Toon posts:

[BC3] Iemand verstand van SCSI

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste wensen allemaal!

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: wie heeft er verstand van SCSI? Mijn scsi kaart wordt wel herkend door Win ME :), maar de apparaten die er aan hangen niet :(

Dit zijn:
Scanner
Cd Writer
CD Speler

Hoe krijg ik ze aan de praat? Oh ja, het schijfje wat bij de kaart hoorde ben ik kwijt ;''(

Alvast bedankt!

• gekkejopie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-03 06:22
mischien een verkeerde bios update gedraaid??

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Haal je scsi kaart eens weg in windows en start opnieuw op. Misschien is er een bitje scheef gegaan bij de installatie ...

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Verwijderd

Moeilijk om zo een antwoord te geven. Bij SCSI komt aardig wat om de hoek kijken.

Allereerst moet je kijken of de eindweerstand (termination) goed geset is. Dit gaat door middel van de jumpers op de harddisk, cd-romspeler en brander.
Niet alle appraten hebben een automatische eindweerstand namelijk.

Verder zou ik even naar de bussneldheid kijken. Deze kun je in de SCSI-bios instellen.
Weet niet zeker of dat jouw probleem kan verhelpen, maar het kan wel voor fouten zorgen (meestal meer met lees-/schrijffouten te maken).

Mocht het niet helpen, post dan ff wat meer info over jumpersettings e.d.

Nogmaals: je moet met SCSI eigenlijk de pc voor je neus hebben om te kunnen helpen :D

Succes! :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de apparaten op een ander mobo wel aan de gang gekregen. Ik heb toen een update van mijn mobo uitgevoerd (MSI...) en daarna kreeg ik de scsi apparaten niet meer aan de gang die het daarvoor wel deden. Ook in de bios kan ik niets over scsi vinden ;-(

Verwijderd

scsi rules!!!!!!!!!

je moet alleen wel weten hoe het werkt!!!
termination moet goed zijn en dan werkt het als een trein!!

je cd-roms zullen wel euh scsi1 zijn, hierbij is termination niet zo moelijk. let wel je scsi kaart moet geterminate zijn (hangt ook af van het type kaart) en het laatste apparaat op je scsi kabel, verder zal de scanner geen probleem zijn

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Caeculus,

Bedoel je dat de de laatste aansluiting op je scsi kabel op één van de apparaten moet aangesloten zijn? Zo ja, ga ik dat meteen ff checken. Kan best zijn dat ik bij verhuizen een kabeltje verkeerd heb aangesloten. |:(
Oh ja, scanner is extern (loopt dikke kabel vanaf de achterkant van PC naar scanner.) en de cd-speler en schrijver zijn intern.

Ik hou jullie op de hoogte :)

• printerman
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-04 12:02
Bij scsi moeten alle uitgangen eenmaal met een terminator afgesloten worden. De scanner moet dus getermineerd worden en het laatste apparaat aan de interne scsi bus moet getermineerd worden. Controleer dat goed.

Verwijderd

Topicstarter
Terminate?

Ik heb geen jumpers van de cd-spelers afgehaald. Ze zijn vanuit een werkend systeem gekloond naar een ander mobo. Alles is precies zo overgebouwd zoals het in de vorige kast zat. Alleen nu op een nieuw mobo. Ik heb alles nog een keer intern bekeken. Ze hebben allemaal hun eigen scsi-id. Er zitten jumpers om ze die id toe te wijzen.

Help? ;?

Verwijderd

Topicstarter
Scsi kaart wordt wel herkend onder windows (win98) maar de apparatuur die er aan hangt niet :(

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er meer mensen die ideeën hebben? Ik zit nu al 6 maanden zonder brander |:(

Verwijderd

Ok vul dit in:

SCSI kaart merk/type:
SCSI kaart heeft bios ja/nee:
SCSI kabel type:
ID van betreffende apparaten:

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-05 09:45
Zit er nou wel of niet een active terminator op de laatste aansluiting van ja SCSI kabel?

Engineering

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verplaatst van Hardware Algemeen naar het Opslagmedia & I/O Controllers forum.
Pagina: 1