[BC3] Welk merk auto voor koperen kachelradiator ?

Pagina: 1
Acties:
  • 350 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Ik wil een radiator aan m''n waterkoeling toevoegen, aangezien het weer warmer wordt, en daarmee ook mijn koelwater in temperatuur stijgt... Ik wil dus naar de sloop gaan en daar meteen met een koevoet op de juiste auto aflopen ;).. Iemand een idee welke merk koperen kachelradiatoren gebruikt ?

Een andere optie (gezien op het net) is een radiator uit een airco (auto of normale). Iemand een idee waar ik zoiets 2e hands voor een leuk prijsje kan regelen ?

Ook zelf iets bouwen :Y) kan natuurlijk, doel is puur : water koud krijgen !

Alle suggesties welkom !

Concrete Loop Watercooling

• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 05:31

winnie

de poes...

Koperen radiators kan je wel vergeten bij auto''s. Veel te duur.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Opel en Nissan, en wellicht nog wel meer. Gewoon even kijken op de sloop.

Op het waterkoeling forum heb ik uitgebreider geantwoord.

Ik heb zelf een paar Opel rads gehad. Allemaal koper.

• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 05:31

winnie

de poes...

Hm, dus er zijn wel auto''s met een koperen radiateur. Grappig. Nooit geweten.

Verwijderd

Op donderdag 05 april 2001 07:20 schreef winnie het volgende:
Koperen radiators kan je wel vergeten bij auto''s. Veel te duur.
Eigenlijk vindt je in iedere auto een kopere radiateur. tenminste ik neem aan dat er een radiateur ipv. een radiator bedoeld wordt.
Daarom zijn die radiateurs ook zo duur, omdat ze helemaal van koper zijn.

Een radiateur is er om iets (koelwater) aftekoelen en een radiator is er om de omgeving op te warmen.

Verwijderd

Op donderdag 05 april 2001 10:54 schreef jochie het volgende:

[..]

Eigenlijk vindt je in iedere auto een kopere radiateur. tenminste ik neem aan dat er een radiateur ipv. een radiator bedoeld wordt.
Daarom zijn die radiateurs ook zo duur, omdat ze helemaal van koper zijn.

Een radiateur is er om iets (koelwater) aftekoelen en een radiator is er om de omgeving op te warmen.
Hee, tof. Ik dacht altijd dat radiator gewoon het Engelse woord voor het Franse woord radiateur was ;)

Herman, is er nog verwarring mogelijk tussen koper en messing? Ik denk dan aan de coldplates en waterblokken e.d.

Zijn die van rood of geel koper ?

• php
  • Niet online

php

Er zijn ook zat aluminium radiators hoor. Ik heb er liggen van:

Volkswagen Passat
Fiat Panda
Ford Sierra

Ik denk dat het geel koper is, kan nu even niet kijken. (zit op mijn werk)
Het is in ieder geval minder rood dan rood koper, maar helemaal geel is het ook niet meer, na meer dan 15 jaar in een auto te hebben gelegen.

• Boogie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-04 04:51
Messing = wat men geel koper noemt = koper legering
Koper = ROOD ( of groen indien geoxideerd)

Verwijderd

wat een toeval ik heb 2 dagen geleden een radiator gekocht op sloop
het is een verwarming radiator van een opel en hij is van koper. let wel op die ik heb heeft best grote diameter 19x19 misschien zijn er kleinere maar dat moet je ff zelf bekijken mijne koste 25,- dus kopere hoeven niet duur te zijn. want deze radiators worden niet echt veel bewaard dus kosten ook niet veel. veel plezier en zoekse
p.s. neem liniaal of schuifmaat mee en controlleer of de aansluitingen voor jou toepasbaar zijn of evt. passend te maken
mzzls m8''s

• FreeRider
Kikke dit ! nog meer Waterclockers (Herman ;) )

Opel of Nissan dus... ik ga er eentje (moet lukken) opzoeken. Zou de regel gelden : hoe groter de auto, hoe groter de kachelradiator ? Op zich denk ik namelijk dat een grotere alu radiator net zo goed moet zijn.. Ik heb in ieder geval de ruimte dus het mag wel oversized!

