Toon posts:

[BC3] algen in mijn waterkoeling!!!!!!

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Hoi,

Hebben jullie een idee hoe je water kan conditioneren.

Ik heb een aquarium van 50 liter, met daarin een pomp die op mijn waterkoeling is aangesloten.

maar na een tijdje komen en algen in enzo, doen jullie er wat in om het water te conditioneren.

surgesties !

• 4of9
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-04 15:52
Kun je niet beter koelvloeistof gebruiken ipv water?

dat heb ik me altijd al afgevraagd

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

Verwijderd

Kheb niet veel verstand van waterkoeling, maar kun je niet gewoon een beetje chloor derin doen?

edit:

typo

• TricTrac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-04 11:17

TricTrac

=;-)

heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel klein beetje chloor erin :)
Of het water regelmatig verschonen

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:44

RvV

Op woensdag 28 maart 2001 15:29 schreef PsyFlux het volgende:
Kheb niet veel verstand van waterkoeling, maar kun je niet gewoon een beetje choor derin doen?
Hij zegt dat het een aquarium is, dus als er vissen in zitten overleven die vast geen chloor.

Y'24

Verwijderd

Topicstarter
chloor, tast dat mijn pomp en mijn slangen niet aan??

ik hoorde trouwens ook dat je er spul van waterbedden in kon doen ofzo, iemand ervaring mee??

• Angelfire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:47

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

Je kan twee dingen doen:
1) Naar de dierenspeciaalzaak/tuincentrum om een reinigings middel voor algen te halen.
2) Naar de dierenspeciaalzaak om een aantal goudvissen te halen, kan je meteen vissies kijken.

I play my enemies like a game of chess...

Verwijderd

Koelvloeistof????

WEET JE WAT 50LITER KOELVLOEISTOF KOST????

Verwijderd

Topicstarter
Een aquarium zonder verder iets erin ok!!!!!!!!!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-04 11:40
vissen maken het water ook wel vuil, ''k zou dus niet gemeenschappelijk water gebruiken.

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-05 13:01
En ik zou zowiezo ff een filtertje (stukje stof ofwow) bij je waterintake zetten, stel je voor dat je koelblok verstopt raakt :'(

Verwijderd

Op woensdag 28 maart 2001 15:31 schreef RvV het volgende:

[..]

Hij zegt dat het een aquarium is, dus als er vissen in zitten overleven die vast geen chloor.
Ik neem aan dat het niet een aquarium voor vissies is (anders is het meer iets voor Stuffis Generalis), maar gewoon een lege aquariumbak voor waterkoeling voor je cpu..
En daar zullen wel geen vissies in zitten (lijkt me tenminste niet zo geslaagd: water wordt te warm, vissies vervuilen het water, en die pomp zal ook wel niet fijn voor de vissies zijn :) )

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Waarom dan ook 50 liter? Is toch nutteloos?

Verwijderd

Op woensdag 28 maart 2001 15:32 schreef igor het volgende:
Koelvloeistof????

WEET JE WAT 50LITER KOELVLOEISTOF KOST????
GEEN RUK 20 LITER VOOR !% PIEK BIJ DE GAMMA!!!

Verwijderd

Op donderdag 29 maart 2001 01:33 schreef nitraat het volgende:

[..]

GEEN RUK 20 LITER VOOR !% PIEK BIJ DE GAMMA!!!
hehe, dat zal wel 15 piek zijn >:)

Verwijderd

blauwe of groene aanslag dus, dat is de vraag;)

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Ik heb een scheut spiritus in m''n reservoir, (najah, emmer) gegooid. Ik ben net bezig met watercoolen dus weet nog niet wat de gevolgen ervan zijn (ja dat je blauwe aanslag in je emmer krijgt) maar ik heb het idee dat algjes (net als mensjes) het gif in spiritus niet lusten en snel de hoek om zullen gaan. Misschien een idee.

