[BC3] boortje beetje gesmolten

Pagina: 1
Acties:
  • 903 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
ik was gisteravond begonnen met gaten in de zijkant van m''n kast te maken omdat er lucht doorheen moet anders raakt m''n processor aan het koken. maar ik ging vanochtend en verder en na een gat begon dat ding te roken en het gat was aan het smelten :? bij nadere inspectie bleek dat de punt van dat boortje was gesmolten.

wat heb ik verkeerd gedaan?? btw, was met zo''n grote kolomboor en er lag een plankje hout onder. ik heb het toerental wat verlaagt en ben verder gegaan met een iets kleinere boor. maar het gekke is dat ik de avond daarvoor nog lekker heb geboord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePriest
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01-2024

ThePriest

the one, the only

maar het gekke is dat ik de avond daarvoor nog lekker heb geboord.
Heel interessant, jouw sexleven, maar wat heeft dat met de rest van het verhaal te maken? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-Te grote boor (niet voorgeboord)
-Te hard boor op materiaal gedrukt
-Te hoog toerental
-Botte boor

kleine boor/hoog toerental
grote boor/lager toerental

(Is een formule voor... toerental = x maal diameter.... weet m alleen niet meer :()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-10 08:51
Een boor in metaal moet "snijden", vandaar dat je een zeer laag toerental moet gebruiken. Dit itt tot hout.
Los daarvan moet in veel situaties gekoeld worden.

ALs je als een idioot een paar minuten gaat lopen boren zal het wel warm worden ja |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hehehehe , goed boortje kopen:9 enne hoe snel draait het boortje, welke diameter heeft het boortje, probeer eens een beetje snij olie te gebruiken als je dat hebt, of anders gewoon een paar druppels smeerolie, stinkt wel (gaat roken) maar koelt je boor en levensduur van boor word nog eens extra verlengt.
Blokje hout is wel okee, was het trouwens wel een scherp boortje ( SLIJPEN !!!!!!!) een bot boortje wil wel een heeeel erg warm lopen.
SUC6*D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
boortje was goed, was een 5,8 mm. denk ook dat het allemaal iets te snel ging, zal me pa er wel even naar laten kijken als ie thuis komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-10 09:52

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Ik wil graag een nieuw dremel boortje, wat voor zaak (rond ''t harde: zwolle/amersfoort/hilversum) heeft een uitgebreide collectie?

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 700-800 toeren minimaal die een standaard boormachine haalt, is eigenlijk al VEEL te hard. 100-120 toeren is al veel beter.

Maar op 800 toeren gaat het goed hoor (onze boormachine kan ook niet lager), mits je wat olie gebruikt. Alle wat dikkere olie is goed (nouja, beter dan niets), van motorolie tot fietskettingsmeerolie.

Snijolie is het beste.

En als je niet laagtoerig kunt werken, dan zou ik niet voorboren. Dan zijn je gaten echt niet rond meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hehehehe de boor rechtsom laten draaien >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

lijkt me inderdaad echt een geval van een boortje die niet de goeie kant op draait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goingin
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-02-2023
Of hij heeft een hout boor gebruikt voor metaal |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
Op vrijdag 30 maart 2001 22:51 schreef Goingin het volgende:
ik weet wel zeker dat het een metaal boortje was, volgens me pa is ie zoveel gesmolten dat je hem wel weg kan gooien. ik heb geen idee wat voor toerentallen die kolomboor kan, we hebben hem pas hiero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lekker boreng... :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

(jarig!)
Kop op, een boor is niet 100 gulden waard.

Koop een nieuw HHS boor van vijf gulden en je kunt verder? Waarom zeiken over die botte boor? Zo duur zijn ze niet. Tenzij je een gouden, titaniumen of diamanten boor molt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
Op vrijdag 30 maart 2001 23:14 schreef MrDummy het volgende:
Kop op, een boor is niet 100 gulden waard.

Koop een nieuw HHS boor van vijf gulden en je kunt verder? Waarom zeiken over die botte boor? Zo duur zijn ze niet. Tenzij je een gouden, titaniumen of diamanten boor molt :)
het was een zilvere boor ;)
maar ik vind het nog steeds vreemd dat ie ging smelten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de formule is :
10.000/boordiameter
maar bij zo''n noodse formido
boormachine kun je toch nooit zien hoe hard ie draait..
dus suc6 ermee !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-09 12:37
Beetje smeren tijdens het boren, mag zelfs goedkope naaimachineolie zijn, als het maar koelt en smeert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 29 maart 2001 13:24 schreef ThePriest het volgende:

[..]

Heel interessant, jouw sexleven, maar wat heeft dat met de rest van het verhaal te maken? :?
LOL heheh :P

jah de enige oplossing die ik je aanraad is: volgende keer dan maar wat meer glijmiddel met koelvloeistofgebruiken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-07-2020
HHS: Heel Hard Staal?

