[BC3] AGP 4X

Pagina: 1
Acties:

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Situatie :
ik heb een Asus CUSL 2, Intel P3 1GHz, 512 MB en een leadtek GeForce 2 ultra. Als ik mijn CPU normaal clock (7.5 * 133) dan werkt m''n AGP 4X (lijkt me logisch). Als ik echter ga oc-en dat werkt bij de eene FSB AGP wel op 4X (bv. de 140 MHz) maar op andere busspeeds (i.i.g. 150 tm de 153) niet. Dan staat m''n AGP weer op 2X. Iemand enig idee hoe het nou precies zit met dat AGP 4X i.v.m. FSB''s? :?

Madwil

owja, voor de duidelijkheid : ik heb het dus niet over de optie in m''n bios, daar staat altijd AGP 4X, maar ik heb het over wat b.v. WCPUID zegt.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Om dat dat gewoon te snel is gaat ie blijkbaar weer uit.

Bij 100 of 133 fsb staat de AGP bus op 66 Mhz, en 4x betekent dan 4x66=264 Mhz.

Maar bij fsb 150 gaat de AGP naar 75 Mhz X 4= 300 Mhz. Blijkbaar vindt de hardware en/of de driver dat niet leuk en schakelt de boel zichzelf terug naar AGP x 2 =150 Mhz.

:Y)

Verwijderd

mhh t''is een P3 systeem. Ik weet niet of de AGP divider wel terug gaat bij een 133 fsb.

In dat geval wordt het nog meer, de AGP loopt dan bij fsb 150 100X4=400. Dat kan dus echt niet.

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-08 00:35
hmm was dat niet ipv mhz het data pad wat verdubbeld werd, dus je agp bus blijft altijd op 66 :? nou ja volgens mij wel...

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• bakboord1
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2025

bakboord1

No. 1 of the eight.

Je wilt het echt weten of denk je dat het significant verschil geeft.
Voor het eerste kan ik je niet helpen maar bij trekt ie het wel tot 152 FSB (gelukkiger tijden toen mijn proc nog wou unlocken.)
Maar het verschil tussen AGP4x en AGP2x is te verwaarlozen. Je wordt er dus niet ongelukkig van als ie AGP2x loopt en het is veel stabieler.

Abit KT7A, 700@5.5*150@1,75V, 512 Mb, TNT2 M64 32MB AGP, Terratec DMX x-fire1024, Iiyama VM 452

Verwijderd

Yep,
tis ook niet eens echt sneller, 2x of 4 x.

Gewoon luisteren naar Bakboord ;)

//Typos.. sneeler .not. .equals. sneller

• BC3 Victim
hum ... ik zie dat sommige mensen het ECHT totaal niet snappen ... 2 X 66 MHz, 75 Mhz X 4= 300 Mhz ... AGP 2X of AGP 4X heeft met de bandbreedte te maken die beschikbaar is voor de AGP kaart op de BUS (zoals psygho al zegt).

Dat het bijna niets uitmaakt weet ik, maar ik wil de reden er achter weten.

Madwil

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Op dinsdag 03 april 2001 08:57 schreef madwil het volgende:
hum ... ik zie dat sommige mensen het ECHT totaal niet snappen ... 2 X 66 MHz, 75 Mhz X 4= 300 Mhz ... AGP 2X of AGP 4X heeft met de bandbreedte te maken die beschikbaar is voor de AGP kaart op de BUS (zoals psygho al zegt).

Dat het bijna niets uitmaakt weet ik, maar ik wil de reden er achter weten.

Madwil
:D Dus jij snapt het wel,
alleen weet je het niet.
ja.. logisch he ..

:P

Verwijderd

Op maandag 02 april 2001 12:14 schreef Hooi het volgende:
Om dat dat gewoon te snel is gaat ie blijkbaar weer uit.

Bij 100 of 133 fsb staat de AGP bus op 66 Mhz, en 4x betekent dan 4x66=264 Mhz.

Maar bij fsb 150 gaat de AGP naar 75 Mhz X 4= 300 Mhz. Blijkbaar vindt de hardware en/of de driver dat niet leuk en schakelt de boel zichzelf terug naar AGP x 2 =150 Mhz.

:Y)
Helaas, de 2x of 4x is geen multiplier, maar gewoon een aanduiding van de gebruikte techniek. 2x gebruik de stijgende en dalende flanken van een klokpuls om data te transporteren en komt zo op een theoretisch 2x zo grote dataoverdrachtsnelheid als AGP 1x. Bij AGP 4x hebben ze dat nog eens verdubbeld.