Concrete Loop Watercooling

• Wollige
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
Nou in ieder geval zou ik geen chloor gaan toevoegen. Dat gaat niet zo lekker samen met soldeer enzo. Als je een gesloten systeem hebt dan is het beter om gedemineraliseerd water te gebruiken en als je een open aquarium hebt dan kun je het water beter iedere week / 2 weken verversen. In ieder geval ook geen koelvloeistof gebruiken dat wil namelijk veel meer stroom geleiden dus mocht er iets gaan lekken dan is de hele boel ook meteen goed naar de knoppen. Beste keus voor waterkoeling is gedemineratiseerd water, want dit kan beter warmte opnemen dan koelvloeistof (zoals die bij de gamma wordt verkocht) en geleid ook nog eens minder goed stroom.. zeg maar niet en dus is het veiliger.
En gedemineraliseerd water koop je bij de drogist.. Trekpleister ofzo die zal het wel hebben.

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:22

ReseTTim

Chocolate addicted

Op woensdag 28 maart 2001 15:31 schreef RvV het volgende:

[..]

ok geen chloor. doe dan maar accuzuur >:)>:). een vriend van me heeft giftige kikkers en daar is water rond om heen. dat water is es een keer laten testen hoe zuur het was bij een dierenwinkel en daar zeiden ze dat daar geen vis in kon leven, ''t was zo zuur als accuzuuur :). nou ik zie daar wel vissies on zwemmen en er wordt zelfsvoortgepland.

d8 dit is wel leuk te vermelden. bwt ik d8 ook dat koelvloefstof heel goed was. of is dat alleen als jeje gehele pc wil laten onderdompelen??

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

Maak een mengsel van water/spirtus of water/koelvloeistof. Pas wel op dat er geen kat ofzo uit je bak drinkt (die van ons dronk altijd uit het aquarium :), vandaar).

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Je hebt ook anti algen spul voor in water bedden.. Ik denk dat je dit het beste kan gebruiken.
Succes ermee...

wel leuk dat tweakers problemen hebben met algengroei :)

Verwijderd

Topicstarter
Thanks het wordt dus waterbedden spel!!!!!

en nogmaals er zitten geen levende wezens in jongen, ik ben geen sadist!

• KoeKk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-05 14:28
Dat watterbedden spul hoft niet.

1 van de primaire levens behoeften van algen is licht.

Pak maar eens een vissenkom, doe er water in en blindeer hem en laat 1 stukje open en zet hem voor het raam, na een paar weken zitten er alleen algen op het stukje waar licht is gekomen...

Dus het makkelijks / goedkoopst is om je water resevoir licht dicht te maken.

Je kan natuurlijk voor de zekerheid wat
ont-algings middel (verkrijgbaar bij de betere tuinier zaak) er in gooien of 1 liter koelvloestof / antivries op 10 liter water (koelvloestof / antivries is niet corrosive)

suc6

Verwijderd

Koelvloeistof heeft volgens mij een lagere warmtecapaciteit dan water, waardoor het minder goed koelt.

Verwijderd

hhmm.. nu we toch bezig zijn... hoe vaak moet ik water verversen??? 1x per maand ofzow??

en die koelvloeistof?? hoe vaak verversen?

• Sideburnn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-04 09:38

Sideburnn

I just "poked" salad

HHmmmm...is een waterkoeling niet wat overdreven voor 145 mhz xtra???
Watergekoeld...dan krijg ik zo`n 50% en meer smaak ik mijn mond.
Misschien is het verstandiger om ipv kunstgrepen met chemische middelen gewoon een rappere proc. te kopen,of je moet je wk.voor de leut hebben natuurlijk. :)

Asus Prime x399-A, AMD Threadripper 1950X, MSI 1080 TI

• Speedy-J
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Op woensdag 28 maart 2001 15:35 schreef Bigs het volgende:
Waarom dan ook 50 liter? Is toch nutteloos?
Ik gebruik 60 liter !
Bij de weg vind je je eigen nou geen lompe vraag stellen ?

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-05 14:49
Een oplossing (en een hele coole ook nog) is om het water in het aquarium met UV te belichten (blacklight ?) Door de hoge energie die UV licht bevat zullen de algjes zich niet kunnen ontwikkelen. Ze gaan allemaal het hoekie om. Tevens voorkomt dit dat er algen biginnen te groeien.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Hier heb je een T.U.V lamp voor nodig
Maar goed je zat bij het rechte eind ,ongeveer :)
Als we het over lampjes gaan hebben ,ik werk bij de afdeling Lightning Roosendaal
PU.TL Standaard hor 6001
Groeten

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• koffercomputer
Je kunt bij de Intratuin ook een tussenstuk kopen die je in je slang monteert.. Daarin zit zo''n T.U.V. buis. Supersimpel, en effectief.

