hoi,
Je hoort vaak dat je de heatsink die op je GPU vastzit los kan maken door een kwartiertje in de vriezer te leggen.
Nou was mijn vraag of dat ook ging met die Arctic Silver compound??
en de restjes van die arctic silver compound hoe kun je die het beste eraf halen?
b.v. van je GPU of mem.
Alvast bedankt.
homedisc
Je hoort vaak dat je de heatsink die op je GPU vastzit los kan maken door een kwartiertje in de vriezer te leggen.
Nou was mijn vraag of dat ook ging met die Arctic Silver compound??
en de restjes van die arctic silver compound hoe kun je die het beste eraf halen?
b.v. van je GPU of mem.
Alvast bedankt.
homedisc
39
TERPENTINE KEVIE!!!Op vrijdag 06 april 2001 20:53 schreef iFc-Freaky het volgende:
Ammonia of terpetine. Het was 1 van die 2.
remember the icq event
Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.
NEE, dat moet ik juist voorkomen dat mijn DDR geheugen straks weg smelt 
maar wat lost dan wel die epoxy op en niet het plastic?
maar wat lost dan wel die epoxy op en niet het plastic?
39
Verwijderd
Bijna elke tube 2-componentenepoxy bevat de text:
''Vlekken met warm water verwijderen. Uitgeharde lijm is alleen mechanisch te verwijderen''
Ik denk niet dat er oplosmiddelen zijn die wel epoxyhars oplossen en niet het plastic van je chippies aantast.
Oftewel: een vlak blokje met fijn schuurpapier, en schuren dus.
''Vlekken met warm water verwijderen. Uitgeharde lijm is alleen mechanisch te verwijderen''
Ik denk niet dat er oplosmiddelen zijn die wel epoxyhars oplossen en niet het plastic van je chippies aantast.
Oftewel: een vlak blokje met fijn schuurpapier, en schuren dus.
dat is wel jammer want dan ben ik ook gelijk weer de tekst kwijt die op de geheugen blokjes staat.
naja je moet er wat voor overhebben.
enne als je nou iets hebt vast gemaakt met dat epoxy, is dat dan ook makkelijk weer los te halen door middel van je videokaart in een ESD zakje en een kwartiertje in de vriezer doen?
of moet je dat ook mechanisch gaan verwijderen?
naja je moet er wat voor overhebben.
enne als je nou iets hebt vast gemaakt met dat epoxy, is dat dan ook makkelijk weer los te halen door middel van je videokaart in een ESD zakje en een kwartiertje in de vriezer doen?
of moet je dat ook mechanisch gaan verwijderen?
39
Epoxy is niet op te lossen met oplosmiddelen. Er zijn wel stoffen waar epoxy minder goed tegenkan, maar het is niet zo dat je het echt oplost, net als een sticker met stickerverwijderaar. Bovendien zullen deze stoffen zonder uitzondering ook je speelgoedje aantasten. (aceton, tolueen, MEK)
Epoxy heeft een HDT. Dit is de Heat Distortion Temperature. Boven deze temperatuur verweekt epoxy enigzins, en is het mechanisch minder sterk. Epoxy houdt overigens op met bestaan bij ongeveer 350 graden......
Nu is enkel het probleem: wat is de HDT van deze epoxy. Ik heb in het assortiment epoxy''s met een HDT van 40 graden, maar ook van 140 graden en meer.................
Nu denk ik dat de HDT van deze epoxy niet zo hoog ligt, de hogere HDT''s vind je enkel bij de duurdere epoxy''s. Ik kan me niet voorstellen dat ze dure epoxy gebruikt hebben.
Een ander feit is, dat de meeste 5 minuten epoxy''s vrij zwak zijn, vaak minder dan 30% van normale waarden. Bovendien is de hechting op niet voorbewerkte plastics niet zo goed, dus ik zou er voor gaan om de boel even in de oven te leggen, op 60 graden of zo (moet zo''n ding toch tegen kunnen???
) en dan wat geweld gebruiken.
Succes!
[disclaimer]
Oja, als je je spulletjes doormidden breekt, of frituurt, is het je eigen schuld. Je mag me wel mailen, maar dan ga ik alleen maar hard lachen. Ik ben niet verantwoordelijk voor jouw daden.
[/disclaimer]
Epoxy heeft een HDT. Dit is de Heat Distortion Temperature. Boven deze temperatuur verweekt epoxy enigzins, en is het mechanisch minder sterk. Epoxy houdt overigens op met bestaan bij ongeveer 350 graden......
Nu is enkel het probleem: wat is de HDT van deze epoxy. Ik heb in het assortiment epoxy''s met een HDT van 40 graden, maar ook van 140 graden en meer.................
Nu denk ik dat de HDT van deze epoxy niet zo hoog ligt, de hogere HDT''s vind je enkel bij de duurdere epoxy''s. Ik kan me niet voorstellen dat ze dure epoxy gebruikt hebben.
Een ander feit is, dat de meeste 5 minuten epoxy''s vrij zwak zijn, vaak minder dan 30% van normale waarden. Bovendien is de hechting op niet voorbewerkte plastics niet zo goed, dus ik zou er voor gaan om de boel even in de oven te leggen, op 60 graden of zo (moet zo''n ding toch tegen kunnen???
Succes!
[disclaimer]
Oja, als je je spulletjes doormidden breekt, of frituurt, is het je eigen schuld. Je mag me wel mailen, maar dan ga ik alleen maar hard lachen. Ik ben niet verantwoordelijk voor jouw daden.
[/disclaimer]
Verwijderd
Als je langzaam verhit, dan mag je in een half uur tijd naar ongeveer 90 graden gaan. Dit mag je continu doen, zonder schade (nouja, geen weken...)
Daarna naar maximaal 120 voor een korte periode.
De reden dat je langzaam moet verwarmen is om het vocht dat in het plastic zit de tijd te geven om te ontwijken.
Daarna naar maximaal 120 voor een korte periode.
De reden dat je langzaam moet verwarmen is om het vocht dat in het plastic zit de tijd te geven om te ontwijken.
edit:
Een heteluchtoven is prima geschikt voor dit doel. Gebruik overigens niet de magnetron. Dit is zonder meer spectaculair, maar niet echt goed vooor de elektronica.
Een heteluchtoven is prima geschikt voor dit doel. Gebruik overigens niet de magnetron. Dit is zonder meer spectaculair, maar niet echt goed vooor de elektronica.
M''n Radeon de oven in. 
hmm ik vind dat toch wel vrij radicaal.
Weten jullie dan misschien een ander middeltje dat goed de warmte geleid en dan niet zo sterk is als epoxy dat ik het er niet mechanisch hoeft af te schuren??
Frag tape schijnt erg slap te wezen.
Alvast bedankt.
De spullen die ik eigenlijk wil gaan plakken/lijmen:
Alpha heatsinks om op de DDR chips te doen.