Pech dat ik net na m''n vakantie m''n Saab 900 op de sloop heb gedumpt.. had prima donor geweest :7

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

ff iets ter opheldering...

moet je nu een RADIATOR of een RADIATEUR hebben voor je waterkoeling ?

Geen inspiratie

Verwijderd

Ligt er aan, waar woon je Martijn? Nederland, Belgie, Engeland of Duitsland ...
;)

Verwijderd

Effe over dat rood / geel koper,

messing (ja ja ja daarom vroeg ik het ook) is minder edel dan gewoon koper.

Wat ze toegevoegd hebben is, umhh zink? tin? aan het koper. Geeft het meer of minder problemen als dat in het circuit zit..

i.v.m. het afzetten van drek en de ''Elektronen wanderung'' om het maar op zijn Duits te doen.(Hoef je ook niet na te denken of het radiator of radiateur is. wordt dan "Ein Radiator")
;)

• php
  • Niet online

php

Koper en tin = messing
Koper en zink = brons

De meeste radiatoren hebben die 19mm aansluiting. wat ik heb gedaan is het volgende: Stukje tuinslang (5cm) zonder versterkende vezels erin over de aansluiting geschoven (eerst warm maken, anders lukt dat niet. Daarin een verloopje van 15mm naar 12mm. Op de 12mm past dan weer een slang, welke op bijv de Dangerden past.

Zo''n verloopje maak je makkelijk, door bij de waterleiding-afdeling-van-een-klus-warenhuis-bij-u-in-de-buurt een verloopje 12/15mm te kopen, en daar een cm of 4 12mm buis in te solderen.

Alles mooi afwerken met slangklemmen, en je weet zeker dat het niet lekt.

Verwijderd

Persoonlijk vind ik kachelradiatortjes uit een Opel Ascona en Opel Rekord wel mooi. Rechte 15mm aansluitingen, niet te groot, en van koper.

''t koper is trouwens wel wazig. Het lijkt geel koper (messing dus), maar als ik er met wat zoutzuur langs ga, dan kleurt het mooi rood. De oxidelaag is ook groen.

Verwijderd

Betekent dat dan niet dat er veel koper en weinig tin in zit?

Verwijderd

Zou kunnen.

Ag, het ding doet het prima, dus ik heb niks te klagen.

Ehm, toch wel: dat ding zit vol met aangekoekte koelvloeistof, en die is er niet uit te krijgen. Oftewel, schoon water zit er niet echt in m''n waterkoeling.

Verwijderd

Herman de klusjesman!!!

• FreeRider
Vrachtwagen kachelradiator misschien iets? Schoot me net te binnen.

* FreeRider vraagt zich af of hier geen automonteurs rondzwerven...

Verwijderd

ik heb hem zelf uit een nissan sunny geschroeft dus ik ben ook wel een beetje een auto-monteur 8-)

Verwijderd

Heeft mn broer ook wel eens gedaan,
maar hij botste met zn motorfiets tegen een Nissan,
die zn radiator aan zon betonnen paaltje verloor..
;) hij is dus geeeeeeen automonteur..

Verwijderd

Gewoon lekker ouderwets uitkoken met azijn heeft geen zin Dabit ?

• Daneel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-02-2025
Dan mag je wel een hele flinke pan hebben wil die radiateurentor (ieder wat wils) erin passen :)
Ik zoek ook nog zown radia-ding. Alleen lijkt het me wel prettig als die (niet alleen van koper maar ook) van eer handzaam formaat is. Ik denk aan 24x12cm ofzo. Heeft iemand ervaring in de maten van welk merk redelijk bruikbaar zijn?

Verwijderd

Er zijn natuurlijk ook wel waterkoelingen van motors of opgefokte brommertjes te krijgen. Dabit, krijg je die zooi er niet uit met wasbenzine of thinner ofzo?

