelf een paasende te maken ( 3 complete 5 1/4 inc sloten) daar kan dan wel een lietertje of 2 in denk ik

Verwijderd

halloooo roadrunner, ik neem me al tijden voor om m''n typo''s eens te gaan verbeteren omdat ik er toch wel veel maak (meerdere toetsenborden...), maar jij maakt ''t wel erg bont met je spelling en typo''s.
naar rusland (vriendin) en m''n boete die een dezer dagen in de bus gaat vallen (177 km/h)
auwauwauw, da''s pijnlijk!

• Hagar
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

You''ve said it !!!

Nu ook zonder stropdas

Verwijderd

Op dinsdag 10 april 2001 19:26 schreef DaBit het volgende:
halloooo roadrunner, ik neem me al tijden voor om m''n typo''s eens te gaan verbeteren omdat ik er toch wel veel maak (meerdere toetsenborden...), maar jij maakt ''t wel erg bont met je spelling en typo''s.
[..]

auwauwauw, da''s pijnlijk!
absoluut ...
Rusland dat is de moeite ;)
Die boete is zo''n weggegooid geld ... :(
Ik reed 1 km zo hard dat vind ik nog het irritantst ... had ik maar de héle weg zo gereden !! lol

JC

Verwijderd

Agja, mij pakten ze een hele tijd geleden op een Honda MT voor 240 pietermannen omdat ik braaf 40 reed in de stad, maar het ding kon potentieel harder (maar dat bewaarde ik voor de polder).

sindsdien heb ik een hekel aan politiemensen in het algemeen, en politiemensen met technische kennis in het bijzonder.
Pagina: 1