AGP 4x draait dus niet op een hogere frequentie dan 2x, wel kan het zijn dat de hardware bij hogere bussnelheden de datatoevoer niet goed aan kan.

Verwijderd

AGP 1x: 66MHz SDR 32-bit transfers
AGP 2x: 66MHz DDR 32-bit transfers
AGP 4x: 66MHz DDR 64-bit transfers

SDR = 1 dataoverdracht per kloktik (rising edge only)
DDR = 2 dataoverdrachten per kloktik (both rising & falling edge)

Zo duidelijk?

Verwijderd

Da''s eindelijk duidelijk ja,
bedankt Dabit ;)

Verwijderd

Maar wat ik nou niet snap is dat AGP 4x wel eens instabiel zou zijn en AGP 2x niet. Tussen AGP 1x en 2x kan ik me dat nog wel voorstellen (GeForce1 op AMD750 chipset, bijvoorbeeld).

Nog een wetenswaardigheidje:
het snelheidsverschil tussen AGP 2x en 4x is zo laag omdat het opzetten van een ''burst transfer'' nog steeds even lang duurt. Dus je hebt een vaste tijd nodig van, zeg, 45ns om een transfer te beginnen, waarna het eigenlijke datatransport bij AGP 4x half zo lang duurt als bij AGP 2x. En als je vertices over aan het pompen bent, dan heb je relatief veel korte transfers, waardoor de latency relatief belangrijk word. Resultaat: weinig winst.

''t is overal hetzelfde liedje. Een DRAM cel is nu ongeveer 3x sneller dan in de tijd van de 8088. (voor de liefhebbers: een bank precharge kost ca. 40ns voor PC133 SDRAM. Een access op die oude geheugens kostte ca. 120ns)

''t word eens tijd dat dit soort problemen fundamenteel aangepakt worden, en niet met lapmiddelen.

Verwijderd

Als de data transfers plaats vinden op de falling edge zowel als de rising, wordt er natuurlijk wel net zo geschakeld door de electronica als met een blokgolf van de dubbele frekwentie.

Het probleem is alleen wel dat de pulsbreedte nog steeds die van de originele frekwentie is. De setup tijden zijn daardoor te onnauwkeurig. Lijkt mij tenminste.

Even rekenen, 66 Mhz, 2x up en 2x down puls,
4x66.000.000 (daar issie weer ;) )
= 264.000.000 pulsen per seconde,
1000=1 milisec
1.000.000= 1 usec =1000 nanosec
1.000.000.000 pulsen/sec = 1 puls per nanosec

Dus een puls per elke 4 nanosec .. ????

Da gaat dus nooit met dat SDram geheugen er op... Wat doe ik dus fout in de rekensom ..?

Nix denk ik. Een blokgolf zowel op de rising edge als de falling edge aansturen is hetzelfde als SDram op 133 Mhz.

Er zit gewoon te weinig ruimte tussen lijkt het..

Of, en waar, zit ik er naast..??
(8>

Verwijderd

Ehm, de freq. van de clock blijft gewoon 66MHz. Alleen word er bij AGP 2x en 4x op de falling edge ook een #STROBE gegeven om data te klokken.

Dus 1 kloktik duurt nog steeds zo''n 16 nsec.

Verwijderd

Ja ik zat dus te dromen. ;)

De hele klok puls is 16, maar als er twee keer per klok wordt gereageerd door de electronica, op de rising and falling dus,
is dat elke 8 nanosecs.

mhh vandaar dus dat goede Video ram dus beter dan 6 nanosecs moet zijn. Helaas is Mobo SDram dat nog niet.

Daarvoor zal je naar PC2100 of zo moeten.
Zou daar dan pas de AGPx4 goed gaan werken ??

• BC3 Victim
Het kan ook zijn dat je bios agp omlaag zet als je boven een bepaalde FSB komt. ik heb een asus a7v en daar gaat de performance instelling
(ik weet niet wat erachter zit maar het heeft ook met de agp bus te maken, moet ik nog eens uitzoeken)
op standaard als ik de FSB boven de 103 breng. Als ik de FSB beneden de 103 hou gaat ie weer automatisch op optimal. Bij 3dmark kan ik ook duidelijk verschil zien in optimal en normal dus het is geen toeval ofzo en het heeft wel degelijk met mijn grafische performance te maken. De bios doet dit bij mij omdat het systeem stabieler is op de normal instelling. binnenkort flash ik de a7kt133 bios en dan kan je wel gewoon je FSB omhoog brengen zonder je performance op normal te zetten.

Pagina: 1