heb hier een beest staan ...2x 18GB barracuda van 7200RPM in raid 0 (UW SCSI), lekker tweedehandsje, moest weten wat cpu load was , 2%

, veel beter dan zijn UATA compaan die Fasttrak 66 met 2 schijven vrat die al gauw 30% van de cpu weg.
De scsi kaart die ik nu gebruik heeft me FL500 gekost en is een AMI Enterprise 1200 dual channel (kunnen dus 30 schijven op gehangen worden voor extremisten)
Harde schijven heb ik voor FL300 gekocht het stuk (ze waren half jaar oud) , je moet geluk hebben zeg ik altijd.
Qua access time niks te klagen. Wel het typische scsi gerammel
RAID 0 : Striping (verdubbelt access time, capaciteit en lees snelheid, schrijven niet zoveel) Min 2 schijven , max voor fasttrak 4.
RAID 1 : Mirror (Geen verdubbeling alleen een rechtstreekse copie van de andere schijf, meestal uitgerust met een hotswap functie zodat de defect schijf zonder pc af te zetten kan vervangen worden).
RAID 10: Min 4 schijven , kan dus ook met fasttrak of Highpoint(VP6) 2 paren van 2 schijven in RAID 0, gekoppeld in RAID 1, geeft je redundancy (veiligheid) en Snelheid. Een beetje de mix van de twee eerste.
Daarna heb je nog RAID3,RAID 5,RAID 30,RAID 50,JBOD.
RAID 5 is een van de interessantere niet te dure solutions voor scsi dingen. Vanaf 3 harde schijven. De data van de defecte harde schijf kan gegenereerd worden van de data van de twee overige. Werkt met pariteit data. Zeer interessant en wordt ook mijn volgende keuze, eerst een harde schijf bijzoek
Heb al verschillende RAID ervaringen, was de eerste die , toen het nog bestond bij promise.nl die mensen aan de oren was gaan trekken voor een fasttrak 33 denk ik...die waren nog niet goed opgestart en voila daar had ge die ambetante Belg
Ik heb tot 4 harde schijven in een RAID 0 geprobeerd, tot 75% cpu load zodat mijn PIII500 zich wel eens verslikte. Dat was fun. Voor degenen die het nog niet moesten weten, vroeger werd het niet vermeld in de handleidingen, maar een RAID 0 van 3 gaat dus ook.
Bij professionele controllers heb je de mogelijkheid een spare pool te maken, dus wanneer er een defect gaat , gaat het apparaat automatisch een vervanger zoeken in de pool en die adresseren als de nieuwe schijf in de raid. Wild!:7