Weet er iemand hoe goed alumiun geleid? Als koelblok bij core bijv 45 graden, is het 10 cm verder dan ook ongeveer 45 graden(natuurlijk met goede fan erop).
Met een goede fan is het zeker NIET dezelfde temperatuur. Dan is immers de warmte door de lucht al afgevoerd. Anders zou het niet helpen om er lucht langs te blazen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Verwijderd
De Tc van aluminium is 204 W/mK, voor sommige legeringen oplopend tot 230 W/mK
Het temperatuurverloop is asymptotisch.
Het temperatuurverloop is asymptotisch.
Verwijderd
En de Tc van de aluminiumlegeringen die meestal gebruikt worden is zeker niet 204W/(mK), maar veel lager. Dit vanwege de toevoegingen die gebruikt zijn om het aluminium sterker te maken. En vanwege het feit dat het niet mooi homogeen aluminium is, maar ''korrelig''
Probleem is natuurlijk dat, om koeler te kunnen maken je beter die hardere kunt hebben omdat ze beter verspaanbaar zijn. Of zijn die met 230 W/mK ook goed te verspanen?
Verwijderd
Nou, volgens mij worden die blokken gewoon gegoten. Maar dan nog sluit ik niet uit dat ze gewoon het goedkoopste aluminium gebruiken. En da''s vast niet puur aluminium.
hoe zit het dan met Alpha''s?
Coolermaster is ook Alu (
-kwaliteit)
Maar Alpha is wreed duur en goed, dus je zou denken dat het wel even wat beter Alu is.
Coolermaster is ook Alu (
Maar Alpha is wreed duur en goed, dus je zou denken dat het wel even wat beter Alu is.
Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)
Verwijderd
Tsja, sommigen zullen beter Alu gebruiken dan anderen. En Alpha verdenk ik er wel van dat ze goed spul leveren. Swiftech ook wel neem ik aan. Maar je weet ''t nooit... Boeit eigenlijk ook niet zo omdat de rest van een luchtgekoelde heatsink belangrijker is. En dan met name contactoppervlak. Met waterkoeling en dikke peltiers verandert de zaak, heb ik ondervonden.
Maar bijvoorbeeld die super-orb''s hebben alleen als doel om er leuk uit te zien... De fannetjes zijn rommel, het design van het ding is rommel, dus het aluminium zal ook wel van el-cheapo kwaliteit zijn.
Maar bijvoorbeeld die super-orb''s hebben alleen als doel om er leuk uit te zien... De fannetjes zijn rommel, het design van het ding is rommel, dus het aluminium zal ook wel van el-cheapo kwaliteit zijn.
Verwijderd
99% van de huidige markt is extrusie met nabewerking.
Even wat opzoekwerk:
Al 99.999% uitgegloeid : 237 W/mK
''Hard'' aluminium is over het algemeen een 5% magnesium legering, de treksterkte ligt dan meer dan 2 maal hoger.
De thermische geleiding stort in tot 125-130 W/mK
De 204 W/mK is een gemiddelde voor Al 99.5
Het is onwaarschijnlijk dat ''onze'' koelblokjes van een Mg legering zijn, want dat is duurder, net als Al 99.999.
Het ergste valt te vrezen voor de ''habbekrats'' standaard ''made in china'' koelers. Dat zou wel eens *minder* dan 99.5 kunnen zijn.
Over de samenstelling kun je over het algemeen alleen
Even wat opzoekwerk:
Al 99.999% uitgegloeid : 237 W/mK
''Hard'' aluminium is over het algemeen een 5% magnesium legering, de treksterkte ligt dan meer dan 2 maal hoger.
De thermische geleiding stort in tot 125-130 W/mK
De 204 W/mK is een gemiddelde voor Al 99.5
Het is onwaarschijnlijk dat ''onze'' koelblokjes van een Mg legering zijn, want dat is duurder, net als Al 99.999.
Het ergste valt te vrezen voor de ''habbekrats'' standaard ''made in china'' koelers. Dat zou wel eens *minder* dan 99.5 kunnen zijn.
Over de samenstelling kun je over het algemeen alleen
Verwijderd
Extrusie is gesmolten Alu door een matrijs heenduwen ofzo? Beetje a-la knoflookpers?
(jah, sorry, ik ben digitaal elektrotechneut en C++ klopboer, geen werktuigbouwkundige)
(jah, sorry, ik ben digitaal elektrotechneut en C++ klopboer, geen werktuigbouwkundige)
Pagina: 1