[BC3] RAID vraagje

Pagina: 1
Acties:

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Sorry, maar wat is nou het nut van RAID?

Ik snap niet dat je 2x zoveel geld uit gaat geven om je hd sneller te maken... Kun je toch beter die hd''s naast elkaar zetten; dan heb je dubbele opslagcapaciteit.
:? of heb ik het mis? Kan iemand me uitleggen wat er zo fijn is aan RAID?

ps. Dit is geen verzoek tot een flame, gewoon een vraag

• Dennis
  • Laatst online: 01:04
De voordelen wegen vooral op bij servers etc. Het gaat om de snelheid, maar das nog niet het belangrijkste.

Op de meeste servers staat belangrijke info, en die moet veilig zijn. Met RAID heb je redundancy, dus dubbele opslag (of meervoudig) en dus minder kans dat gegevens verloren gaan bij bijv. een HD-crash.

Verwijderd

je kunt ook 2(of 4) HD''s in RAID 0 zetten. dan heb je de opslagcapaciteit van de 2 disks met dubbele snelheid...

• Dennis
  • Laatst online: 01:04
Op zaterdag 26 mei 2001 20:47 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
je kunt ook 2(of 4) HD''s in RAID 0 zetten. dan heb je de opslagcapaciteit van de 2 disks met dubbele snelheid...
Je hebt nooit dubbele snelheid.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Op zaterdag 26 mei 2001 20:41 schreef Razorfist het volgende:
Sorry, maar wat is nou het nut van RAID?

Ik snap niet dat je 2x zoveel geld uit gaat geven om je hd sneller te maken... Kun je toch beter die hd''s naast elkaar zetten; dan heb je dubbele opslagcapaciteit.
:? of heb ik het mis? Kan iemand me uitleggen wat er zo fijn is aan RAID?

ps. Dit is geen verzoek tot een flame, gewoon een vraag
1. RAID is sneller
2. RAID is veiliger
3. RAID kan grote schrijven samenvoegen
4. RAID vermindert de acces time
5. RAID belast de CPU minder (goeie raidcontroller)
6. RAID is :9~ :9 :P

Trouwens 2 schijven van 20GB worden in RAID dus samen 40GB terwijl jij denkt dat je dat alleen hebt als ze aan een aparte kabel hangen.

Alle proemn in n drek

Verwijderd

heb hier een beest staan ...2x 18GB barracuda van 7200RPM in raid 0 (UW SCSI), lekker tweedehandsje, moest weten wat cpu load was , 2% :O, veel beter dan zijn UATA compaan die Fasttrak 66 met 2 schijven vrat die al gauw 30% van de cpu weg.

De scsi kaart die ik nu gebruik heeft me FL500 gekost en is een AMI Enterprise 1200 dual channel (kunnen dus 30 schijven op gehangen worden voor extremisten)

Harde schijven heb ik voor FL300 gekocht het stuk (ze waren half jaar oud) , je moet geluk hebben zeg ik altijd.

Qua access time niks te klagen. Wel het typische scsi gerammel :)

RAID 0 : Striping (verdubbelt access time, capaciteit en lees snelheid, schrijven niet zoveel) Min 2 schijven , max voor fasttrak 4.
RAID 1 : Mirror (Geen verdubbeling alleen een rechtstreekse copie van de andere schijf, meestal uitgerust met een hotswap functie zodat de defect schijf zonder pc af te zetten kan vervangen worden).
RAID 10: Min 4 schijven , kan dus ook met fasttrak of Highpoint(VP6) 2 paren van 2 schijven in RAID 0, gekoppeld in RAID 1, geeft je redundancy (veiligheid) en Snelheid. Een beetje de mix van de twee eerste.
Daarna heb je nog RAID3,RAID 5,RAID 30,RAID 50,JBOD.