Verwijderd

verf-afbijt-goedje misschien?
(sorry voor de "off-topic-heid")

• DarkTemple
  • Laatst online: 30-04 09:40
Als de aansluiting nou te groot is op de radiateur/radiator, neem je gewoon een stukje van een oude fietsband. Die kan je lekker rekken, zodat je van bijv. 19mm of nog groter naar kleiner kan, heb ik ook gedaan en werkt perfect:9

wel de binnenband dan:)

• Hagar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

Meteen zoutzuur erop:)

Nu ook zonder stropdas

• Hagar

Hagar

Diabootic

Zeg Herman waar is het waterkoelingforum gebleven? Ik heb weer eens een windows breakdown en het forum is niet bereikbaar.
Het ligt toch niet aan mijn systeempje:(, ik heb alles er net weer op.

Nu ook zonder stropdas

• php
  • Niet online

php

Zou niet mogen, het forum kan je bereiken via de onderstaande links. 2 minuten geleden werkte het nog.

Fiat Panda heeft ongeveer 12x24 cm, maar de aansluitingen daarvan zijn onmogelijk. Idem voor Passat.

Mini doet het ook niet.

Oja, hoe groter de motor, hoe groter de kachelradiator? Niet dus.

Wat doet een kachelradiator? De binnenboel verwarmen. Niks meer, niks minder. wat je zou kunnen zeggen, is grotere auto, grotere kachelradiator. Alhoelwel het allemaal weinig uitmaakt.

Wat je wel kan nemen, is de gewone radiator van een Peterbilt of Mack truck. (1x1,5 meter :P:P)

Aansluitingen zijn ook meestal iets van 16mm (5/8") of 19mm (3/4")
Wat ik doe, is een stukje tuinslang eromheen (even warmmaken, anders gaat het niet) en daarin een 15mm-12mm verloop. deze maak ik van een stukje 12mm pijp, en een 12-15mm verloop van de waterleiding afdeling. Hierop kan dan de slang voor de pomp.

Volvo heeft goede kachels....... (hint?)

Verwijderd

Volkswagen heeft ook goede kachels. Als ik voel hoe snel het interieur van een vriend van me warm is (Volkswagen Transporter busje)...

offtopic:
Kwa schoonmaken van kachelradiatoren heb ik het volgende geprobeerd:

- Doorspoelen met heet verdund zoutzuur (2-5% HCl)
- vullen met (lauw) zoutzuur @ 10% HCl, nacht laten staan in een emmer
- Doorspoelen met een sterke hete soda-oplossing, verder 2 nachten laten staan
- Zeepoplossing
- Sterke zoutoplossing (NaCl)
- pure aceton in de radiator, dag laten staan.

En nog zit er een hoop troep in.
Een voordeel: mijn radiator is nu aan de buitenkant wel brandschoon :)

• FreeRider
Ik ga zo dus naar de sloop, jullie horen vanavond wat ik heb gehaald en , natuurlijk of het goed werkt ! ;)

Verwijderd

Op donderdag 05 april 2001 10:54 schreef jochie het volgende:

[..]
Grapjas :D
Een radiateur warmt zijn omgeving toch op door het koelwater af te koelen, en een radiator koelt toch ook door de omgeving op te warmen.
Radiateur is gewoon Frans voor radiator.

• FreeRider
Ik heb er een !

Net op m''n fietsje gestapt en richting Alexanderium gefietst door het Kralingse bos (Rotterdam). Aan de hoofdweg barst het van de autosloperijen, dus daar even langs gegaan. De eerste 3 waar ik het vroeg reageerden nogal nors.. (hummm hebbewenie) Tot ik bij "de Populier" kwam (waar ik m''n Schaap 900 heb gekocht en weer heb teruggebracht na 6000 Km plezier O+) Daar lag-ie, niet eens smerig of zo, op mij te wachten. Kostte 25 piek! met een paar kleine beschadigingen. Het merk is "Faessa" en hij is 20 * 15 CM, de roostertjes (heel veel, ik schat zo 400) zijn 4 CM diep. Daar doorheen lopen 8 meanders. Bovenop 2 aansluitingen, waar m''n aquariumslangen PRECIES klemvast in passen *D , prima dus ! Hij is alleen niet van koper...maar als ik het zo zie dan maakt het achteraf niet zoveel uit denk ik. Ik nog even vragen (voor alle behulpzame GoT-ters) uit welk merk auto hij kwam.. maar dat wist-ie niet. Ik hem uitleggen over een CPU dat ie koud moet zijn om hem harder te zetten, vond-ie wel leuk.. Hij zei ook dat koper tegenwoordig niet meer wordt toegepast. Alleen oudere Opels hadden het volgens hem. Maargoed, thuis aangekomen heb ik ''m effe op de kraan aangesloten (Thx voor de tip IDX) met een stukje fietsband + tywraps. Kraan aan: kwam een beetje blauwe rotzooi uit, maar leek schoon te zijn, effe slang overgeplugd zodat het water de andere kant op stroomt.. nog wat zooi er uit, maar nu issie schoon. Nog effe getest met de hete kraan (kan je normaal niet je handen onder houden , boiler) en het water uit de radiator was handwarm.. Dit is dus een goed ding ! Ik ga hem vandaag nog tussen m''n pomp en CPU zetten met wat fans erop.

