[BC3] beginnende OC''er op PII 400

Pagina: 1
Acties:

• schizofreen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08 13:45
Ik weet niet zoveel van overclocken af maar zou toch graag mijn PC eens willen overclocken. Ik draai nog steeds op een oude PII 400 met 128 MB ram.
In de bios kan ik niets instellen qua voltage, FBS of multiplier. Nu zat ik vandaag het boekje van het mamaboard eens door te bladeren en daarmee ontdekte ik deze twee pagina''s:

Afbeeldingslocatie: http://www.ikhaatkerstmis.f2s.com/MBboekje.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.ikhaatkerstmis.f2s.com/MBboekje2.jpg

wil dat zeggen dat als ik maar die switchjes verander op de twee blokjes en dat dan automatisch de snelheid van de CPU omhoog gaat?
En als ik het mis heb gedaan, kan ik dan de switches weer terug zetten en hij start weer vrolijk op?

Ik zit nog wel een beetje met een ander probleem: mijn proc is mooi voorzien van een heatsink met koelertje, maar dat koelertje doet helemaal nix. Ook niet als mijn koe als een gek staat te grazen en dat ding zo heet wordt dat ik hem niet eens met mn blote handen kan aanraken. Wat is hier aan de hand? Gewoon kapot?
Het lijkt me iig niet verstandig beginnen te overclocken als ik de temperatuur omlaag kan halen of in de gaten kan houden. (helaas heb ik geen temp-meter ;()
Als de temp. boven een kritiek punt komt blaas ik de proc toch op he?
Wat raden jullie me aan op al deze vragen?

sysinfo:
Gigabyte GA-6BXC - Intel 440BX AGPset
128 MB ram (waarvan 1 DIMM 100Mhz en 1 133 Mhz plakkie)
8 MB diamond speedstar :'(

de huidige instellinge van die blokjes:

SW1 1 (OFF) 2 (OFF) 3 (OFF) 4 (OFF)
SW2 1 (ON) 2 (ON) 3 (OFF) 4 (ON)

laat ik nou toevallig toch een stift bij me hebben! - specs

Verwijderd

tja je cpu heeft natuurlijk wel die multiplier-lock van 4.

je kan momenteel dus alleen met de systeembus kloten. in dit geval komt 112 dan aan de orde.... maar ik denk dat je geheugen dat niet trekt (als het white-label is) en je videokaart zal het denk ik ook niet redden (op die 75mhz)

• schizofreen
Maar, is het uberhaupt mogelijk om met een 100 Mhz reepje een FBS van over de 100 te hebben. Stopt dat gewoon bij de 100 of trekt ie wel een beetje bij?
En de kaarten zoals video en netwerk, trekken die dat ook?

en wanneer heb ik iets definitief gemold?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-08 15:17
Op woensdag 04 april 2001 10:12 schreef schizofreen het volgende:
Maar, is het uberhaupt mogelijk om met een 100 Mhz reepje een FBS van over de 100 te hebben. Stopt dat gewoon bij de 100 of trekt ie wel een beetje bij?
En de kaarten zoals video en netwerk, trekken die dat ook?

en wanneer heb ik iets definitief gemold?
Iets definitief mollen valt denk ik wel mee.. Overclocking is natuurlijk altijd een risico.. En die 112 MHz / 75 MHz AGP zal niet zo''n groot probleem zijn.. (misschien je geheugen wel, maar dat merk je vanzelf!)

Gewoon proberen dus..

De PII''s met 100 MHz FSB staan er overigens wel om bekend dat ze niet heel erg goed over te klokken zijn..

Verwijderd

Hey, ik heb een PII-350 dik overklokt, als je een beetje wilt zien hoe ver je kan gaan, moet je maar even op m''n homepage kijken. Heb o.a. 100MHz RAM op 133MHz draaien, 140 pikken ze niet meer...

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
als je redelijk pc100 hebt (8ns dus) en cas3 zal je geheugen het wel trekken. Dipswitches op 112 mzh zetten proberen. als het werkt ben jij klaar door de beperkingen van je mobo. Is het niet stabiel of nog erger (boot niet) terug naar 100mhz en het oc-en vergeten ;(

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Verwijderd

Er is via de search hier op de site verschrikkelijk veel info over te vinden. Niet dat ik geen antwoord wil geven maar zo snel kan ik niet typen. ;)
Zorg in ieder geval voor een goede koeling, ook nu ie niet overgeklokt is!

suc-6!

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:15

IQM

Helaas maar een Gigabyte BX bordje kun je niet overklokken. Het is mij ook nooit gelukt met mijn Gigabyte GA 6BA.

Je kunt namelijk nergens een FSB of Vcore aanpassen. Ook niet met dipswitches.
:'(

Verwijderd

Ja, kijk andes is bij www.tweakfiles.com
en download daar het programma CPUFSB, staat onder de groep Processor. Ik weet niet of dit progje je moederbord ondersteunt, maar via dit programma is het makkelijk om te overklokken. Bij mijn Asus P2b-VM moet ik normaal ook alles instellen via de jumpers, maar via CPU FSB kan ik het zo instellen in Windows :), en loopt ie vast dan reboot je en staat alle instellingen weer op oud

• schizofreen
Op woensdag 04 april 2001 12:09 schreef Vinex het volgende:
Ja, kijk andes is bij www.tweakfiles.com
en download daar het programma CPUFSB, staat onder de groep Processor. Ik weet niet of dit progje je moederbord ondersteunt, maar via dit programma is het makkelijk om te overklokken. Bij mijn Asus P2b-VM moet ik normaal ook alles instellen via de jumpers, maar via CPU FSB kan ik het zo instellen in Windows :), en loopt ie vast dan reboot je en staat alle instellingen weer op oud
Nope, dit kl*te mamaboard wordt niet ondersteunt door CPUFBS :(

Pagina: 1