Toon posts:

[BC3] Grote Db meting.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zou bij mij nix uithalen , hoor mijn fans toch niet boven mijn voeding uit :)

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Mijn proefwerk week is weer afgelopen. Das meestal wel een reden om meer achter de pc te zitten(schade inlopen).
En al een tijdje lopen ik en een mede tweaker bij ons op school rond met het idee om een Db meter op school te lenen, en wat testen te doen. De Db meter mogen we lenen, nu nog een opzet.

Heeft er iemand nog ideeen? Wat moeten we doen om een beetje goede(lees: iets zeggende) waardes te krijgen.

We gaan in iedergeval fans op 7 en 12 volt proberen, en dan kijken hoeveel lawaai/warmte het scheelt. Wat beter is meerdere kleine fans of een hele grote. Dat soort dingen.

I, for one, like Roman numerals

Verwijderd

Je moet je kassie open in een doos zetten waar je aan de binnekant isolatiemateriaal hebt zitten...
Als je dat niet doet gaat de boel weergalmen ofzo...

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:22

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

1) het is dB en niet Db........
2) de meter op dB(A) zetten.... dit geeft aan hoe sterk een mens (gemiddeld) het geluid hoort
3) wat bedoel je met iets zeggende/goede waardes... Je zal een vergelijk moeten hebben. Je zou de geluidssterkte bijvoorbeeld kunnen vergelijken met het geluid van (ik noem maar wat) vaatwassers of bromfietsen (minder reëel; wie heeft nou een brommer IN z''n woning). Alleen zal je dan moeten weten HOE de meetopstelling is geweest.... de afstand is in ieder geval zeer sterk van belang...

Bedenk wel eerst nog even HEEEEEL erg goed WAT je nou wil... je vraagt hier naar ideën.... maar daarmee ben je er nog lang niet. Zoals je het nu stelt ((on)evenredigheden warmte, spanning, geluid), is het nog erg vaag opgesteld.... ik weet wel dat ik dat nooit zou accepteren... zorg ervoor dat je DUIDELIJKE onderzoeksdoelen hebt.....

Succes...

Verwijderd

Je zou moeten meten op 0,5 , 1 en 2 meter van je kast. In de kast meten heeft totaal geen nut, want daar zit je niet;) Dus die weergalming hoef je ook geen rekening mee te houden. Je moet gewoon meten zoals je kast is, of zoals de kast van de gemiddelde tweaker is. Dus geen extra dempingsmateriaal. Later zou je nog eens een meting kunnen doen met dempingsmateriaal. Maar eerst niet te ingewikkeld, gewoon eerst met je normale kast meten.

[quote]
Zoals je het nu stelt ((on)evenredigheden warmte, spanning, geluid), is het nog erg vaag opgesteld.... ik weet wel dat ik dat nooit zou accepteren
[quote]

Hier ben ik het niet echt mee eens. Als hij nou gewoon vertelt wat voor systeem hij heeft en eventueel hoeveer hij hem heeft geklocked(en het aantal fan''s natuurlijk+afmetingen) en dan met z''n fans op 12v gaat meten op verschillende afstanden is dat toch duidelijk genoeg;). Daarna op 7v en ook op 5v vindt ik. Desnoods maakt hij er een plaatje bij waarin hij typt op welke afstand hij van de kast heeft gemeten en dan tekent op welke hoogte in verhouding met de kast hij heeft gemeten is het best duidelijk hoor. Daarmee bedoel ik of hij vlak boven de grond heeft gemeten of een meter bover de kast.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:22

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zaterdag 31 maart 2001 17:35 schreef _coolman_ het volgende:
Hier ben ik het niet echt mee eens.
Ik neem aan dat het hier gaat over een natuurkunde-onderzoek (:?)
Ik weet niet hoe collega''s van mij erover denken, maar ik vermoed dat zij toch aardig hetzelfde denken als ik.....

Verwijderd

Op vrijdag 30 maart 2001 22:59 schreef wfvn het volgende:
....
Bedenk wel eerst nog even HEEEEEL erg goed WAT je nou wil... je vraagt hier naar ideën.... maar daarmee ben je er nog lang niet. Zoals je het nu stelt ((on)evenredigheden warmte, spanning, geluid), is het nog erg vaag opgesteld.... ik weet wel dat ik dat nooit zou accepteren... zorg ervoor dat je DUIDELIJKE onderzoeksdoelen hebt.....

Succes...
Helemaal mee eens ;)

Je zou b.v. het geluid van de computer kunnen meten op een meter afstand, met de fans op 12 v en dan op 7 v.

En dat dan vergelijken met de stofzuiger op een meter afstand, een pruttelende koffiemachine en een groot model tafel fan op een meter afstand allemaal.

Zo krijg je een idee wat het effect is als de fans op een lagere spanning staan, en je hebt een vergelijking tussen de geluidsniveaus van alledaagse dingen in huis, om een idee te geven wat het verschil eigenlijk betekent.

Wetenschappelijk.... nee, meer een goed vergelijkend waren onderzoek misschien.

8-)
Pagina: 1