Voor degenen die hetzelfde willen doen : je moet een beetje geluk hebben, want het schijnt dat je zo''n radiator niet makkelijk uit een auto krijgt. Bij sommige auto''s moet het hele dashboard eraf om erbij te komen. Van te voren bellen met een sloperij en effe vragen of ze het los hebben is het beste.

Al met al heb ik er een goed gevoel over.. ik denk dat het wel effectief is. Misschien ga ik hem in m''n kast inbouwen, maar hij is vrij groot dus dat zal niet makkelijk worden.

Herman, je hebt gelijk gehad. Een radiator die voor het blok zit is veeels te groot. Heeft geen zin.

Jullie horen wel wat de resultaten zijn !

Greetz,

<font color="#df040f">* FreeRider</font>

Verwijderd

Op vrijdag 06 april 2001 16:04 schreef Phil_Cool het volgende:

[..]

Grapjas :D
Een radiateur warmt zijn omgeving toch op door het koelwater af te koelen, en een radiator koelt toch ook door de omgeving op te warmen.
Radiateur is gewoon Frans voor radiator.
Uitraler, of afstraler, zouden ze in Belgie zeggen.
:P

(Tis dus gewoon een warmtewisselaar, voor tussen lucht en vloeistof)

Verwijderd

Freerider:

Denk maar niet dat je van de zooi in de radiator af bent....

Je komt er nog wel achter wat ik bedoel. Langzaam, stukje bij beetje komt die aangekoekte zooi vrij.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
a) ''t is een radiateur :)
b) Het gaat hier niet om _de_ radiateur vd. motor maar om de radiateur van het verwarmingsysteem. De laatste is een stuk handzamer :)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

En ik blijf dat ding gewoon lekker radiator noemen. Zo!

(maar je hebt wel gelijk)

• Hagar

Hagar

Diabootic

De warmte komt nog steeds van de koelvloeistof wan de motor:)

Nu ook zonder stropdas

• Daneel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-02-2025
Mmmm ...
Er zit hier in de buurt een motorfietsensloop. Die verkopen ook vast wel radiadingen :) En volgens mij zijn die ook wel handzaam qua maatvoering. Van de week maar eens langs (motor)fietsen en kijken of die wat bruikbaars hebben.

• FreeRider
liter/uur is voor mannen, CFM is voor mietjes, blue/golden/super/copperorb''s zijn voor gameboyfanaatjes
Hier sluit ik mij volledig bij aan, *D
Vergeet niet : Coolermaster, da''s echt voor homo''s (auw) ;)

Ik denk inderdaad dat er nog wel smurrie tevoorschijn zal komen, koelwater moet een refresh hebben binnenkort. Heb ook nog effe een tafelventilator gekocht die op het radiatortje staat te blazen. Temp van m''n blok (water) is nu 15 graden :7 Systeem loopt al superstabiel, maar ga nog eens op zoek naar een peltier + copperplate voor die Thundernerd die wellicht komen gaat...

Oh ja:
Radiator = radiateur = warmtewisselaar.

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-08 13:16
Op vrijdag 06 april 2001 14:50 schreef DaBit het volgende:
Volkswagen heeft ook goede kachels. Als ik voel hoe snel het interieur van een vriend van me warm is (Volkswagen Transporter busje)...

offtopic:
Kwa schoonmaken van kachelradiatoren heb ik het volgende geprobeerd:

- Doorspoelen met heet verdund zoutzuur (2-5% HCl)
- vullen met (lauw) zoutzuur @ 10% HCl, nacht laten staan in een emmer
- Doorspoelen met een sterke hete soda-oplossing, verder 2 nachten laten staan
- Zeepoplossing
- Sterke zoutoplossing (NaCl)
- pure aceton in de radiator, dag laten staan.

