Verwijderd
ik heb een paar 12v knopjes gekocht om mijn radiator en mijn tec aan en uit te zetten. Als ze aan zijn moet dan het knopje licht geven. Het knopje heeft 3 pooltjes, 2 voor wat er aan moet en 1tje voor het lichtje. nu sluit ik de boel aan en gaat het lampje pas branden als de radiator uit is. doe ik hem aan gaat het lampje uit. Dit is voor mij
, ik weet ook niet zo heel veel van electra enzo. Hoe moet ik dat omdraaien?
Verwijderd
Maniac, volgens mij heb ik dezelfde aansluiting als jij. Check hier anders ff. Pics en verhaaltje van mijn baybus. Als je vragen hebt, moet je me vanavond ff contacten op icq.
Verwijderd
ik heb dus een 3polige, tussen pool 2 en drie zie je 2 kleine draadjes lopen voor het ledje. tussen pool 1 en 2 heb ik de radiateur gehangen. daarna heb ik pool 1 en 3 verbonden. andere combinaties deed het ledje helemaal niks.
met deze combinatie laat ie het lampje branden als de radiator uit is, precies het tegenovergestelde als wat ik wil.
hoe krijg ik dat anders om
met deze combinatie laat ie het lampje branden als de radiator uit is, precies het tegenovergestelde als wat ik wil.
hoe krijg ik dat anders om
Verwijderd
ik heb al veel geprobeert maar wat het nou is. ik heb op de middelbare school ook met lampjes gekloot maar das was heel makkelijk maar nu krijg ik het niet meer voor elkaar
Wat jij hebt gedaan; het lampje parallel over de schakelaar aangesloten. In feite heb je je radiator in serie met het lampje staan, en als je de schakelaar omzet maak je een verbinding parallel aan het lampje. De stroom kiest de weg van de minste weerstand et voila, het lampje gaat uit.:)
Wat je moet doen; aan pool 1 de +12V, aan pool 2 de plusdraad van je radiator enzo, en aan pool 3 de massa.
Zo heb je het lampje parallel aan het verbruikende apparaat ipv. de schakelaar.
Op het moment dat je de schakelaar schakelt, gaat het lampje én de rest aan.
Wat je moet doen; aan pool 1 de +12V, aan pool 2 de plusdraad van je radiator enzo, en aan pool 3 de massa.
Zo heb je het lampje parallel aan het verbruikende apparaat ipv. de schakelaar.
Op het moment dat je de schakelaar schakelt, gaat het lampje én de rest aan.
Jij weet niet veel van elektro eh?
Met massa bedoel ik het zwarte draadje; de min-aansluiting.
Met massa bedoel ik het zwarte draadje; de min-aansluiting.
Verwijderd
ik heb nu pool 1 op de 12v, pool 2 op de radiator, pool 3 op dat zwarte draadje(massa) en de radiator ook op dat zwarte draadje.
maar het werkt nog voor geen ene meter
OK, zit er een lampje of een LED in? Als het een LED is, moet er een polariteitsaanduiding o.i.d. op de schakelaar staan.
Verwijderd
12 volt op je ledje?Op vrijdag 06 april 2001 11:58 schreef d_maniac het volgende:
ik heb nu pool 1 op de 12v, pool 2 op de radiator, pool 3 op dat zwarte draadje(massa) en de radiator ook op dat zwarte draadje.
Die is nu dood
Wel even een weerstandje ertussen doen he
Arendje, in dat zoort schakelaars is vaak al een voorschakelweerstand ingebouwd.
Dmaniac: Je moet wel even weten of er een ledje inzit, omdat je anders polariteit verkeerd om kunt doen. En meestal staat er op de zijkant van de schakelaar wel wat de aansluitingen zijn...
Dmaniac: Je moet wel even weten of er een ledje inzit, omdat je anders polariteit verkeerd om kunt doen. En meestal staat er op de zijkant van de schakelaar wel wat de aansluitingen zijn...
Bestuh!!
