Audi A8 W12 6.0
Verwijderd
Ik vond deze 220volt ventilatorschakeling:
Link:
http://www.sound.au.com/project46.htm#top
Het is verder ook een mooie site met veel schakelingen.
Link:
http://www.sound.au.com/project46.htm#top
Het is verder ook een mooie site met veel schakelingen.
Bijna, ''t is eigenlijk een versterkerbescherming... de fans gaan aan als de versterker te heet wordt... maar dat werkt dus ook als je het in je comp. bouwt...Op maandag 02 april 2001 15:56 schreef delyver het volgende:
wat schiet je er mee op?
als ik het goed begrijp, een ventilatorop 220 die je met een potmeter kan regelen ofzo?
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
hmmmmm das dus wel coool 
Dabit waar ben je
???????
Dabit waar ben je
Audi A8 W12 6.0
Verwijderd
Ik vind vooral die opto-aansturing van de ventilator mooi. Zou je dat met pulsen kunnen sturen? Dus een regelbare ventilatorsnelheid?
Ik weet nou niet precies wat een opto dinges is maar kan je voor minder snelheid niet gewoon het voltage verlagen?
Verwijderd
Ja, duh, dit is aan/uit. Da''s nou net niet wat ik wil (ff achtergrondinfo: ik gebruik een 120mm 220V Papst in m''n waterkoeling, en die zou ik graag proportioneel regelen)
Snelheid regelen van 220Vac ventilatoren is niet eenvoudigweg de spanning verlagen. Die dingen werken namelijk anders dan 12Vdc ventilatoren.
Snelheid regelen van 220Vac ventilatoren is niet eenvoudigweg de spanning verlagen. Die dingen werken namelijk anders dan 12Vdc ventilatoren.
edit:
Voor de mensen die dit willen gaan bouwen: de MOC 3041 is makkeljiker verkrijgbaar, en levert wat minder problemen op.
(voor de elektronici: de MOC 3041 heeft een nuldoorgangsdetector waar hij op schakelt. De nu gebruikte MOC niet. En die heeft ook een lage maximale dI/dt. Oftewel, linke soep)
Voor de mensen die dit willen gaan bouwen: de MOC 3041 is makkeljiker verkrijgbaar, en levert wat minder problemen op.
(voor de elektronici: de MOC 3041 heeft een nuldoorgangsdetector waar hij op schakelt. De nu gebruikte MOC niet. En die heeft ook een lage maximale dI/dt. Oftewel, linke soep)
Tja, wat noem je linke soep?? Kost je iedere keer wat onderdelen, maar voor de rest..Op dinsdag 03 april 2001 10:09 schreef DaBit het volgende:
Maar over je toerenregeling voor je 220 Fan.. Kun je niet via pulsbreedte modulatie je frequentie regelen?? Of is een beetje te ingewikkeld/duur??
Pagina: 1