[BC3] van pc koelkast maken

Pagina: 1
Acties:
  • 179 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-05 17:18
Hoe moet dat?
in het koelkast zit achterin altijd een koelelement. Dat wil ik ook :P (voor in m''n kast). Wat heb ik allemaal nodig
ik heb dus iets nodig wat veel koude afstraald. Iets met waterkoeling oid?
Help!
Milenco

• Woef
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
http://www.waterkoeling.nl/
Misschien heeft hermanus wat leuks staan ?

• Joor
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09-2024
Kijk eens op www.melcor.com. Daar staan een soort koelkastelementen m.b.v. TEC''s De warmte word je kast uitgezogen... is koeler als koelkas en moinder lawaaiig >:)

Verwijderd

Je zoekt een ouwe koelkast/diepvriezer. Haalt het koelelement + pomop + radiator eruit. Bouw je in je eigen kast en gaaaaaaaaaaan }:O

• Milenco
heb ik al naar gezocht
die dingen zijn mega groot, en je kan ze niet kleiner maken :(
idee had ik zelf ook al maar lukte niet :(
ff site checken

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-05 12:04
Het neemt idd wat ruimte in maar dan heb je ook wat.
Bij de meeste koelkasten zit er aan de ene kant van de pomp een zooi buisjes met koelribben ertussen en aan de koude kant zit een plaat met wat kanalen die erdoorheen lopen.
Die plaat zou je dan in de zijkant van je kast moeten monteren met allemaal koelribben erop geplakt. Dan een beetje airflow door je kast et voila.

Je moet wel uitkijken voor condens in je kast
(schijnt slecht te zijn voor je harde waar ;) )

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Wees voorzichtig met zelf aan zo''n koelkast verbouwen. Die koelvloeistof is nogal giftig en je komt er geheid mee in kontakt zodra je de koelkast uit elkaar sloopt.

ieeeepppppp :P

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:05
Even de haalbaarheid daargelaten, hier ff een kleine koelkast faq :)

Een koelkast (en vriezer) bestaat uit een paar onderdelen, te weten:
De verdamper: Dit is de witte plaat achterin de kast. Hierin wordt het vloeibare gas verdampt door de diameter van de buis opeens flink te vergroten. Door de verdamping wordt er een hoop warmte aan de inhoud van de koelkast onttrokken.
De condensor: Dit is de grote zwarte plaat aan de achterkant. Hieron condenseert het gas weer, en staat het zijn warmte af aan de condensor.
De droger: Dit is het dikke, korte stukje tussen de dikke en de dunne leiding. Deze zorgt ervoor dat alle eventueel in de leidingen aanwezige rommel niet in de (dunne) cabbulair-leiding (oid, weet zo niet hoe je het schrijft) komt waardoor deze verstopt. De droger zit tussen de verdamper (dunne leiding) en de condensor (dikke leiding).
De compressor: Dit is het herriemakende grote zwarte ding onderin aan de achterkant. Deze pompt het gas rond.

Mocht je zelf zoiets in je pc willen maken, dan moet je
a) kunnen lassen
b) genoeg, maar niet teveel gas in de leidingen stoppen.
Aan de compressor zit een derde leiding, deze is dichtgelast. Deze is bedoeld om gas te vullen, en, ook belangrijk, om te vacumeren.

Eerst zet (las) je alles in elkaar, en vervolgens vacumeer je de hele boel, zodat er zo min mogelijk rommel in de leidingen zit. Hierna (nog steeds (hoog?)vacuum) doe je er gas in. Ik weet zo alleen niet hoeveel :z

Ik hoop dat je er wat aan hebt :)

edit:

Idd Vroem, nog ff een woordje over koelgassen...
Vroeger (tot ''95 geloof ik) mocht men gebruik maken van Freon (ofwel R12) en andere CFC/HFC houdende stoffen. Een oude koelkast heeft dus het giftige (en stinkende (Yak)) Freon. Huidige, nieuwe koelkasten maken hier echter geen gebruik meer van, deze gebruiken R134a of R600.
Wat de scheikundige namen hiervan zijn weet ik niet, maar wij (mkb witgoed bedrijf) vullen alle kasten na reparatie af met propaan, werkt perfect.

