[BC3] Waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:08
Ik wil nu een waterkoeling projetje starten, maar niet omdat ik dit ding die-hard wil overclocken, maar meer omdat ik die herrie zat ben...

Ik wil dus mijn cpu, ati radeon aiw, misschien northbridge en mijn beide voedingen gaan waterkoelen...

Nu heb ik een paar probleempjes:

-Watergekoelde voeding, iemand hier ervaring mee? En werkt dit goed?

-Northbridge koeling, is dit nodig (ik heb abit kt7)

-Dan koelblokken.. Ik zit te denken om deze bij ned-cool te halen maar 119 piek voor northbridge koeling vindt ik wat aan de vele kan....

if broken it is, fix it you should

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
je voeding gaat denk ik niet lukken,
en een goeie radiotor ontkom je niet aan (met fans 2x120mm fans op 7volt hoor je bijna niet..)

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08-2025
Op woensdag 04 april 2001 12:29 schreef elgringo het volgende:
Ik wil nu een waterkoeling projetje starten, maar niet omdat ik dit ding die-hard wil overclocken, maar meer omdat ik die herrie zat ben...

Ik wil dus mijn cpu, ati radeon aiw, misschien northbridge en mijn beide voedingen gaan waterkoelen...

Nu heb ik een paar probleempjes:

-Watergekoelde voeding, iemand hier ervaring mee? En werkt dit goed?

-Northbridge koeling, is dit nodig (ik heb abit kt7)

-Dan koelblokken.. Ik zit te denken om deze bij ned-cool te halen maar 119 piek voor northbridge koeling vindt ik wat aan de vele kan....
tsjaaa als je van je herrie af wil dan moet je ook op je north bridge maar het lijkt me onnodig vooral als je niet met je fsb aan het klokken bent

Audi A8 W12 6.0

Verwijderd

Voeding waterkoelen kan prima, als je een beetje creatief bent. Maar je moet wel ff checken of er geen spanning op de koelplaat staat. Bij mijn voeding is dat niet zo.

Northbridge zou ik niet met waterkoeling pakken. Koop gewoon een wat groter passief koellichaam bij de elektroboer (of uit een oude HP ofzo), en gebruik dat. Eventueel een simpele Coolermaster zonder fan, dat wil ook wel. ASUS gebruikt ook geen fan op de A7V.

Radiator: neem een kachelradiator uit een auto of dat DangerDen ding. Dan 1 120mm fan gebruiken. Bij een kachelradiator moet je dan nog wel ff een trechtertje maken van karton. Eventueel nog de fan op 7 volt en met wat dempingsmateriaal (luidsprekerboxen) erlangs. Dan is je compu best wel stil...

• elgringo
Op woensdag 04 april 2001 12:32 schreef Black_Adder het volgende:
je voeding gaat denk ik niet lukken,
en een goeie radiotor ontkom je niet aan (met fans 2x120mm fans op 7volt hoor je bijna niet..)
Er komt ook een radiotor in... een grote met 2 (of meer fan''s). Deze fans''s wrorden dan weer geschakeld, met beheulp van een potmeters.....

• elgringo
Op woensdag 04 april 2001 12:45 schreef DaBit het volgende:
Voeding waterkoelen kan prima, als je een beetje creatief bent. Maar je moet wel ff checken of er geen spanning op de koelplaat staat. Bij mijn voeding is dat niet zo.
Hmmmm... Er zitten wel twee diodes op (waarom mag joost weten). Beide met de ''uitgang'' aan elkaar en deze op et koelblok... Waarom is dit ?? En houdt dit in dat er spanning op staat... ik vraag anders zo mij huisgenoot wel (doet elektro :))
Northbridge zou ik niet met waterkoeling pakken. Koop gewoon een wat groter passief koellichaam bij de elektroboer (of uit een oude HP ofzo), en gebruik dat. Eventueel een simpele Coolermaster zonder fan, dat wil ook wel. ASUS gebruikt ook geen fan op de A7V.
Hier zit ik ook aan te denken. Misschien met een 12v fan op 7v. Een koelblok is namelijk wat te extreem....
Radiator: neem een kachelradiator uit een auto of dat DangerDen ding. Dan 1 120mm fan gebruiken. Bij een kachelradiator moet je dan nog wel ff een trechtertje maken van karton. Eventueel nog de fan op 7 volt en met wat dempingsmateriaal (luidsprekerboxen) erlangs. Dan is je compu best wel stil...
Ja dit was ook de bedoeling... OF zo dat ik die fan''s (ik denk dat het er 2*8 worden, deze heb ik nog liggen) kan schakelen, potmeter waarschijnlijk.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