Verwijderd

Topicstarter
145 mhz, tja verder kom ik niet met deze duron brakke core denk ik! :(

hij draaid nu op 1.7 volt dus das wel netjes, op 1000 (1.85 volt)boot ie nog wel maar dan.......:(

misschien voltage modificatie, maar daar heb ik geen zin in!

ik had een superorb erop, das een windtunnelmmet 60db, niet zo fijn om daar naast te zitten, het is dus ook om het geluid te doen. Nu is ie lekker stil :)

• koffercomputer
Ik heb een duron 750@1050. Met een chromeorbje en voltagemod. Vcore is nu 1.9 volt. Temp. is 50 graden stressed. Maar dit daalt nog :)

Verwijderd

Op donderdag 29 maart 2001 12:32 schreef Mutant het volgende:
ik had een superorb erop, das een windtunnelmmet 60db, niet zo fijn om daar naast te zitten, het is dus ook om het geluid te doen. Nu is ie lekker stil :)
dat vind ik geen reden... nou ja ok... maar bij mij staat de muziek altijd zo hard dat je niks meer hoort *D

alleen vinden de buren het niet zo fijn.. :(

mijn duron 650 wil niet hoger dan 866@1.8V... ;(

Verwijderd

Topicstarter
bij mij staat de muziek niet altijd aan dus... voor mij wel een reden.

en het heeft me alleen een pomp gekost a 50 piek a 1400l/u dus

de rest heb ik zelf gemaakt.

by the way proc wordt nu ca 28 graden

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

Sharky

Skamn Dippy!

Op donderdag 29 maart 2001 11:07 schreef Networx het volgende:
Koelvloeistof heeft volgens mij een lagere warmtecapaciteit dan water, waardoor het minder goed koelt.
oh ja, natuurlijk. daarom heet het ook koelvloeistof

This too shall pass

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik gebruik waterkoeling
Punt 1 het is best lekker koel
Punt 2 het is geruisloos
punt 3 het is ook onderhouds vrij,als je over de juiste middelen beschikt cq materialen
Punt 4 het is een luxe om er eentje in je bezit te hebben. ;)
Punt 6 Amen :)

Verwijderd

ff een vraagje ik ben waterkoeling voor mijn videokaart aan het maken. heb een paar vraagjes:
radiator is toch voor dit niet nodig?
reservoir hoeft toch niet extreem groot (suggesties over grote graag)
moet er een coldplate tussen of hoeft dat alleen met peltier(d8 zelf dat het niet hoefte)
thx m8''s

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Een videokaartje koelen brengt niet zoveel problemen met zich mee.
Als je echt zonder radiator wilt werken ,zal je op zijn minst een liter of 10 aan koelwater moeten hebben ,om de GPU,of CPU,te koelen.........

• hessel|IA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-11-2024
Algen ontstaan toch allen bij licht....
Waarom de bak gewoon niet in een donker kast.

Grutte Pier fansels

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Neem es een kijkje op www.waterkoeling.nl
Daar vind je veel info voor newbie wazzerkoolers gebruikers
Groeten

Verwijderd

hmmm 10l nou dan ga ik toch maar eens kijken voor een radiator. want mijn videokaart is om beetje ervaring met waterkoeling te krijgen en daarna een keer mijn cpu.
maar ben nog bezig met koelblok te maken (blokje van 3 mm plexiglass en daarin een heatsink van een oude proccesor)

Verwijderd

Koel vloeistof moet je vervangen iedere 30.000 KM :+

• TUX2
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-11-2022
Op donderdag 29 maart 2001 09:18 schreef KoeKk het volgende:
Dat watterbedden spul hoft niet.