en op de GPU een andere heatsink, maar weet nog niet welke omdat blue orbs brak zijn.
hmm ik vind dat toch wel vrij radicaal.
Weten jullie dan misschien een ander middeltje dat goed de warmte geleid en dan niet zo sterk is als epoxy dat ik het er niet mechanisch hoeft af te schuren??
Frag tape schijnt erg slap te wezen.
Alvast bedankt.
De spullen die ik eigenlijk wil gaan plakken/lijmen:
Alpha heatsinks om op de DDR chips te doen.

en op de GPU een andere heatsink, maar weet nog niet welke omdat blue orbs brak zijn.
39
Verwijderd
euh er is dus maar een manier om dit probleem op te lossen: gewoon in een keer goed doen!
Waar je HEEL HEEL HEEL erg voor moet oppassen is dat dat artic epoxy niet op de traces van je ramchippie komen, dan FIZZZZZZZ! en je radeon van 700 piek is niks meer waard. je kan iets van siliconen op die traces smeren(als het maar niet geleid) om dit te voorkomen.
succes
Waar je HEEL HEEL HEEL erg voor moet oppassen is dat dat artic epoxy niet op de traces van je ramchippie komen, dan FIZZZZZZZ! en je radeon van 700 piek is niks meer waard. je kan iets van siliconen op die traces smeren(als het maar niet geleid) om dit te voorkomen.
succes
Hmm, even wat opgezocht:
succes
ps een HDT van 40 graden heb je winig aan in een pc, lijkt mij...de meeste common epoxies hebben een hdt van 90 graden
enneh..epoxy schuren? ik wens je veel succes en tijd
kies er een zou ik zeggenThe following environmental hazards have detrimental effects on epoxy matrices:
-moisture
-temperature
-ultraviolet light
-hydraulic fluid
-fuel
-cleaning agents
succes
ps een HDT van 40 graden heb je winig aan in een pc, lijkt mij...de meeste common epoxies hebben een hdt van 90 graden
enneh..epoxy schuren? ik wens je veel succes en tijd
hmm als ik er een moet kiezen ga ik dan toch liever schuren.
en je leest her en der ook dat je 10sec prut op de hoekjes/randjes moet doen en dan ar0ctic in het midden.
moet dan volgens het eerste plaatje of het tweede plaatje?

Nog een vraagje, is die 10sec. lijm wel bestand tegen die temperaturen?
en kan ik dat er wel weer zo af trekken d.m.v. de videokaart in de vriezer doen?
Bedankt trouwens voor te reply''s
Homedisc
en je leest her en der ook dat je 10sec prut op de hoekjes/randjes moet doen en dan ar0ctic in het midden.
moet dan volgens het eerste plaatje of het tweede plaatje?

Nog een vraagje, is die 10sec. lijm wel bestand tegen die temperaturen?
en kan ik dat er wel weer zo af trekken d.m.v. de videokaart in de vriezer doen?
Bedankt trouwens voor te reply''s
Homedisc
39
Maakt niet uit welke. Elke secondenlijm is goed genoeg.
En Jurjen, collega scheepsbouwstudent (ik inmiddels ex- ), geef me je E-mail adres effe. Dan stuur ik je wat datasheets......
En Jurjen, collega scheepsbouwstudent (ik inmiddels ex- ), geef me je E-mail adres effe. Dan stuur ik je wat datasheets......
The following environmental hazards have detrimental effects on epoxy matrices:
-moisture (niet goed voor kaart, langdurig karwei (reken op een jaar of zo)
-temperature (is te doen...)
-ultraviolet light (komt niet onder je heatsink)
-hydraulic fluid (niet goed voor kaart)
-fuel (niet goed voor kaart)
-cleaning agents (niet goed voor kaart. Welke cleaning agents, trouwens?)
-moisture (niet goed voor kaart, langdurig karwei (reken op een jaar of zo)
-temperature (is te doen...)
-ultraviolet light (komt niet onder je heatsink)
-hydraulic fluid (niet goed voor kaart)
-fuel (niet goed voor kaart)
-cleaning agents (niet goed voor kaart. Welke cleaning agents, trouwens?)
en volgens welke tekening (zie een paar posts naar boven) is de beste manier om ze dan er op te plakken?
Bedankt.
Bedankt.
39
Tek 1, heel klein drupje. (als het ding eraf lazert, kan je het nog een keer doen.
sec lijm is geen goede geleider van warmte.
sec lijm is geen goede geleider van warmte.
Pagina: 1