Je kunt ook voorboren en dan met de dremel het gat verder slijpen met zo''n schuurtolletje. Is ie iig meteen al geschuurt.

Succes ermee

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik boor veel gaten in ijzer mijn Formule hiervoor is onze Skill (550W Veel Toeren :) ) op zijn aller snelst 2900rpm zetten Hij kan ook zeer traag ( UIT Zelfs ;) ) :) met een mooie Hout boor tegen de richting in ;) (geintje) ..... maar dus wel gewoon met een hout boortje goede richting uit en gewoon douwe nie Koele dan word er teminste nog eens iets rood >:) .... echt en het werkt ! .... nog geen seconden en ik ben er door heen ... 1mm dik ?staal? van de AOpen HQ08 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-04-2021
Op vrijdag 30 maart 2001 22:51 schreef Goingin het volgende:
Hehe, heb ik ook eens gedaan, 4 gaatjes voor mijn fingerguard. Er kwam meer ijzerschaafsel van dat boortje dan van mijn kast, maar dat maakte toch niet uit. Ik heb de 4 gaatjes wel gehaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxDamage
  • Laatst online: 11-10 18:39
Op vrijdag 30 maart 2001 00:08 schreef DaBit het volgende:
De 700-800 toeren minimaal die een standaard boormachine haalt, is eigenlijk al VEEL te hard. 100-120 toeren is al veel beter.

Maar op 800 toeren gaat het goed hoor (onze boormachine kan ook niet lager), mits je wat olie gebruikt. Alle wat dikkere olie is goed (nouja, beter dan niets), van motorolie tot fietskettingsmeerolie.

Snijolie is het beste.

En als je niet laagtoerig kunt werken, dan zou ik niet voorboren. Dan zijn je gaten echt niet rond meer.
800 toeren teveel boor een boortje van 5,8?
En jij wilt met 100-120 toeren gaan boren?

1100 is een goed toerental voor een boortje van 5,8 (in gewoon staal)

100-125; dat toerental gebruiken wij voor een boor van 55mm.

Gebruik deze formule maar voor het boren in gewoon staal: 20000 : (pi x diameter boor)
Die 20000 is je snijsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 29 maart 2001 13:30 schreef doehetzelver het volgende:
------ probeer eens een beetje snij olie te gebruiken als je dat hebt, of anders gewoon een paar druppels smeerolie, stinkt wel (gaat roken) maar koelt je boor en levensduur van boor word nog eens extra verlengt.
---
Koelen doe je met water!! Smeerolie smeert de boor, waardoor de verspaning slechter verloopt!

Je zegt 5.8mm boor, kan je rustig op 1600-1700tpm zetten, mits het een hss-boortje is (geen hema kwaliteit ;))
Op zaterdag 31 maart 2001 20:05 schreef Dr.Q het volgende:
HHS: Heel Hard Staal?
High Speed Steel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winand
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-10 19:52
Ja ik snap het al slimmerik:
Het boortje draaide zeker LINKSOM en niet RECHTSOM.. heb ik gelijk of niet!? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxDamage
  • Laatst online: 11-10 18:39
Op zaterdag 31 maart 2001 21:25 schreef Rembo het volgende:

[..]

Koelen doe je met water!! Smeerolie smeert de boor, waardoor de verspaning slechter verloopt!

Je zegt 5.8mm boor, kan je rustig op 1600-1700tpm zetten, mits het een hss-boortje is (geen hema kwaliteit ;))
[..]

High Speed Steel
Ahum, 1600-1700 is echt een te hoog toerental voor een boortje van 5,8mm.
Dan zit je aan een snijsnelheid van 30 meter.
Dan blijf je boortje niet echt lang goed. >:)
En koelen met water liever niet, dan kan je nog beter olie gebruiken ivm roest. :)
En hoe kom je trouwens aan die wijsheid dat door olie de verspaning slechter verloopt?

Ik heb tandwielen staan steken en dat gebeurt toch echt in een oliebad.

Aaargh, wat maak ik me eigenlijk druk over snijsnelheden. Die ene tweaker die af en toe een paar gaatjes boort in zijn kast. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 31 maart 2001 21:25 schreef Rembo het volgende:
Smeerolie koelt wel degelijk hoor... Daarom verdampt het ook, de benodigde verdampingswarmte wordt ontrokken aan het boortje en het werkstuk.

En dat van dat smeren: Boren is in feite snijden, de olie zorgt er alleen voor dat de wrijving tussen werkstuk en boor vermindert, maar de verspaning op zich gaat niks slechter door de olie. Probeer anders maar eens met een handboor een schroefdraad te tappen; 1 keer met olie, 1 keer zonder. Dan merk je het verschil echt wel (met olie is echt 10 keer soepeler, en mooier resultaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
jah en het was geen boortje maar een ijslolliestokje? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08 15:55
ik gebruik gewoon een beton boor wil heel goed geen eens slijtage :)

Audi A8 W12 6.0

Pagina: 1