Toon posts:

[BC3] betere fanspeed controller voor baybus

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor de baybuspersoontjes onder jullie:

Als je je fans op deze manier regelt, dan kun je ze ook heel langzaam laten lopen, en je kunt makkelijk 3Amp aan de controller hangen voordat je koelplaatjkes op je transistor moet gaan schroeven.

''t ding lijkt ingewikkelder dan het is. Slechts 1 IC, een paar weerstanden e.d.

Oja, ik had geen zin meer om te gaan knippen en plakken. Jullie moetren het dus doen met een rechttoe rechtaan screenshot van GhostView onder Linux.

DaBit gaat nu lekker slapen. :Z

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/FANSPEED.GIF

Verwijderd

Topicstarter
Tss, helemaal geen interesse?

Verwijderd

hey dabit hebbie icq?

Verwijderd

Topicstarter
nope...
(''k zit op het werk achter een unix-bak)

Verwijderd

effe off-topic, maar goed. Hoe staat het met je waterkoeler? Al aan begonnen?

Verwijderd

Kewl hartelijk bedankt :+!!!

Kan daar ook zo''n display aan om temp aan te geven?

Snipper

Verwijderd

Topicstarter
Count_moeilijk:

Notyet. Eerst koper en zilversoldeer zien te regelen.

snipper:
Je kunt de regeling uiteraard wel aan een tempsensor koppelen dat de fans harder gaan draaien naarmate het warmer word. Op die tempsensor kun je dan wel een meter hangen.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Leuk schema :).

• Hielko
  • Nu online
Ik vraag me toch nog wel een paar dingen af:

:? Die 4 ''driehoekjes'' in het schema. Zijn die allemaal onderdeel van één en het zelfde IC, en zijn de nummers er naast dan de pin nummers van het IC''tje?

:? Als ik het goed zie kan je met deze schakeling 2 koelers aan sturen, toch? Kan je om daar meer van te maken gewoon een extra LM324 er bij zetten? En dan pin 1,2 en 3 gebruiken voor de derde fan, pin 5,6,7 voor de vierde etc?

:? Waarvoor dient de fan smoothness adjust, wat doet ie precies?

:? Die 3A is dat voor de hele schakeling? En hoever kan je als jer er een alu koelprofiel op plakt?

Ja, ik weet het. Ik heb veel vragen :).

• Master_Egg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-05 09:22

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

tja... het was makkelijker geweest als je je pic ff had geresized en direct nog even een kwartslag had gedraaid.... Ik kan zo niks zinnigs zeggen over je schema.

• Hielko
  • Nu online
Dat draaien is idd erg handig. Was ook het eerste wat ik heb gedaan. Daarna nog ff een sharpen filtertje van fotosjop erover heen, en voila:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/986309027.gif

Resizen komt de leesbaarheid vast niet ten goede...

Verwijderd

Topicstarter
hielko:

Al die ''driehoekjes'' zijn onderdeel van hetzlefde IC. De nummers zijn pinnummers. Klopt als een bus dus.

Vraag 2:
Yup, LM324''s toevoegen is voldoende. Je kunt er nog heel wat toevoegen voordat je in de problemen komt. Overigens kun je best meerdere ventilatoren parallel schakelen hoor (alleen draaien die dan +/- even hard)!
Je hoeft dus alleen LM324''s toe te voegen als je meer regelkanalen wilt hebben.

Vraag 3:
Daarmee kun je de shcakeling zo afregelen dat je fan ook bij zeer lage snelheden goed draait, en dat-ie mooi start (dus niet eerst de potmeter half op moet draaien totdat je fan start, om vervolgens weer omlaag te gaan naar de goede, langzame snelheid)

Vraag 4:
3A is een mooi uit mijn duim gezogen nummertje dat voor 1 ''kanaal'' geld. Met koelprofieltje kun je tot zo''n 8A gaan meen ik. Maarje, wil je meer, dan neem je gewoon een zwaardere transistor. That''s it.

Master_egg:
klopt, maar ik was moe en wilde gaan slapen. En julie zijn heel wel in staat om zelf ff dat schemaatje te draaien.

Overigens, ik heb de PostScript files ook nog, mochten jullie daar iets aan hebben. Dit is gewoon een screenshot van een postscript-viewer.

• Hielko
  • Nu online
Oke, Thanks.

Ik zal dit eens in elkaar knutselen :).