RAID 5 is een van de interessantere niet te dure solutions voor scsi dingen. Vanaf 3 harde schijven. De data van de defecte harde schijf kan gegenereerd worden van de data van de twee overige. Werkt met pariteit data. Zeer interessant en wordt ook mijn volgende keuze, eerst een harde schijf bijzoek :)

Heb al verschillende RAID ervaringen, was de eerste die , toen het nog bestond bij promise.nl die mensen aan de oren was gaan trekken voor een fasttrak 33 denk ik...die waren nog niet goed opgestart en voila daar had ge die ambetante Belg ;)

Ik heb tot 4 harde schijven in een RAID 0 geprobeerd, tot 75% cpu load zodat mijn PIII500 zich wel eens verslikte. Dat was fun. Voor degenen die het nog niet moesten weten, vroeger werd het niet vermeld in de handleidingen, maar een RAID 0 van 3 gaat dus ook. 8-)

Bij professionele controllers heb je de mogelijkheid een spare pool te maken, dus wanneer er een defect gaat , gaat het apparaat automatisch een vervanger zoeken in de pool en die adresseren als de nieuwe schijf in de raid. Wild!:7

• Blamm
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Dus als ik een mobo koop met raid (ik dacht zelf aan de MSI K7T Turbo RAID) dan kan ik hierop 2 schijven in RAID 0 zetten?

En als ik dan 2 schijven van 30gig in serie aansluit, ziet hij dit dan als 1 schijf van 60?

Maar als ik het goed begrijp kun je bij RAID kiezen uit:

- samenvoegen van schijven (RAID 0)
- 2 schijven "hetzelfde" laten doen dus meer zekerheid en snelheid (RAID 1)

En deze opties zitten beide op een RAID mobo? dan lijkt de eerste optie me wel mooi, want 2x30 is +/- net zo duur als 1x60 en als er eentje kapot gaat, is het cheap te vervangen ;)

Nog 1 vraagje, ik heb gehoord dat je bij RAID 1 de grootte van de kleinste schijf krijgt. Is het dan ook zo dat bij RAID 0 je 2x de grootte van de kleinste krijgt, dus 20+30=40?

Verwijderd

Lees dit maar is Razor, dan word alles wel duidelijk:
http://www.tweakers.net/reviews.dsp?Document=169&Page=1

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

kicked to IO

Verwijderd

Op zaterdag 26 mei 2001 20:49 schreef dennisdotcom het volgende:

[..]

Je hebt nooit dubbele snelheid.
ok...bijna dubbele snelheid...

Verwijderd

Op zaterdag 26 mei 2001 22:57 schreef Razorfist het volgende:
Dus als ik een mobo koop met raid (ik dacht zelf aan de MSI K7T Turbo RAID) dan kan ik hierop 2 schijven in RAID 0 zetten?

En als ik dan 2 schijven van 30gig in serie aansluit, ziet hij dit dan als 1 schijf van 60?

Maar als ik het goed begrijp kun je bij RAID kiezen uit:

- samenvoegen van schijven (RAID 0)
- 2 schijven "hetzelfde" laten doen dus meer zekerheid en snelheid (RAID 1)

En deze opties zitten beide op een RAID mobo? dan lijkt de eerste optie me wel mooi, want 2x30 is +/- net zo duur als 1x60 en als er eentje kapot gaat, is het cheap te vervangen ;)

Nog 1 vraagje, ik heb gehoord dat je bij RAID 1 de grootte van de kleinste schijf krijgt. Is het dan ook zo dat bij RAID 0 je 2x de grootte van de kleinste krijgt, dus 20+30=40?
Tis dan goedkoper om 1x30 te vervangen, maar je bent wel alle data kwijt! (60GB)

En ja, als je twee verschillende schijven hebt, wordt de grootte van de kleinste schijf gebruikt, dus 30+20=40 (raid0) en 30+20=20(raid1)

Een nadeel van raid vind ik, dat als je extra hd''s wilt toevoegen voor dataopslaguitbreiding, moet je een nieuwe array maken, en ben je dus al je data kwijt. Om deze reden alleen al denk ik geen raid te nemen, maar gewoon een ata100 kaartje, zodat ik er makkelijk een extra diskje kan bijplaatsen, zonder me raid opnieuw te bouwen.
Pagina: 1