Je kunt aan de compressor zien wat erin zit. Op oude kasten moet je op de compressor tussen het roest (>:) Die kasten stonden bij ons altijd buiten, totdat de NVMP ze meenam) in relief de letter/cijfers R12 kunnen zien/voelen. Op nieuwe kasten zit op de compressor een sticker met witte tekst op een blauwe achtergrond waarop R134a of R600 staat.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Milenco
hmm, ok das geen iets dan ;)
Maar ik heb al zo''n pomp gezien bij conrad (max 1080 liter per uur), die in de kast past, dan heb ik wat allemaal nog nodig?
-een waterreservoir (toch?)
-slangen
-peltier (das toch om het water te koelen?)

verder toch niets?
straalt zo''n slang veel koude uit?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:05
De meeste mensen zetten de peltier op hun proc.
Je kunt het water ook wel koelen, maar pas wel op dat het niet onder nul komt, dan bevriest het nl :) Als men het water koelt, dan heeft men meestal OOK een peltier op de proc.

Je zet de peltier, het waterblok en de coldplate op je proc (weet zo ff de volgorde coldplate/peltier niet), en je waterblok sluit je met een slang op de pomp aan, en met de andere slang op je reservoir. Staat je pomp in het reservoir, dan heb ben je klaar, staat de pomp ernaast, dan heb je nog een slangetje nodig (duh :))

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Milenco
van dat peltier op cpu heb ik net gelezen, maar dat die ik liever niet :(

Als ik het dan met een ander goedje erin doe (Bacardi of iets dergelijks? :)), dat niet snel vriest, kan het dan wel? En hoe moet ik het water koelen?

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-05 10:12

MaDLiVe

.-Observer-.

Alcohol.......???

dat vriest toch pas bij iets vann -100 celsius?? of was het nou -173 boeit niet.....alcohol zou kunnen......anyways een temp om en bij de 10 graden is leuk.....

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• Milenco
zoiets wil ik ook
maar hoe doe ik dat
ik wil iig geen peltier op m''n cpu
misschiedn is waterkoeling in kast een idee (dat ik gewoon de acterkant van een koelkast ''namaak'')

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Als ik jou was, zou ik eerst een standaard opstelling maken van pomp, koelblok en radiator. Daarna verder gaan denken hoe dit te optimaliseren door peltiers, actieve waterkoeling etc. Maar krijg eerst gewone waterkoeling aan de gang, daarna pas je hardware definitief vergallen.

Verwijderd

Op zondag 07 januari 2001 18:38 schreef VROEM! het volgende:
Wees voorzichtig met zelf aan zo''n koelkast verbouwen. Die koelvloeistof is nogal giftig en je komt er geheid mee in kontakt zodra je de koelkast uit elkaar sloopt.
Zeg VROEM!...die titel onder je icoon, is dat provocerend bedoeld (gezien de gebeurtenissen in Volendam)? Ik kan er in ieder geval niet om lachen... :(

Verwijderd

Ik zou eerder van een koelkast een pc maken >:) . Dan is hij ineens goed geïsoleerd. Bij oudere, slechte koelkasten moet - door een slechte isolatie - de koeling ook een deel van de door de koeling afgestane warmte koelen. Als je een koelkast-koeling in een computerkast inbouwt ga je dit gegarandeerd voorhebben. Je zult dit ook merken aan de elektriciteitsrekening :( .

Verwijderd

Kun je niet de binnenkant van je kast bekleden met peltier-elementen;)?

Verwijderd

Op maandag 08 januari 2001 11:46 schreef WildThang het volgende:

[..]
Zeg VROEM!...die titel onder je icoon, is dat provocerend bedoeld (gezien de gebeurtenissen in Volendam)? Ik kan er in ieder geval niet om lachen... :(
Hoezo zou dat nu weer zo zijn bedoeld?
dat zijn echt overdreven vooroordelen!:(!

Verwijderd

Kijk eens op http://oilcool.com

Hier staat ook zo`n project met een koelkast omgetoverd tot koeling voor computer.

Ik ga het zelfde proberen in elkaar te bouwen:9~:9
Pagina: 1