Goed, bij deze de uitleg over RAID en waarom je het wel of niet zou willen hebben en in welke config (uitgaande van 2 HDD''s van bijv 30Gb):
RAID 0 is striping oftewel je data wordt verdeelt over 2 HDD''s. Afhankelijk van de intelligentie van de controller zal hij of de helft van een bestand op de ene HDD zetten en de andere helft op de andere HDD. De controller kan ook kiezen dat het één bestand in z''n geheel op de ene HDD zet en het volgende bestand op de andere HDD.
Schrijfsnelheid is bijna 2x zo snel als 1HDD omdat de data dus verdeelt wordt over 2 HDD''s.
Leessnelheid verdubbelt dus ook bijna.
Voordeel: Snelheid bij lezen en schrijven verdubbelt bijna.
Je hebt opslagcapaciteit van 2 HDD''s, dus 60Gb.
Nadeel: Klapt 1 HDD, dan heb je niks aan de halve data die op de andere HDD staat (is tenslotte maar 50% van de bestanden die je nodig hebt).
---------------------------------------------
RAID 1 (mirroring) is dat data op beide HDD''s komt te staan (beide HDD''S bevatten precies dezelfde data).
Schrijfsnelheid is ongeveer gelijk aan het schrijven wat je normaal doet met 1 HDD (het kan ietsje langzamer gaan, maar is niet merkbaar).
Leessnelheid is bijna 2x zo snel in vergelijk met 1HDD omdat controller data van beide HDD''s kan lezen, oftewel de leeskop wordt zo gezet dat de bestanden tegelijkertijd gelezen kunnen worden (2 bestanden tegelijkertijd dus).
Voordeel: Safe, want klapt 1HDD, dan kan je gewoon door blijven werken met de andere HDD. Is ook snel met lezen.
Nadeel: je hebt de opslagcapaciteit van 1HDD dus 30Gb (hij ''ziet'' er eigenlijk maar 1 en spiegelt die aan de andere HDD)
---------------------------------------------
RAID 0+1(striping+mirroring) wat een redelijk groot aantal controllers ondersteunen is gebruik maken van de voordelen van RAID-0 en RAID-1.
Je mirrort als het ware de stripeset.
Voordeel: Snel, want je zit tussen RAID-0 en RAID-1 in qua schrijfsnelheid, en je leessnelheid is ongeveer zo snel als die van RAID-0.
Valt 1 stripeHDD uit, dan werkt alles nog steeds, want je mirror HDD bevat de data die op die stripe HDD stond.
Er kan zelfs 1 stripe HDD en 1 MirrorHDD uitvallen en dan werkt het nog!
Nadeel: 4 HDD''s nodig en je hebt opslagcapaciteit van 60Gb (2HDD''s tellen niet mee omdat die mirror''en)
Duidelijk genoeg

?
Antwoord op jouw vragen:
Geld waard? Ja, want IDE HDD''s kosten geen drol tegenwoordig
Is het snel? Dat zal je nu wel duidelijk zijn. Ik heb thuis ook de Fastrack-66 met 2 Maxtor HDD''s in RAID 1. Is erg snel.
Wanneer neem je het? Als je veel HDD''s leesacties doet. Ik heb het gekozen omdat mijn PC een game PC is en ik niet minuten wil wachten totdat UT een keer is opgestart. Moet gewoon snel gaan. Ik installeer minder dan dat ik aan software en games opstart, dus dat is een goede reden. Ga jij veel installeren, dan zou RAID 0 of liever RAID 0+1 een goede optie zijn. RAID 0 is erg risicovol zoals je nu wel zou snappen.
Welke controller? De Abit KT7-RAID is goed en zit onboard dus qua $$$ valt het wel mee. De Fastrack ATA-100 RAID controller kan ook. Kost je wel een PCI slot.
Wil je nog meer weten, dan hoor ik het wel