12cm fans zijn stiller, en dat is waar het bij jou nu om gaat....

Als je niet gaat overclocken, zou je overigens afkunnen zonder radiator, of met een stel koperen buizen om wat warmte kwijt te raken.

Verwijderd

is er misschien ergens een tekeningetje of site waar zo''n trechtertje opstaat???

Verwijderd

Pff, je kunt toch wel van wat karton een ''verloopje'' vouwen van de zijkanten van je fan naar de zijkanten van je radiator?

Tekeningetje word lastig, want al die radiatoren zijn anders.

Verwijderd

k ik snap het al :P

• elgringo
Op woensdag 04 april 2001 15:17 schreef Herman het volgende:
12cm fans zijn stiller, en dat is waar het bij jou nu om gaat....

Als je niet gaat overclocken, zou je overigens afkunnen zonder radiator, of met een stel koperen buizen om wat warmte kwijt te raken.
dat is zo... maar mijn fans hoor je ook niet en zeker niet als ze op 7v gaan draaien. Hier komt ook een schakelaar (of potmeter) tussen zodat ik hem traploos kan instellen

Verwijderd

De diode''s worden waarschijnluk gebruikt als temp sensor.

• elgringo
Op woensdag 04 april 2001 21:25 schreef Sik het volgende:
De diode''s worden waarschijnluk gebruikt als temp sensor.
FF wachten....

(ff een tekst schema, sorry geef tijd voor fotosoep)
code:
1
2
3
4
5
    |   KOELBLOK   |
    |              |
    |   _---_      |
    |   ^   ^      |
    ----|---|-------

beetje duidelijk?

Er zitten dus 2 diode''s met de uitgangen aan elkaar en deze maakt contact met het koelblok. De ene helf eigenlijk, want er is nog zo''n koelblok waar nog 2 voltageregulators op zitten. Hiet zit er maar 1 op en zo''n diode gebeuren.

Het lijkt met sterk dat dit een temp sensor is. Het is namelijk een oude AT (200 watt) voeding.
Mijn huisgenoot, die elektro doet, zei dat het logisch is dat er geen spanning op een koelblok staat. Ook zij hij dat deze meestal geaard waren. Goed dacht ik....

Maar ik begin nu t twijfelen... :? Anders :Z ik er wel een nachtje over ;)

• elgringo
Hmmm spaties werken dus niet helemaal....

En ik ben te lui om te tekenen :7

• Woef
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Neem contact met deze kerel (die deze waterkoelings set heeft gebouwd):
http://www.rorupc.nl/casemod.php?id=12

Verwijderd

gebruik daar de UBB voor

[ code] bla alle spaties behouden bla [ /code]
code:
1
 bla alle spaties behouden      bla

• ken
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2024

ken

elgringo

ik heb nog 2 blauwe aluminium waterblokken voor videokaart en chipset mb van www.overclockershideout.com

en een koperen waterblok (maze II) van dangerden

en een waterpomp van Ned-cool

slangen etc

Als je intresse hebt laat me het dan weten

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

Verwijderd

Thx Ruben... :P

Greetz

Verwijderd

ja ik heb misschien interrese zet je icq eens aan ken :P

• ken
  • Registratie: Oktober 1999