[BC3] Voltage afhankelijke ledkleur (traploos)

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-07 10:53

Digistorm

demo scener

Topicstarter
Ik zou graag iets willen maken, dat bij een spanning van 0 volt over me fan een 2 kleuren led rood is, en bij 12 volt groen.
Bestaat hier een simpel schema voor, of is dat te maken? :?

Ik zat zelf te denken aan een schema dat alleen zou kunnen bij een 2 kleurenled met 4 pootjes (bestaan die) waarbij ik dan hetvolgende zou doen:

0V --[560 ohm]--[groene led]--- meetpunt ---[rode led]--[560 ohm]-- 12V

Maar mijn vragen zijn dan:
- bestaat er wel een tweekleurenled met 4 pootjes?
- is die te betalen?
- beinvloed ik zo niet mijn automatische fanregeling op de eoa manier (of is de stroom verwaarloosbaar danwel niet relevant voor zo''n schakeling?

Ik hoop dat er hier een tweaker rondsurft met een elektronicaknobbel :+ want het lijkt me erg stoer, en snel overzicht van alle fans op welke snelheid ze draaien...

Verwijderd

Iets simpels:
Zet een led -met een 10K weerstand in serie- parallel aan de ventilator.
Bij twaalf volt brandt de led redelijk fel. Bij nul volt brandt de led niet.
Als je ventilator-regeling tot 4 volt daalt (dan stoppen de meeste ventilators toch wel met draaien) zal de led nog maar zwakjes branden. Dit geeft een redelijke indicatie.

Een rood-groen omschakeling vraagt veel meer elektronica.

Verwijderd

Ik weet niet zeker of dit werkt of klopt:

Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/stevejobs101/Pictures/ventilatorindicatie.gif

Ik garandeer echt niets!

Probeer het eens los van de pc-voeding (met batterijen o.i.d.).
En meld het resultaat hier.
Met r4 regel je het omslagpunt (nu ongeveer 7 volt). V = 0,7 + (0,015 x r4)
Maar r3 en r4 moeten samen ongeveer 800 ohm blijven.

Op de basis van de rechter transistor staat de voedingsspanning: hij geleidt, en de groene led brandt.
Stijgt de spanning over de ventilator, dan stijgt de spanning op de basis van de linker transistor. Als de spanning 0,7 volt boven de spanning over r4 komt geleidt de transistor en brandt de rooie led. De basis van de rechter tor wordt kortgesloten en de groene led dooft.
Die led kan eventueel een driepoots duoled (common anode) zijn.

Werkt het niet, dan heb je fl.1,50 over de balk gesmeten! ;)

• schijndel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:26
2 kleuren leds met 4 poten bestaan niet. Met 3 poten echter wel; zijn de common anode of common kathode.

• Digistorm

Digistorm

demo scener

Topicstarter
Augustus:

Het plaatje doet het niet...

Verwijderd

offtopic
;)

Verwijderd

er bestaat ook een regenboog LED.
alleen kost deze wel f12,95.
deze heeft 6 aansluitingen, waarvan 2 kathode zijn.

Verwijderd

Ik snap niet waarom het plaatje niet werkt???

Klik erop met de rechtermuistoets. Ga naar eigenschappen en kopiëer de url, en plak die in de adresbalk van de browser. Dan krijg ik het plaatje te zien.
Lukt het?

Zet hem dan op je eigen homepage, en zet hem ook in deze topic.

Verwijderd

tweede poging
Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/stevejobs101/ventilatorindicatie2.gif

• Hazzz-E
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-09-2025

Hazzz-E

Que?

doet het nog steeds niet...

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Lukt het mij dan wel?

Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/stevejobs101/Pictures/ventilatorindicatie.gif

• BrZ

BrZ

Vaag?? die van mij werkt wel en die eerste nu ook :?:?:?

Verwijderd

Derde poging:
Dit is de link (een nieuwe link) waarmee ik het plaatje kreeg:
http://www.geocities.com/stevejobs101/ventilatorindicatie2.gif

Nu krijg ik unavailable.

Misschien ligt geocities plat of doen ze moeilijk over direct linken naar plaatjes vanaf je eigen homepage?

Verwijderd

Ik wil het schema wel aan iemand mailen als die het daarna ook in deze topic plaatst (vanaf je eigen homepage).
Vrijwilligers?

• BrZ

BrZ

Op donderdag 22 februari 2001 14:54 schreef augustus het volgende:
Derde poging:
Dit is de link (een nieuwe link) waarmee ik het plaatje kreeg:
http://www.geocities.com/stevejobs101/ventilatorindicatie2.gif

Nu krijg ik unavailable.

