Toon posts:

[BC3] extreme mail notificatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
mggh eppz,

Ik ben van plan hier iets heel 8-)''s te maken.
Ik heb nl. een eigen mail server draaien onder linux.
Nou ga ik voor de mail notificatie wat lampen ophangen, 1 zwaailicht >:) en nog wat gekleurde peertjes.
Iedere peer heeft dan z''n eigen betekenis, ik denk voor iedereen hier een eigen lichie.
Als de mail dan binnenkomt gaat het zwaailicht een seconde of 15 draaien en licht het lampie van de betreffende user op. :7
De uitvoering zal nie zo''n probleem zijn met wat scriptjes en een 220V interface (naja, die interface wordt misschien een probleem, iemand nog idee''en daarvoor??).
Interface mag nl. gewoon een dom ding zijn die op bepaalde codes via de seriele poort da 220 aan/uit zet, en dan 6 stopkontakten (5 users, 1 zwaailicht).
Verder geen timers van 15 sec enz... dat gaat allemaal de software in.
Maar heeft iemand nog verdere ideeën hiervoor??
Dingen waar ik niet aan ged8 heb?? :?

tnx....

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:26

Spooksel

Spooksel!

15 sec? wow, ik moet er niet aan denken als ik constant mail zou krijgen!

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-08 15:17
Maak een interface via de parallele poort.. Heb je 8 datalijnen..

Gebruik elke datalijn om via een transistor een relais te schakelen, waarmee je weer de 220V schakelt..

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 05 april 2001 15:52 schreef Twynn het volgende:
Maak een interface via de parallele poort.. Heb je 8 datalijnen..

Gebruik elke datalijn om via een transistor een relais te schakelen, waarmee je weer de 220V schakelt..
Dat is idd niet zo moeilijk te maken.
Maar ik zie nog niet helemaal voor me hoe ik dan die data door de poort krijg, het software gedeelte dus.
Ik ga dus met linux werken en wat ik wil is dat ik in een scriptje gewoon zo kan doen:
echo "data" > /dev/parport0
En die data moet dus worden vervangen door iets, maar wat moet ik daar dan neerzetten als ik bv. op pin 4 een stroompje wil zetten??
''k zie het nog niet helemaal voor me

Verwijderd

Topicstarter
ohw w8, je hebt er dus 8, die stellen de bits voor natuurlijk...
dus als ik (binair) 00010000 stuur, gaat lamp 4 aan, maar knippert die dan heel even of gaat die dan meteen weer uit??
en wat nou als ik maar 1 lamp wil veranderen en de rest gewoon zo wil laten??
Moet ik dan eerst data lezen vd poort, die berwerken en dan weer versturen??
En hoe kan ik die bits omzetten in bytes? zodat ik dus het tekentje heb wat ik moet sturen?? :?

Verwijderd

ik zit bij de webredactie van kwc en krijg telkens mail binnen EGROUPS af en toe vreselijk en dan zo''n lichtje de heletijd ik zou er helemaal gek van worden |:(

Verwijderd

Aansturen lampen:
tot 60W kun je de MOC3041 gebruiken. Zie het topic over het regelen van 220V fans voor het aansluitschema. Da''s wat makkelijker dan relais.

Bit 0 zit op pen 2 van je LPT stekker. Bit 1 op 3, etc.

Aansturen paralelle poort vanuit Linux:

Naar /dev/parport0 schrijven werkt denkik niet zomaar omdat de parallelle poort driver ook handschaking e.d. wil zien.

''t simpelste is om een proggie te schrijven dat naar de poort 278 (of 378) kalkt. Deze 2 poorten zijn standaard voor LPT1. Wat het poortnummer exact is kun je op adres 0:400 (seg:offset) vinden. Gebruik voor mijn part DEBUG onder DOS, en type d 0:400 in. Dan zie je het wel. Misschien dat je dit onder linux uit kunt lezen in /proc/mem ofzoiets.

Dit proggie moet overigens wel SUID root zijn. ''t zijn 10 regels C code, of eventueel 5 regels PERL (daar zal ''t ook wel mee kunnen)

Teruglezen van de parallelle poort is lastig en werkt niet altijd goed, dus ik zou gewoon de oude waarde ergens in /tmp zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 05 april 2001 17:59 schreef DaBit het volgende:
Aansturen lampen:
tot 60W kun je de MOC3041 gebruiken. Zie het topic over het regelen van 220V fans voor het aansluitschema. Da''s wat makkelijker dan relais.
ohw da zal dan wel gaan, als het tenminste 60W per aansluiting is, hoeveel poorten heeft zo''n ding eigenlijk??
Heb al ff lopen zoeken op google enz... ni echt wat gevonduh... |:(
Bit 0 zit op pen 2 van je LPT stekker. Bit 1 op 3, etc.
ohw ja, da wiz ik, had ik gezien op de hwb cable menu oid
Aansturen paralelle poort vanuit Linux:

Naar /dev/parport0 schrijven werkt denkik niet zomaar omdat de parallelle poort driver ook handschaking e.d. wil zien.
oh, is het dan niet makkelijker om da seriele te gebruiken met een interfaceje er8er??
''t simpelste is om een proggie te schrijven dat naar de poort 278 (of 378) kalkt. Deze 2 poorten zijn standaard voor LPT1. Wat het poortnummer exact is kun je op adres 0:400 (seg:offset) vinden. Gebruik voor mijn part DEBUG onder DOS, en type d 0:400 in. Dan zie je het wel. Misschien dat je dit onder linux uit kunt lezen in /proc/mem ofzoiets.
poort: 378
weet ik gewoon, weet alles van me bak.
Dit proggie moet overigens wel SUID root zijn. ''t zijn 10 regels C code, of eventueel 5 regels PERL (daar zal ''t ook wel mee kunnen)
Maar dat programmeren kank nie echt :(
Zijn hier geen kant-en-klare dingetjes voor??
Of is er hier niet iemand die dit goed kan en in 5 min. ff snel zo''n scrippie in elkaar draait?? plzzz.. :D
gewone scrippies maken kank wel
Teruglezen van de parallelle poort is lastig en werkt niet altijd goed, dus ik zou gewoon de oude waarde ergens in /tmp zetten.
o ja, goed idee, wordt denk k da root-homedir, naja /tmp is ook wel ok

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Wie stuurt de eerste mailbom....... >:)>:)

Verwijderd

als je in een studenten-flat woont kun je ook de hele boel op de stroomhoofdschakelaar aansluiten, weet je zeker dat je geen berichtje mist >:)

Verwijderd

MOC3041: da''s 1 kanaal. En 1 kanaal is 60W.

Tsja, wat je kunt proberen is ff een ledje of multimeter aan je lpt hangen en kijken of kalken naar /dev/parport werkt. Zal wel niet, maargoed, je kunt het proberen.

Maareuh, als je fatsoenlijk sh-scriptjes kunt schrijven (je gebruikt toch niet de C-shell mag ik hopen? Kloteding om mee te scripten), dan kun je ook wel die 10 regels C in elkaar duwen met een beetje moeite.

Naja, bouw eerst ff de hardware, start in DOS, start debug op, en zeg o378,ff. Alle lampjes aan. Dan o378,00. Alle lampjes uit.

Als dat werkt, dan schrijf ik wel dat proggie voor je.
Pagina: 1