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, ik zie wel dat ''t lastig te zien is waar draadjes aan elkaar zitten en waar ze elkaar gewoon kruisen....

Laat maar ff weten als je iets niet snapt.

Verwijderd

za dit schema eens aan men NA-leraar geven, kunnen we samen lekker gaan solderen

Verwijderd

Op dinsdag 03 april 2001 21:59 schreef DaBit het volgende:
Hmm, ik zie wel dat ''t lastig te zien is waar draadjes aan elkaar zitten en waar ze elkaar gewoon kruisen....

Laat maar ff weten als je iets niet snapt.
nu komt het lijstje.
was even vrolijk aan het kijken in mijn rommel la en daar lagen de meeste onderdelen in.
had ook nog een stukje experimenteer pint, dus ik vrolijk aan de slag, toen kwamen de kruisingen, en toen probleem. want ik kan het verschil niet zien. ook niet na uitprinten :(

kan je mij een duidelijk schema sturen via mail : cschtn@kabelfoon.nl of icq : 71421511

thanks

pspice laat dit beter zien.
en kan je als student gratis een evaluatie versie krijgen :P

• Hielko
  • Nu online
Volgens mij is het zelf een beetje onmogelijk om dat te zien. Ik heb ff het schema bewerkt en een rode stip neergezet op de plaats waar ik denk dat de draadjes aan elkaar zitten en een blauwe waar ze elkaar alleen maar kruisen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/986328811.gif

Persoonlijk denk ik dat dit wel redelijk in de beurt moet zitten, alleen ben ik niet echt zeker over de blauwe stip bij de condensator.

Klopt dit een beetje?

Verwijderd

Topicstarter
Ehm, helaas, daar klopt niks van:

Bij pen 6 van de LM324 kruisen de draden, Bij pen 5 zitten ze aan elkaar.
De draad vanaf pen 2 kruist

Voor de rest klopt ''t wel aardig.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmz, hier was ik al bang voor :(

Als ik ff de PostScript versie op het net zet, zou ''t dan wel goed zijn? En anders wel een binair printerbestand dat HP deskjetjes en laserjetjes snappen. (99% van de bevolking heeft toch een HP in de familie)

Toch lastig, die DOS versie van UltiCap.

Kijk over 10 minuten nog maar eens hier...

edit:

''k heb een zipfiletje gemaakt met de volgende inhoud:

- tempctrl.ps: de PostScript versie
- tempctrl.prn: HP LaserJet 2 printfile. Werkt ook op de meeste DeskJet''s. Printen: ''COPY /B TEMPCTRL.PRN LPT1:'' vanuit een DOS box.
- tempctrl.sch: Het UltiCap schema.

Oja, ''t staat hier:
http://www.arcobel.nl/~dabit/tempctrl_printfiles.zip

Ik hoop dat dit duidelijker is. Anders moeten jullie me ff vertellen hoe ik een screenshot kan maken van een 1024x768x4bpp VESA 1.2 DOS scherm. Of een, ehm, ''update'' sturen voor mijn UltiBoard 5.6 die spontaan niet meer zonder dongle werkt >:)

Verwijderd

had ik nog een klein vraagje.
waarvoor dient de vcontrol ??
deze zitten op pootje 10 en 12 van het LM324 ic aangesloten

en waar moeten ze mee verbonden worden :?

en is de led een 2 kleuren led, met 3 poten?
want ik heb wel een bi color led, alleen moet je hem inveteren als je de andere kleur wilt hebben. deze heeft dus maar 2 poten.

verder ziet het schema er wel :9~ uit

Verwijderd

Topicstarter
Vcontrol bepaalt hoe hard jouw fan loopt. De fan krijgt geen stroom meer bij ca. 2V, en draait voluit bij ca. 10V op deze pen. Het schakelingetje met de potmeter kun je gebruiken als je de snelheid met de hand wilt regelen.

Maar ik keek in mijn glazen bol, en ik zag dat straks iemand om een gestuurde proportionele temperatuursregeling gaat vragen. Dan is ''t makkelijk om er wat bij te ontwerpen met als uitgang ''Vcontrol'' :)

De LED is een 2-kleurenled met Common Anode.
Jouw bidirectionele 2-kleurenledjes doen ''t ook, alleen moet je ze dan tussen de uitgang van de LM324 en de collector van de transistor knopen. Met een 1k weerstandje in serie uiteraard.