Misschien ligt geocities plat of doen ze moeilijk over direct linken naar plaatjes vanaf je eigen homepage?
Bij mij werkt jouw eerste plaatje en die ik voor je heb gepost wel... :?

• MP83
  • Laatst online: 31-01 18:11
Graag gedaan ;)

Afbeeldingslocatie: http://members.rott.chello.nl/mpoel/blaat.gif

• MP83
  • Laatst online: 31-01 18:11
hmmz, nu werkt die van Augustus ook opeens weer...naja, beter twee keer dan geen keer ;)

Verwijderd

Ik heb het schema getest: het werkt!

Alleen is de overgang niet scherp:
de linker led gaat volledig uit onder 5,5 volt. Daarboven wordt ie steeds helderder.
de rechter led gaat volledig uit boven de 10 volt.
Daaronder gaat hij steeds helderder branden.

Dus:
0-5,5volt: linker uit, rechter aan
5,5-10 volt: beiden aan (feller respectievelijk zwakker brandend)
10-12 volt: linker aan, rechter uit.

Maar het ziet er wel mooi uit.
Je weet precies of de snelheid stijgt of niet.
Nogmaals: kost je fl.1,50

Verwijderd

Voor een scherpe overgang zul je een ic-schakeling moeten toepassen. comparator? flipflop? 3040? Wordt een stuk moeilijker.

• Digistorm

Digistorm

demo scener

Topicstarter
Ik vind het juist fijn als ie traploos is...
dat stond ook in de topic ;)
hoe kun je de traploosheid instellen???
of kan dat niet?
Iig alvast heel erg bedankt voor he schema...
ben net thuis, ik ga van het weekend ofsow ff wat onderdelen halen en solderen...

edit:

augustus, ik had ook nog een vraag over die temperatuur regeling van je, namelijk: wat is het verschil tussen de 2 schema''s? Alleen het type sensor???

Verwijderd

Grotere schema heeft een startfunktie: de ventilator draait als je de pc aanzet enkele seconden op maximale snelheid, tot de condensator is volgeladen: dan regelt de sensor de snelheid. Dit is om ventilatoren die slecht starten te kunnen gebruiken.

Of de KTY-10 of NTC 6k8 nog uiutmaken weet ik niet.

Deze dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/stevejobs101/Pictures/final_gaatjesprint_2.gifAfbeeldingslocatie: http://fp.geocities.com/stevejobs101/Pictures/final_gaatjesprint_2.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/stevejobs101/Pictures/ventilatorregeling.jpgAfbeeldingslocatie: http://fp.geocities.com/stevejobs101/Pictures/ventilatorregeling.jpg
(Maar geocities zal wel weer niet werken :()
Ik heb het truukje van frankguthrie toegepast: www veranderen in fp; kijken of het werkt.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-08 12:10

AcouSE

Swedish Chef

Bi Conrad heb je van de bargraph leds. Dat zijn er 10 op een rij. Met een handje weerstandjes en transistortjes kun je daar wel iets leuks van maken.

• Digistorm

Digistorm

demo scener

Topicstarter
Bedankt voor de info!!!

• Digistorm

Digistorm

demo scener

Topicstarter
Hmm idd, ze doen het nu niet :)
Maarehm, dat is dus het enige? Mijn Delta fans starten iig op 5V prima, mijn hddcooler ook. Alleen die ouwe Sunon weet ik niet...
Maar ik moet alles 4 keer uitvoeren, op standaard gaatjesprint valt dat erg groot uit... en ik heb geen etsspullen, dus misschien dat ik om die reden maar het kleine schema ga gebruiken...
Ik vraag me alleen af of het aansturingsverschil anders is van een KTY en een NTC. Dus, ik bedoel, hoe dicht de temperaturen voor "net aan gaan" en "voluit" bij elkaar liggen... het is natuurlijk het mooist als dat een beetje uit elkaar ligt...

[edit]
Nog een vraag: bij welk vermogen/amperage moet er een koellichaam op die BD140? Zijn daar ergens datasheets van online???

Verwijderd

Ik heb de transistors geïsoleerd (micaplaatje en plastic busje) op metaal (behuizing, koeler) vastgeschroefd.
Hij wordt wél warm: als je ventilator op 4 volt nog 80 mA gebruikt verstookt de BD140 dus (12-4)x0,08=0,64Watt.
Als je de temperatuur wilt begrenzen op 50 graden bij een kast-temperatuur van 30 graden moet je dus een koelplaatje van 20graden per 0,64 watt hebben (=30 graden/watt).
Je kunt er ook een stukje aluminium opschroeven (>1 bij 2 cm).
Het zijn echter zulke kleine printjes dat je ze mooi met een schroefje door de BD140 vast kan zetten.