Verwijderd
Meestal? Heb er ooit een paar gezien met een voorschakelweerstand en die dingen waar voor 24 volt. Die schakelaars kosten iets van 15 piek per stuk (apparaatsturingen enzo)Op vrijdag 06 april 2001 21:58 schreef MadCue het volgende:
Arendje, in dat zoort schakelaars is vaak al een voorschakelweerstand ingebouwd.
Standaard zit er GEEN voorschakelweerstand in omdat de knop niet weet op welk voltage je hem gaat aansluiten
aan/uit knopje.
En ik heb ook nogal zitten kloten met het aansluiten van een aan/uit knop voor m''n 2 case-fans (knopje had ook 3 aansluitingen), het is me uiteindelijk niet goed gelukt. (nl. fans gingen wel aan bij inschakelen maar lampje brandde constant)
Dankzij de aansluittip van Kaj (dankdank) is het me wel gelukt om het goed aan te sluiten.
nl. lampje uit bij fans uit en lampe aan bij fans aan!!
Wat hij zegt in z''n post klopt dus wel:
12V op 1e pool, 2e pool naar de fans, en Ground lampje op 3e pool.
Volg deze link voor een schematisch overzicht hoe ik het nu heb.
http://home.wanadoo.nl/michel.heusinkveld/molex.htm
Dus...
En ik heb ook nogal zitten kloten met het aansluiten van een aan/uit knop voor m''n 2 case-fans (knopje had ook 3 aansluitingen), het is me uiteindelijk niet goed gelukt. (nl. fans gingen wel aan bij inschakelen maar lampje brandde constant)
Dankzij de aansluittip van Kaj (dankdank) is het me wel gelukt om het goed aan te sluiten.
nl. lampje uit bij fans uit en lampe aan bij fans aan!!
Wat hij zegt in z''n post klopt dus wel:
12V op 1e pool, 2e pool naar de fans, en Ground lampje op 3e pool.
Volg deze link voor een schematisch overzicht hoe ik het nu heb.
http://home.wanadoo.nl/michel.heusinkveld/molex.htm
Dus...
Nog even dit...
Je zou dus ook de - (min) die vanaf de fans komt (in mijn geval) aan de 3e pool kunnen bevestigen omdat die toch naar de ''massa'' gaat. En de 3e pool dan te verbinden met de massa van de molex connector...
NB: in het plaatje is maar 1 fan getekend omdat ik geen zin had om er 2 te tekenen
Je zou dus ook de - (min) die vanaf de fans komt (in mijn geval) aan de 3e pool kunnen bevestigen omdat die toch naar de ''massa'' gaat. En de 3e pool dan te verbinden met de massa van de molex connector...
NB: in het plaatje is maar 1 fan getekend omdat ik geen zin had om er 2 te tekenen
d_maniac volgens mij moet je de massa (min) van de radiator aansluiten op pool3 en die vervolgens doorverbinden met de massa van de molex, dan moet het werken.
(en de plus van de radiator op pool 2, en de 12v van de molex op pool 1)
dus...
*correct me if i''m wrong*
(en de plus van de radiator op pool 2, en de 12v van de molex op pool 1)
dus...
*correct me if i''m wrong*
Verwijderd
juist deze schakelaartjes zijn dus voor als het donker is dan kan je namenlijk het licht knopje makkenlijk vindenOp donderdag 05 april 2001 10:10 schreef d_maniac het volgende:
ik heb een paar 12v knopjes gekocht om mijn radiator en mijn tec aan en uit te zetten. Als ze aan zijn moet dan het knopje licht geven. Het knopje heeft 3 pooltjes, 2 voor wat er aan moet en 1tje voor het lichtje. nu sluit ik de boel aan en gaat het lampje pas branden als de radiator uit is. doe ik hem aan gaat het lampje uit. Dit is voor mij, ik weet ook niet zo heel veel van electra enzo. Hoe moet ik dat omdraaien?
dus je zal ze moeten gaan ruilen
Verwijderd
RoflOp zondag 08 april 2001 13:54 schreef Joboskrillo het volgende:
juist deze schakelaartjes zijn dus voor als het donker is dan kan je namenlijk het licht knopje makkenlijk vinden
dus je zal ze moeten gaan ruilen
Pagina: 1