Even de haalbaarheid daargelaten, hier ff een kleine koelkast faq
Een koelkast (en vriezer) bestaat uit een paar onderdelen, te weten:
De verdamper: Dit is de witte plaat achterin de kast. Hierin wordt het vloeibare gas verdampt door de diameter van de buis opeens flink te vergroten. Door de verdamping wordt er een hoop warmte aan de inhoud van de koelkast onttrokken.
De condensor: Dit is de grote zwarte plaat aan de achterkant. Hieron condenseert het gas weer, en staat het zijn warmte af aan de condensor.
De droger: Dit is het dikke, korte stukje tussen de dikke en de dunne leiding. Deze zorgt ervoor dat alle eventueel in de leidingen aanwezige rommel niet in de (dunne) cabbulair-leiding (oid, weet zo niet hoe je het schrijft) komt waardoor deze verstopt. De droger zit tussen de verdamper (dunne leiding) en de condensor (dikke leiding).
De compressor: Dit is het herriemakende grote zwarte ding onderin aan de achterkant. Deze pompt het gas rond.
Mocht je zelf zoiets in je pc willen maken, dan moet je
a) kunnen lassen
b) genoeg, maar niet teveel gas in de leidingen stoppen.
Aan de compressor zit een derde leiding, deze is dichtgelast. Deze is bedoeld om gas te vullen, en, ook belangrijk, om te vacumeren.
Eerst zet (las) je alles in elkaar, en vervolgens vacumeer je de hele boel, zodat er zo min mogelijk rommel in de leidingen zit. Hierna (nog steeds (hoog?)vacuum) doe je er gas in. Ik weet zo alleen niet hoeveel
Ik hoop dat je er wat aan hebt
edit:
Idd Vroem, nog ff een woordje over koelgassen...
Vroeger (tot ''95 geloof ik) mocht men gebruik maken van Freon (ofwel R12) en andere CFC/HFC houdende stoffen. Een oude koelkast heeft dus het giftige (en stinkende (Yak)) Freon. Huidige, nieuwe koelkasten maken hier echter geen gebruik meer van, deze gebruiken R134a of R600.
Wat de scheikundige namen hiervan zijn weet ik niet, maar wij (mkb witgoed bedrijf) vullen alle kasten na reparatie af met propaan, werkt perfect.
Je kunt aan de compressor zien wat erin zit. Op oude kasten moet je op de compressor tussen het roest (

Die kasten stonden bij ons altijd buiten, totdat de NVMP ze meenam) in relief de letter/cijfers R12 kunnen zien/voelen. Op nieuwe kasten zit op de compressor een sticker met witte tekst op een blauwe achtergrond waarop R134a of R600 staat.