Je kunt trouwens het beste (eerst) potmetertjes gebruiken om de snelheden in te stellen: een 10 k en een 25k. Dan regel je ze af op de gewenste snelheid (minimumsnelheid, starttemperatuur), meet ze na en vervangt ze door de overeenkomende weerstand.
Of laat de potmetertjes gewoon zitten. Maar vier ventilatoren met twee potmeters per regeling is 8 x 90 = 7,20 gulden aan instelpotmetertjes. Als je meerslagpotmetertjes wilt gebruiken zelfs 25 piek.

BTW: Geocities verbiedt sinds kort het ''outside-linken''. Daarom doen de plaatjes het niet meer. Wie weet er een homepagesite die niet moeilijk doet?

• Digistorm

Digistorm

demo scener

Topicstarter
Hmm...
Dus als ik het goed begrijp kan ik een plaat aluminium nemen (daar kan ik gratis aankomen) en alle 4 de prints daar tegenaanschroeven als ik er een mica plaatje tussengooi? Dan is het mooi 1 geheel.
Ennem, mijn zwaartste koelers zijn 0,5 A, dus 6 Watt... heb ik dan geen joekels van koellichamen nodig voor iig die transistor die die Delta fan moet aansturen? :? Of neemt de stroom sneller af als de BD140 em gaat afknijpen? (ja zoveel weet ik helaas niet van elektronica)

edit:

typen is ook een vak :(

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Da''s toevallig. Ik was net op zoek naar de datasheet. terwijl de Philips zoekmachine aan het zoeken was, las ik deze thread. Een datasheet van de BD139 vind je hier: http://www-us6.semiconductors.com/pip/bd135_137_139_3

Verwijderd

Experimenteren!
Even vooraf:
Die schema''tjes van mij zijn voor 200mA bedoeld. Ik weet niet of ze 500MA trekken!!!!! BD140 kan het wel aan maar is de versterking van de BC547b wel hoog genoeg??? Dus nogmaals: experimenteren!

Ik zou zeggen: koop alle onderdelen (met potjes) voor één regeling (liefst de uitgebreide autostarter: scheelt maar 50 cent of zo), en bouw die op gaatjesprint.

Sluit het aan op een losse voeding (batterijen, 500mA netadapter -te koop voor vanaf 10 gulden-, regelbare voeding) die 12 volt levert.

Sluit elke ventilator -een voor een- aan, en regel het goed af:
-met de sensor los draait-ie heel langzaam
-als je de sensor vasthoudt (37 graden) draait ie sneller
-als je de sensor tegen een gloeilamp aanhoudt draait-ie voluit.
Voel of de transistor warm wordt (ja), of gewoonweg heet. Zet er dan een plaatje aluminium tegen. Maximaal handwarm is goed.

Meet na op hoeveel weerstand de potmetertjes (weer losgesoldeerd!) staan voor elke ventilator. Koop dan die weerstandjes en bouw de regelaars.

Een KTY-10 kost 4 gulden, NTC kost 3 gulden. Volgens mij zijn ze uitwisselbaar...

Als je niets van electronica weet koop je gewoon een kant en klare regeling in de electronicawinkel: eenvoudige voor >10 gulden, zwaardere voor >25 gulden.
Zie o.a. Conrad.nl. Maar als je vier ventilatoren wilt regelen zit je meteen op 100 gulden. Dan moet je weer gaan denken aan een kantenklare regeling met display...

Verwijderd

leuke inverter..is inderdaad de meest simpelste oplossing een aan-uit schakelaar ervoor en het werkt...je kan ook met een chipje werken ...inverter of een paar NAND ports... heb je nog wat meer opties , zoals 2 poorten over voor 2 oscilatoren voor een knipper functie =)

Toch nog even opmerken dat er nog een tweede Rood-groen versie bestaat met twee poten, kleur is afhankelijk van de polarisatie van het voltage...

• Digistorm

Digistorm

demo scener

Topicstarter
Ik schop ff die topic weer omhoog in de hoop dat Augustus het leest ;(
Hij lag er in een paar uur al weer helemaal uit...

• Digistorm

Digistorm

demo scener

Topicstarter
Ik weet wel iets van elektronica, heb er vroeger heel veel mee geklooit, maar ik weet niet veel van schema''s. Ik had ook al die kant en klare regelunits gezien, maar vanwege het grote prijsverschil tussen zelfbouw en kopen wil ik het liever zelf maken. Maarja, als dat schema geen 500 mA trekt dan zal het wel moeten...
Ik ga het iig ff proberen met 1 schakeling op een experimenteerplank (hoef ik ook niet te solderen) ik heb nog wel een flinke adapter liggen die ik voor alles gebruik wat in mijn pc moet komen, zoals mijn huidige baybus, dus dat moet wel lukken denk ik.
Nu alleen nog even naar stuut en bruin om de onderdelen te halen...