Verwijderd

Op dinsdag 03 april 2001 22:51 schreef DaBit het volgende:
Vcontrol bepaalt hoe hard jouw fan loopt. De fan krijgt geen stroom meer bij ca. 2V, en draait voluit bij ca. 10V op deze pen. Het schakelingetje met de potmeter kun je gebruiken als je de snelheid met de hand wilt regelen.
heb er nu een stappen schakelaar voor gebruikt, die stapjes van 2 volt neemt.
erg goed en makkelijk te regelen.

echt goed man !

nu moet ik alleen nog een keer mijn display''s ( 2 ) ( 15 carakers maal 2 )werkend krijgen die ik uit een printer heb haald. zodat daar de temperatuur op komt te staan van mijn verschillende spullen.

Verwijderd

Topicstarter
Een microcontrollertje, een A/D convertertje (evt meerkanaals) en een paar LM35''s dus. Of gewoon op de paralelle poort aansluiten.

Als je dat zelf wilt maken met een uC, dan zou ik eens op de site van Maxim kijken voor I2C of SPI ADC''s (en gratis samples aanvragen :)). De uC kan een Atmel 89C2051 (8051 compatible) of 90S1200 (AVR series) worden. Voor beide zijn SPI, I2C en LCD driver routines gewoon beschikbaar. Het betere knoopwerk dus.

Maar een paar LM35''s, een merstandenschakelaar en een voltmetermodule lijkt me eenvoudiger.....

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:15

botoo

💀 too old to die young

DaBit, je tempctrl.prn file is van een TEC Guard project :'(
Wil je de fanspeed control unit ook nog ff plaatsen?
thx

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Verwijderd

Topicstarter
Oeps.....

Nouja, dan hebben jullie die ook vast :)
Vanavond plaats ik die andere files wel ff.

Verwijderd

Topicstarter
''t klopt dat ik ze nog niet gepost heb. Chronisch gebrek aan tijd heet dat :'(

Vanmiddag is de nieuwe post-target...

Verwijderd

Op woensdag 04 april 2001 09:26 schreef DaBit het volgende:
Oeps.....

Nouja, dan hebben jullie die ook vast :)
Vanavond plaats ik die andere files wel ff.
this nu smorgens vroeg en bestanden nog niet gevonden :'(

ken je ze nog even posten.

• Hielko
  • Nu online
Zo te zien heb je weer een post target gemist :).

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
waar kan je zo''n postscript vieuwer vandaan halen??

Verwijderd

Topicstarter
Probeer eens of je een Win32 versie van GhostScript/GhostView kunt krijgen. Deze bestaat, is gratis enzo, maar ik heb geen idee waat je ''m kunt krijgen. Google of altavista gebruiken dus.

edit:

Hielko, helemaal gelijk. Het was gisteren dan ook een gekkenhuis op de weg. Hmm, volgend target pin ik me ff niet op vast. Ik hoop voor jullie vanavond :)

• Dennis Nijhuis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-03-2025
Je kunt ook post-script bestanden inlezen met corel-draw 9.0, en misschien ook wel met enkele andere grafische proggies...

Enne, ik zit met smart te wachten op dat post-script, maar ben er inmiddels wel ongeveer uit hoe het zit...

Bestuh!!

• Dennis Nijhuis
UP!!! >:)

Dit topic is nu wel heel erg hard aan het zakken :(

Bestuh!!

Verwijderd

Topicstarter
:'( Weer niet gelukt om ff tijd vrij te maken.

Grmbl!

Verwijderd

Topicstarter
okee, hier isie:

http://www.arcobel.nl/~dabit/fanspeed_printfiles.zip

Zoals bij de vorige:
- fanspeed.ps is de PostScript versie van het schema. Inlezen in GhostView of CorelDraw 9, of direct naar een PostScript printer sturen.
- fanspeed.sch is het UltiCap schema
- fanspeed.prn is de HP LaserJet 2 printfile. Die werkt ook op alle LaserJets en de meeste DeskJet''s. Printen vanuit een DOS box: COPY /B fanspeed.prn LPT1:

Nou, hopen dat dit wel goed is; ''k heb het niet gecontroleerd.

• Hielko
  • Nu online
Zo te zien is het goed :).

• Dennis Nijhuis
Hey, je heb eindelijk toch nog een target gehaald??>:) Badankt!!:)

Bestuh!!

Verwijderd

Topicstarter
Phew, zijn jullie eindelijk tevreden! :)
Pagina: 1