1 van de primaire levens behoeften van algen is licht.
Blijkbaar toch ook wat anders, want waterbedden lijken mij aardig lichtdicht ;)

lcd-tv-aanbiedingen.goedbegin.nl , blackberry-aanbiedingen.goedbegin.nl , jeroen.goedbegin.nl

Verwijderd

Op donderdag 29 maart 2001 12:59 schreef Speedy-J het volgende:
Ik gebruik waterkoeling
Punt 1 het is best lekker koel
Punt 2 het is geruisloos
punt 3 het is ook onderhouds vrij,als je over de juiste middelen beschikt cq materialen
Punt 4 het is een luxe om er eentje in je bezit te hebben. ;)
Punt 6 Amen :)
Mis k nou niet iets:? Punt 5 bijvoorbeeld. :?:)

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

hehehe shit ik zie het :)
maar de piont is gezet ! ;)

Verwijderd

Ik gebruik gewoon gedistileerd water... zit geen kalk in... weet niet of je daarmee ook algen kunt krijgen btw... :?

Greetz

• martijn12345
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Ik zou de algen gewoon laten zitten, die groeien lekker snel met het warme water, wie weet kun je een nieuwe diersoort uitvinden als je de algen laat muteren >:)

verder zou ik wel een filtertje bij je water intake zetten... want het zou zonde zijn als je dan na veel moeite een nieuwe diersoort hebt gekweekt, hij in je koelblok word gezogen... Heb je en geen nobelprijs voor de biologie, en geen processor meer.

Geen inspiratie

• Hagar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

Anders een mengsel van koelvloeistof en water|:(

Nu ook zonder stropdas

• WFvN
  • Laatst online: 18-05 06:47

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

chloroform..... ook wel effectief.... >:)

Verwijderd

He,he...
Last van algen? net als in je aquarium even algeneters in gooien..>:)

Verwijderd

alleen zullen die die temp van je proc. niet zo leuk vinden! :)

• The Deaken
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-02 17:48

The Deaken

Nexus

Gewoon een klein beetje zoutzuur er in knikkeren, werkt altijd....
deed mijn vader ook altijd in zijn aquarium.

offtopic:
er zwom ook een keer een visje onderdoor toen hij net aan het gieten was. toen wastie al zijn schubbetjes kwijt >:)

Panta Rei "Alles stroomt en niets is blijvend;alles vergaat en niets blijft ooit hetzelfde."

• WFvN
  • Laatst online: 18-05 06:47

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op donderdag 29 maart 2001 23:02 schreef bigboy het volgende:
Gewoon een klein beetje zoutzuur er in knikkeren, werkt altijd....
deed mijn vader ook altijd in zijn aquarium.

offtopic:
er zwom ook een keer een visje onderdoor toen hij net aan het gieten was. toen wastie al zijn schubbetjes kwijt >:)
zoutzuur lijkt met niet al te snugger... die ''koelvloeistof met zoutzuur'' zal vast ook met metalen delen in aanraking komen... heel triest, maar dat metaal wordt dan dus lekker aangevreten.... (ervan uitgaande dat je geen goud of platina gebruikt :+)

Verwijderd

Gewoon wat alcohol erin lijkt me het eenvoudigste, eigenlijk.

• BoerHarm
  • Laatst online: 09-08-2024

BoerHarm

maximaal

Je kunt 2 dingen doen:

desinfectie
lichtdicht maken

Disinfectie met bijv Natriumhypochloriet staat wel in de drogisterij (onder de naam Chloorbleekloog) denk dat je genoeg hebt aan 17,5 mg/l dus voor 60 liter ongeveer 1 liter. Wel moet je eraan denken dat wanneer je deze manier gebruikt er op den duur (paar jaar) zout kan ontstaan aan de slangetjes :(
//Edit: Owhja wanneer deze manier gebruikt word moet eens in de zoveel tijd het water vervangen worden en dus ook het natriumhypochloriet Edit//

En dat lichtdicht maken (die aquarium bak dus) heeft geen bijwerkingen :)

Misschien de beste oplossing??? :)

succes ermee

Verwijderd

Zoals eerder werd gezegd: Koelvloeistof koelt inderdaad MINDER goed dan water. Het voordeel dat koelvloeistof heeft boven water, is dat het vriespunt van koelvloeistof lager ligt dan water. Daarom kun je ''s winters ook beter koelvloeistof in je wagen gooien en ''s zomers beter water :).

En inderdaad: Gedestilleerd water zou algen tegen moeten gaan. In kraanwater zit trouwens al chloor.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:42
Gewoon lichtdicht maken, is het simpelste. en je krijgt er ook nog 1 extra voordeel bij:
Licht voegt geen energie meer toe aan het water (nou ja, dat was toch al verwaarloosbaar) :)
Pagina: 1