Ik heb een PII450, Aopen AX6b moederbord, 6.4GB HD. Nu wil ik een nieuwe HD kopen, dacht aan 30GB. Ik denk dat mijn mobo max. udma66 aankan. Ik zal niet binnen korte tijd een nieuw systeem kopen, dus daar hoeft de hd niet geschikt voor te zijn. Is het sowieso verstandig om voor een 7200rpm te gaan? Verder zie ik dat de harde schijven onderverdeeld zijn, niet alleen in rpm en mb maar ook als b.v. maxtor DMax 40/45/60. Wat betekent dat, waar moet ik opletten. Wat ik wil is gewoon een grotere HD, voor een mooie prijs, en graag ook wat HD-snelheidswinst.
Verwijderd
volgens mij staat er in de nederlandse C''T van deze maand of vorige maand een uitgebreide test van harddisks. Ikzelf heb de maxtor diamondmax 20GB 7200 rpm en die is erg prettig al zeg ik het zelf.
Op de site van Matrox kun je zo de verschillen opzoeken. Heeft meestal iets te maken met buffer-size.
Ik zou altijd voor de snelste gaan, voor de prijs maakt het niet veel uit, bouw je hem toch eens over in een sneller systeem ben je blij dat je het gedaan hebt.
Ik zou altijd voor de snelste gaan, voor de prijs maakt het niet veel uit, bouw je hem toch eens over in een sneller systeem ben je blij dat je het gedaan hebt.
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Bedankt! Maar dan zit ik nog steeds met die aanduidingen als DMax 40/45/60. Slaat dat op cachegeheugen?
7200 toeren (rpm) is het belangrijkste als je snelheid wil.
Mb? kan 2 dingen zijn de grootte van de harde schijf = 10000 mb ofzo. zal dan vaak worden geschreven als 10 gb.
mb kan ook gaan over cache geheugen vd harde schijf. dan is het meestal 512 kb of 2 mb oid. Meer is beter. Je kan gewoon een udma 100 schijf kopen; dat is backwards compatible met udma 66, dat werkt dus gewoon. Maar in jouw geval merk je dus geen verschil met udma 66.
7200 toeren (rpm) is het allerbelangrijkste als je snelheid wil. 5400 rpm is trager maar goedkoper
Mb? kan 2 dingen zijn de grootte van de harde schijf = 10000 mb ofzo. zal dan vaak worden geschreven als 10 gb.
mb kan ook gaan over cache geheugen vd harde schijf. dan is het meestal 512 kb of 2 mb oid. Meer is beter. Je kan gewoon een udma 100 schijf kopen; dat is backwards compatible met udma 66, dat werkt dus gewoon. Maar in jouw geval merk je dus geen verschil met udma 66.
7200 toeren (rpm) is het allerbelangrijkste als je snelheid wil. 5400 rpm is trager maar goedkoper
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Het hangt er ook vanaf wat je wilt. Wil je een grote hd, dan krijg je vaak ATA-100 (zie hierboven ^^^). Nadeel van deze schijven (>60GB) is dat ze geen 7200rpm versie hebben (of niet betaalbaar meer zijn).
Voor de kleinere schijven (20,40) zou ik voor een 7200rpm, ATA-100 met minstens 2MB buffer gaan. Maxtor en IBM zijn de besten (zijn ook iets duurder, maar liever dat dan je data corrupt). Ik zweer bij Maxtor, maar er zijn ook mensen die IBM het beste vinden (merk moet je dus zelf weten).
Let bij het kopen goed op de serie-/typenummers, en als je besteld via internet, zorg er dan voor dat je zeker weet dat je een 7200rpm koopt ipv een 5400 (of 66 ipv 100, etc.).
* Postman heeft btw gisteren zijn gratis replacement disk van Maxtor gekregen
Voor de kleinere schijven (20,40) zou ik voor een 7200rpm, ATA-100 met minstens 2MB buffer gaan. Maxtor en IBM zijn de besten (zijn ook iets duurder, maar liever dat dan je data corrupt). Ik zweer bij Maxtor, maar er zijn ook mensen die IBM het beste vinden (merk moet je dus zelf weten).
Let bij het kopen goed op de serie-/typenummers, en als je besteld via internet, zorg er dan voor dat je zeker weet dat je een 7200rpm koopt ipv een 5400 (of 66 ipv 100, etc.).
* Postman heeft btw gisteren zijn gratis replacement disk van Maxtor gekregen
Pagina: 1