Toon posts:

[BC3] Radiator

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
nou ik heb op de sloop een mooie radiator kunnen kopen maar nog ffies paar vraagjes want kon in de search nix vinden

1: als ik de radiator plaats is het verstandig om de op zijn kop te hangen (aansluitingen naar beneden) of niet??

2: de persoon van wie ik hem kocht wist niet wat de in en uitlaat was (de lul! :( ) hoe kan ik daar achter komen??

thx m8''s

• Padje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Op maandag 02 april 2001 18:00 schreef Demoman het volgende:
nou ik heb op de sloop een mooie radiator kunnen kopen maar nog ffies paar vraagjes want kon in de search nix vinden

1: als ik de radiator plaats is het verstandig om de op zijn kop te hangen (aansluitingen naar beneden) of niet??

2: de persoon van wie ik hem kocht wist niet wat de in en uitlaat was (de lul! :( ) hoe kan ik daar achter komen??

thx m8''s
1 ik denk dat je ze het beste de aansluitingen onder kan hangen of anders inlaat boven en de uitlaat onder als je handig ben maar veel zal het niet schelen.

2 vullen met water en dan kijken aan welke kant het water er gemakkelijker er uit stroomt

Beste uit stroom is de juiste uitlaat...

Misschien wel allemaal onzin hier boven maar volgens mij het juiste antwoord

Verwijderd

Topicstarter
nou alvast bedankt voor reactie nog een vraag ik heb hie thuis nog een waterpompje liggen volgens doosje 400L/uur en opstroom hoogte van 65cm zou deze voldoen???

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Inlaat / uitlaat: maakt in principe niet uit.

Wat ik wel kan zeggen:
De koperen radiator welke ik gebruik, heeft twee aansluitingen: (1x aanvoer, 1x afvoer)

Het water loopt als volgt: Inlaat, splitst in een kamer (de bovenkant) naar de eerste 15 lamellen, waar het water afkoelt, komt in een kamer (de onderkant) waar het naar de andere kant van de radiator stroomt, en dan in 10 lamellen, vandaar in een kamer, met uitgang. Zal kijken of ik wat ascii art kan bouwen.
In eht geval van zo''n assymetrische radiator, is de kant waar de meeste lamellen op zijn aangesloten, de aanvoer van warm water. Dit ivm beter rendement.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
aanvoer           afvoer
  | |              | |
  | |              | |
--   --------------   --
| | | | | | | | | | | | |
|                  |         |
|      ---------->>     |
-------------------------

Pompje is trouwens genoeg, maar je kan wel problemen verwachten met het "primen" van het systeem, ofwel het vullen. Wat je kan doen, is de boel even goed scheef houden, en zo het systeem vullen. Eventuele achtergebleven bellen, mits niet te groot, verdwijnen na een paar uur / dagen. Desnoods weer even schudden, of bij het primen aan de afvoerslang zuigen, en zo de pomp helpen.

• php
  • Niet online

php

Of je trouwens de radiator op zijn kop hangt of niet, maakt niets uit. Enkel met vullen. Vullen gaat het makkelijkst als de radiator plat ligt. (geen hoogteverschillen)

Verwijderd

Topicstarter
bedankt herman
nou mijn koelblok krijg ik einde van de week (word gemaakt door metaalbewerkings bedrijfje) radiator heb ik nu en pompje nu nog slangen en aansluitingen en reservoir en ik kan het inbouwen thx m8''s

Verwijderd

Topicstarter
nee ik d8 (jaja) omdat pompje niet extreem veel vermogen heeft misschien opzekop hangen beter was maar was maar ideetje :P

Verwijderd

Topicstarter
ja ikga wel aan slangetje zuigen :P
weet hoe veel vuil eruit radiator komt :( ik ga hem eerst maar eens hele dag doorspoelen nog tips om radiator schoon te maken????????

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Volgens mij moet je wat spul er in doen tegen alg ofzo en dan 24 uur laten spoelen...
:?
test je syteempje(systeempje=alleen waterkoeling ;) ) (als ie compleet is) eerst 24 uur op lekkages.... leg gewoon een platic vuilniszak neer ... en dan 24 uur aanzetten, heeft ie niet gelekt dan is er geen water te zien... anders moet je ff goed dichtmaken met bv siliconenkit ofzow... vraag maar aan herman wat voor rotzooi, die weet het wel.
BTw suc6 met je waterkoeling ik hoopd at het lukt, zo niet contact me maar via ICQ ofzo :o

BTW: Sec2 NANANA :P

Verwijderd

Topicstarter
zou een 12x12mm fan genoeg zijn of meerder kleinere???
want het is grote radiator 19x19

• php
  • Niet online

php

Neem 1 12x12 fan, en knutsel een "duct" van karton, plastic oid. Meer dan zat.

Verwijderd

Topicstarter
k thx en dat pompje is een 800l/uur gewoorden ik keek in kelder (naast kleine meisjes :p ) en daar lag nog bijna nieuwe 800L met opvoerhoogte 1,5m das wel genoeg toch hoef ik ook niet aan slang te zuigen :P
Pagina: 1