En nog zit er een hoop troep in.
Een voordeel: mijn radiator is nu aan de buitenkant wel brandschoon :)
probeer eens natriumhydroxide (pleeontstopper, verkrijgbaar bij bouwmarkten en ik denk ook wel bij supermarkten, daar heb ik nooit gekeken)

korrels erin, water erin en uurtje laten staan. wel buiten doen, het is niet zo heel fijn spul. wordt ook behoorlijk warm met water.

Verwijderd

Oja, natronloog had ik ook nog geprobeerd. Maar ''k had wel alvast van tevoren de oplossing aangemaakt. (nog net niet verzadigd, knap lelijk spul dus)

Helaas..

• Hagar

Hagar

Diabootic

En waterkoeling voor???

Nu ook zonder stropdas

• Diablow
  • Laatst online: 19-08 21:20
Op zaterdag 07 april 2001 02:21 schreef FreeRider het volgende:

[..]

Hier sluit ik mij volledig bij aan, *D
Vergeet niet : Coolermaster, da''s echt voor homo''s (auw) ;)
En Orb''s zijn voor de nichten:).

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-08 00:35
suzuki swift SA 310 , lekker klein ding..

18x16x3,5 cm Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/elmo/radiateur.jpg

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• FreeRider
Hee man gaaf dingetje ! Heb je hem zelf uit die Suzuki getrokken ? Zo ja, waar zat dat ding, was het makkelijk ?

* FreeRider wil het meteen even weten, deze ziet er goed uit om in de kast in te bouwen !

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:05

mvds

Totally awesome!

Lijkt er alleen op dat er maar een klein koeloppervlak opzit.

• PsYgHo
Op woensdag 18 april 2001 11:51 schreef FreeRider het volgende:
Hee man gaaf dingetje ! Heb je hem zelf uit die Suzuki getrokken ? Zo ja, waar zat dat ding, was het makkelijk ?

* FreeRider wil het meteen even weten, deze ziet er goed uit om in de kast in te bouwen !
zie hier het hele verhaal.

[topic=162986]

In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!

• PsYgHo
Op woensdag 18 april 2001 11:53 schreef obsidian het volgende:
Lijkt er alleen op dat er maar een klein koeloppervlak opzit.
denk dat je hem eens van dichtbij moet bekijken!! Zitten in totaal 16 meanders in, 8 bij inlaat, en weer 8 bij uitlaat. (dat zijn die verticale streepjes die je ziet)en tussen die meanders zitten die opgestapelde zigzaggend koperen blaadjes die voor de oppervlakte vergroting zorgt.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/elmo/radaiateur%20close%20up%20(meanders%2Bschotjes).jpg

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:05

mvds

Totally awesome!

Op woensdag 18 april 2001 12:03 schreef psygho het volgende:

[..]

denk dat je hem eens van dichtbij moet bekijken!! Zitten in totaal 16 meanders in, 8 bij inlaat, en weer 8 bij uitlaat. (dat zijn die verticale streepjes die je ziet)en tussen die meanders zitten die opgestapelde zigzaggend koperen blaadjes die voor de oppervlakte vergroting zorgt.

[afbeelding]
Ik zei toch... het lijkt. :)

• FreeRider
Hmmm, ziet er zeer geschikt uit. Mijne is heel "dense" dwz als er een fan op staat komt er aan de andere kant bijna geen lucht door. Deze zal daar niet zoveel last van hebben. Ik zit te denken om een soort luchttunnel te maken zodat alle lucht van m''n tafelradiator er doorheen geforceerd wordt...

maar je hebt zeker mazzel met dat ding, ik had er zo 50= voor betaald. Moet maar eens op zoek gaan naar een Suzuki Swift op de schroot... Allen zelf er uit slopen is klote.. zou niet weten waar ik moet beginnen (dashboard, motorkap ?)

Pagina: 1