Verwijderd

Meld het resultaat dan even hier: werkt het goed? Haalt ie 500mA of meer? Moet je voor 500mA koelen?

Heb je mijn gaatjesprint-ontwerpen gezien? Vervang twee weerstandjes door potjes en het werkt. Hoef je niet te puzzelen...

Bij mij daalt de spanning over de tor tot slechts 0,01 volt (!!!) als ik de sensor tegen een lamp houd.
Als er dan 500mA-1A doorheen gaat heb je dus totaal geen last van verhitting/dissipatie. Maar bij 4 volt over mijn ventilator staat er 12-4=8 volt over de tor, met 80 mA. Hoeveel trekt een 500MA ventilator bij 4 volt? (Meld het even).

• Digistorm

Digistorm

demo scener

Topicstarter
BTW, ik keek net nog even op de conrad website en als je hun printje goed bekijkt,
Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.nl/pix/117/G1/117323G1.JPG
zitten daar bijna dezelfde onderdelen op als dat schema van Augustus, alleen zit er een IC op ipv een BC547b (een opamp?). Die schakeling van conrad (kost 25 piek) kan 500 mA aan. Dus ik heb goede hoop dat het gaat lukken, nu alleen nog ff tijd hebben (ik ga door de week naar stuut en bruin, heb ik OV, anders kost het me een treinkaartje) :7

• Digistorm

Digistorm

demo scener

Topicstarter
Ik heb ff de data sheets zitten te bekijken, en daaruit blijkt dat de BC547c en BC550 een 2x zo grote versterkingsfactor bezitten. Zou ik de BC547b door zijn c broertje kunnen vervangen, of werkt dat zo niet???
Ik zal wel ff een BC547c erbij halen, die paar cent maken dan ook niet meer uit...

[edit]
ff wat meer info: de BC547b heeft een typische hFE van 290, de c variant 520. Verder zijn de transistors kwa specs gelijk. Ik ga het (komende week) uitzoeken... :)

• Digistorm

Digistorm

demo scener

Topicstarter
Ff een update, en vraag aan augustus...

Ik heb net een zooi onderdelen gehaald bij stuut en bruin, en heb de schakeling gebouwd met opstartfunctie. Maar deze reageerde niet op het verwarmen van de NTC en KTY10
Als ik de NTC eruit trok ging ie zelfs harder lopen, terwijl dat juist niet moet! fout in het schema, of heb ik iets heel erg lomps aangesloten? (ik heb em op experimenteerbord gebouwd, lekker brak dus)
Daarna heb ik de kleine schakeling gebouwd, die doet het perfect! Heel gevoelig, en met 300mA (had ik zo snel nog ff liggen) wordt ie nauwelijks warm, voor augustus: hij trekt op 4 volt 50 mA...
Ik ga komend weekend naar Ambience (grote demo/lanparty) dus ik ga na het weekend pas verder met testen.
Maar ik wilde ff weten of ik nu iets fout doe met dat grote schema, of dat er een fout in het schema zit???

--- update ---
Ik heb ook de kleurenled schakeling gebouwd, maar de rode en groene led zitten precies andersom (iig, zoals ik het bedoeld had). Die knuppels van Stuut en Bruin hadden trouwens een verkeerd type gegeven, common kathode ipv common anode, je moet ook overal zelf op letten :(
Okee, na het weekend meer info... als het klaar is post ik een link naar een foto reportage ;)

Verwijderd

schema en gaatjesprint opstartversie
Afbeeldingslocatie: http://fp.geocities.com/stevejobs101/Pictures/ventilatorregeling.jpg
Afbeeldingslocatie: http://fp.geocities.com/stevejobs101/Pictures/final_gaatjesprint_2.gif

Heb je instelpotjes gebruikt?
Die 10k na de sensor is nogal kritisch.
Probeer het eens met 9k (2x 18k parallel), 8k2, of juist 12k...

Of pas de 3k9 aan.

Verwijderd

Ik heb 8 ventilatoren op de simpele schakeling aangesloten, en die trokken 1 Ampère.
Alleen wordt de tor soms warm: bij 6 volt spanningsval en 400 mA was dat 2,4 watt.

