Op donderdag 05 april 2001 00:07 schreef idX het volgende:
Ik heb een fan uit een auto, die in auto ook voor radiator gebruikt wordt, die ik op mijn radiator wil laten blazen. Nou heb ik ''m even geprobeerd op mijn mobo (Abit KT7A-RAID) en hij draait(wel erg veel herrie), maar ik vraag me af of dit wel goed is. Ik heb ''m namelijk ook geprobeerd op een transformator (220> (1,5)-3-(4,5)-6-(7,5)-9-12 :18 W) geprobeerd, maar die werd nogal warm en begon een beetje te stinken. Hij draaide ook veel langzamer als op mijn mobo (weinig herrie:)).
Zijn er mensen die zo''n fan op hun mobo hebben draaien.
De fanmotor in auto is een ZWARE motor die wel dik 8 Ampere trekt. Sluit ''m maar op de acculader waar ampere meter op staat. Wedden dat ie uitslaat naar 5-8 A
Geen wonder dat je trafo zo stinkt en rookt.... overbelast.
Ik raad ook af omdat deze motor koolborstelmotor is. Dus lang leven heeft ie niet! Borstelloze motoren zijn er niet in auto vanwege laag vermogen. Wil men krachtig draaien dan worden ze te groot en te duur.
Vandaar dat er sterkere maar kleinere maar wel stroomvretende borstelmotoren in zitten.
Koop liever grote 12 cm borstelloze fans, dat belast voeding veel minder.
Oh ja, de grootste fans werken op 220 V. Dat is nog makkelijker. Op ene casemod site zie je hele grote fan die op 220 V werkt.