Wat ik heel mooi vind is dat de spanningsval over de bd140 in de maximumstand slechts 0,01 volt bedraagt. Dat is dus nix. De volle 12 volt staat op de ventilator.

• Digistorm

Digistorm

demo scener

Topicstarter
Ik heb idd instelpotjes gebruikt, maar ik kreeg het echt niet afgeregeld. Dat experimenteerbord is ook wel brak hoor, maakt niet altijd goed contact. Maar hij wordt met een 300 mA ventilator een beetje warm, valt best mee. Als die fan niet op gang wil komen trekt ie dan evenveel stroom? Kan dat kwaad voor de fan??? Want inschakeltijd of niet, als de pc afkoelt en de spanning daalt tever (de gevoeligheid is bij 300 mA perfect) valt ie stil...
Is dat erg voor die fan? (die tor houd het met een beetje geluk wel...)

Verwijderd

Met de onderste weerstand (10k)regel je de temperatuur. Dat is nogal kritisch: te weinig weerstand en hij draait niet, te veel en hij gaat nooit langzaam draaien. (Of andersom?) Dit moet je precies regelen...(In het officiële schema is die 10k 9k (2x18k parallel) maar bij mij werkt het goed met 10k)
De bovenste weerstand bepaalt de minimumsnelheid van de ventilator.

Maar ze beïnvloeden elkaar (helaas).
Houdt de sensor in je hand (37 graden). En verdraai nu afwisselend elk potmetertje.

Verwijderd

Ik heb het schema van de ''start''-schakeling nog eens nagebouwd, en het werkt gewoon.

Hij begint op volle snelheid bij kamertemperatuur. Dan draai je de temperatuurpot open (meer weerstand) tot de ventilator langzamer draait: dat is het schakelpunt. En dan draai je de pot bij de TO140 open (meer weerstand) zodat de ventilator nog langzamer gaat draaien, tot de minimumsnelheid (hij mag niet stil gaan staan).
Hou de sensor in je hand: 37 graden. Nu moet hij op toeren komen. Hou de soldeerbout tegen de sensor en de ventilator draait voluit. Haal de spanning weg, en zet de spanning er weer op: voluit, en na drie seconden afnemend tot minimum.

Ik heb die de ledindicatie niet aangesloten. Jij wel? Dan is dat misschien het probleem.
Of heb je een NTC gebruikt in plaats van de KTY-10 (=ptc?) ? In de ene moet een ntc, in deze moet de KTY!

Ik heb nu drie van die KTY-schakelingen draaiend, en twee van die NTC-schakelingen. Allemaal werken ze correct.

Verwijderd

N.B.: Ik meet over de pot bij de sensor 7,5 kiloOhm, en over de pot bij de TO140 8,05 kiloOhm. (In de schakeling gemeten).
Ik heb drie ventilators geprobeerd: allen werken goed met dezelfde instellingen.

Wél is de voedingsspanning van invloed. Je moet afregelen op dezelfde spanning als de 12 volt van je PC.

• Digistorm

Digistorm

demo scener

Topicstarter
Hmm, beetje late reactie :) :o maarehm... ik heb die NTC schakeling gebouwd nu (prototype) en die doet het goed. Die DB140 wordt wel erg warm als ie lang op een laag toerental draait. Het werkt iig goed nu, ook in combinatie met die led-indicatie.
De waarden van de potmeters kan ik niet meten (ze zitten vastgesoldeerd).
Ik ga nu iig ff koelplaatjes halen, en daarna de andere 3 exemplaren ernaast solderen... ik ben foto''s aan het maken, dus er komt wat online :)

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Als we toch weer in een oud topic gaan babbelen, dan heb ik ook nog een tipje. Van alle schakelingen die ze bij Conrad verkopen kun je een datasheet (incl. schema) downloaden. Ga op hun website naar service en dan downloadcenter. Met het artikelnummer kun je dan de PDF vinden. (Sukkels bij Conrad... beetje alle ontwerpjes weggeven :P)

• Digistorm

Digistorm

demo scener

Topicstarter
Hmm, ja dat is wel handig ja :)
Alleen heb ik nu al die onderdelen al gehaald... |:( maargoed, dit werkt ook :)
Alleen... die "optionele" condensator is bij mij dus helaas wel nodig... met kleine fans doet ie het prima, maar mijn Delta 80 MP''s gaan stotteren zonder condensator. Dus dat is wel handig misschien om rekening mee te houden... Verder wordt ie nu met een koelfin op de transistor nauwelijks warm, en hij trekt het nog prima dus met de versterkingsfactor zit het wel goed denk ik.

• aP_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-06 15:35

aP_

Het is lastig om je specs up to date te houden

Pagina: 1